Kotimaa

Vesterbacka perusti uuden ra­hoi­tus­yh­tiön Tallinna-tunnelille, tyrmää tunnelia ruotineen Viron tie­dus­te­lu­ra­por­tin – "Ei anna kauhean uskottavaa kuvaa kir­joit­ta­jis­ta"

Liikemies Peter Vesterbacka sanoo, että Suomen ja Viron välinen rautatietunneli on tavoitteena saada avattua liikenteelle vuonna 2024. Rakentaminen vie hänen mukaansa noin kaksi vuotta. KUVA: Anssi Jokiranta
Kotimaa 19.2.2020 18:46
Petteri Lindholm

Liikemies Peter Vesterbacka sanoo, että Viron ulkomaantiedustelun raportissa on paljon asiavirheitä. Tallinna-tunneliin haetaan parhaillaan lisärahoitusta muun muassa pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä, Vesterbacka kertoo.

Helsinki–Tallinna-tunnelin puuhamiehet Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen ovat perustaneet tunneliyhtiönsä rinnalle rahoitusyhtiö Finest Bay Area Investment Management oy:n.

– Rekisteröimme uuden yhtiön, joka liittyy tunnelin rahoitukseen. Kyse on lisäpalikasta, joka helpottaa rahoituksen teknistä järjestämistä, puhelimitse Vietnamin-matkalta tavoitettu Vesterbacka kommentoi Lännen Medialle.

Yhtiön perustamisilmoitus on merkitty kaupparekisteriin viime perjantaina 14. helmikuuta, ja se on rekisteröity perustetuksi kuluvan viikon maanantaina 17. helmikuuta.

Vesterbacka ja Valtonen omistavat kumpikin puolet yhtiön osakkeista. Valtonen toimii hallituksen puheenjohtajana ja Vesterbacka on hallituksen varsinainen jäsen, minkä lisäksi hallituksessa on yksi varajäsen.

Kaksikon aiemmin, kesällä 2018 perustama ja yhdessä omistama tunnelihanketta ajava kehitysyhtiö kantaa nimeä Finest Bay Area Development.

15 miljardin aiesopimus valmiina

Tallinna-tunnelin rahoitus on tarkoitus kerätä kokonaan yksityisistä lähteistä.

Vesterbackan ja Valtosen tunneliyhtiö Finest Bay Development ja kiinalaistaustainen Touchstone Capital Partners solmivat viime vuoden maalikuussa aiesopimuksen 15 miljardin euron rahoituksesta Tallinna-tunnelille. Aiemmin tunnelihanke sai suunnittelua ja luvitusta varten 100 miljoonaa euroa dubailaiselta rakennusyhtiö ARJ Holdingilta.

Vesterbacka sanoo, että rahoitusta pyritään täydentämään vielä "paikallisilla rahoittajilla". Keskustelut ovat käynnissä muun muassa eläkeyhtiöiden kanssa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja muualla Euroopassa.

– Uskon, että saamme näitäkin toimijoita ihan hyvin mukaan. Infrahankkeet ovat nyt aika kiinnostavia sijoituskohteita, kun korot ovat alhaalla, Vesterbacka toteaa.

Kiinan valtion omistamia yhtiöitä omistajiksi?

Viron ulkomaantiedustelupalvelun Välisluureametin tuoreessa vuosiraportissa ruoditaan tunnelihankkeen rahoittajia.

Tiedusteluraportin mukaan "viime aikoina on liikkunut huhuja mahdollisuudesta", että tunnelin rahoittaisikin China Investment & Construction Group -yhtiö (CICG), jonka omistajissa on myös Kiinan valtion omistamia yhtiöitä.

Vesterbackan mukaan "kaikki on mahdollista", mutta juuri nyt ei ole uutta kerrottavaa.

– Meillä on useita keskusteluja käynnissä Kiinaan ja muualle, mutta uusia sopimuksia ei toistaiseksi ole.

CICG:n on perustanut kiinalainen Kenny Song, joka on myös aiesopimuksen tunnelista solmineen Touchstone Capital Partnersin perustaja ja pääomistaja.

