Kotimaa

Valtio ja kunnat haluavat nopeamman junayhteyden Helsingin ja Tampereen välille – Jenni Pitko: Myös matka-aika Oulusta Helsinkiin lyhenee

Nyt suunnitteilla oleva hanke lyhentäisi matkustusaikaa Oulusta Helsinkiin. Arkistokuva. KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Kotimaa 14.2.2020 12:11 | Päivitetty 14.2.2020 12:12
Anna Leinonen

Junayhteyksiä Helsingistä Tampereelle ja Turkuun aiotaan nopeuttaa. Tämä käy ilmi liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteesta. Satsauksista raideliikenteeseen ovat päättäneet Suomen valtio sekä 20 kuntaa. Mukana päätöksenteossa on ollut myös Oulu kaupunki.

Toteutuessaan niin sanottu Suomirata-hanke lyhentää Helsingin ja Tampereen välisen junamatkan 60–80 minuuttiin. Uudistus vaikuttaa myös Oulun seudulle ja Lappiin suuntautuvien junamatkojen matkustusaikaan.

– Alustavien arvioiden mukaan matka-aika Oulusta Helsinkiin voi nyt tehtyjen päätösten myötä lyhentyä alle viiteen tuntiin, kirjoittaa oululainen kansanedustaja Jenni Pitko (vihr.) tiedotteessaan.

Tuoreessa päätöksessä kunnat ja valtio sopivat hankeyhtiöiden perustamisesta. Toinen yhtiö miettii Helsingin ja Tampereen välistä yhteyttä ja toinen Helsingin ja Turun välistä ratayhteyttä. Hankeyhtiöiden tehtävänä on raidehankkeeseen liittyvä suunnittelu sekä rahoittaminen rakentamisvalmiuteen saakka.

Vaihtoehto lentämiselle

Pitkon mukaan Suomirata luo kannusteita kehittää rataverkkoa myös Pohjois-Suomessa. Hän nostaa esiin, että Oulu–Helsinki-väli on nykyisin Suomen suosituin sisäinen lentoreitti ja siten merkittävä päästölähde.

– Nopeamman junan saaminen tälle välille tuo kilpailukykyä junalle vaihtoehtona lentomatkustamiselle ja auttaa Suomea kohti vähähiilisyystavoitteita. Nopeammat yhteydet hyödyttävät myös Lapin aluetta ja sen kestävän matkailun mahdollisuuksia.

Suomiradan rakennuskustannuksiksi on arvioitu 4,6–5,75 miljardia euroa.

Yhteyden suunnittelu koostuu osista. Niitä ovat Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata sekä jatkoyhteys Tampereelle.

Jatkoyhteys voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena lentoasemalta Tampereelle tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä. Nykyisen pääradan uudistaminen tarkoittaa lisäraiteiden rakentamista sekä radan oikaisemista. 

Hankeyhtiö tuottaa molemmista vaihtoehdoista esiselvityksen. Selvitysten valmistuttua yhtiön omistajat päättävät yhtiökokouksessa, kumpi vaihtoehto suunnitellaan rakentamisvalmiuteen saakka.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Pitkollekin suunta on vain Oulusta Helsinkiin. Voiko turhempaa edustajaa oululaisilla olla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähes 10 miljardia euroa siihen, että Turusta ja Tampereelta päästään 20 minuuttia nopeammin Helsinkiin. Rahaa tuntuu olevan Suomen kansalla tälläisiin asioihin, mutta muutama sata miljoonaa hoitajamitoitukseen on ylivoimainen asia.
10 000 miljoonaa Etelän rataverkkoihin 20 minuuttia nopeammin Tampereella, onhan se tietysti mahtavaa päästä junalla tunnissa kotiin, kun ennen meni 15-30 minuuttia pitempään, kotona on enemmän aikaa olla! Oulun radalla saa odotella vastaantulevia junia se puoli tuntia.
SDP ja Keskusta herätys, meitä asuu muitakin Suomessa!
Kaksoisraide ensiksi Ouluun, sitten demarit jakakaa miljardeja vasta Etelän kasvukeskuksille, 20 minuuttia nopeampi yhteys liian kallis veronmaksajille.
10 miljardia velkarahallaTurun ja Tampereen ratoihin on viimeinen teko, minkä Etelän ministerit tekee.
Mitä kaikkea 10 000 miljoonalla eurolla saisi, nytkin junat kulkee todella nopeasti Tampereelle ja Turkuun (10 000 000 000 euroa)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on ihan sama miten sen tekevät, kunhan helsingistä ouluun asti ulottuu KOKO matkalle toinenkin raide, eli oulu - helsinki välillä on kaksoisraide. Sitten kun se on saatu aikaiseksi, voidaan alkaa haaveilemaan joistain tunnin junista ja turku-radoista. Oulu - helsinki väli on suomen ehdoton pääväylä 4- ja 8-teiden ohella, ja niiden väylien tulee mennä AINA rahoituskysymyksissä ensimmäiseksi ja etusijalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitko hoitaa rata-asioita samalla tietotaidolla kuin hoiti surullisen kuuluisat kaupunkipyörät Ouluun, valitettavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tässä vielä sellainen ikävä tavoite näillä etelään investoinneilla. EU on vuosia sitten päättänyt, että jäsenmaiden rautatieliikenne pitää yksityistää vuoteen 2020 mennessä. Luulin tuota tietoa ankaksi, mutta viime kesänä kuulin sen Ylen uutisissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hölmölässä meno jatkuu eikä hölmöilylle ole näkyvissä loppua. Hölmöksi tämä tekee sen että Suomessa olisi taloudellisesti parempia raideinvestointi kohteita. Lakeuksien pelloille ja pohjoisen metsiin saataisiin rakennettua uutta raidetta huomattavasti halvemmalla kuin rakentaa niitä etelän kivikukkuloiden väliin ja läpi.

