Kotimaa

Uu­tis­suo­ma­lai­nen: Maanteiden talvihoitoa kohennetaan panemalla urak­ka­so­pi­muk­set uusiksi

Tähän asti Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden hoidon pääurakat, jotka ovat olleet kuudella toimijalla. Nämä ovat puolestaan kilpailuttaneet tienhoidon pienempiin aliurakoihin. Kuvituskuva. KUVA: Matti Räty
Kotimaa 4.1.2018 4:35 | Päivitetty 4.1.2018 6:21
STT, Kaleva

Maanteiden talvikuntoa halutaan parantaa panemalla urakkasopimukset uusiksi, kertoo Uutissuomalainen.

Varsinkin raskaan liikenteen kuljettajat ovat olleet pitkään tyytymättömiä maanteiden talvihoidon tasoon.

Liikennevirasto aikoo nyt muuttaa urakkasopimustensa mallia, jotta talvihoidon laatu paranisi.

Tällä hetkellä Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden hoidon pääurakat, jotka ovat olleet kuudella toimijalla. Nämä ovat puolestaan kilpailuttaneet tienhoidon pienempiin aliurakoihin.

Uusi urakkamalli perustuu tavoitehintaan. Mikäli tavoitehinta ylittyy esimerkiksi runsaslumisen talven takia, kustannukset tasataan Liikenneviraston ja pääurakoitsijan välillä tietyillä suhdeluvuilla.

Mallia on tarkoitus laajentaa noin viidesosaan Suomen tienhoidon pääurakoista vuodesta 2019 alkaen ja mahdollisesti myöhemmin edelleen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Kuusi isoa ja heidän alihankkijat ovat jo vuosia keränneet vero rahat ja minkälainen on työn jälki?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teiden kunto on rapautunut. Tiet ovat uraisia,epätasaisia,päällysteet rikki jne. Tämä huonontaa ja vaikeuttaa myös talvikunnossa pitoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmahan tässä on se, että välissä on ns. välistävetäjät (nämä kuusi isoa), jotka vievät rahat varsinaiselta kunnossapidolta. TVH takaisin! Ennen oli tämäkin paremmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asia on todellakin näin, ei pörssiyhtiön etu ole että sovittu urakkahinta hierotaan tienhoitoon vaan osinkoja ja optioita tarvitaan omistajille ja pomoille, veljet Cayman saarilla odottavat käsi pitkällä kun suomalaisia, "digihurmassa" eläviä ulkomailtakin tuotuja päättäjiä on niin helppo huijata kun lausutaan taikasanat "aplikaatio ja digi".....tienhoito näillä firmoilla ei ole missään nimessä se priorisoinnin ykkönen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perusongelma on siinä, että teiden kunnossapito on jaettu vain kuuteen isoon urakkaan yhtä monelle isolle firmalle, jotka sitten jakavat ison alueensa pikku-urakoihin ja jotka luultavasti vielä sopivat hinnat ja alueetkin keskenään. Aliurakoitsijat sitten kilpailevat verissä päin näistä murusista. Jos alunperin ELY-keskus jakaisi tienhoitourakat vaikkapa 30-40 alueeseen, välistä jäisi pois yksi turha välistävetäjäporras eli yksi tuosta kuuden koplasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiasiassa Suomi on jaettu ELY-keskuksen / Liikenneviraston toimesta 79:ään eri urakka-alueeseen, jotka kilpailutetaan pääsääntöisesti viiden vuoden välein. Tällä hetkellä urakkakilpailutuksen voittaneita ja täten kunnossapidon pääurakoitsijana toimivia yrityksiä on yhteensä kuusi kappaletta. Jokaisen kilpailukierroksen jälkeen tilanne voi muuttua molempiin suuntiin.

