Kotimaa

Viiden kaupungin selvitys: Suomen pääjunarataa, Tampere-Oulu -väliä, pitää kehittää nopeammaksi mah­dol­li­sim­man pian

Rautatie KUVA: Taneli Kärki
Kotimaa 16.5.2019 14:19 | Päivitetty 16.5.2019 21:27
Katri Keskitalo

Oulun, Ylivieskan, Kokkolan, Tampereen ja Seinäjoen kaupunkien teettämän teknisen selvityksen mukaan Suomen pääjunarataa välillä Tampere-Oulu pitää kehittää nopeammaksi mahdollisimman pian.

Tampere-Oulu -rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen osalta Suomen vilkkaimmin liikennöity suurelta osin yksiraiteinen osuus. 

Selvityksen mukaan nykyisellä kalustolla ja nykyisessä ratakäytävässä ei voida saavuttaa tavoitteena ollutta kolmen tunnin matka-aikaa. Esimerkiksi Seinäjoelta pohjoiseen on yhteensä noin 150 kilometriä nopeusrajoituksia, jotka hidastavat merkittävästi matka-aikoja. Lisäksi rataosan Tampere-Oulu ratakapasiteetti on suurelta osin täynnä. Tämä aiheuttaa muun muassa ongelmia aikatauluihin ja raideliikenteen palvelutasoon.

Selvityksen pääasiallinen parannusehdotus on niin sanotun kaksoisraiteen vaiheittainen rakentaminen. Selvityksen mukaan kaksoisraide helpottaisi aikataulujen suunnittelua, nostaisi junien nopeutta lähemmäs 200 km/h tavoitetasoa ja vähentäisi junien kohtaamisesta aiheutuvaa pysähtelyä. 

Koko 370 km yksiraiteisen osuuden kaksoisraiteen ja nopeudennoston suunnittelu ja toteuttaminen useissa eri kokonaisuuksissa kestää alustavan arvion mukaan 15-20 vuotta ja maksaa 3-6 miljoonan euron km-kustannuksella laskettuna 1,1-2,2 Mrd euroa. Aikatauluun ja kustannuksiin vaikuttavat muun muassa toteutusmallit, suunnittelu- ja toteutusalueiden laajuus sekä samanaikaisten toimeksiantojen määrä eli käytössä olevat resurssit. 

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan rakentamisessa pitäisi huomioida etenkin Oulu-Liminka -väli. 

– Vaiheistus tarkoittaisi meillä sitä, että ensisijaisesti pitäisi rakentaa ja kunnostaa juuri tämä väli. Tarkoitan siis perustavanlaatuista kunnostusta ja kaksoisraiteen rakentamista. 

MAINOS

Kommentoi

Ei se kato käy, kun ne rahat on varattu etelän hankkeisiin. Pohjoisen vellihousupoliitikoilta ei löydy munaa vaatia rahaa ja ajaa näitä hankkeita budjettiin.

Heille riittää, että saavat jonkun varapuheenjohtajan nuijan tai mukatärkeän valiokuntapaikan hämyn vuoksi. Jos pohjoisen kansanedustajat osaisivat yhteispelin, niin kaksoisraiteinen rata olisi tehty jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päärata pitäisi saada kaksi raiteseksi Ouluun asti mahdollisimman nopeasti, siinä olisi sellainen hiilinielu että vihreät pissaisi housuihin viellä oppositiossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Tampere-Oulu -väli halutaan tosissaan nopeaksi, ratkaisu siihen olisi uusi suora oikorata välille Lapua-Eskola. Siinä olisi mahtava sijoitus tulevaisuuteen sekä henkilö-, että tavaraliikenteelle. Osa junista voisi kiertää kuitenkin nykyistä mutkaa Kokkolan kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmeniä miljardeja löytyy ilman muuta kankeimman ja kalleimman mahdollisen liikennemuodon laariin tuosta noin vaan. Ei ole tolkun häivää visionäärien päässä. Jos olisi, olisivat vaatimukset tasoltaan suu säkkiä myöten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän nopeiden yhteyksien pääväylään pitää saada mukaan myös pienet rannikkokaupungit , kuten Raahe , rata on jo valmiina , vaatii vain hyvää tahtoa ja organisointikykyä niin raahelaisetkin pääsevät junalla ( helposti ) maailmalle , niin kuin ennenvanhaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä jännästi voi yhdellä lauseella sotkea koko informaation täysin "maksaa 3-6 miljoonan euron 1,1-2,2 miljardia euroa. "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi kaiken varalta rakentaa kattava junaverkko kaupunkikeskusten välille ja tiheä sivuraide verkko, jos fossiiliset polttoaineet loppuvat, kielletään tai niitä ei enään myydä. Ruotsin, Britannian, Venäjän Euroopan, Saksan ja useimpien muiden rautatieverkot on vielä tiheät. Polttomoottorin jälkeinen aika voi hidastaa tai osoittautua huonoksi tai mahdottomaksi hoitaa sähkö-, hydrauliikka- ja pneumaattisilla laitteilla, jolloin olisi siirryttävä höyrykoneisiin, kuten 1939-45 autojen kaksipolttoiset häkäpöntöt, höyryveturit ja laivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereen ja Seinäjoen välillä kulkee tavarajunia niin harvakseltaan, että sinne riittää kaksoisraiteeksi pitkä kohtaamisraide Parkanon tienoille. Se mahdollistaa sujuvat matkustajajunat tunnin välein, kunhan ovat aikataulussaan.