CICG on verkkosivujensa mukaan Touchstone Capital Partnersin, turkkilaisen Gama Holdingin ja kiinalaisten valtio-omisteisten infra- ja rakennusyhtiöiden yhdessä omistama.

Vesterbackan ja Valtosen tunneliyhtiön kanssa aiesopimukset viime kesänä solmineet rakennusyhtiöt China Railway International Group ja China Communications Construction Company ovat mukana CICG:ssä.

Viron raportissa kirjoitetaan, että CICG olisi hankkimassa pääomia listautumalla pörssiin. Kiinalaisyhtiöiden pörssilistautumiset viittaavat raportin mukaan usein Kiinan valtionyhtiöiden osallisuuteen hankkeissa.

"Totta kai suurvallat hakevat vaikutusvaltaa"

Kiinalainen raha tunnelihankkeessa on herättänyt keskustelua ja huolta Kiinan valtion roolista.

Touchstonella on kytkökset Kiinan valtion kansainväliseen One belt, one road -projektiin (OBOR), jota on nimitetty Suomessa Uudeksi silkkitieksi. Kiinan valtion jättimäinen ohjelma pitää sisällään useita suuria infrastruktuurihankkeita ympäri maailmaa.

Viron ulkomaantiedustelun raportissa turvallisuusasiantuntijat arvioivat, että Kiinan strategiana on hankkia ulkomailla poliittista valtaa ja vaikutusmahdollisuuksia osallistumalla infra- ja liikennehankkeiden rakentamiseen. Vastaavia arvioita on esitetty monissa länsimaissa.

Myös esimerkiksi ulkoministeriön Eurooppa- ja lähialueviestinnän johtaja Ville Cantell huomautti aiesopimuksen julkaisun jälkeen, että kiinalaisrahoitusta on arvioitava myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta.

Vesterbacka sanoo Viron raportissa esitettyjä arvioita Kiinan vaikuttamispyrkimyksistä "yleisen tason spekulaatioiksi, jotka ovat kevyesti perusteltuja".

– Ei voida tietenkään olla naiiveja ja sinisilmäisiä, totta kai kaikki maailman suurvallat hakevat vaikutusvaltaa. Yksittäisessä hankkeessa on kuitenkin kysyttävä, mitä vaikutusvaltaa siitä saa.

Oleellisinta on Vestarbackan mukaan se, että tunnelihanke on järjestetty niin, että enemmistöomistus ja määräysvalta säilyvät koko prosessin ajan Suomessa. Se on hänen mukaansa toissijaista, mistä muu rahoitus tulee.

– Myös kiinalaisrahoittajat ja toimijat ymmärtävät tämän hyvin, että enemmistöomistus pysyy Suomessa.

Vesterbacka huomauttaa myös, että Touchstonen 15 miljardin rahoituksesta vain 30 prosenttia on suoraa sijoitusta ja loppuosa lainaa, mikä ei vaikuta tunneliyrityksen omistukseen.

– Haluan myös huomauttaa, että olemme koko ajan kertoneet, että avoimesti, että Touchstonen taustalla on useita Kiinan valtion omistamia firmoja.

Viron raportissa hämmästellään Touchstonen pääomia

Viron ulkomaantiedustelun raportin mukaan Britannian viranomaiset olivat poistamassa Tallinna-tunnelin rahoittamisesta sopimuksen tehneen Touchstonen Britanniaan rekisteröityä yhtiötä maan kaupparekisteristä kesällä 2019.

Yhtiöllä oli Viron tiedusteluraportin mukaan viime lokakuussa kirjatun ilmoituksen perusteella pääomia vain yksi punta.

Raportin kohdat eivät Vesterbackan mielestä kerro mitään Touchstonen todellisesta rahoituskyvystä.

– On tavallista, että perustetaan useita yhtiöitä ja eri projekteille omat hankeyhtiönsä, joissa on erilaisia määriä pääomaa. Minua tämä ei huoleta.

