Kotimaa

VR voitti Tampereen ra­tik­ka­kil­pai­lun – liikenne alkaa vuonna 2021

Tampereen Hämeenkadulla rakennettiin raitiotietä vuonna 2017. VR voitti ratikan liikennöitsijäkilpailun. KUVA: Satumaari Ventelä
Kotimaa 25.4.2019 11:51
Joonas Kuikka

Tampere valitsi VR:n ratikkaliikenteen toteuttajaksi kuuden yrityksen joukosta. VR voitti kilpailun palvelun laadussa ja hinnassa.

Junayhtiö VR voitti Tampereen ratikan liikennöitsijäkilpailun. Kilpailuun osallistui yhteensä kuusi yritystä.

Muut Tampereen paikallisjunaliikenteen kilpailuun osallistuneet yritykset olivat Go-Ahead Finland, Länsilinjat, Stockholms Spårvägar ja Väinö Paunu sekä Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä.

Loppusuoralla VR:ää vastaan kisasivat Transtechin ja Keolis Conseil et Projet Sarlin ryhmittymä sekä Länsilinjat.

Päätöksen liikennöitsijästä teki Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta keskiviikkona kokouksessaan. Sen mukaan VR:n tarjous oli paras laadultaan ja hinnaltaan.

Kaupallinen liikenne alkaa vuonna 2021

Raitiotien liikennöinti aloitetaan Tampereella teknisellä koeliikenteellä vuonna 2020. Kaupallinen koeliikenne alkaa keväällä 2021 ja varsinainen liikenne elokuussa 2021.

Silloin raitiotie ei ole vielä kokonaan valmis. Toisen osan rakentaminen alkaa vuonna 2021. VR vastaa myös tästä liikenteestä.

VR:n liikennöintisopimus Tampereella on voimassa vuoteen 2031 ja sisältää kolmen vuoden jatko-option.

Tampere on Helsingin jälkeen toinen kaupunki Suomessa, johon tulee raitioliikenne.

VR joutuu jatkossa kilpailemaan

VR vastaa tällä hetkellä Suomen kaukojunaliikenteestä monopoliasemassa. Tilanne voi kuitenkin muuttua lähivuosina, kun junaliikennettä avataan asteittain kilpailulle.

Helsingin lähijunaliikenteestä on vastannut HSL eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä. Myös HSL kilpailuttaa Helsingin lähijunaliikenteen tarjoajan.

VR on yksi ehdokkaista, mutta mukana on myös Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ ja viisi eurooppalaista joukkoliikenneyhtiötä.

HSL päättää uuden liikennöitsijän vuonna 2020, ja liikennöinti alkaa näillä näkymin vuonna 2021.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Itse ajelen tampereellakin käydessäni edelleen omalla dieselmersulla. Parkkipaikka löytyy aina. Ja huom! on maksettu omalla rahalla ja ollut vain omassa käytössä uudesta alkaen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Tampere - kun "trolley ratikat" palaavat kaduille. Kunhan liikenne käynnistyy se selkeyttää matkantekoa. Mutta - keskeisin "hyvä" on se että VR on valittu toimijaksi. Tarkoita että yhteiskunnan kaikissa isoissa rakenteissa ja liikenne asioissa - on meidän "oman" valtion oltava toimijana. Onhan tuo nähty ,miten kävi vanhusten hoidossa, jos "ahneet osakkeen omistajat" vie toiminnan? Toivotaan että saman suuntainen vakaus maassa jatkuisi myös uuden hallituksen aikana.
Kunhan ratikat käytössä niin Tapolan makkaratehtaalle pääsee sujuvasti piipahtamaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtio ei ole tuossa toimijana vaan VR Oy -niminen firma. Jota ei valittu mitenkään omistuksensa takia vaan siksi että oli paperilla paras.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo iski kateellisuus oululaisiin, kun Tampere saa ratikan ja sähköiset bussit jäävät varjoon, tai sanotaan ruuhkiin seisomaan sitten joskus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Tampere on tolkuttoman rikas kaupunki kun on varaa tehottomaan, jäykkään ja kaikin puolin mielettömän kalliiseen raitiotieliikenteeseen. Toivottavasti Oulu ei koskaan hurahda moiseen. Sähköbussit ovat jo kulman takana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanopa muuta. Taitaa totuus olla kuitenkin, että kohtuullisen hurjat velat puskee päälle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköbussit ovat jo tätä päivää. Huomenna ne tekevät ratikat naurunalaisiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se vaan että niin isoa sähköbussia ei saada kulkemaan samalla hinnalla jolla ratikan matkustajamäärät kulkisivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raitioliikenne on edullisin, tehokkain ja matkustajia parhaiten palveleva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja menee vain sinne minne on rakennettu isolla rahalla raiteet! Bussi menee sinne minne renkaita käännetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten mahtaisi onnistua Tampereella Hervannasta tulevan bussin kääntäminen keskustan sijasta Härmälään yhtään sen kätevämmin kuin ratikan?