Ylivieska-Oulu välillä taas kulkee raskasta tavaraliikennettä ihan tuhottomasti ja se tarvitsee kunnon kaksoisraiteen ja heti, pohjoisesta alkaen pala kerrallaan. Matkustajille sinänsä on sama mistä pätkästä aloitetaan, kunhan se sopii parhaiten aikatauluihin ja mitä ilmeisemmin se väli on juuri Oulu-Liminka, mikä mahdollistaa junan lähdön ennen edellisen saapumista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

18:00
Kuvagalleria: Nelivuotiselta tauolta palannut 22-Pistepirkko hurmasi yleisönsä Oulussa
18:00
107-vuotias Dagny Carlsson kirjoittaa blogia, koska ei halua pysähtyä: "Ei pidä uskoa, kun muut sanovat, ettei tuo sovi vanhoille ihmisille"
18:00
Arvio: 22-Pistepirkon zombie palasi Ouluun – loppuunmyyty paluukeikka oli odotettu tapaus bändin tahdissa nuoruutensa viettäneille ja uuden sukupolven faneille, katso keskiviikon keikka Tilaajille
17:31
Kolumni: Kun pääministeri lupasi pelastaa Paavo Posteljoonin, on hänen pelastettava ensi keväänä myös Sari Sairaanhoitaja
16:51
Suomi ei saa rangaistusta "pitch invasionista" – UEFA armahti kannattajien kentälle ryntäyksen, joka johtui historiallisesta miesten EM-kisapaikasta
16:50
Yle: Rami Hietaniemen painiura päättyy itsenäisyyspäivän Ruotsi-otteluun –  "Se on vähän niin kuin yhden elämän hautaisi"
16:34
Pääministeri Antti Rinne: Työehtoshoppailun kitkeminen työryhmiin – "Tietenkin tämä on työmarkkinatoimijoiden asia"
58
"Siihen loppui kasvilihan tarina" – Poutun käyttämä termi joutui pannaan, päätöksestä isot kulut ja toimitusjohtajalta kova purkaus
54
"Haastava, haastava" – Postilakon selvitysryhmällä on edessä hikinen viikonloppu, sillä maanantaina voi rysähtää tukilakkojen suma
33
Pääministeri Rinne: Postin pakettilajittelijoiden työehdot turvataan ja työehtoshoppailu loppuu
32
Oulun poliisi muuttaa suurilta osin Linnanmaalle – keskustaan tila asiakaspalvelulle, putkat pysyvät vielä Haukiputaalla
14
Rekat seisovat terminaaleissa ja jotkin aluksetkin satamissa – postilakon tukitoimet vaikuttavat varsinkin Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan liikenteeseen
13
Haapavedeltä lähtöisin oleva sketsiryhmä tekee paluun Yle Areenassa – Justimus lyö ronskisti sovinnaisuuden yli
13
Telian matkapuhelinverkossa perjantaina laajoja häiriöitä – ongelmat saatiin korjattua ennen viittä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

193 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Mistähän johtuu kaunasi oikeasti ay-liikettä kohtaan? Olet työnantaja joka on määrätty lakituvassa maksamaan lain mukais... Lue lisää...
tämä on jo vainoamis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.11.

Fingerpori

22.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image