Kotimaa

Työnantajien edustaja huolissaan pal­kan­ko­ro­tus­ten seurauksista: Satamat eivät ole mitään setelipainoja

Oulun satama on yksi niistä satamista, jota perjantaina peruuntunut lakko uhkasi. KUVA: Pekka Fali
Kotimaa 9.2.2018 20:02
Virpi Niemistö

Satamatyönantajia edustavan Avaintan puheenjohtaja Vesa Laine muistuttaa, että satamien budjeteista arviolta 20-30 prosenttia on henkilöstökustannuksia.

– Nyt henkilöstökustannuksiin on tulossa isot yhteensä noin 10-15 prosentin lisäykset. Jostain ne rahat on otettava, joten satamat joutuvat miettimään vaihtoehtoisia kustannuskompensaatioita. Joutuvatko ne sitten rationalisoimaan toimintojaan vai joutuvatko ne nostamaan hintojaan, joka taas heijastuisi satamien asiakkaisiin eli metsäteollisuusyrityksiin ja muihin, Laine pohtii Lännen Medialle.

Satamien palkkakulut nousevat auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ja Merimiesunionin sekä Avaintan perjantaina hyväksymän työriitasovun seurauksena. Palkankorotukset koskevat satamavahteja ja nosturinkuljettajia.

Nousevia kustannuksia ei pystytä Laineen mukaan kattamaan pelkästään lisääntyvällä viennillä.

– Satamat eivät ole mitään setelipainoja, Laine lisää.

Satamia omistaville kaupungeille kustannustason nousu voi tietää sitä, ettei satamille jää enää tuloutettavaa osinkoa.

Eri satamissa eri palkkaa

Työriidassa oli kyse siitä, että satamavahdeilla ja nosturinkuljettajilla ei ollut omaa työehtosopimusta, vaan heihin sovellettiin Avainta ry:n työehtosopimusta.

Eri satamissa samasta työstä on tätä ennen voitu maksaa eri palkkaa.

Nyt voimaan tulevat tietyt vähimmäispalkat nimikkeittäin. Myös haittatyölisät nousevat.

Työehtosopimuksessa sovittujen uusien peruspalkkojen päälle tulee maaliskuun alusta 1,6 prosentin palkankorotus sekä liittojen jäsenille 210 euron kertakorvaus.

Sovun myötä viittä länsirannikon satamaa uhannut lakko peruuntui. Lakko uhkasi Oulun, Kokkolan, Rauman, Naantalin ja Turun satamia maanantaina aamulla.

Avaintan Laineen mukaan lakon vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantalouteen olisivat olleet poikkeuksellisen kovat.

Kaiken kaikkiaan työriita koski noin 50:tä ihmistä, joista 20 on nosturinkuljettajia ja 30 satamavahteja.

Lännen Media ei tavoittanut perjantai-iltana Merimiesunionin puheenjohtajaa Simo Zittingiä kommentoimaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Oi oi.Naapurimaat ovat nostellee palkkoja useamman vuoden 2-6 prosentin vuosivauhtia.Suomessa menty nollasopimuksella jo vaikka kuin kauan.Nyt kun vähän nousee niin tuntuu et konkurssi uhkaa.Mikä tässä mättää??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää hommata virosta tekijät,niinku raksalla?Ei sairaslomia,arkipyhiä,kesälomia......

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

muistakaa myös että työhyivointi paranee palkankorotuksen myötä ,mites vuosilomalaki ? nyt lomasta vääntö sitten seuraavaksi hyvä sak

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

20-30 % näinhän sen pitää ollakin eihän tarkoitus ole tehdä kapitalistille ilmaiseksi töitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työntekijän palkankorotuksista kyllä huudetaan suuren ääneen !!, mutta kun on poliitikon tai muun virkamiehen palkankorotuksista / verovapaa eduista kyse, niin puhutaan palkkakuopasta !!! ja varsinkin verovapaista tuloista / sopeutumis eläkkeistä. Johan virkakoneisto on huolissaan palkkakuopasta.
Satamat voi laittaa kiinni joksikin päivää , katsotaan kuinka maan Suomi käy?? onko varaa pitää työläinen palkkakuopassa .. muutkin kuin satamatyöläiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

'' Satamat eivät ole mitään setelipainoja '' - ehkäpä niin, mutta ainakin osa kaikkein suurimmista satamien käyttäjistä on sekä setelipainoja että myös suurimpia verovarojemme lahjaksi vastaanottavia sekä veroiustamme erillisten piilotukien kuten energia- ja päästökaupan kautta saavia tahoja.