Tiedusteluraportin Vesterbacka tyrmää yleisellä tasolla "kevyellä kädellä tehdyksi" ja sanoo, että raportti vilisee asiavirheitä.

– Mitään tietoja ei tarkistettu meiltä tai muilta asianomaisilta. Raportti ei antanut kauhean ammattitaitoista tai uskottavaa kuvaa kirjoittajista. En tiedä, oliko taustalla jotakin muita tarkoitusperiä.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Eihän sinne voi laittaa kuin sähköjunan kulkemaan, -jos siellä kulkisi rekkoja ja yksityisautoja niin pakokaasujen poisto olisi mahdotonta, tuonhan nyt ymmärtää jokainen jos vähänkään ajattelee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla jonkun käsi kyynärpäätä myöten Vesterbackan ulkokäymälässä. Jos tämän tason hanke jollain tasolla tapahtuu, tulisi sen olla valtiollinen, aivan kuten Ranska-UK kanaalin tunnelissakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomenlahden alittavasta liikennöinti tunnelista on kehittymässä kaikkien aikojen suurin huijaus, jota Suomalaisille syötetään. Maalataan olemattomia taloudellisia etuja, jotka saavutetaan tunnelin myötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli ,jos enemmistö ,ja määräysvalta säilyy Suomessa ,rahaa laitetaan eniten Suomesta , noh eläke-yhtiöt tyhjennetään tuohon hankkeeseen .
Oisko kuitenkin niin ,että Mr. Vesterback laittaisi ensin oman yhtiön kuntoon ,muuten vihaiset linnut tulevat todella vihaisiksi ja kuolevat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime vuodet ovat osoittaneet, että sinä suomalainen luota itseesi äläkä vieraan apuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti eläkeyhtiöt osaavat pitää näppinsä erossa tuosta hankkeesta, se on pelkkä vedätys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas meidän eläkerahoja hassataan näihin älyttömiin hankkeisiin. Katsokaapa esim. pääkaupunkiseudulle tehtäviä älyttömiä kauppakeskushankkeita, jonne meidän eläkerahoja on laitettu. Jos ne on olleet älyttömiä, niin tämä se vasta älytöntä on. Pitäisi oikeasti mennä Ruotsin malliin ja jokainen saisi itse päättää, mille eläkefirmalle pakolliset maksunsa antaa. En halua olla tukemassa näitä pääkaupunkiseudun naurettavia hankkeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eipä anna hanke, eikä vesterbacka asiantuntevaa, ei ammattitaitoista, eikä alkuunkaan uskottavaa kuvaa.

hyvin on mies aivopesty vieraan vallan asiamieheksi.

rahoittaja määrää aina säännöt. lainanantaja vie lainanottajaa kuin pässiä.

sitäpaitsi
kiinalaisessa yritystoiminnassa lopullinen määräysvalta on _aina_ valtiolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turvallisuusuhat ovat merkityksettömiä. Ei tunneli anna mitään sellaista valtaa, jota valtio ei voi pois ottaa. Jos Kiinasta sataa rahaa, saa se olla vaikka 100 % kiinalaisten omistama.

Homman kannattavuus on sitten ihan eri asiansa. Ei minun eläkettäni ainakaan saa vaarantaa moiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnelia merkittävämpi asia turvallisuuden kannalta on se, että valtion ulkopolitiikkaa käsittelevän ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajana on perussuomalaisten Niikko, jonka epäillään olevan Kiinan agentti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En mäkää oikeen tajua tuon tunnelin ideaa. Viinaako sieltä alettas haalaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiku rahtia Eurooppaan/Euroopasta, korvaa rekkaliikennettä - toki siinä myös henkilöliikennettä olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Montako tuntia rekka säästäisi jos se ajaisi tunnelia pitkin? Mikä rahti vaatisi tällaisen lievän nopeutuksen?

