Kotimaa

Vapaa hinnoittelu nosti Ruotsin taksihinnat taivaisiin – hallitus joutui puuttumaan peliin

Ruotsissa taksiliikenne vapautettiin jo 1990-luvulla. KUVA: Tuomas Ojala
Kotimaa 18.4.2016 18:26
Tuomas Ojala, Tukholma

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi maanantaina suunnitelmasta, jossa Suomen taksiliikenteessä siirryttäisiin vapaaseen hinnoitteluun.

Ruotsissa taksiyrittäjät ovat vuodesta 1990 lähtien saaneet hinnoitella palvelunsa vapaasti.

Moni suomalainen yllättyi ikävästi Tukholmassa taksimaksun hetkellä viime vuosina. Jos autoon noustessa jäi matkan hinta tarkistamatta, saattoi loppusumma lyhyestäkin matkasta olla tuhansia kruunuja.

– Etenkin suurkaupungeissa esiintynyt ylihinnoittelu muodostui niin suureksi ongelmaksi, että viime hallitus puuttui lopulta ongelmaan, sanoo Ruotsin taksiliiton johtaja Claudio Skubla.

2015 voimaan tulleen lain mukaan kuljettajan on ilmoitettava asiakkaalle matkan hinta, mikäli yhtiön vertailuhinta on yli 500 kruunua (noin 55 euroa).

– Lakimuutos poisti kiskurihinnat markkinoilta yhdessä yössä, Skubla sanoo.

Korkeimmat hinnat vapailla kuljettajilla

Vertailuhinta on yhtiön hinta 15 minuutin ja 10 kilometrin matkasta kalleimpaan aikaan. Hintojen täytyy olla autossa selvästi näkyvillä.

Tukholmalainen taksikuski Samal kertoo kuulevansa kauhutarinoita tähtitieteellisistä hinnoista asiakkailtaan yhä harvemmin. Hänen mielestään alalla kilpailua on liikaa.

– Olisi hyvä, jos hinta olisi kaikilla sama, Samal sanoo. Hänen mukaansa korkeimmat hinnat ovat niin sanotuilla vapailla kuljettajilla, jotka eivät kuulu minkään tilauskeskuksen alaisuuteen ja jotka hankkivat ajonsa tolpilta. Heitä on takseista noin 25 prosenttia.

Loput 75 prosenttia kuuluu suurten taksiyhtiöiden alaisuuteen. Kullakin yhtiöllä on oma tilauskeskuksensa, josta autoilijat maksavat kuukausimaksun.

Vapauttaminen helpotti taksin saatavuutta

Skublan mukaan säännöstelyn vapauttamisella haluttiin lisätä palveluiden tasoa ja saatavuutta sekä laskea hintoja.

– Kun ala oli tiukasti säädeltyä, oli takseja vaikea saada. Kukin lääni määräsi itse autojen määrän ja hinnan. Tähän haluttiin muutos. Lisäksi julkisen sektorin sopimusliikennettä kuten kouluajoja ja terveydenhuollon kuljetuspalveluja haluttiin pystyä kilpailuttamaan.

– Vapauttamisen vaikutukset ovat olleet kuluttajalle positiiviset, mutta samalla se on saattanut heikentää taksiyrittämisen kannattavuutta, Skubla summaa.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (67)

