Kotimaa

Viiden kaupungin selvitys: Suomen pääjunarataa, Tampere-Oulu -väliä, pitää kehittää nopeammaksi mah­dol­li­sim­man pian

Rautatie KUVA: Taneli Kärki
Kotimaa 16.5.2019 14:19 | Päivitetty 16.5.2019 21:27
Katri Keskitalo

Oulun, Ylivieskan, Kokkolan, Tampereen ja Seinäjoen kaupunkien teettämän teknisen selvityksen mukaan Suomen pääjunarataa välillä Tampere-Oulu pitää kehittää nopeammaksi mahdollisimman pian.

Tampere-Oulu -rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen osalta Suomen vilkkaimmin liikennöity suurelta osin yksiraiteinen osuus. 

Selvityksen mukaan nykyisellä kalustolla ja nykyisessä ratakäytävässä ei voida saavuttaa tavoitteena ollutta kolmen tunnin matka-aikaa. Esimerkiksi Seinäjoelta pohjoiseen on yhteensä noin 150 kilometriä nopeusrajoituksia, jotka hidastavat merkittävästi matka-aikoja. Lisäksi rataosan Tampere-Oulu ratakapasiteetti on suurelta osin täynnä. Tämä aiheuttaa muun muassa ongelmia aikatauluihin ja raideliikenteen palvelutasoon.

Selvityksen pääasiallinen parannusehdotus on niin sanotun kaksoisraiteen vaiheittainen rakentaminen. Selvityksen mukaan kaksoisraide helpottaisi aikataulujen suunnittelua, nostaisi junien nopeutta lähemmäs 200 km/h tavoitetasoa ja vähentäisi junien kohtaamisesta aiheutuvaa pysähtelyä. 

Koko 370 km yksiraiteisen osuuden kaksoisraiteen ja nopeudennoston suunnittelu ja toteuttaminen useissa eri kokonaisuuksissa kestää alustavan arvion mukaan 15-20 vuotta ja maksaa 3-6 miljoonan euron km-kustannuksella laskettuna 1,1-2,2 Mrd euroa. Aikatauluun ja kustannuksiin vaikuttavat muun muassa toteutusmallit, suunnittelu- ja toteutusalueiden laajuus sekä samanaikaisten toimeksiantojen määrä eli käytössä olevat resurssit. 

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan rakentamisessa pitäisi huomioida etenkin Oulu-Liminka -väli. 

– Vaiheistus tarkoittaisi meillä sitä, että ensisijaisesti pitäisi rakentaa ja kunnostaa juuri tämä väli. Tarkoitan siis perustavanlaatuista kunnostusta ja kaksoisraiteen rakentamista. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Ei se kato käy, kun ne rahat on varattu etelän hankkeisiin. Pohjoisen vellihousupoliitikoilta ei löydy munaa vaatia rahaa ja ajaa näitä hankkeita budjettiin.

