Kotimaa

Uu­tis­suo­ma­lai­nen: Maanteiden talvihoitoa kohennetaan panemalla urak­ka­so­pi­muk­set uusiksi

Tähän asti Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden hoidon pääurakat, jotka ovat olleet kuudella toimijalla. Nämä ovat puolestaan kilpailuttaneet tienhoidon pienempiin aliurakoihin. Kuvituskuva. KUVA: Matti Räty
Kotimaa 4.1.2018 4:35 | Päivitetty 4.1.2018 6:21
STT, Kaleva

Maanteiden talvikuntoa halutaan parantaa panemalla urakkasopimukset uusiksi, kertoo Uutissuomalainen.

Varsinkin raskaan liikenteen kuljettajat ovat olleet pitkään tyytymättömiä maanteiden talvihoidon tasoon.

Liikennevirasto aikoo nyt muuttaa urakkasopimustensa mallia, jotta talvihoidon laatu paranisi.

Tällä hetkellä Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden hoidon pääurakat, jotka ovat olleet kuudella toimijalla. Nämä ovat puolestaan kilpailuttaneet tienhoidon pienempiin aliurakoihin.

Uusi urakkamalli perustuu tavoitehintaan. Mikäli tavoitehinta ylittyy esimerkiksi runsaslumisen talven takia, kustannukset tasataan Liikenneviraston ja pääurakoitsijan välillä tietyillä suhdeluvuilla.

Mallia on tarkoitus laajentaa noin viidesosaan Suomen tienhoidon pääurakoista vuodesta 2019 alkaen ja mahdollisesti myöhemmin edelleen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Kuusi isoa ja heidän alihankkijat ovat jo vuosia keränneet vero rahat ja minkälainen on työn jälki?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teiden kunto on rapautunut. Tiet ovat uraisia,epätasaisia,päällysteet rikki jne. Tämä huonontaa ja vaikeuttaa myös talvikunnossa pitoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmahan tässä on se, että välissä on ns. välistävetäjät (nämä kuusi isoa), jotka vievät rahat varsinaiselta kunnossapidolta. TVH takaisin! Ennen oli tämäkin paremmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asia on todellakin näin, ei pörssiyhtiön etu ole että sovittu urakkahinta hierotaan tienhoitoon vaan osinkoja ja optioita tarvitaan omistajille ja pomoille, veljet Cayman saarilla odottavat käsi pitkällä kun suomalaisia, "digihurmassa" eläviä ulkomailtakin tuotuja päättäjiä on niin helppo huijata kun lausutaan taikasanat "aplikaatio ja digi".....tienhoito näillä firmoilla ei ole missään nimessä se priorisoinnin ykkönen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perusongelma on siinä, että teiden kunnossapito on jaettu vain kuuteen isoon urakkaan yhtä monelle isolle firmalle, jotka sitten jakavat ison alueensa pikku-urakoihin ja jotka luultavasti vielä sopivat hinnat ja alueetkin keskenään. Aliurakoitsijat sitten kilpailevat verissä päin näistä murusista. Jos alunperin ELY-keskus jakaisi tienhoitourakat vaikkapa 30-40 alueeseen, välistä jäisi pois yksi turha välistävetäjäporras eli yksi tuosta kuuden koplasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiasiassa Suomi on jaettu ELY-keskuksen / Liikenneviraston toimesta 79:ään eri urakka-alueeseen, jotka kilpailutetaan pääsääntöisesti viiden vuoden välein. Tällä hetkellä urakkakilpailutuksen voittaneita ja täten kunnossapidon pääurakoitsijana toimivia yrityksiä on yhteensä kuusi kappaletta. Jokaisen kilpailukierroksen jälkeen tilanne voi muuttua molempiin suuntiin.

