Kotimaa

Työryhmä: Fossiilisella bensiinillä ja dieselillä ajaminen kalliimmaksi vuosi vuodelta ja täysi myyntikielto 2045

Työryhmän ajatuksena on kierrättää rahavirtoja liikennesektorin sisällä eli käytännössä rahoittaa vähähiilisen liikenteen kustannuksia nimenomaan liikenteestä kerätyillä veroilla ja muilla maksuilla. KUVA: Heikki Uusitalo
Kotimaa 12.12.2018 17:11
Jami Jokinen

Fossiilisilla polttoaineilla ajaminen kallistuu koko ajan ja verokertymää käytetään vähäpäästöisemmän liikenteen tukemiseen. Perinteistä bensiiniä ja dieseliä ei myydä lainkaan enää vuonna 2045.

Tämä oli yksi liikenteen ilmastotyöryhmän viesteistä, kun se keskiviikkona jätti loppuraporttinsa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.).
Ryhmä arvioi keinoja, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt saadaan Suomessa nollaan vuonna 2045.

– Punainen lanka on, että fossiilisten käyttö tulisi vuosi vuodelta kalliimmaksi, summasi työryhmän puheenjohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Periaatteena on, että saastuttaja maksaa

Työryhmän ajatuksena on kierrättää rahavirtoja liikennesektorin sisällä eli käytännössä rahoittaa vähähiilisen liikenteen kustannuksia nimenomaan liikenteestä kerätyillä veroilla ja muilla maksuilla.

Pääpaino olisi polttoaineverossa, joka nostaisi bensiinin ja dieselin hintaa. Myös ajoneuvoveroa tulisi porrastaa nykyistä voimakkaammin päästöjen perusteella.
Eniten kallistuisi vanhalla, suuripäästöisellä autolla ajaminen.

– Tässä noudatetaan saastuttaja maksaa -periaatetta, Ristola painotti.

Tiemaksut ja kalliimpi pysäköinti kaupunkeihin

Nollahiilisen liikennetavoitteen kannalta erittäin ratkaisevassa asemassa on energiankulutuksen vähentäminen ja vieläpä ripeästi. Se on välttämätöntä, koska sähköautoja ei saada liikenteeseen riittävän nopeasti ja kestävien biolpolttoaineiden saatavuus on rajallinen.

Energiankulutus pitäisi puolittaa vuosien 2017 ja 2045 välillä, ja oleellinen osa siitä tehtäisiin kilometrejä vähentämällä. Liikennesuorite alkaisi laskea tavoitteen mukaan jo vuonna 2025, vaikka uusien henkilöautojen myynti pysyisi ennallaan.

– Tämä edellyttää merkittävää käyttäytymisen muutosta, Ristola myönsi.

Käytännössä liikkuminen painottuisi yhä voimakkaammin joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Koko maassa tämän kokonaisuuden arvioidaan peräti kaksinkertaistuvan vuoteen 2045 mennessä.

Erityisen selvästi muutos näkyisi kaupungeissa, joihin ryhmä ehdottaa tiemaksuja ja muutoksia pysäköinnin hinnoitteluun.

Uusia dieselautoja nolla jo vuonna 2030

Jo vuonna 2030 pitäisi teillä liikkua peräti 670 000 sähkö- ja 130 000 kaasuautoa. Raskaan liikenteen puolella luvut olisivat 7 000 ja 6 000.

– On selvää, että tällaisiin lukuihin ei päästä ilman voimakkaita toimenpiteitä, Ristola totesi.

Vuonna 2030 eli 12 vuoden kuluttua uusia dieselautoja ei myytäisi enää lainkaan. Vain joka viides uusi auto kulkisi pelkällä bensiinillä.

Ministeri Berner arvioi, että käytännössä dieselautoja koskevat merkittävimmät päätökset tehdään ulkomailla.

– Vaikutus meille tulee sitä kautta, mitä automarkkinoilla on tarjolla, hän sanoi.

Kompensointia ehkä myös ansiotuloverotukseen

Työryhmä korostaa, että liikkumista ei haluta estää tai hankaloittaa kohtuuttomasti. Kaikki keinot eivät myöskään toimi kaikkialla.

– Siirtymä hiilettömään liikenteeseen tulisi saada aikaan turvaamalla samalla työ- ja asiointimahdollisuudet sekä kuljetukset koko maassa, Ristola tiivisti.

Työkalupakissa ovat myös hankintatuet ja romutuspalkkiot sekä tuki esimerkiksi autojen muuttamiseen kaasukäyttöisiksi.

Koko mullistus ei silti työryhmänkään mielestä ole mahdollista pelkästään liikenteen sisäisillä "tulonsiirroilla".