Heille riittää, että saavat jonkun varapuheenjohtajan nuijan tai mukatärkeän valiokuntapaikan hämyn vuoksi. Jos pohjoisen kansanedustajat osaisivat yhteispelin, niin kaksoisraiteinen rata olisi tehty jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päärata pitäisi saada kaksi raiteseksi Ouluun asti mahdollisimman nopeasti, siinä olisi sellainen hiilinielu että vihreät pissaisi housuihin viellä oppositiossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Tampere-Oulu -väli halutaan tosissaan nopeaksi, ratkaisu siihen olisi uusi suora oikorata välille Lapua-Eskola. Siinä olisi mahtava sijoitus tulevaisuuteen sekä henkilö-, että tavaraliikenteelle. Osa junista voisi kiertää kuitenkin nykyistä mutkaa Kokkolan kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmeniä miljardeja löytyy ilman muuta kankeimman ja kalleimman mahdollisen liikennemuodon laariin tuosta noin vaan. Ei ole tolkun häivää visionäärien päässä. Jos olisi, olisivat vaatimukset tasoltaan suu säkkiä myöten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän nopeiden yhteyksien pääväylään pitää saada mukaan myös pienet rannikkokaupungit , kuten Raahe , rata on jo valmiina , vaatii vain hyvää tahtoa ja organisointikykyä niin raahelaisetkin pääsevät junalla ( helposti ) maailmalle , niin kuin ennenvanhaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä jännästi voi yhdellä lauseella sotkea koko informaation täysin "maksaa 3-6 miljoonan euron 1,1-2,2 miljardia euroa. "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi kaiken varalta rakentaa kattava junaverkko kaupunkikeskusten välille ja tiheä sivuraide verkko, jos fossiiliset polttoaineet loppuvat, kielletään tai niitä ei enään myydä. Ruotsin, Britannian, Venäjän Euroopan, Saksan ja useimpien muiden rautatieverkot on vielä tiheät. Polttomoottorin jälkeinen aika voi hidastaa tai osoittautua huonoksi tai mahdottomaksi hoitaa sähkö-, hydrauliikka- ja pneumaattisilla laitteilla, jolloin olisi siirryttävä höyrykoneisiin, kuten 1939-45 autojen kaksipolttoiset häkäpöntöt, höyryveturit ja laivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereen ja Seinäjoen välillä kulkee tavarajunia niin harvakseltaan, että sinne riittää kaksoisraiteeksi pitkä kohtaamisraide Parkanon tienoille. Se mahdollistaa sujuvat matkustajajunat tunnin välein, kunhan ovat aikataulussaan.

Ylivieska-Oulu välillä taas kulkee raskasta tavaraliikennettä ihan tuhottomasti ja se tarvitsee kunnon kaksoisraiteen ja heti, pohjoisesta alkaen pala kerrallaan. Matkustajille sinänsä on sama mistä pätkästä aloitetaan, kunhan se sopii parhaiten aikatauluihin ja mitä ilmeisemmin se väli on juuri Oulu-Liminka, mikä mahdollistaa junan lähdön ennen edellisen saapumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:47
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
22:41
Haukiputaan yli 40-vuotias Jatulin liikuntakeskus kaipaa kipeästi isoa remonttia – vajaan yhdeksän miljoonan peruskorjaushanke on paraikaa selvityksessä
22:07
Messi piikitteli Barcelonan seurajohtoa – "Olemme aina olleet ensimmäisinä auttamassa seuraa, kun on ollut tarve"
22:01
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat
21:53
Maaliskuun lukijakuva: Enkun tunti sujuu Iidalla kotona Kiimingissä pappakoiran kanssa
20:37
MTV Uutiset selvitti että enemmistö suurimmista pörssiyhtiöistä aikoo maksaa osinkoa koronaviruksen keskellä
20:14
Kaikkiin koululaisiin ei ole saatu yhteyttä etäopetuksen aikana – "Aika näyttää, tuleeko tästä isompi ilmiö"
129
SDP nosti hurjasti kannatustaan ja on nyt Suomen suosituin puolue, kertoo Alman kysely – Perussuomalaiset menetti suosiotaan ja putosi kärkipaikalta
61
Korona pelastaa Oulun yliopiston – jälkihoito tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, että tällä vuosikymmenellä rakennetaan vain ihan välttämättömiä Lukijalta
41
Koronakuolemia tuli neljä lisää, menehtyneiden kokonaismäärä on Suomessa nyt 17 – Oulussa kaksi potilasta pääsi sairaalasta
36
Kaikkiin koululaisiin ei ole saatu yhteyttä etäopetuksen aikana – "Aika näyttää, tuleeko tästä isompi ilmiö"
35
Koronahelvetti – olen taistellut ”punaista paholaista” vastaan laskujeni mukaan noin kolme viikkoa Lukijalta
24
Yhdessä Euroopan maassa koronakriisin takia ei ole ryhdytty mihinkään varotoimiin – ”Parempi kuolla selkä suorana kuin elää polvillaan”
19
Kysyimme, leviääkö korona Oysin yhteispäivystyksessä – "Hyvin meille uskaltaa tulla"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jalkakäytävät ovat aluksi erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on ohut lumipeite.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

31.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image