Kotimaa

Uusilla mat­kus­ta­ja­ko­ne­tyy­peil­lä on ollut historian aikana ongelmia – Suomessakin liikennöidään on­net­to­muuk­siin joutuneella konetyypillä

157 ihmistä kuoli lento-onnettomuudessa Etiopiassa sunnuntaina. KUVA: STR STR
Kotimaa 12.3.2019 7:37
Pasi Klemettilä

Myös uusilla matkustajakonetyypeillä on ollut historian aikana onnettomuuksia ja ongelmia. Lentomatkustajan ei ole helppoa saada ennen lentoa tietoa siitä, millä konetyypillä lento hoidetaan.

Maailmalla on joutunut lento-onnettomuuteen lyhyen ajan kuluessa kaksi uutta Boeing 737 MAX 8 -matkustajakonetta. Etiopiassa, Kiinassa ja Indonesiassa on asetettu konetyypille lentokieltoja. Konetyypillä lennetään Suomeenkin ja esimerkiksi Norwegian myös Oulun lentokentälle. Norwegian kertoo käyttävänsä koneitaan normaalisti ja seuraavansa Boeingin ja ilmailuviranomaisten ohjeita ja suosituksia.

Voidaanko konetyyppi asettaa lentokieltoon myös Suomessa, lentoturvallisuutta Suomessa valvovan Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu? 

– Meidän roolimme on tässä vaiheessa hyvin vähäinen. Suomalaisilla lentoyhtiöillä ei ole tätä Boeing 737 MAX- lentokonetyyppiä käytössä. Jos on epäilys siitä, että on jokin erityinen ongelma, lentokonetyypin voi asettaa lentokieltoon tai sille voi asettaa rajoituksia konevalmistaja, tyyppihyväksyntäviranomainen eli tässä tapauksessa USA:n FAA tai sitten lentoyhtiön toimintaa valvova kansallinen viranomainen. Suomessa viranomaiset eivät siis voi asettaa tätä konetyyppiä lentokieltoon, koska meidän yhtiöillämme ei ole tätä konetyyppiä. Lentoyhtiökin voi itse ryhtyä toimenpiteisiin, kuten Etiopiassa on nyt ryhdytty.

Kuinka järeä toimenpide lentokielto on?

– Se on kyllä äärimmäinen toimenpide. Sen pitää perustua faktoihin, mutta ilmailuyhteisö on konservatiivinen ja asiat pyritään ottamaan varman päälle. Nyt on toimittu epäilyjen varassa, eli odotetaan ilmeisesti näyttöä konetyypin turvallisuudesta. Kiinassa maan viranomainen asetti koneen käyttökieltoon. En tiedä, onko heillä enemmän tietoa kuin muilla. Pahimmillaan näissä asioissa on myös ilmailupolitiikkaa. Oman maan tuotteen asettaminen lentokieltoon on aika rankka toimenpide. Toisen maan tuotteen asettaminen lentokieltoon on huomattavasti helpompaa.

Millä tavoin suomalaiset viranomaiset seuraavat asiaa?

– Kyllä me tietysti Traficomissa kovasti seuraamme tilannetta. Kysymyshän on ensi sijassa kansalaisten, matkustavan yleisön luottamuksesta lentoliikennejärjestelmään. Me tietysti toivomme, että asianmukaiset tahot eli valmistaja, tyyppihyväksyntäviranomainen ja kansalliset viranomaiset ja lentoyhtiöt kantavat vastuunsa ja ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin, jos syytä ilmenee.

– Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA kerää informaatiota ja jakaa sen edelleen kansallisille viranomaisille. Toivon kovasti, että Euroopassa reagoidaan yhtäläisellä menettelyllä.

Onko tavallisella lentomatkustajalla aihetta huoleen?