UPM:n 2017 voitto 1,292 miljardia, 13 % enemmän kuin 2016. - Korottaa osinkoa (entisestään).
Suomalaisyritykset ovat saaneet ilmaisista päästöistä puolen miljardin euron piilotuet. - Suurimpia mm. UPM ja SSAB (ent. Rautaruukki).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta työntekijöille ei ole varaa maksaa palkankorotuksia. Johdolle tulee bomukset kuin manulle illallinen, samoin sijoittajat automaattisesti odottvat parempaa tuottoa. Vain työntekijän palkankorotusvaatimuksista nousee kamala meteli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työnantajatahon Laine tietysti liiottelee henkilöstön palkkakulujen osuutta koko budjetista. Varmuudella 10 - 20 % riittää huonomminkin toteutetussa firmassa. Toki Laineen kannanoton ymmärtää, sen lauluja on laulettava, kenen maksamaa leipää syöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tämä satama porukka kusee porukalla omiin saappaisiin tässä tulee käymään niin että nämä satamatkin tullaan vapauttaan vapaaseen kilpailuun ja senhän ne päättäjät myös tekevät kaikki ajettavat vehkeet myydään yksityisille yrittäjille sinne jää muutakun johto porras.katsokaapa miten käy kuljetus puolelle ulkomaalaiset rekat tulee viemään enemmistön ajoista.tämä satamien vapautus tulee tapahtuun tämän hallituksen aikana vielä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno tulos! On saatu korjausta ao. alan pienen vähemmistön palkkaukseen, ja muutkin saavat korotusta palkkaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Satamiin pitäisi saada heti toimivat työmarkkinat! Jos työntekijät lakkoilevat, niin monoa persuuksiin ja uusia tilale. Palkkataso on oikea, kun hommaan löytyy vielä sopiva tekijä. Palkkataso säätyy oikeaksi kysynnän ja tarjonnan mukaan, ei ammattiliittomafian pakottamana! Kouluttamattomatonta/matalasti koulutettua jengiä riittää kyllä. Ei ole mitään järkeä maksaa työstä älyttömiä kun löytyy halvemmallakin tekijöitä! korkeakoulun ja osaamisen mukaan sitten maksetaan enemmän kun hommaan ei löydy halvemmalla osaajaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

2000€ palkalla ko luulet että on tunkua? Siivojat saa 2400€. Että revippä siitä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vain liiton jäsenille tehdään sopimukset
sopikoon nämä siivellä-olevat itse omat työehtonsa
väärin että YTK jäsenet saavat samat edut.
lomapalkka myös pois se on liiton etu ei yleissitova

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotat siis yleissitovuuden poistoa?

Tämä jos mikä olisi mannaa sekä työnantajille että koko Suomen taloudelle ja työllisyydelle.

Mutta enpä usko että tätä tarkoitit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

satamaan kun hakee töihin niin ehto on että kuulut liittoon muuten sinne tontille ei mitään asiaan kaikki asiat käsitellään työ väen yhistyksen kokouksessa.sieltä ei uuvu kun punaliput saloista ja sirppi ja vasaran loko konttorin katolta.kun menet sataman portista sisään tuntuu kun menisit ajassa takas päin 30 vuotta jos sillä trukki kuskilla alkaa kahvi tauko se myös alkaa vaikka yksi paalu pitäs nostaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jso työntekijät eivät järjetäydy niin työantaja riistää sumeilematta. Johto ja sijoittajat ovat ahneita. TyönTEKIJÄLLE ei haluttaisi maksaa mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heikossa hapessa on sataman tila jos kymmenen miehen palkan korotus kaataa yhtiön talouden. Nyt kannattaisi jo laittaa talouspäällikkö punaiselle matolle jos kassanhoito on tuota luokkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän alalla palkkakulut on 70% liikevaihdosta. Siinä tuntuu pienemmätkin korotukset kipeästi. Viime kädessä jokainen veronmaksaja maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image