Kotimaa

Ve­si­lii­ken­ne­la­ki uudistuu – jatkossa hu­vi­ve­neil­lä­kin oltava päällikkö

Uusi vesiliikennelaki tuo muutoksia varsinkin huviveneiden omistajille. KUVA: Leinonen Jukka
Kotimaa 19.6.2019 18:25 | Päivitetty 19.6.2019 19:20
Inkeri Harju

Valtioneuvosto uudistaa vesiliikennelakia, uusi laki tulee voimaan 1.6.2020.

Merkittävin uudistus koskee huviveneen päällikköä. Jatkossa huviveneellä tai muun vapaa-ajan vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö. Päällikön tehtävä on vastata veneen kulusta ja turvallisuudesta. 

Päällikkö on se, joka pääsääntöisesti ohjaa ja hallitsee venettä. Jos onnettomuuden sattuessa on epäselvää, kuka vesikulkuneuvon päällikkö on, vastuu on viimekädessä kulkuneuvon omistajalla. 

Uuden lain mukaan päällikön tehtävänä on varmistaa, että kulkuneuvo on matkaan ja sääolosuhteisiin sopiva, veneen matkustajia on ohjeistettu turvallisuudesta, veneessä on tarvittavat turvavälineet ja tarvittavat merikartat, matkustajilla on sään vaatiessa pelastusliivit ja veneessä on tarvittavat asiakirjat. 

Päällikkösääntelyn lisäksi uuden vesiliikennelain tarkoitus on ajanmukaistaa ja tuoda yhteen vesiliikenteen liikennesäännöt ja liikennemerkit. 

Laki helpottaa myös veneiden vuokraamista ja jakamista. Nykyisistä vuokraveneitä koskevista teknisistä vaatimuksista ja katsastusvaatimuksista luovutaan. Ammattimaiseksi toiminnaksi lasketaan jatkossa vain miehitetyt vuokraveneet, kuten taksiveneet. 

MAINOS

Kommentoi

"Jatkossa huviveneellä tai muun vapaa-ajan vesikulkuneuvolla on oltava päällikkö".
Teksti vaikuttaa selvätä, mutta mitä tarkoitetaan "huviveneellä" ja "muun vapaa ajan vesikulkuneuvolla"??
Onko soutuvene tai pieni perämoottorivene huvivene jos sillä harjoitetaan ammattimaista kalastusta? Ei liene.
Jos samalla veneellä lähdetään Juhannusristeilylle - tuleeko siitä huvivene? Käyttötarkoitusko ratkaisee?
Uutinen aiheuttaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Mihin raja vedetään? Soutuveneet mukaan?
Suomen merialueet on oma lukunsa, miten sisävedet? Onko tarkoitus soveltaa samaa kaavaa siellä? Tasapäistys lienee ajan henki.
Hyvä toimittaja, kippariasia on kannatettava ja ok, mutta jos kirjoittaist lisää asiasta ja tarkemmin ketä ja mitä "laivoja" asia koskee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on tervetullut muutos. Aleneeko promilleraja yhdestä puoleen eli samaan kuin tieliikenteessä kuten pitäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida montaa onnettomuutta tai vahinkoa mahtua vuosikymmeneen, jonka tuo olisi estäny.
Aivan turvathan, +2 promillea, on ollut vauhtia kun on kiville ajettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

päälliköiden luvattu maa suomi finland, mutta oli meillä firmassa aikoinaan lattiakosmetologikin ( = siivooja ).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"mutta oli meillä firmassa aikoinaan lattiakosmetologikin ( = siivooja )."

Meilläpä oli parkettikosmetologi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

meidän lattiakosmetologi oli paljon pidemmälle kouluttautunut, hän hoiteli niin parketit kuin graniittilattiat ja siinä sivussa kokolattiamatotkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koneen edellinen johtaja (ja Antti Herlinin isä) Pekka Herlin oli kova purjehtija. Hänellä oli yksi ehdoton sääntö vesillä josta ei ollut poikkeuksia. Kenelläkään veneessä EI saanut olla pelastusliivejä. Ei edes lapsilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaapi olla semmoinen kuuluisa urbaani legenda. Kävisi hyvänä pilana ellei olisi niin vakava asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole legenda. Googleta nimi ja pelastusliivit niin selviää. Pekka piti pelkkareita naurettavina. Itse olen samaa mieltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pekalla oli myös uimaopetusmetodit, jotka taitaisivat nykypäivänä saada kukkahattutätit kaatuilemaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis selvempi pannaan perämelan varteen, kännisempi soutamaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:37
Punainen Risti järjestää Oulussa joulujuhlan vähävaraisille
9:19
Talvisodan syttymisestä tuli marraskuun lopussa 80 vuotta – puna-armeijan marssiopas vuodelta 1939 kertoo Neuvostoliiton suunnitelmista Tilaajille
8:51
Tutkija: Brexit-sopimuksen läpimeno vasta välietappi, niukka siirtymäaika johtaa ongelmiin seuraavaksi
8:44
Hiilellä lämmittävää Puolaa ei saatu ainakaan vielä EU:n ilmastoruotuun
8:24
Kolumni: Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn vastusti brexitiä sosialismilla ja möhli mahdollisuutensa tehdä historiaa
8:00
Enni Rukajärvi ja Rene Rinnekangas valmistautuvat X Gamesiin erilaisista lähtökohdista – Rinnekankaalla takana viikkojen pakkolepo, Rukajärvi kisaa joulun alla Tilaajille
7:50
Puoliperävaunun rengas syttyi tuleen Nuottasaarentiellä
37
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
24
Britanniassa Boris Johnsonin konservatiiveille suuri vaalivoitto – tie aukeamassa brexitin nopealle toteuttamiselle
19
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
8
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
6
Nuoret tahtovat YK:n ilmastokokouksilta tekoja – tarvitaan lainsäädännöllistä ohjausta ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen Lukijalta
6
Lapsiasiavaltuutettu: Lasten erottaminen huoltajistaan ulkomailla on mahdollista kiireellisellä sijoituksella
6
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image