Kotimaa

Viedäänkö suomalaista sianlihaa kohta Venäjän läpi junalla Kiinaan? – Vientisopimus sisältää nyt myös jäähdytetyn lihan viennin ja lisää on tulossa

Sianlihakontit ovat matkanneet tähän saakka laivalla Kiinaan. Nyt etsitään mahdollisuutta Kiinan vientiin myös junalla. KUVA: Jouko Hanninen
Kotimaa 19.9.2019 19:50
Virpi Niemistö

Jäähdytetyn lihan kuljetus avaisi entistä suuremmat markkinat suomalaiselle sianlihalle ja kompensoisi kotimaan vähentynyttä kysyntää.

Suomalaista sianlihaa voidaan pian viedä myös junalla Kiinaan.

Ruokayhtiö Atrian liiketoimintajohtaja Markku Hirvijärvi kertoo, että mahdollisuuksia viedä sianlihaa Kiinaan raiteilla Venäjän kautta selvitetään parhaillaan.

– Testit ja lupaprosessit ovat vielä kesken. Toinen vaihtoehto jäähdytetyn lihan viennille on yhdistetty laiva-juna-yhteys Euroopasta.

Jäähdytetyn sianlihan vienti Kiinaan tuli mahdolliseksi, kun Suomen ja Kiinan välinen sopimus sianlihan viennistä uusittiin keskiviikkona Kiinan tullin varaministerin Hu Wein vierailulla.

Uusi sopimus sisältää jäähdytetyn sianlihan lisäksi tähänastista monipuolisemman eri ruhonosien viennin Kiinaan.

Aikaisempi sianlihan vientisopimus koski vain pakastettua lihaa.

– Junan käyttö liittyy juuri jäähdytetyn lihan vientiin, sillä sen säilyvyys on lyhempi kuin pakastetun. Nyt kun pakastettua lihaa viedään laivalla Kiinaan, matkaan menee 47–63 päivää, kun junakyyti ottaisi 13–14 päivää, Hirvijärvi kertoo.

– Älyttömän hyvä uutinen, kommentoi HKScanin vientiliiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Nikkinen Kiinan vientilupien uusimista ja laajentumista jäähdytettyyn sianlihaan.

Nyt allekirjoitetut jatkosopimukset viestivät Nikkisen mukaan Suomen ja Kiinan viranomaisten hyvistä suhteista.

Vientimäärät koko ajan kasvussa

Jäähdytetyn lihan vienti houkuttelee muun muassa siitä saatavan paremman hinnan vuoksi.

Jäähdytys tarkoittaa, että lihan pinta jäähdytetään noin miinus yhteen asteeseen, kun liha pakastuu vasta 1,6 asteessa.

Pakastettuna vietävä liha on miinus 18-asteista.

Hirvijärven mukaan lupa viedä myös jäähdytettyä sianlihaa Kiinaan avaa entistä suuremmat markkinat suomalaisyhtiöille.

Tänä vuonna Atria kertoo vievänsä noin reilut seitsemän miljoonaa kiloa sianlihaa Kiinaan. Luku on kasvanut vuosi vuodelta.

Myös HKScanin vientimäärät ovat nousussa.

– Tulemme tänä kalenterivuonna menemään Kiinassa yli kuuden miljoonan kilon tavoitteen. Jäähdytetyn lihan vientilupa luo entistä enemmän mahdollisuuksia, kun pakkausratkaisut kehittyvät ja junayhteydet saadaan kuntoon, Nikkinen arvioi.

Vienti tulee Hirvijärven mukaan tarpeeseen paikkaamaan kotimaan jonkin verran vähentynyttä kysyntää.

Suomessa tuotettiin viime vuonna tilastojen mukaan lähes 170 miljoonaa kiloa sianlihaa.

Siipikarjanlihakin ehkä Kiinan markkinoille

Kiinan kanssa sovittiin nyt myös Kiinan viranomaisten tulosta tarkastuskäynneille suomalaisiin siipikarjanlihalaitoksiin. Näin suomalainen siipikarjanlihakin voi päästä Kiinan markkinoille.

– Siipikarjanlihan kulutus kasvaa myös Kiinassa koko ajan, Nikkinen toteaa.

Hirvijärven mukaan Kiinan viennissä voitaisiin hyödyntää broilerin jalanosia, jotka eivät Pohjoismaissa maistu.

– Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa rintafilee on se, jota kuluttajat haluavat.

Siastakin viedään Kiinaan myös ruhonosia, joita ei voida Suomen tarjonnassa hyödyntää.

Vienti alkoi vuonna 2017

Elintarvikeyhtiö Atria sai vientiluvan Kiinaan vuonna 2017.

