Kotimaa

VR-Rata kolkutteli Kiirunaan

Ruotsissa junaratojen kunnossapitoon satsataan Suomea enemmän. KUVA: pekka ala-aho
Kotimaa 17.5.2010 0:00
Raimo Pirttikoski
Oy VR-Rata Ab on vähin äänin kiihdyttänyt vauhtiaan kilpailussa ratojen rakennus- ja kunnossapitourakoista myös Ruotsin puolella. Valtion omistama VR-Rata on Suomen suurimpia rakennusyhtiöitä, jonka markkina-alueita ulkomailla ovat Pohjoismaat, Baltia ja Venäjä.

"Olemme tehneet Ruotsissa useita merkittäviä tarjouksia sekä ratojen kunnossapitoon että rakentamiseen liittyvistä töistä. Niiden osalta olemme viisaampia viimeistään alkusyksystä", Oy VR-Rata Ab:n kunnossapidon liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen paljastaa.

Ensimmäisen ison urakkansa ulkomailla yhtiö nappasi viime keväänä alkaessaan huolehtia niin sanotun Malmiradan (Malmbanan) kunnossapidosta Pohjois-Ruotsissa.

Ruotsissa VR-Radan sivuliikkeenä toimivan VR-Trackin vastuulla on noin 300 kilometrin rataosuus Jällivaarasta Norjan rajalle Riksgränseniin asti. Ruotsin liikennelaitoksen Trafikverketin kanssa solmitun, vähintään viisivuotisen sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa.

Suomessa VR-Radan markkinaosuus ratojen kunnossapidosta on noin 80 prosenttia, vaikka kilpailu on koventunut. Yhtiötä turhauttaa valtion kitsastelu korjaus- ja muista investoinneista päätettäessä, etenkin kun kansa valittaa yhä kerkeämmin junien myöhästelyistä ja aikataulujen pettämisestä.

"Korvausinvestointeihin rahaa tarvittaisiin noin 200 miljoonaa euroa vuodessa eli lähes tuplasti enemmän kuin sitä nyt on käytettävissä", Matikainen laukoo.

"Tänä vuonna lisärahaa tarvittaisiin vähintään 40 miljoonaa euroa. Muuten syntyy lisää korjausvelkaa ja monet nopeus- sekä muut rajoitukset radoilla ovat jatkossakin välttämättömiä."

Suomen rataverkolla töitä on nyt kuitenkin tiedossa vähemmän kuin viime vuonna, sillä valtion elvytyspolitiikkakaan ei tähän vuoteen enää ulotu. Isot hankkeet esimerkiksi Pohjanmaan radalla kuitenkin jatkuvat. Uusia urakoita muhii etenkin pohjoisen kaivoshankkeissa.

VR-Rata ei hevin ota kontolleen kritiikkiä Suomen rautateiden kehnosta kunnosta.

"Sitä saa, mitä tilaa. Liikennevirasto esittää ja eduskunta päättää. Meidän työhömme vaikuttavat koko ajan monenlaiset vaatimukset ja reunaehdot", Matikainen muistuttaa.

VR-Radan tuore toimitusjohtaja Ville Saksi myöntää, että Ruotsissa yhtiötä houkuttelevat paitsi kotimaisia huomattavasti isommat markkinat, myös Ruotsin valtion into satsata rautateihin ja niiden kunnossapitoon. Ruotsi aikoo käyttää ratatöihin satoja miljardeja kruunuja vuoteen 2021 mennessä.

"Ruotsissa ratatyöt nähdäänselkeämmin tärkeinä investointeina tulevaisuutta varten, ei vain välttämättöminä kuluina."

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Kiskot vievät itään, Suomen rata taakse jää, tiedän vain että rahasta kiinni on radankorjaus tää !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7:54
Raahen naissurmat jälleen esillä oikeudessa – Mielentilatutkimus on valmistunut ja syytetty kuulee uusia syytteitä
7:00
Näyttävät hypyt ratkaisevat taitoluistelumitalit Minskissä – Suomesta mukana viisi luistelijaa
7:00
Päivän elokuvanostot: Parkaisu elämän ja kuoleman edessä – Agnes sairastaa kartanon punaisessa huoneessa
7:00
Lennon myöhästymisestä voi saada jopa 600 euroa hyvitystä, mutta lentoyhtiöt vikuroivat – Finnair joutuu jälleen oikeuteen Tilaajille
7:00
Uusi Rock In The City -festivaali järjestetään Kuusisaaressa kesäkuussa
7:00
Yli 60 000 tilausta, yksi sormusprinssi ja megaluokan kansainvälisiä nimiä sijoittajina - Oululaiselle älysormusyhtiö Ōuralle vuosi 2018 merkitsi läpimurtoa
6:11
Liiketoiminnan kasvu ja Ruotsin markkinat ajoivat Mammuttihirren maksuvaikeuksiin – rahoitus on saatu ja tulevaisuus näyttää hyvältä, sanoo toimitusjohtaja
9
Oulun kaupunki luopuu tarpeettomaksi katsotuista rakennuksista – listalla kaikkiaan kymmenen kohdetta
5
Oulun keskusta täyttyi ihmeellisistä vanhoista autoista kaikenlaista rojua katoillaan – hollantilainen porukka seikkailee Tanskan, Suomen, Ruotsin ja Norjan halki halpisautoilla
5
Kolmesataa hollantilaista halpisautoa hurautti Oulun kautta Ruotsiin – Tarkastiko poliisi enintään 500 euroa maksaneiden ajopelien kuntoa?
5
Akkuliikkeissä on vilinää Oulussa – "Enemmän kuin kymmenen autoa konepelti pystyssä pihalla"
3
Liiketoiminnan kasvu ja Ruotsin markkinat ajoivat Mammuttihirren maksuvaikeuksiin – rahoitus on saatu ja tulevaisuus näyttää hyvältä, sanoo toimitusjohtaja
2
"Tarkoituksena kehittää maanpuolustushenkeä" – Tällainen oli kohutun Lemmenjoen kertausharjoituksen ohjelma
1
Eurooppa on pysyvä taistelutanner Britannian konservatiiveille – brexit pahensi puolueen jakolinjoja entisestään

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

230 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tuliko katsottua MOT työnvälityksestä

Mauno Koivisto siteerasi aikoinaan jotain henkilöä sanoin: "Tärkeintä ei ole päämäärä, vaan liike." Tässäkin asiassa tun... Lue lisää...
Rivien välistä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image