Kotimaa

Volvo V60, Ford Focus, Kia Ceed ja Lexus ES300h veivät kärkisijat TM:n perinteisessä tal­vi­ver­tai­lus­sa

Dieselmoottorinen Volvo V60 D3 vei voiton ja ylsi ainoana täyteen viiteen lumihiutaleeseen Tekniikan Maailman laajassa 15 auton talvivertailussa. Kakkossijan jakoivat bensaturboilla varustetut Ford Focus 1.5 Ecoboost ja Kia Ceed 1.4 T-GDI.
Kotimaa 20.2.2019 10:55
Antti Pasanen

Dieselmoottorinen Volvo V60 D3 vei voiton ja ylsi ainoana täyteen viiteen lumihiutaleeseen Tekniikan Maailma-lehden laajassa 15 auton talvivertailussa.

Volvo saa ylistystä ajettavuudesta kaikissa olosuhteissa. Dieselin lämmityslaite on hyvä, mutta sen tukena on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka kuluttaa lisää.

Moitteita Volvo sai led-lähivaloistaan. TM on aiemminkin kiinnittänyt huomiota takavuosina loistavista valoistaan tunnetun Volvon notkahdukseen uusien mallien valotehon suhteen.

Kakkossijan jakoivat bensaturboilla varustetut Ford Focus 1.5 Ecoboost ja Kia Ceed 1.4 T-GDI.

Uusi Focus kerää huippuarviot tietuntumasta sekä jarrutus- ja kiihdytyskokeista. Fordin nykyään kolmisylinterinen 1.5 Ecoboost ei ole kovin "eko", sillä bensa maistuu melko reippaasti. Vastaavasti Focuksen lämmityslaite on koko testin paras.

Focuksen kalleimmatkin lisävaruste-ledivalot yltävät vain hyvään arvosanaan.

Kia Ceedia TM kehuu hyväksi kokonaisuudeksi kaikissa oloissa. Luistonhallinta toimii turhan innokkaasti, ja autolla oli vaikeuksia kitkaerojarrutuksessa, jossa toisen puolen renkaiden alla on pitoa, mutta toinen puoli on liukkaalla pinnalla.

Kolmossijalle pinnisti testiautojen kalleinta päätä edustanut hybridi-Lexus ES300h. Sen hybridivoimanlähteen hyötysuhde on kehno kylmänä mutta erinomainen lämmettyään. Lexus sai kehut myös mukavuudesta ja lähivalotehosta.

Ei yhtään aivan surkeaa

Vertailuporukasta kehnoimmiksi talviominaisuuksiltaan arvioitiin Opel Combo Life, Mitsubishi Eclipse Cross, Dacia Duster SCe 115 sekä Jaguar E-Pace D150. Duster oli ainoana vertailussa nelivetoinen, mikä ei kuitenkaan auttanut kovin korkeaan sijoitukseen talvitesteissä.

Huomionarvoista on, että täysin onnettomaksi ei arvioitu yhtäkään vertailun ajokeista. Hännille jäänyt Opelkin kuittasi kaksi lumihiutaletta viidestä mahdollisesta.

Opelin iso kabiini vaatii TM:n mukaan lisälämmittimen hankintaa lisärahalla pysyäkseen lämpimänä. Mitsubishia rokotti taas onneton ohjaus. Dacia Duster puolestaan etenee nelivedolla hyvin, mutta kuluttaa ja päästää paljon.

Vertailuun osallistuivat BMW X2, Citroën C4 Cactus, Dacia Duster, Honda CR-V, Hyundai Kona, Jaguar E-Pace, Mitsubishi Eclipse Cross, Audi A1, Ford Focus, Kia Ceed Mercedes-Benz A, Lexus ES, Peugeot 508, Volvo V60 sekä Opel Combo.

TM:n mukaan moottorimalleiksi, vaihteistoiksi ja varustetasoiksi maahantuojia pyydettiin valitsemaan ne, jotka he ovat todenneet tai arvioineet Suomessa suosituimmiksi sillä ehdolla että ne ovat myös kaksivetoisia.

