Kotimaa

Viiden kaupungin selvitys: Suomen pääjunarataa, Tampere-Oulu -väliä, pitää kehittää nopeammaksi mah­dol­li­sim­man pian

Rautatie KUVA: Taneli Kärki
Kotimaa 16.5.2019 14:19 | Päivitetty 16.5.2019 21:27
Katri Keskitalo

Oulun, Ylivieskan, Kokkolan, Tampereen ja Seinäjoen kaupunkien teettämän teknisen selvityksen mukaan Suomen pääjunarataa välillä Tampere-Oulu pitää kehittää nopeammaksi mahdollisimman pian.

Tampere-Oulu -rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen osalta Suomen vilkkaimmin liikennöity suurelta osin yksiraiteinen osuus. 

Selvityksen mukaan nykyisellä kalustolla ja nykyisessä ratakäytävässä ei voida saavuttaa tavoitteena ollutta kolmen tunnin matka-aikaa. Esimerkiksi Seinäjoelta pohjoiseen on yhteensä noin 150 kilometriä nopeusrajoituksia, jotka hidastavat merkittävästi matka-aikoja. Lisäksi rataosan Tampere-Oulu ratakapasiteetti on suurelta osin täynnä. Tämä aiheuttaa muun muassa ongelmia aikatauluihin ja raideliikenteen palvelutasoon.

Selvityksen pääasiallinen parannusehdotus on niin sanotun kaksoisraiteen vaiheittainen rakentaminen. Selvityksen mukaan kaksoisraide helpottaisi aikataulujen suunnittelua, nostaisi junien nopeutta lähemmäs 200 km/h tavoitetasoa ja vähentäisi junien kohtaamisesta aiheutuvaa pysähtelyä. 

Koko 370 km yksiraiteisen osuuden kaksoisraiteen ja nopeudennoston suunnittelu ja toteuttaminen useissa eri kokonaisuuksissa kestää alustavan arvion mukaan 15-20 vuotta ja maksaa 3-6 miljoonan euron km-kustannuksella laskettuna 1,1-2,2 Mrd euroa. Aikatauluun ja kustannuksiin vaikuttavat muun muassa toteutusmallit, suunnittelu- ja toteutusalueiden laajuus sekä samanaikaisten toimeksiantojen määrä eli käytössä olevat resurssit. 

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan rakentamisessa pitäisi huomioida etenkin Oulu-Liminka -väli. 

– Vaiheistus tarkoittaisi meillä sitä, että ensisijaisesti pitäisi rakentaa ja kunnostaa juuri tämä väli. Tarkoitan siis perustavanlaatuista kunnostusta ja kaksoisraiteen rakentamista. 

MAINOS

Kommentoi

Ei se kato käy, kun ne rahat on varattu etelän hankkeisiin. Pohjoisen vellihousupoliitikoilta ei löydy munaa vaatia rahaa ja ajaa näitä hankkeita budjettiin.

Heille riittää, että saavat jonkun varapuheenjohtajan nuijan tai mukatärkeän valiokuntapaikan hämyn vuoksi. Jos pohjoisen kansanedustajat osaisivat yhteispelin, niin kaksoisraiteinen rata olisi tehty jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päärata pitäisi saada kaksi raiteseksi Ouluun asti mahdollisimman nopeasti, siinä olisi sellainen hiilinielu että vihreät pissaisi housuihin viellä oppositiossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Tampere-Oulu -väli halutaan tosissaan nopeaksi, ratkaisu siihen olisi uusi suora oikorata välille Lapua-Eskola. Siinä olisi mahtava sijoitus tulevaisuuteen sekä henkilö-, että tavaraliikenteelle. Osa junista voisi kiertää kuitenkin nykyistä mutkaa Kokkolan kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmeniä miljardeja löytyy ilman muuta kankeimman ja kalleimman mahdollisen liikennemuodon laariin tuosta noin vaan. Ei ole tolkun häivää visionäärien päässä. Jos olisi, olisivat vaatimukset tasoltaan suu säkkiä myöten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän nopeiden yhteyksien pääväylään pitää saada mukaan myös pienet rannikkokaupungit , kuten Raahe , rata on jo valmiina , vaatii vain hyvää tahtoa ja organisointikykyä niin raahelaisetkin pääsevät junalla ( helposti ) maailmalle , niin kuin ennenvanhaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä jännästi voi yhdellä lauseella sotkea koko informaation täysin "maksaa 3-6 miljoonan euron 1,1-2,2 miljardia euroa. "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi kaiken varalta rakentaa kattava junaverkko kaupunkikeskusten välille ja tiheä sivuraide verkko, jos fossiiliset polttoaineet loppuvat, kielletään tai niitä ei enään myydä. Ruotsin, Britannian, Venäjän Euroopan, Saksan ja useimpien muiden rautatieverkot on vielä tiheät. Polttomoottorin jälkeinen aika voi hidastaa tai osoittautua huonoksi tai mahdottomaksi hoitaa sähkö-, hydrauliikka- ja pneumaattisilla laitteilla, jolloin olisi siirryttävä höyrykoneisiin, kuten 1939-45 autojen kaksipolttoiset häkäpöntöt, höyryveturit ja laivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereen ja Seinäjoen välillä kulkee tavarajunia niin harvakseltaan, että sinne riittää kaksoisraiteeksi pitkä kohtaamisraide Parkanon tienoille. Se mahdollistaa sujuvat matkustajajunat tunnin välein, kunhan ovat aikataulussaan.

Ylivieska-Oulu välillä taas kulkee raskasta tavaraliikennettä ihan tuhottomasti ja se tarvitsee kunnon kaksoisraiteen ja heti, pohjoisesta alkaen pala kerrallaan. Matkustajille sinänsä on sama mistä pätkästä aloitetaan, kunhan se sopii parhaiten aikatauluihin ja mitä ilmeisemmin se väli on juuri Oulu-Liminka, mikä mahdollistaa junan lähdön ennen edellisen saapumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

24.5.
Oulun kaupunginjohtaja: Sote-uudistusta kehitettävä palvelut edellä, maakunnan verotusoikeuden vaikutukset selvitettävä perusteellisesti
24.5.
Lumotut sanat -festivaali kokoaa oululaisia lapsia ja perheitä kirjallisten asioiden äärelle kuukauden ajan
24.5.
Lyonissa kirjepommi haavoittanut useita ihmisiä – kukaan ei ole kuollut
24.5.
Talon lunastus ja purku tiehankkeen alta aiheuttivat haikean mielen – Iin ohitustiehanke saattaa alkaa toteutua luultua nopeammin, jo kymmenen vuoden päästä Tilaajille
24.5.
Kysyimme, ehtiikö vielä varata kampaajaa ensi viikon lopun valmistujaisia varten – "Muutamia vapaita aikoja on"
24.5.
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
24.5.
Sakari Mannisen Minna-äiti pyrkii seuraamaan poikansa jokaisen pelin, puolivälierän suoritus liikutti kyyneliin – Kaapo-koira kaipaa kotona isäntänsä rapsutusta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image