Aliurakoitsijat eivät ainakaan kaikkialla varsinaisesti verissäpäin kilpaile "murusista". Monesti tarjouspyyntöihin ei edes tule vastauksia niin paljoa että kyseessä olisi kilpailu, vaan aliurakoitsija pääsee hinnan määräämään. Ja tällöin laskettua hintaa korkeampi hinta (tappio) tulee pääurakoitsijan maksettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskahan nämä ns.alihankkijat osaavat sanoa "ei",kun niille ehdotetaan alle "torihintojen" mukaista talvikunnossapidosta maksettavaa hintaa?Kun osaa sanoa "ei" höpöhinnoittelun kohdalla,voi selvetä ilman suurempia murheita.Kyllähän nämä isot firmat osaa "vedättää" vaikka kuinkakin hyvin,jos et osaa laskea työllesi järkevää hintaa.Ei täällä ole muuta "pakkoa" kuin kuolla joskus mm.vanhuuteen.Kannattaa opetella edes joskuskaan alkeellisimmat kustannuslaskutaidot,ennen kuin on mennyt "konkkaan".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tienpidon "Sote" näyttää mallia siihen että miten meidän terveyttämmekin tullaan hoitamaan (käytännössä hoitamatta jätetään) tulevaisuudessa. Eli hoito onnistui, mutta potilas kuoli.
Eihän siitä niin hirveän kauan ole kun valtakunnassa oli tienhoidosta vastuullinen taho, Tvh, jonkin ihmeellisen poliittisen suhmuroinnin seurauksena tämä toimiva järjestelmä piti pirstaloida monikerroksiseksi urakointi/hallinto virastoiksi. Sanomattakin selvää oli etttä missään nimessä virkailijoiden määrä ei vähentynyt vaan kuten liikennealan virastoilla on maan tapa, syntyi toimintojen tehostamisen nimessä monta kerrostalollista hyviä suojatyöpaikkoja, joten ei todellakaan tarvitse ihmetellä että rahaa varsinaiseen työhön, valtakunnan perusinfran kunnossapitoon ja uus investointeihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton perä tosiaan vähän vippasee, luulin luiston eston temppuiluksi.
Renkaat on kyllä uudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joutuin kuntoon tiet, auto lähtee kylki edellä valoista ja pyrkii pyörähtämään tulosuuntaansa raiteiden ja polanteiden ansiosta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiemestarit takaisin!
ulkoituksissa kukaan ei ole vastuussa, firmoja ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai tiemestarit takaisin,Oulu-Kuusamo välillä näki ennen missä oli nuuka tiemestari!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo samat tiemestarit ovat tällä hetkellä yksityisellä puolella töissä hoitaen tiestöä samaan tapaan kuin aikaisemminkin. Aina kun puhutaan siitä että yksityinen firma tekee työnsä huonosti, unohdetaan se tosiasia että siellä yksityisessäkin firmassa on ihmiset töissä tekemässä päätöksiä. Kun vanhoja aikoja muistellaan, unohdetaan usein se että vaatimukset
ovat muuttuneet (esim. suolan käytön rajoitukset/kiellot), olosuhteet ovat muuttuneet (etelässä ei ole ainakaan kunnon pakkastalvia), liikennemäärät ovat kasvaneet (aurat ja suola/hiekka-autot liikkuvat liikenteen seassa) ja samalla autoilijat ovat muuttuneet kiireisemmiksi (huonollakaan kelillä ei kaasujalkaa nosteta, vaan valitetaan huonosti hoidetusta tiestä).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi maksaa lisää jos aiemmin jo hoidettu huonosti kunnossapito?? eikös silloin olisi sopimussakon paikka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka talvi tulee lunta. Milloin vähemmän milloin runsaasti. Lumityöt tehtiin aikoinaan paljon paremmin. Aurattiin aamuin illoin. Jos lunta tuli koko päivän aurattiin jopa päivällä. Nyt auraauto on melkein vitsi. Luin vasta kalevasta kun lunta tulee niin paljon joka päivä ei miehet kerkiä tekemään auraus töitä. En tiedä missä tulee niin paljon. On sitä lunta tullut joka talvi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

9:22
G7-maiden kokous alkaa: Amazon-kriisi ja Trumpin kauppasota saattavat viedä tilan Macronin toivomilta globaaleilta keskusteluilta
9:00
Paula ja Toni Jaakola jakavat yrityksen ja kodin: "Kun vaihdoimme läpsystä, riitoja ei tullut" – Kahdesta bisnekseen liittyvästä asiasta ei kannata lipsua Tilaajille
8:25
Trumpin kauppasota Kiinan kanssa yltyy, samoin talouskiistely kotimaassa – "En vastustaisi, jos hän eroaisi", presidentti sanoi keskuspankin johtajasta
8:13
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
8:00
Kun kumppani mukiloi, hoituuko asia puhumalla? – Perheväkivallan sovittelu kuohuttaa uhreja puolustavia järjestöjä Tilaajille
8:00
Sähkönmuruja jauhetaan vaelluskalojen selkänahasta, hallitusohjelman kalamiljoonat voivat harventaa voimalaverkostoa – Miten Jasper Pääkkönen korvaisi menetetyn sähkön? Tilaajille
7:00
Terveiset sadan vuoden takaa – katso kuvia Kiimingissä seisovasta sisällissodan jälkeen valmistuneesta hirsitalosta, joka on yhä täynnä elämää
28
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
23
Oulun teatterin esitys myöhästyi – syynä myöhässä ollut lentokone, näyttelijä ei ehtinyt ajoisssa paikalle
19
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
17
Enne tulevasta? Puljujärvi kokeili jo Kärppien ylivoimassa – Manner: "Missä ikinä hän pelaakaan, sen on oltava Jessen oma päätös"
14
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis
13
"Jokin tässä meillä falskaa" – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä
6
Kaupungin päättäjillä edessä isojen päätösten syksy – kovaa tasapainoilua liiallisen velkaantumisen ja välttämättömien investointien välillä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Ulkomailta tuodaan turisteja, mutta oman maan poika ei saa töitä

Tasan tarkkaan jokainen työhaluinen saa töitä. Kokenut olen. Ei vaan kelpaa duunit joillekin Ja vas.hallituksen aikana ... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image