Niinpä se ehdottaa pohdittavaksi myös ansiotuloverotuksen uudistamista, jolla tasattaisiin muun muassa polttoaineveron aiheuttamia lisäkustannuksia pienituloisille. Yrityksille sama tehtäisiin esimerkiksi yhteisöveron avulla.

Valtiovarainministeriö tosin jätti raporttiin juuri verojen ja tukien kokonaisuutta koskevan eriävän mielipiteen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Tämä on ehkä hieman aiheen vierestä. Sanonpa kuitenkin, että minua vähän harmittaa kun tulevaisuudessa autot tulevat olemaan kuin samasta muotista. Ajatelkaapa -50, -60 ja -70 -lukuja, kuinka vaihtelevaa autokanta silloin oli. Ns. perusautojen lisäksi esim. isoja jenkkiautoja ja pieniä britti- ja italosportteja. Eipä näitä enää juurikaan näe kuin Wappuparaateissa ja kokoontumisajoissa. Nuokin jäänevät pois tulevaisuudessa? Mihin kaikki museoautot laitetaan vai muutetaanko ne sähkö-/kaasukäyttöisiksi?

Miksi ei sähkö-/kaasuautoja tehdä ulkonäöltään "entisaikojen mallien" mukaan? Miksi ei voisi laittaa pitkiä konepeltejä, pyöreitä lamppuja, kromia puskureihin, jokin taakkateline "näön vuoksi" takaluukun päälle? Värikirjoa myös olisi lisättävä, ei vain sitä vallitsevaa musta-valkoinen-punainen-harmaan eri sävyt -linjaa. Väreinä voisi olla esim. lime, oranssi, keltainen, lila... Onhan se retro tehnyt paluun jo muutenkin, joten kuvitelkaapa tuollainen retrosähköauto, toki tekniikaltaan ja sisustaltaan nykyajan mukavuuksin :) Vielä kun kyseessä olisi avomalli (mutta kovalla katolla), niin... Kyllä sillä kelpaisi :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän onkin järkevää kun täysperävaunullinen rekka-auto ottaa kuormaa vain takimmaiseen perävaunuun. Etummainen onkin täynnä akkuja jotta kuorma huilaa parisataa kilometriä kerrallaan. Sitte seisotaan taas 10tuntia laturissa. Tukkirekassa metsässä puksuttaa agregaatti virtaa akkuihin, pääsee jo seuraavana päivänä kenties pois metsästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas todellinen aivopieraisu, miten saadaan Suomi loppumaan kokonaan. Hauskaahan tämä kun ulkoistetaan saastuttaminen ulkomaille ,mitä ihmettä se auttaa? Ajan autoni maille vierahille ja saastutan siellä. Esim. Ruottin puolelle Haaparantaan. Kohta saa rahdata tuodut Diiselitkin takaisin Ruotsiin. Ilmastoklovnien aikakautta. Mistä näitä tutkimuksia sikijää? Autokauppa taas kiittää tätäkin, kuka tohti ostaa muuta kuin vanhan lintan. Arvot romahtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kortti pitäisi ottaa pois kaikilta läskeiltä joiden painoindeksi yli 30. Laittaisi liikkumaan ja kansanterveys paranisi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hupihetki Hymyä Huuleen.Mistä tätä tuubaa tulee?Voin ilmoitaa,ettei asiat tule näin toteutumaan-ei lähimainkaan.Lennellään ihan rauhassa ja ajellaan dieselillä ympäriinsä-insinöörit hoitaa homman,ei siihen verottajia tarvita-aikajana on sen verran pitkä.Ilman sarvia ja hampaita-Suomen verotus on jo ihan tapissa ilman näitä aivopieruja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euro 6 dieselit päästävät typen oksideja enemmän kuin vanhat dieselit ja vaativat ureaa. Näin varsinkin talvikelillä. Ureasyöttö on poissa pelistä ja pakokaasu haisee ruudin kärylle...merkki syöpävaarallisista typen oksideista. Hiukkaspäästöt tietenkin ovat pienemmät kuin 1980-luvun nokivasaroissa. Onneksi dieselhenkilöautoja ei kohta enää valmista kuin nämä päästöhuijarit ja asiakaskuntakin alkaa olla ensimmäisen ohitusleikkauksen kokeneita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dieselhenkilöautot kannattaa muuttaa takapenkit poistamalla -pakettiautoiksi tai ruuvipenkki lisäämällä -huoltoautoiksi, ne ja kuorma-autot eivät tunnu aiheuttavan kuplassa melusaastetta, koska lienevät täysin päästöttömiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä näitä eri ilmastotyöryhmien raportteja riittää lähes päivittäin?