Lentokenttä yhteyden rakentamisessa ei olisi mitään järkeä koska Tikkurilasta on matkaa lentokentälle 12 minuuttia ja junia menee 10 minuutin välein. Turun tunti20 radan oikaisussa matka lyhentyisi vain 30 kilometrillä, tässä on vielä vähemmän järkeä koska rata pitäisi rakentaa todella vaikean maaston läpi. Karjaan radan kehittämisellä saataisiin sama matka-ajan lyhentäminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Lakeuksien pelloille ja pohjoisen metsiin saataisiin rakennettua uutta raidetta huomattavasti halvemmalla kuin rakentaa niitä etelän kivikukkuloiden väliin ja läpi."
Huomasit varmaan itsekin virheesi. Junarata vaatii alleen n. 5 metrin kivimurskepatjan. Etelässä raaka-aines on paikanpäällä, "Lakeuksien pelloilla ja pohjoisen metsissä" on peltoa, savimaata ja suota => ei taida edes 5 metriä riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se silti halvempaa kuin kallion läpi poraaminen. Mikäli katsoo etelän topokarttaa niin se todella mäkinen, suoran linjan tekeminen on likimain mahdottomuus. Rakennuskustannukset nousisivat tähtitieteellisiin lukemiin jos tehtäisiin luotisuoria rautateitä, niin kuin oikeasti pitäisi tehdä jotta nopeudet voitaisiin nostaa 300kmh. Koska rahaa ei ole tähtitieteellisiä määriä niin todennäköisesti tehdään mutkainen rata joka ei olisi sen nopeampi kuin vanha rata. Lakeuksien pelloilla olisi sentään mahdollista rakentaa luotijunille luotisuoraa rataa.

Harmittaa kun Kokkola-Ylivieska välillä ei oikaistu rataa jossa turhat mutkat olisi poistettu. Käsittämätöntä että rahaa ei löytynyt näiden mutkien korjaamiseen mutta sitä löytyy miljardi tolkulla etelän vaikeaan maastoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Limingan lakeuksilla kova maa on usein hyvinkin syvällä, Temmesjokivarressakin 16-18 metrin syvyydessä, päällä pehmeää maata, lisäksi todennäköisestihapanta sulfaattimaata, rakennettavuusselvityksen mikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se säästää 20 minuuttia, jolla pääsee yöjunalta aamukoneeseen, johon nyt ei kerkiä ja päinvastoin.

Ennen kaikkea siitä häviää yksi ylimääräinen epävarmuustekijä. Junaliikenne kun on vähän väliä poikki, kun joku hallitusten syrjäyttämä päättää protestoida raskaamman kautta.