Ensimmäiset vuodet suomalaista lihaa on ollut tarjolla kiinalaisissa ravintoloissa ja tästä keväästä lähtien myös kiinalaisissa vähittäiskaupoissa

Toinen suuri suomalainen ruokatalo HKScan aloitti Kiinan vientinsä vuonna 2018.

Kiina on maailman suurin sianlihan tuottaja ja kuluttaja. Maassa tuotetaan lähes puolet maailman sianlihasta.

Yksi kärkihankkeista

Elintarvikeviennin edistäminen oli yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista.

Rinteen hallitus esittää ensi vuoden valtion budjettiin kahta miljoonaa euroa elintarvikeviennin edistämiseen.

Suomesta voidaan viedä Kiinaan laitoskohtaisilla luvilla myös äidinmaidonkorvikkeita ja juustoa. Kalan vienti Kiinaan on käynnistynyt syyskuussa 2019.

MAINOS

Kommentoi

Se venäläinen "atomilaiva", joka toi Pietariin 5000 tonnin pakastekalalastin kaukoidästä olisi voinut ottaa paluurahdiksi nuo possut suomesta. Ehti lähtä jo paluumatkalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veronmaksajat kustantaa osin kiinalaisten siansyönnin. Jospa nyt tuki poistettaisiin kokonaan. Nyt jos koskaan. Lisähintaa vaan, Kiina on valtavan rikas aristokratia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huoltovarmuuden turvaamisesta on siirrytty huoltosuhteen pitkittämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinalaiset syövät puolet maailman sianlihasta ja saavat 60-70% proteiinistaan siasta. Tämä nyt käynnissä oleva sikarutto on kaikkien aikojen pahin ja uhkaa tuhota sikateollisuuden Kiinassa ja monessa muussa maassa. Kiinalaisilla on kova kiire sopia pitkiä hankintasopimuksia ja lyödä hinnat lukkoon alhaisella tasolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Hirvijärven mukaan Kiinan viennissä voitaisiin hyödyntää broilerin jalanosia, jotka eivät Pohjoismaissa maistu".
Tämä olisi hyödyllinen saavutus myös ekologisuuden kannalta. Teurasjätteeksi tai lemmikkieläinten ruoaksi päätyvätkin ruhonosat kannattaa hyödyntää ja kerätä niillä vientituloja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tämä aika koomista. Suomessa uhataan ilmastonmuutoksella ja pelotellaan ihmiset vähentämään sen vuoksi lihan syöntiä ja sitten kuskataan veronmaksajien tukemaa lihaa Kiinaan. Hah Hah Hah ah haaaaaa! Nyt haisee ja pahasti. Nyt menee hermot. Nyt vaaditaan selityksiä kaikilta puolueilta. Ei mitää logiikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaahas, näinköhän venäjä antaa ratansa käyttöön? Täältä ei saa roudata venäjän myyntiin juustoja ym. EU pakotteiden myötä. Mitähän paikallinen kiinalainen maksaa sianliha kilosta? Tuskin kilohintaan on lisätty tullit ja kuletus hinnat. Ja sokerina kakkuun meille tuodaan joulukinkut tanskasta kun täällä on omat kinkut loppu. Saattaavat jäähdytys vaunut vajeta pitkän rata osuuden aikana...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka en olekaan sikojen kasvattaja toivon kaikesta sydämestäni, että afrikkalainen sikarutto ei leviäisi Suomeen. OLisi muutakin vientiin, kuin raakalauta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti saadaan pian päätös Suomen villisikojen tehometsästyksistä. Jos Suomen villisikakanta saadaa oleellisesti pienemmäksi tai kokonaan hävitetyksi, vootaisiin sikaruttoriskiä pienentää, maataloudelle koituvia haittoja vähentää ja liikenneturvallisuutta parantaa. Pärjäsimme vuosisatoja(?) mainiosti ilman villisikoja, miksi siis emme hävittäisi tuota tulokaslajia(?) kokonaan. Vielä ehdimme, Ruotsissa villisikojen hävittäminen ei enää onnistu. Jos sikarutto leviää Suomen sikaloihin, maaseudun elinvoimaisuudelle tärkeä elinkeino vaarantuu ja vietitulot pienenevät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinalaiset syövät lihat ja suomalaiset saavat siitäkin ilmastovihat. Ja lihat vielä kuskataan puhtaallavenäläisellä öljyllä ja ydinsähköllä maailman suurimpaan sortovaltioon. Hyvä kuuluu tulovan. Saa Antin tytöt taas suomalaisia rankaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veronmaksajien rahoitta kasvastuttujen sikojen lihaa ei pidä viedä lainkaan ulkomaille, koska sellainen touhut köyhdyttää koko maamme kun lähetämme tukirahamme paketissa ulkomaille ja mukana vähän sianlihaakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

25
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
22
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
13
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia
12
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
12
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt
10
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image