Taas yksi raportti, jonka sisältö on tuotettu miettimättä kärsää pidemmälle.

Kepillä hutkimisella uhataan, mutta porkkanaa ei tarjota vaihtoehdoksi. Lisäksi vedotaan joukkoliikenteeseen autoilun vaihtoehtona, vaikka se ei toimi Oulussa mitenkään, puhumattakaan muusta Pohjois-Suomesta.

Katsokaa tilastoista yksityisautoilun CO2 -päästöjen osuus Suomen CO2-päästöistö. N. 9 %.

Shillä lailla. Näin se maailma pelastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Porkkana on se, että ihmiskunta ei ehkä tuhoudu kokonaan. Jos ei riitä niin en tiedä, mikä riittäisi.

Yksityisautoilu on vain yksi monista asioista, joiden pitää muuttua. Pitää alkaa tottua siihen ajatukseen, että kulutusjulat ovat ohi. Fossiiliset polttoaineet energiantuotannossa ja liikenteessä kielletään valtaosin, eläinperäistä ravintoa tullaan vähentämään väkisin, energiatehokkuusvaatimuksia tullaan nostamaan kautta linjan, näin muutamia mainitakseni.

Joukkoliikenne toimii paremmin, kun kysyntä lisääntyy. Se on muna-kana-ongelma. Kysyntää voidaan lisätä myös lainsäädännöllä estämällä kilpailevat liikkumismuodot. Itsestään ajavat autot tulevat toivottavasti myös vaihtoehtojen palettiin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipas raportissa paljon tyhmyyksiä.

Mitään aikarajaa bensiinin myynnille ei kannattaisi asettaa vaan keskittyä sähköistämään liikennetä. Mitä enemmän myydään sähköautoja niin sitä enemmän bensiinin kulutus laskee. Vanhojen autojen ryöstöverottaminen on lähinnä lapsellista rahastusta. Vanhat autot poistuvat kun autoja vaihdetaan sähköautoihin.

Polttoaineen hinta määrittää hyvin pitkälle yleisen hintatason joten pienituloista pitäisi alkaa tukemaan vähän joka asiassa jos polttoaineen hinta vedetään tappiin. Monet autonvalmistajat ovat ennustaneet että sähköautojen hinnat laskevat alle polttomoottoriautojen joten pienituloisten tukea ei tarvita.

Kylmä totuus on että keskimäärin polttoaineista maksetaan vuodessa 1300€ veroa ja ajoneuvoveroa 200€. Tämä summa pitäisi repiä auton omistajilta joten ajoneuvovero tulisi olemaan vuodessa 1500€. Tietysti tilanne olisi toinen jos poliitikot saisivat laskettua valtion menoja 4 miljardilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päinvastoin. Mitä tiukempi aikaraja, sitä kivempaa ministereille ja yrittäjillä on.
Lopettaisivat välittömästi bensan ja dieselin myynnin. Autot pakkolunastukseen ja paalaimeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kenenkään ei pitäisi ostaa uutta autoa. Isopalkkaiset ihmiset suunnittelevat sitä sun tätä. Millä meinaavat korvata poltoaineesta saatavat verotulot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmaston ääliöt kaataa metsiä joka vain pahentaa lämpenemistä. Eikä sähköautojen tulo paljon paranna eli kylmennä ilmanalaa. Tuulivoimalat vain pyörii ja saastuttaa ihmisten psykofyysistä olotilaa eikä ole ilmastonparantaja millään lailla vaan ja vain suurin syy ilmastonmuutokseen on ahneus joka tuhoo luonnon moninaisuuden. Sähkölinjojen risteily pohjoisella pallonpuoliskolla vääristää eli haittaa maapallon mangneettista olotilaa ja samalla muuttaa normaalia egologisuutta haitallisesti. Seuraavat vaalit on kuulemma ilmastovaalit, joten niiden agenda on yrittää tehdä uusi maapallo ja uusi ilmasto eli ottaa luojan paikan onnistumatta siinä. Äänestän sitä henkilöä joka ei puhu ilmastonmuutoksesta mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulevatko päättäjät oikeasti että pienen suomen päästöttömyydellä on oikeasti merkitystä? parivuotta sitten kerrottiin jotta suomen päästöt vähenevät 5% joka vuosi, meille ei vain viitsitä kertoa että esim. intiassa ihmisten elintaso nousee, kuin myös maan päästöt 10% joka vuosi...ihmeellisesti tämä toinen fakta katoaa kuin pieru saharaan ja jokainen järkeä omaava ihminen voi ynnätä yhteen kokonaiskuvan. Viisas ihminen ollut, joka aikoinaan keksinyt rahastaa ilmaston kustannuksella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euroopassa jo nyt kielletään dieselautojen käyttö keskustoissa ja jatkuvasti tiukennetaan ja rajoitetaan ajamista.
Ilmastonmuutos höpinöiden takia tulee kalliiksi ihmisille tulevaisuudessa liikkuminen, mutta eihän töihin tarvitse kulkea kun tsto. työ tehdään etänä ja robotit hoitaa teollisen työn.
Eli ne joilla on tili kunnossa ajaa autoilla ja loput julkisilla. Helppo tapa rajoittaa ihmisten kulkua ja näin saadaan kontrolloitua jokaisen liikkeet.
Kaikkea se ilmastonmuutos teettää, vaikkei se oikeasti mitään teetä ihmiselle, koska ihminen ei muutokseen voi vaikuttaa.
Muistakaa nyt ketä äänestätte tuonne Arkadianmäelle, sillä nyt on kansalaisten tulevaisuus kiinni tulevissa päättäjissä. Ja nämä tulevat päättäjät ratkaisee sen paljonko kaikki tulee maksamaan kansalaisille ja keillä on lähitulevaisuudessa varaa kulkea omalla autolla.
Toivotaan nyt kädet ristissä, etteivät Suomen päättäjät enää hakkaa päätään olemattomaan saastepilveen joka heidän silmissään ja ajatuksissaan siintää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs valtavan hiilijalanjäljen sähköautot sitten? Nehän on kaikkein saastuttavimmat kulkupelit ja se saaste on jo luotu tekovaiheessa. Normiautolle voidaan vielä kehittää puhtaampaa biopolttoainetta mutta sähköautolla peli on jo pelattu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolmessa vuodessa puntit on tasan ja sen jälkeen sähköauto voittaa. Suomalainen pitää autoa yleensä pitempään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