– Suomeen lentää kymmenkunta lentoyhtiötä tällä konetyypillä. Kysymys on maailman yleisimmän matkustajakoneen Boeingin 737:n uusimmasta kehitysversiosta. On matkustajan oma asia arvioida turvallisuutta. Henkilökohtaisesti olen edelleenkin valmis nousemaan MAX 8-tyypin koneeseen.

Miten matkustaja voi tietää, mihin konetyyppiin hän on nousemassa?

– Matkustajan matkavarauksessa ja -dokumentaatiossa ilmenee joissakin tapauksissa konetyyppi. Pakollista konetyypin ilmoittaminen ei ole. Matkustajan ei ole helppoa saada selvyyttä asiasta.

Kuinka harvinaista on, että uudelle koneversiolle sattuu onnettomuuksia?

– Historiassa on ollut onnettomuuksia tai ongelmia uusilla konetyypeillä. Muistan erityisesti Boeing 787 -koneen, jolla oli alussa akkujen kanssa ongelmia. Koneet olivat maadoitettuna aika tovin. Uusien konetyyppien ongelmia katsotaan erityisesti suurennuslasilla.

Onko Suomessa koskaan asetettu lentokieltoja?

– 1950-luvulla on taidettu asettaa Suomessa valmistettuja sotilasilmailuun käytettäviä pienkoneita ainakin hetkelliseen lentokieltoon. Matkustajakoneiden lentokieltoja en muista asetetun. Pakollisia tarkastuksia ja rajoituksia on asettu.

Boeing 737 on lentänyt kauan

Boeing 737 on vuonna 1967 esitelty kaksimoottorinen lyhyiden ja keskipitkien matkojen kapearunkoinen matkustajalentokone. Se on ilmailun historian myydyin kaupallinen suihkukone.

Boeing 737 MAX on Boeing 737:n neljäs sukupolvi, jota on rakennettu noin 350 kappaletta. 737 MAX lensi ensilentonsa 29. tammikuuta 2016.

Lähde: Wikipedia

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Joku tiesi Norskin lentäneen kyseisellä koneella Oulustakin. Olen viime aikoina ollut usein Norskin kyydissä. Onneksi en ole tiennyt tuolloin asiasta mitään😀. Saas nähdä, miten jatkossa🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistan 1960-luvulla tuhoisien lento-onnettomuuksien olleen pahimmillaan käytännössä viikoittaisia, alkavan suihkukauden pirssejä olivat samoja aikoja ajoon tulleet Boeing 707 ja DC8. Niillekin toki sattui havereita, eniten taisi siihen aikaan kolista vielä täydessä liikenteessä olleet DC6, mäntämoottorikone, sekä sitä edeltäneet ja yksi seuraava mäntäkoneversio. Lockheed Constellation taisi myös kolista, mäntäkone sekin.
Potkuriturbiinikoneet myös menivät jonkin verran lepikkoon, mutta moni yhtiö siirtyi suoraan mäntäkoneista suihkukauteen. Niin Finnairkin.
Kolumbiassa oli pari päivää sitten tuhoisa DC3 kolari, 12 kuollutta, eli kaikki koneessa olleet, tuo 1935-1947 valmistettu pirssi on siis normaalissa matkustajaliikenteessä vielä. Niitä on ajossa vielä vajaat 100, Suomessa yksi ainoa, Airveteranin perinnekone, OH LCD jos muistan tunnuksen oikein, olen nähnyt sen kahtena kesänä ajelevan Jyväskylän yllä, komeaa nähtävää ja kuultavaa, on mallia 1943, siihen tulee juuri avustusta 40 000 €, moottorien uusimiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin Suomi ei muka voi kieltää konetyypillä lentämisen?
Singapore kielsi kyseisellä konetyypillä lentämisen ilmatilassaan vaikka Singaporessa ei itse käytetä kyseistä konetyyppiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fly-by-wire. Airbus-koneilla oli alkuaikoina huomattavia ongelmia tietokoneavusteisen lentämisen kanssa, ja joitakin koneita tuhoutui ajotietokoneen saamien virheellisten anturitietojen vuoksi ,esim. pitot-putken jäätymisen vuoksi. WTC-torneihin törmäytetyt koneet ajettiin ajettiin kauko-ohjauksella törmäyskurssille. Koneissa on normaalisti useampi lentotietokone häiriötilanteitten varalta. Kauko-ohjausta käytetään myös kaappaustilanteessa ohjaamaan kone "turvallisesti" laskuun lentokentälle. Netissä on ansiokkaita raportteja aiheesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistäs löytyy tämä ansiokas raportti joka kertoo koneiden kauko-ohjaamisesta päin wtc-rakennuksia?