Aliurakoitsijat eivät ainakaan kaikkialla varsinaisesti verissäpäin kilpaile "murusista". Monesti tarjouspyyntöihin ei edes tule vastauksia niin paljoa että kyseessä olisi kilpailu, vaan aliurakoitsija pääsee hinnan määräämään. Ja tällöin laskettua hintaa korkeampi hinta (tappio) tulee pääurakoitsijan maksettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskahan nämä ns.alihankkijat osaavat sanoa "ei",kun niille ehdotetaan alle "torihintojen" mukaista talvikunnossapidosta maksettavaa hintaa?Kun osaa sanoa "ei" höpöhinnoittelun kohdalla,voi selvetä ilman suurempia murheita.Kyllähän nämä isot firmat osaa "vedättää" vaikka kuinkakin hyvin,jos et osaa laskea työllesi järkevää hintaa.Ei täällä ole muuta "pakkoa" kuin kuolla joskus mm.vanhuuteen.Kannattaa opetella edes joskuskaan alkeellisimmat kustannuslaskutaidot,ennen kuin on mennyt "konkkaan".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tienpidon "Sote" näyttää mallia siihen että miten meidän terveyttämmekin tullaan hoitamaan (käytännössä hoitamatta jätetään) tulevaisuudessa. Eli hoito onnistui, mutta potilas kuoli.
Eihän siitä niin hirveän kauan ole kun valtakunnassa oli tienhoidosta vastuullinen taho, Tvh, jonkin ihmeellisen poliittisen suhmuroinnin seurauksena tämä toimiva järjestelmä piti pirstaloida monikerroksiseksi urakointi/hallinto virastoiksi. Sanomattakin selvää oli etttä missään nimessä virkailijoiden määrä ei vähentynyt vaan kuten liikennealan virastoilla on maan tapa, syntyi toimintojen tehostamisen nimessä monta kerrostalollista hyviä suojatyöpaikkoja, joten ei todellakaan tarvitse ihmetellä että rahaa varsinaiseen työhön, valtakunnan perusinfran kunnossapitoon ja uus investointeihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton perä tosiaan vähän vippasee, luulin luiston eston temppuiluksi.
Renkaat on kyllä uudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joutuin kuntoon tiet, auto lähtee kylki edellä valoista ja pyrkii pyörähtämään tulosuuntaansa raiteiden ja polanteiden ansiosta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiemestarit takaisin!
ulkoituksissa kukaan ei ole vastuussa, firmoja ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai tiemestarit takaisin,Oulu-Kuusamo välillä näki ennen missä oli nuuka tiemestari!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo samat tiemestarit ovat tällä hetkellä yksityisellä puolella töissä hoitaen tiestöä samaan tapaan kuin aikaisemminkin. Aina kun puhutaan siitä että yksityinen firma tekee työnsä huonosti, unohdetaan se tosiasia että siellä yksityisessäkin firmassa on ihmiset töissä tekemässä päätöksiä. Kun vanhoja aikoja muistellaan, unohdetaan usein se että vaatimukset
ovat muuttuneet (esim. suolan käytön rajoitukset/kiellot), olosuhteet ovat muuttuneet (etelässä ei ole ainakaan kunnon pakkastalvia), liikennemäärät ovat kasvaneet (aurat ja suola/hiekka-autot liikkuvat liikenteen seassa) ja samalla autoilijat ovat muuttuneet kiireisemmiksi (huonollakaan kelillä ei kaasujalkaa nosteta, vaan valitetaan huonosti hoidetusta tiestä).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi maksaa lisää jos aiemmin jo hoidettu huonosti kunnossapito?? eikös silloin olisi sopimussakon paikka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka talvi tulee lunta. Milloin vähemmän milloin runsaasti. Lumityöt tehtiin aikoinaan paljon paremmin. Aurattiin aamuin illoin. Jos lunta tuli koko päivän aurattiin jopa päivällä. Nyt auraauto on melkein vitsi. Luin vasta kalevasta kun lunta tulee niin paljon joka päivä ei miehet kerkiä tekemään auraus töitä. En tiedä missä tulee niin paljon. On sitä lunta tullut joka talvi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

6:58
Kiinan koronaviruskuolemien määrä kiipesi yli sadan, vahvistettujen tartuntojen määrä pomppasi yli 4 000:een
6:38
Tieliikennekeskus varoittaa: Satava ja pöllyävä lumi vaikeuttaa ajamista Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa
6:00
Ammatillinen koulutus tarvitsee nyt työrauhaa,  taloudellista turvaa antaisi ammatillisen koulutuksen valtakunnallisen perusrahoituksen nosto Lukijalta
6:00
"Viime vuosi oli karmea" – Lehto Groupin kova kasvu sai johdon euforiaan ja teki ylimieliseksi, eikä varoittavia ääniä kuunneltu, myöntää toimitusjohtaja Hannu Lehto Tilaajille
0:01
Näin Tara Koivukoski selvisi vuosikausia kestäneestä väkivallasta
0:01
Liivijengeissä pyörivän Tara Koivukosken esikoiskirja kertoo selviytymisestä väkivallan syöksykierteessä – "Hyvien riveissä on pahoja ja pahojen riveissä hyviä" Tilaajille
27.1.
Jokunen republikaani äänestää Trumpia vastaan, uskoo puolueen senaattori – Trumpin oikeudenkäynti jatkuu, uusi vuoto asetti puolustuksen tukalaan asemaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on tai muuttuu huonoksi seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi, Kolari, Muonio ja Enontekiö pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Keskusta korottamassa lapsilisiä!

188 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Oulu oyn aikaan sinne pääsivät kaikki kun tehtaalle ei kukaan halunnut. Oli valtion laitos. Sitten se laitettiin kuntoon... Lue lisää...
Miksi et aikanaan me...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image