Ei taida kuski suostua ja muilla matkustajilla olisi varmaan sanomista.

Kyllä ne bussit kulkee ihan omia vakioreittejään niin kuin ratikatkin. Erilaiset kutsuplussat ja automaattitaksit on erikseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä olla tyhmä!

Bussilinjoja voidaan muuttaa helposti kaupungin päätöksellä. Ratikkalinjojen muutos ja rakentaminen vie monta vuotta ja maksaa satojatuhansia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

17:50
Juokse vain, satelliitit seuraavat – NUTS Karhun­kier­roksen 166 kilometrin pinkojia voi seurata GPS:n avulla livenä netissä
17:45
Roskienpoltosta alkanut maastopalo tuhosi saunarakennuksen Muoniossa – yksi henkilö hengitti savua
17:14
Oulun käräjäoikeus hylkäsi syytteen törkeästä raiskauksesta – oikeuden mukaan syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily
16:45
Fennovoima: Kaikki lupa-asiakirjat STUKille viimeistään keväällä 2021 – "Viime kesän jälkeenhän koko hankkeen aikataulu on muuttunut"
16:21
Epätietoisuutta soten ympärillä – sotea valmistelleet organisaatiot on ajettu lähes alas, juuri kun pitäisi alkaa rakentaa uutta
15:36
Granlundin ilmaveivi keväällä 2011 ja Ahon tuplamaalit edellisessä keskinäisessä MM-välierässä – Leijonilla on monta maukasta arvokisavoittoa Venäjän karhusta
15:17
Ilmatieteen laitoksen sensorit haistelevat kasvihuonekaasuja ympäri vuorokauden ja läpi vuoden
50
Hamal tekee kahta työtä ja yrittää ansaita nettona 2 600 euroa kuussa, jotta saisi perheensä Suomeen – Korkea tuloraja on vähentänyt perheenyhdistämisiä
31
Näin asianajajat ja muut oikeusavustajat törttöilevät – "Tuomarilla on persiljaa korvissa aina, kun minä puhun"
29
Nuoret jalkautuivat toisen kerran kaduille ympäri maailmaa ilmaston puolesta – missä ovat aikuiset?
23
Osaajapula voi olla ratkaiseva isku yksittäisen yrityksen maailmanvalloitukselle – miksi ict-alan työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa? Lukijalta
22
Leijonat kaatoi Ruotsin ja etenee mitalipeleihin! Ratkaisu haettiin jatkoajalta – seuraavaksi vastaan Venäjä
19
Jupakka sai uuden käänteen – Heinäluoman rypsiöljyerä myyty loppuun
18
Sähkölaitteen vika aiheutti tulipalon ravintolassa Oulun Pakkahuoneenkadulla – "Ravintolan henkilökunta toimi esimerkillisesti"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työttömälle oikeus lomaan

Kyllä! kannatetaan. Minäkin haluan lomalle ahneiden eläkeläis vanhempieni luokse Espanjaan. He suurten ikäluokkien tapaa... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image