"Raportteja" tuosta varmasti löytyy, mutta mikä tekee jostakin ansiokkaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmahan tässä tuntuu olevan se softapäivityksistä tiedottaminen. Boeing päivitti softaansa, koska uusi konetyyppi (suihkumoottorit edemmäs ym) edellytti sitä. Päivittäminen toi kuitenkin mukanaan tiettyjen logiikoiden muutoksen softaan ja tästä logiikan muutoksestapa sitten unohdettiin kertoa lentäjille. Saa sitä sitten ilmassa tapella konetta vastaan kun vanhat logiikat eivät enää toimineet ja uudesta ei ole tiedotettu asianmukaisesti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja höpö höpö.
Silminnäkijöiden mukaan ennen koneen maahansyöksyä kone oli tulessa ja sen moottorien ääni oli outo.
Että softapäivityksen ajantasaisuuden puute saa koneen syöksymään maahan tulessa ja motttorit käyttäytymän oudosti?
Kuulostaa samalta kuin että 100 kEUR bemarin omistaja valittelee softavirheen aiheuttaneen auton moottorin rikoutumisen kun autolla on ajettu 125 000 km vaihtamatta öljyjä jonka jälkeen moottori on leikannut kiinni.
Niin sehän oli naapurin Eikallakin autossa softavika kun jäähdytysnesteen vähäisyyden takia se kannetiiviste meni uusiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha kunnon DC 3 oli kone jossa ei tietokoneet säädelleet lentämistä. Kuinka suojattuja nämä nykykoneet on hakkeroinnilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella hyvä esimerkki! DC-3 koneita rakennettiin 1936-1950 välillä noin 13000 konetta, joista maahan syöksyi (täysin romuttuen) yhteensä 4547.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pieni kapasiteettisiä sotilaskäyttöön suunniteltuja elävän voiman ja materiaalin kuljetus koneita . Ylijäämä koneet siviili-ilmailuun ja uudet konetyypit NL ja läntiset Meteorit ja Glisterit Gloster. DC:n uusi tuleminen 10 malli, turismin yleistyminen ja konekaappaukset. 737 ja 747 ja eurokoneet. NL muuntuminen ja nykytilanne. Onnettomuustutkintakeskus ja uusi onnettomuus aalto. Uudet konstit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan Generation 5 ja 6 eli Internet of Things and Tools 1&2. .. tulee, niin ongelmakentässä voi tapahtua muutoksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se kummallista, että lentäjät joutuvat riitelemään koneen ohjelmistobugien kanssa. Seuraukset ovat surullisia. Olisiko syytä istuttaa softakaverit itse koneeseen testaamaan kyhäelmiään, jotta edes alkeellinen laatu saavutettaisiin? Vähintään pitäisi olla mahdollista ohittaa hädän tullen automaatio.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luuletko, että softakaveri eivät ole koneessa istuneet?

Tilastollisesti olisi parempi, jos hädän tuleen automaatio ohittaisi ihmisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 12 Pirkanmaan maakunnassa sekä Enontekiön kunnassa. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Tornio ja Utsjoki.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton vastustus hiipuu

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mansikka maalle töihin?

Kyllä se on ongelmana, että osa suomalaisista eivät halua tehdä töitä, jos siinä ei ole jotain "hohtoa" tai ei muutoinka... Lue lisää...
Ryö palkitsee

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image