netistä löytyy kyllä halvempiakin kyytejä kö viittii katella. itse olen mennyt taksilla 2 kertaa vuoden aikana eli ei juuri vaikuta taksin hinnat...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion delegaatio tutkimaan paikanpäälle tilannetta.
Eli opintoreissua pukkaa. Sovelletaan Suomelle oma malli ja sitten odottamaan hintojen nousua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taksiliitto ja suojatut (tarveharkinta) luvanhaltija koittavat käydä propakandasotaa. Näin teki linja-autoliitto ja SKAL aikoinaan, silti suomalaiset selvisi murroksesta... ja niin varmaan tästäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän hallituksen politiikka noudattelee punaisena lankanaan "kurita kannustamisen sijaan". Esityksiä, jotka vain kurjistavat tavallisten kansalaisten asemaa nousee kuin sieniä sateella. Miten minusta tuntuu, että kepukin on pettänyt äänestäjänsä totaalisesti...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä tavalla elinkeinon harjoittamisen helpottaminen ja taksien määrän lisääminen kurittaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyhmempikin tajuaa, että kun hinnat vapautetaan ja yksityistetään, niin hinnat NOUSEVAT AINA. Poliitikot voivat valehdella mitä haluavat ja suitsuttaa "kilpailun lisäämistä". Sitähän se toki on ... Nimittäin kilpaillaan siitä kuka on härskein ja nostaa hintoja eniten. JOKAISESSA yksityitämisprojektissa on käynyt näin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö, kilpailu pitää hinnat kurissa. Vanhan ajan jermut voi kyllä seistä tolpilla vähänaikaa ennen poistumistaan markkinoilta, mutta muutos on vääjämätön..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä jos kaikki taksit nostaa hintoja? Mitä siihen sanot. Paremminhan sitä tienaa kun nostaa palkkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et ole vissiin asunut Suomessa viimeisen vuosikymmenen aikana ja nähnyt, mitä ruokakaupassa tapahtui Lidlin tultua tänne? Ennen Lidliä täällä ei ollut kilpailua lainkaan, Lidlin jälkeen taas jopa mammutit S ja K joutuivat monipuolistamaan valikoimiaan ja myymään ruokaa myös pienemmällä katteella. Lidl oli suuri siunaus, mutta sitäkään ei olisi tarvittu, jos Suomessa olisi kilpailuviranomainen, joka olisi pitänyt huolen ruokakaupan kilpailutilanteen terveydestä. Mutta koska Suomessa ei ole kilpailuviranomaista, kuluttajan asema on onneton.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neuvostoliitossahan mummoilla oli vara lentää vaikka Vladivostokista Moskovan torille myymään kasvattamiaan kaalia parin ostospussin verran. Yhteiskunnan maksaessahan toki kaikki saadaan halvaksi, mutta ei sellainen yhteiskuntamalli pitkälle pötki. Tyhmempikin sen kai tajuaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän keskusta ja kokoomus haluaa että hinnat nousee ja veronmaksajilla maksatettaan vielä toiseenkertaan teiden kunnossapito tieteellinen ja maksujen muodossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taksin hintahan koostuu lähtömaksusta + kilometrihinnasta, mitäs vaikeeta siinä on ? Tieten jos on niin tuubassa ettei tiedä missä asti koti on niin kannattaa olla käyttämättä taksia ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun taksijonossa on vaikka viittä eri hintaista kulkupeliä niin mitä tehdään kun kaikki haluavat ottaa sen halvimman vaihtoehdon? Vai meneekö ensimmäinen jonottaja ensimmäiseen maksoi mitä maksoi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo nykyinen, kuvailemasi jonon ensimmäinen -systeemi tulee tiensä päähän tämän muutoksen myötä. Se olisi kilpailun vääristämistä ja rikos, ellei kyseinen tolppa sitten ole yhden taksifirman virallisessa hallinnassa, joten sieltä löytyisi vain sen yhden ja saman firman takseja, jotka kaikki laskuttaisivat täsmälleen saman taksan. Normaalitilanteessa jos kaikki haluavat halvimman, niin ensimmäiseksi halvimmalle ehtivä ottaa sen. Jos aina pitäisi ottaa jonon ensimmäinen taksi, niin silloinhan se ensimmäinen taksi asettaisi kilometrihinnaksi 50 euroa, koska kuluttajalla ei olisi vaihtoehtoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei nykyisinkään asiakkaan tarvitse ottaa taksijonon ensimmäistä autoa, asiakas saa valita jonosta minkä auton haluaa ja kysyä hinnan ja sopia sen kuljettajan kanssa. Mutta kuljettaja ei saa periä enempää maksua kuin valtioneuvoston vahvistama enimmäistaksa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinulla on näköjään omat säännöt suhaillessasi ja taitaa olla aika harvassa hintoja pudottavat kuskit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mietippä sitä taksin hintaa sitten jossakin hornan tuutissa vaikka kuusamon lentokentällä. Kyllä ne kaikki taksit on siinä samassa jonossa kentän edessä eikä missään muualla ripoteltuna. Hirveä älämölä hässäkkähän siina alkaa kun 150 henkeä purkaantuu koneesta taksiasemalla. Mitäs luulisit tällöin hintojen olevan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (67)

Uutisvirta

15:39
Riikka Moilanen valittiin hallintojohtajan viransijaiseksi Oulaisiin
15:29
Kokoomus vaatii tiukennuksia terrorismilakeihin – syyttää keskustaa kahden lakimuutoksen pysäyttämisen hyväksymisestä
14:29
THL päivitti ohjeet terveydenhuollolle ja riskialueille matkustaneille – koronan leviäminen lisää painetta myös poliitikoille
14:11
"Egyptiä ja minua ei eroteta ennen kuin makaan hänen mullassaan" – Egyptin ex-presidentti Hosni Mubarak on kuollut: Nousi valtaan vahingossa ja piti siitä kiinni 30 vuotta
13:50
Talviriehassa riitti ohjelmaa Oulun Pikkaralassa
13:45
Posti ostaa uusia lajittelukoneita, osa sijoitetaan Ouluun ja osa Helsinkiin – kone lajittelee lähetykset jakelujärjestykseen
13:33
Ekopaaston teemana ovat tämä vuonna vastuulliset vaatevalinnat – ohjelmassa muun muassa vaatteidenvaihtokutsut
42
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta
31
Oululaisen lähiöpubin omistajat myivät alkoholia ohi kassan eivätkä merkinneet omia juomia kirjanpitoon – käräjäoikeus tuomitsi ehdolliseen vankeuteen
22
Uusi Oulun kaupunginvaltuuston kokoussali herätti ihastusta valtuutetuissa – Teatterin Pikisalissa riitti tilaa ja happea hengitettäväksi
20
Suuret lumimäärät voivat johtaa poikkeuksellisiin tulviin Lapissa – viimeksi suurtulva koetteli 15 vuotta sitten
18
Seitsemän ihmistä on kuollut koronavirukseen Italiassa – pelätään miljardimenetyksiä matkailussa, naapurimaiden terveysministerit hätäkokoukseen.
17
Korona saavutti Teneriffan ja leviää yhä Italiassa – virus masensi pörssejä maanantaina, miten käy tänään?
17
Pohjois-Pohjanmaalla enemmän työttömiä kuin viime vuonna, maakunnan suurin työttömyysaste Taivalkoskella

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

205 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ihminen on loppupeleissä aina yksin

Oletko itse iloinen ja onnellinen toisten ihmisten hyvästä tuurista ja menestyksestä? Miten ilmaiset sen? Oletko itse hy... Lue lisää...
Väärät ystävät sinul...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image