Tärkein syy sille kuitenkin on, että Tikkurilan rata on ruuhkautunut ja joka tapauksessa pitäisi rakentaa lisäraiteita, jolloin olisi paljon fiksumpaa rakentaa lisäraiteet lentokentän kautta kuin samaa ratalinjaa myötäillen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No niin sitä mentiin etelän määräämässä tahdissa. Kaksoisraide jäi lupaustasolle nyt ja TOSI pitkälle tulevaisuuteen. Kyllä etelä kehittyy kun sitä myös pohjoisen kunnat ja edustajat tukevat ja sinisilmäisinä luottavat lupauksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jenni Pitko on ajanut johdonmukaisesti rataliikenteen parantamista, myös Oulu-Helsinki välin nopeuttamista. Sen hän lupasi jo ennen vaaleja. Onneksi Oulussa on kansanedustajia jotka tekevät asioita alueen asukkaitten eteen eivätkä vain puhu jostain ylimaailmallisista kuten esim. maahanmuutosta tai sananvapaudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joko Pitko on luopunut Merikosken kuivattamisesta gryndeille myytäväksi tai kerrostalojen rakentamisesta Aleksanterinkadulle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotain myös unohtuu tässä tunninratahypetyksessä: pohjoisen osalta se siis lyhentää sen parikymmentä minuuttia matka-aikaa Tampereelta etelään, ei minuuttiakaan Tampere-Oulu-välillä. Ja tälläkin välillä on liikkujia, siis niitä, jotka nousevat junaan/junasta tuolla välillä. Mm. työmatkaliikennettä Oulu-Kokkola-välisellä osuudella on paljon, mutta nämä etelän ökyhankkeet eivät näitä yhteyksiä paranna pätkääkään. Päinvastoin, se raha on pois pohjoisen liikenteen kehittämiseltä. Meillä ei myöskään ole paikallisjunaliikennettä, kuten on Tampereen eteläpuolella. Siis HERÄTYS! Älkää nielkö noita selityksiä koko maan liikenneyhteyksien parantamisesta, kun siitä ei ole kysymys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tamprere ja Turku näyttää olevan ykkösasiana tässä maassa, joka hallituksessa, sinnehän kaikki rahat ja edut suoraan menee, politikot on Etelästä ja suunnitelmien tekijät myöskin, ministeriöt ym.
Suuri pettymyshän tämä jälleen kerran on, EU lupaa antaa paljon rahaa Suomelle nopean yhteyden tekemiseksi Pohjoisen Suomen ja sieltä Ruotsin kautta, Etelässä haetaan nyt edellisen hallituksen suunnittelmien mukaan rahoja Etelän hankkeisiin pelkästään???
Tokihan Oulun juna välin Helsinkiin Tampereelta ja Tampereelle kulkee 60-80 minuuttia nopeammin, seuraavat vuosikymmenet.
Tampereelta Ouluun jatkuu sama seisoskelu ja vastaantulijoiden odottelu joka vie nykyisellään sen tunnin vähintään odotteluun, ajellaan hiljaa, seistaan ja odotetaan. Mitenkähän Etelän ihmiset sellaiseen suhtautuisivat, kun matkaan muutnkin menee 5-6 tuntia, asia olisi jo aikoja korjattu jos he kärsisivät!
Tulonsiirto Etelä Suomeen on tuntuva taas kerran, Suomiradan rakennuskustannuksiksi on arvioitu 4,6–5,75 miljardia euroa, oikeastaan se on kaksinkertainen vähintään, nämä Helsingin laskelmat ovat aina pahasti pielessä eli miljoona on kansan helpompi tajuta esimerkiksi.
Tulonsiirto miljoonina on 10 000- 12 000 miljoonaa euroa tpdellisuudessa, jolla matka Tampereelta-Ouluun ei ajallisesti lyhenny minuuttiakaan, on yhtä seisoskelua, kuten ennenkin seuraavat vuosikymmenet????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kulje 60-80 minuuttia NOPEAMMIN, vaan matka-aika lyhenee 60-80 MINUUTTIIN. Tarkoittaa sitä, että Tampere-Helsinki-välinen junamatka lyhenee keskimäärin vain 20 minuuttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Hitaat hämäläiset pääsee 20 minuuttia nopeammin kotiin, kannatta laittaa valtion rahaa 10 000 000 000 euroa, kuka maksaa nämä 10 miljardit, toki 20 minuuttia on sen arvonen kun se menee Etelään.
Ps lentokentän kautta olisi kyllä hyvä päästä suoraan, mutta jo aiemmin investoidut lentokenttä radat meni hukkaan, hah, hah, hölmölän touhua, kaksi rataa!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image