Jos kiire on, niin lentorahdin käyttäminen olisi kuitenkin se nopein tapa. Ja jos kyse olisi ilmastosta, niin vähimmillä päästöillä rahtitonnia kohden päästään laivakuljetuksella, erityisesti, jos laiva käyttäisi LNG:tä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on junille se tunneli, ei sitä missään vaiheessa ole autoille puuhattukaan - rahti siirtyisi rekkaliikenteeltä kiskoille ja junat kulkee kiskoilla - onko vaikeaa ymmärtää ?
Rahtiliikennejunat ja henkilöliikennejunat siis - ei autot !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahti ei siirry juniin koska se maksaisi maltaita. Jostakinhan ne tunnelin rakennuskustannukset täytyisi repiä.

Kuolleena syntynyt ajatus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monessa paikassa Vesterbacka puhuu tunnelista erityisesti rahtijunatunnelina (mutta myös matkustajaliikennettä tietysti tapahtuisi), mutta jos Ruotsiin ei ole saatu junayhteyttä Haaparannasta eri raideleveyden takia, niin miten sitten Viroon koska siinä uudessa Rail Balticassa, johon tämän on tarkoitus liittyä, on myös sama eurooppalainen raideleveys kuin Ruotsissa? Lastataanko kaikki rahti uudestaan Talinnassa toisiin juniin ja menetetään kokonaan tuo rautatien oletettu etu rekka- ja laivaliikenteeseen verrattuna?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahti Länsi-Eurooppaan kannattaa kuljettaa suoraan laivalla Lyypekkiin ja Itä-Eurooppaan junalla Venäjän kautta. Ei siihen jää paljon tilaa suoralle junarahdille tunnelin kautta, ainakaan niin paljon, että maksisivat siitä lisäarvoa.

Mutta jos kiinalaiset haluavat maksaa, antaa palaa, kunhan ei verorahoja siihen sijoiteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan siinä laivoilla nytkin joka päivä Hki-Tallinna välillä muutama sata rekkaa / suunta, niitä junarata/-tunneli ainakin korvaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

19:11
Talousviisaiden ryhmän puheenjohtajan neuvo yritysten pelastamisessa: Ostakaa edes silloin tällöin take away -ruokaa tai vaikka suomalainen kiuas
19:00
Näin oululaisyrittäjät ovat reagoineet koronaan: asuntoesittelyitä etänä, verkkokauppojen perustamista ja laajentuneita kotitoimituksia Tilaajille
18:31
Kotipuoti on Inarin Kaamasessa koko kylän keskus – puodinpitäjä Sonja Loponen jututtaa kävijöitä pidempään vähintään kerran viikossa Tilaajille
18:24
Kempeleen kunnanvaltuusto siirtyy etäkokouksiin
18:00
Pandemia teki Andrew Cuomosta poliittisen sankarin – rohkeimmat ehdottavat demokraattien presidenttiehdokkaan vaihtamista
16:38
Henkilöauto törmäsi valopylvääseen Pohjankartanon koulun edustalla, kyydissä olleet pääsivät ulos omin avuin
16:33
Suojavarusteiden väitetään jumittavan sairaanhoitopiireissä – "Yhdenvertainen kohtelu on turvattava kaikin keinoin"
66
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
31
Asiantuntijat: Sosiaali- ja terveysministeriön käsitys koronan tarttuvuudesta taksissa on virheellinen
24
Oululaisfirman pikatestiä voidaan käyttää myös koronan löytämiseen – testitulos luetaan älypuhelimen ruudulta
20
Stockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen – koronaepidemia katkaisi uudistusohjelman aloittaman nousun
17
THL:n maanantain luvut: Suomessa pian 2 200 varmistettua tartuntaa, kasvua eilisestä peräti 249 tapausta – PPSHP:n alueella kahdeksan lisää
15
Sikainfluenssan aikaan kriisikokouksissa istunut ex-kansliapäällikkö ihmettelee keskustelua "nyrkistä", koska sellainen on jo olemassa
14
Koitelissa viikonloppuna hirmuisesti väkeä ja parkkipaikat täynnä - Oululaiset nauttivat täysin rinnoin aurinkoisesta kevätsäästä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

322 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image