21:42
Alaselkäkipu on valtavan yleinen piina, mutta usein sitä ei osata hoitaa oikein, sanoo oululaisprofessori – Liike ja myönteinen asenne ovat tärkeitä lääkkeitä Tilaajille
21:22
Tuomas Pakkanen tuplavoittoon Äimäraution lumituiskuisissa raveissa
20:20
"Isoja budjettiylityksiä ei ollut" – Business Finland epäilee entistä työntekijää lähes viiden miljoonan dollarin väärinkäytöksestä
20:09
Oulun valtuutettuja ei pannakaan puhekoulutukseen – Taustalla olleen aloitteen mukaan toisten piikittely ja halventaminen on lisääntynyt valtuustossa
19:58
Kaupunginhallitus nuiji päätöksiä: Lipon junioreille 15 000 euroa suurleiriin, nuorten edustaja pääsee lautakuntien kokouksiin
19:51
Autonkuljetusauton kuljettajan sairaskohtaus johti ulosajoon Kemijärvellä – ensihoito totesi kuljettajan kuolleeksi
19:44
Kesken töiden tuleen roihahtanut metsätyökone tuhoutui Tornion Karungissa vaikeapääsyisellä metsäalueella
102
Koillismaan hirvikanta romahti – "Hirviä on ammuttu yksinkertaisesti liian paljon"
89
Keskustelu filippiiniläishoitajista kiehahti – Ulkoministeri Soini syyttää hoitoalan liittojohtajia herjaamisesta
71
Syötkö luomua näyttääksesi hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä – Tutkija: "Ihmiset tuntuivat jotenkin kovaäänisesti tuovan esiin luomun suosimistaan"
65
Lidlin saksalaisessa jauhelihassa taas salmonellaepäily, yksi näytteistä otettiin Oulussa – kauppa keskeyttää yhteistyön tanskalaisen lihatalon kanssa
48
Isännöintialalla epäillään kartellia – kartelliepäily tutkitaan hiljaisuudessa, jottei todistusaineistoa tuhottaisi
48
Remontti laittoi OYSin liikennejärjestelyt uusiksi, jalankulkijat kävelevät autojen keskellä – "Pitääkö jonkun vakavasti loukkaantua ennen kuin tähän havahdutaan?"
37
STY: Suomella mahdollisuus triplata tuulivoimakapasiteettinsa nopeasti – suurin osa suunnitelluista hankkeista on Pohjois-Pohjanmaalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sipilän hallitus jää historiaan palkansaajien etuuksien heikennysyrityksillään!

Eivät ne jääneet yrityksiksi. Palkansajien ja varsinkin kaikkien köyhien tilannetta Sipilän hallitus on heikentänyt merk... Lue lisää...
Toteutti -

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image