Kotimaa

Verk­ko­kir­jau­tu­mi­nen ja -maksaminen muuttuivat – pu­he­lin­pal­ve­luis­sa ruuhkaa, osa asiakkaista näreissään

Vahva tunnistautuminen aiheuttaa muutoksia verkkopankeissa maksamiseen. Osa pankeista luopuu kokonaan tunnuslukulistoista. KUVA: Photographer: Markus Gann - htt
Kotimaa 14.9.2019 21:12
Virpi Niemistö

Pankeista Nordea ja Danske luopuvat tänä syksynä tunnuslukulistoista. OP perustelee listojen käytön jatkoa asiakaspalautteella.

Lauantaina voimaan tulleet uuden maksupalvelulain vaatimat muutokset ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia muun muassa pankkipalveluiden käyttäjille.

OP-ryhmä jakoi verkkosivuillaan toimintaohjeita ja kertoi puhelinpalvelunsa ruuhkautumisesta.

– Sen minkä olen kuullut, niin osa asiakkaista on ollut pahoillaan, että miksi tällaisia muutoksia täytyy tehdä, OP-ryhmän tunnistautumisesta vastaava tuotepäällikkö Inkeri Jalonen kertoo.

OP:ssa muutos tarkoittaa tekstiviestillä tulevaa lisävahvistusta, jota voidaan vaatia niin verkkopankkiin kirjautumisessa kuin siellä maksamisessakin.

– Maksamisessa sitä pyydetään useammin, Jalonen arvioi.

Vaikka nyt vaadittava tunnistautuminen toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi suurten verkkomaksamisten kanssa on ollut käytäntö jo aiemminkin, asia on Jalosen mukaan uusi monille pankin asiakkaille.

Kaupan kassalla kuten ennenkin

Uuden maksupalvelulain tavoite on parantaa verkkomaksamisen turvallisuutta. Muutoksen taustalla on tammikuussa 2018 voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi.

Kuluttajalle näkyvin muutos on vaatimus vahvasta tunnistautumisesta juuri verkkomaksamisessa.

Pelkkien korttitietojen lisäksi asiakkaan täytyy tunnistautua esimerkiksi pankkitunnuksilla tai kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla.

Myös ruokalähettipalvelu Wolt viestitti lauantaina asiakkailleen vahvan tunnistautumisen käyttöönotosta ja sen mahdollisesti aiheuttamista ongelmista.

– Maksutapahtumista voi tulla hitaampia ja monimutkaisempia, Woltin edustaja varoitti Twitterissä.

Laki koskee sekä verkkokauppamaksamista, mobiilisovellusten kautta tehtyjä maksuja että verkkopankkimaksuja.

Kaupan kassalla riittävät edelleen kortti ja tunnusluku.

Pois tunnuslukulistoista

Uusi laki vauhdittaa pankkien tunnuslukulistoista luopumista.

Nordea tiedotti perjantaina, että sen tunnuslukulistat poistuvat käytöstä syksyn aikana. Uudet tunnistautumistavat eli tunnuslukusovellus ja tunnuslukulaite täyttävät maksupalveludirektiivin vaatimukset. Näkövammaisille on kehitetty puhuva tunnuslukulaite yhdessä Näkövammaisten keskusliiton kanssa.

– Loppuvuodesta käyttöön otettavaan uuteen henkilöasiakkaiden verkkopankkiin ei voi enää kirjautua tunnuslukukortilla, kertoo Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtaja Jani Eloranta.

– Olemme tässä tehneet pari vuotta töitä hiki hatussa, jotta uudet menetelmät saadaan käyttöön. Tunnuslukutietotekniikkahan on jo yli 30-vuotias, joten on jo uusien menetelmien aikakin, hän toteaa.

Danske Bankissa Danske ID -tunnistussovellus korvaa tunnuslukulistat nyt 14. syyskuuta alkaen.

Danske ID on mobiililaitteeseen ladattava tunnistussovellus, jonka voi ladata älypuhelimeen sovelluskaupasta. Saatavilla on myös erillinen tunnuslukulaite.

Pankki kertoi pitävänsä asiakaspuhelinpalvelunsa poikkeuksellisesti auki myös sunnuntaina.

OP:n uusi tunnistautumismalli on OP-mobiilissa toimiva Mobiiliavain, jolla tunnistaudutaan omavalintaisella pin-koodilla. Asiakkaat voivat myös jatkaa avainlukulistan käyttöä, joka tarvittaessa varmennetaan tekstiviestivahvistuksella.

Yle uutisoi heinäkuun lopussa, että Oma Säästöpankissa pahvista tunnuslukukorttia käyttää vielä noin kaksi kolmasosaa asiakkaista, ja Aktiassakin se on käytössä vielä joka toisella asiakkaalla. Nordean mukaan heidän asiakkaistaan tunnuslukulistoja käyttää enää vajaat 10 prosenttia.

Ei kertarytinällä

Suomessa pankkialaa valvova Finanssivalvonta (Fiva) on antanut alan toimijoille lisäaikaa järjestelmien päivittämiseen uuden lain vaatimusten mukaisiksi, eikä se ala heti rangaista lain noudattamatta jättämisestä.