Vertailuun päätyi 11 bensiiniautoa ja neljä dieseliä. Autoista 11 on automaattivaihteisia, joista yksi on hybridi, ja poikkeuksena säännölle yksi auto eli Duster on nelivetoinen ja sellaisenakin ryhmän halvin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

Lukaisin eilen tuon testin, ihmeelistä V:n ylistämistä ja haittojen kääntämistä positiiviseksi. Esim. (tällaista ei ollut testissä, mutta periaate): Volvon penkit olivat liian kovat ja asentoa joutui muuttamaan vähän väliä - mutta eipä pääse kuljettaja nukahtamaan ajon aikana, mikä on hyvä asia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Volvo matkinu ulkonäöllisesti Saab 95 Wagonia,joka on vieläkin maailman paras talviauto kauttaaikain ja tosi mahti kone vielä pellin alla.Tulipahan tuokin asia selväksi.Kun löytys tuostakin automallista kunnon ajovalot mutta vahva on epäilys...siis tuosta Volvosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, molemmissa on neljä rengasta, ovea ja monta ikkunaa. Jos ne ovat matkimista, Saab on tainnut kopioida ajatuksen jostain muualta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saab 95 hohhoijjaa. Taidat olla kyseisen auton omistaja. Voisit laittaa wc;n nurkasta vanhat 90 luvun autolehdet jo roskiin etkä enää eläisi tuota aikaa. Keskikulutus 15L sadalla. Kyllä siitä hukkalämpöä jo tuleekin. On lämmin auto. Muuta ei sitten olekaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on kolme Saabbia, kyllähän tuo 9-5:n on 90_luvun puolivälissä suunnitelluksi autoksi vielä täysin vertailukelpoinen nykypirssien kanssa.
Ja se 260 heppanen kone, siis vakiona ;) aijai ... sillä on hyvä härnätä liisinkidieseli kuskeja, jotka yrittävät ohi vasemman kaistan kautta liikennevaloissa (anteeksi).
Mutta toki, kaikki tyylillään. Voihan se Volvokin olla ihan hyvä auto, ei vaan ole kokemusta niistä. Värivalot ohjaamossa ei mielestäni ole autojen kehitystä.
Ainiin, matka-ajossa vie 6,5 - 7 litraa, kaupungissa kaiken minkä antaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti Nissan ei saanut Quashqaita käynnistettyä tai ainakaan ajettua sitä perille asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Volvon hinnalla saa noita muita 2-3 kappaletta ja paremmuudessa kyse vain elvistely tapeista, sillä esim. Focukseen on vaikea toivoa parnnuksia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Volvo maksaa 45t euroa ja esim. Focus maksaa 30t euroa niin montako niitä saa Volvon hinnalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tämä on UUSIEN automallien talvitesti !!! Ei myöskää kestotesti tai makutesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä autotestit pitäisi tehdä esim. etelä-,keski-,ja pohjois-suomessa, ja tietenkin eri henkilöillä ja toisistaan tietämättä.Vain silloin saataisiin puolueeton testi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika erikoinen tuo merkkivalikoima. Miksei mukana ole Toyotan kansanmalleja, Skodan tai Folkkarin malleja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Useita autoja uutena ostaneena täytyy sanoa, että Volvo S60 D4 on ehdottomasti yksi parhaista mitä olen omistanut. On ollut Mersu, BMW, Audi, WV ja Toyota, sekä pitkä lista uudehkoja käytettyjä. Volvo kestävä, vähäpäästöinen, tehokas sekä loistava ajettava. Viisi tähteä on paikallaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei malttanut oikein edes odottaa milloin kateellisten räksytys alkaa :)))))))))) Volvo on vaan yksinkertaisesti HYVÄ! ja loistava talviauto. Ei tarvi ajella niillä vajaavetoisilla ja jäädä sutimaan risteyksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija voi kulkea kumpaa reunaa tahansa. Autotien reunassa vasenta reunaa. Lue lisää...
Mosse65

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image