Myös muissa EU-maissa valvontaviranomaiset ovat antaneet lisäaikaa muutoksille.

Fiva kuitenkin edellyttää, että pankit laativat suunnitelman puuttuvien ominaisuuksien valmistumisesta. Tarkkaa siirtymäaikaa ei vielä ole määritelty.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Voisko joku kertoa mikä se tekstivies-
ti oikein on. Entä sähköposti. Minul
la on kyllä sellainen pikkupuhelin,
josta ei lähde minkäänlaista johtoa
seinään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omaan matkapuhelimeesi tuleva tekstiviesti (sarja kirjaimia ja numeroita) on osa (moni-)mutkaista vamennusketjua, jossa varmistetaan että sinä olet juuri sinä. Omistamasi puhelimen lisäksi sinun tulee tietää myös esimerkiksi käyttäjätunnus sekä salasana. Kaikki vain sen takia, ettei rahojasi vietäisi niin helposti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan pankki toimittaa minulle laitteen - ilmaiseksi luonnollisesti - alan sellaista käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laite tuli Pankilta jo kolmisen vuotta sitten, ilmaiseksi, ja aloin sitä käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuli minullekin tekstiviesti Op:stä, että käväisepä lukemassa uudet asiat. No, menin ja puhelimeen tuli tekstivieti lisävahvistuksesta. Annoin sen ja yhteys avautui. Mikä siinä olisi ollut vaikeaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noniinpä juuri siitä kirjoitin että kun ei pelitä niin ei, vaikka mitä vahvistuksia tulee....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Wifi eli langattoman verkon tunnus/nimi. Voi olla sinun omasi, mutta jos useampia näkyy, voi olla naapurinkin. Jos kuitenkin hallussasi oleva laite ilmoittaa olevansa tuonnimisessä verkossa, on se luultavasti oma. Turvallista matkaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

OP: n asiakkaaksi muutoksen myötä. Jälleen käsittämätöntä: väärinkäytökset tuskin ovat olleetkaan isoa luokkaa, mutta eikun korjataan vaan. Suomalaista tyyliä! Joo, varmaan muuallakin muutoksia, mutta: tuskimpa vain suuressa osassa, eli lähes kaikissa muissa maissa näiden uudistuksen kanssa kiirettä pidetään, eli ehkä 20v päästä jos silloinkaan. Ja: silti hommat hoituu. Suomi ikuinen nöyrä etupenkin oppilas, jolle saa nauraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa ei harkitakaan sähköistä äänestämistä, on kuulemma liian turvatonta. Taitaa ns. vanhat puolueet pelätä, että kansa äänestää väärin. Ja nyt tämä pankkitouhu on sitten niin tosi turvallista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pankkiin ei sitten tarvitse tulla neuvoja kyseleen. Syksyllä tulee pelkkää kuraa lattialle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei näytä olevan kiirettä toimittaa sitä tunnuslukulaitetta pankilla, puhelimeen en sitä app lataa, se on varma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

minulle tuli laite pyytämättä kai ne jostaki näki ettei mul ole älypuhelinta. he heh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei minkäänlaista ongelmaa.
Puhelimen sormenjälkitunnustus ja txt-varmennukset olleet käytössä jo kotvan.
Puhelinnumero kannattaa olla pankissa oikein muistakin syistä.
Hyvä uudistus kun turvallisuus paranee ja hankalista tunnuslukulistoista päästään. 👍

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinka hoidat pankkiasiat, jos ei ole älypuhelinta? Kivijalkapankeissakin palveluajat on sellaiset, että ei työssäkäyvällä ole mahdollista asioida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En aio ostaa älypuhelinta vain pankkiasioiden hoitamista varten. Vaihdoin S-pankkiin: tunnuslukulistat säilyvät ja palvelua saa iltaan asti ja lauantaisinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Op lähetti tekstiviestinä avainlukukoodin mutta ei vaan päässyt omille pankkisivuille!! Kahden yrityksen jälkeen lukittiin koko systeemi, ilmoituksella että pitää käydä pankissa.
Eli useiden kymmeneiden kilometrien matka pankkiin vaan ja ainoastaan tällaisten EU vouhotusten takia. No ehkäpä se pankki maksaa laskutkin jotka jäi maksamatta...
EU on sitten ihana asia, sodankäynyt isäni sanoikin että kun Saksa ei saanut Eurooppaa sotimalla niin se ottaa sen haltuun muulla tavalla, ja tässä niitä merkkejä näkyy... Ja Suomi on etunenässä kaikessa mallioppilas.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seuratkaa aikaa niin nämä ei tule ylläreinä. Dansken asiakkaan otin uuden sovelluksen käyttöön ja keväällä kun laitttoivat siitä postia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Op neuvoi sovelluspäivityksen ja salasana vaihdon. Miten se on hankalaa? Vai onko minulla vielä jotain tekemättä? Maksut ja kirjautuminen toimii kuten ennenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Ranua ja Posio lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

TUVAN TIETÄVÄMMÄT

No minäpä komnentoin olevani samaa mieltä. Kielioppiin tai henkilöön käyvä arvostelu kertoo, että puheena olevaa aihetta... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image