Kotimaa

Tuore tutkimus: Oktomurske ei rikkonut jakohihnoja

Syytä jakohihnojen katkeiluun on etsitty viime syksystä saakka. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 22.5.2014 13:09 | Päivitetty 22.5.2014 17:39
Kaleva

Tuoreiden tutkimustulosten mukaan oktomurskeella ei ole osuutta autojen jakohihnojen vaurioihin.

Tutkimuksen mukaan rikkoutumiset johtuvat todennäköisesti korroosion ja moottoritilaan kertyvän ja siellä kehittyvän pölyn yhteisvaikutuksesta.

Viime syksynä uutisoitiin, että Oulun seudulla autojen jakopään hihnoja katkesi poikkeuksellisen paljon. Syyksi epäiltiin alueella käytettyä tienpäällystemateriaalia, joka sisältää oktomursketta.

Tutkimuksen yhteydessä tehdyssä kyselyssä selvisi, että autojen jakohihnojen ennenaikaista rikkoontumista esiintyy satunnaisesti myös muualla Suomessa.

"Tilastollisesti ei voida osoittaa, että ongelma olisi keskittynyt joihinkin automerkkeihin ja pelkästään Oulun alueelle", tutkimuksen tuloksissa sanotaan.

Nyt julkaistu tutkimus on tilattu Aalto-yliopistolta ja Lapin ammattikorkeakoululta.

Aalto-yliopisto tutki Oulun alueelta saamiaan näytteitä oktomurskeesta, asfaltista ja kiviaineesta. Lisäksi tutkittiin pölynäytteitä, joita oli kerätty autoista Oulun alueelta.

Tutkimukset osoittivat pölyn sisältävän merkittäviä määriä rautakloridia, hyvin pieniä pitoisuuksia oktomurskeen rakeita ja pieniä pitoisuuksia erittäin kovaa mineraalia, korundia.

Merkittävät rautakloridipitoisuudet pölyssä voidaan selittää korroosiolla.

Automerkkien välillä huomattavia eroja

Eri automerkkien hammasrattaiden rakenteissa huomattiin tutkimuksessa merkittäviä eroja. Osa hammasrattaista on tehty halvalla valmistusteknologialla, joten niiden rakenne on huokoinen.

"Rattaiden kemiallisessa koostumuksessa ja kovuudessa oli huomattavia eroja", yliopettaja Timo Kauppi Lapin ammattikorkeakoulusta sanoo.

Tiedotustilaisuudessa ei paljastettu, mitkä automerkit käyttivät halvalla valmistusteknologialla tehtyjä hammasrattaita.

"Jokainen suomalainen tietää, että tiesuola ruostuttaa"

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ylijohtaja Matti Räinä ei pysty suoraan sanomaan, ovatko jakohihnaongelmat suolan aiheuttamia.

"Jokainen suomalainen tietää, että tiesuola ruostuttaa, jos sitä jakopäähän pääsee. Mitään varmaa en kuitenkaan pysty sanomaan."

Räinän mukaan jakohihna-asia on nyt tienpidon kannalta ja ely-keskuksen osalta selvitetty. "Pallo jää nyt auton valmistajille ja tekniikan puolelle", Räinä sanoo.

Ely-keskus ja Liikennevirasto tiedottivat tutkimustuloksista tänään Oulussa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

 

Korjattu 17.39: Korundi on mineraali eikä metalli kuten uutisessa aiemmin luki.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (73)

Omassa autossa ainakin tuo jakohihna oli suolainen kun sitä vahinjossa hipaisin huuleen,näin ollen väitän tuon suolan kuivattavan jakohihnan kovaksi josta syystä hammaspyöristä irtoaa hilsemäisesti pinta.Suola saa hammashihnan vanhenemaan nopeasti..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

VAG konserni säästää väärässä paikassa, KAIKKI jakohihna vauriot kuuluu maksaa maahantuojan, on se niin selvä raaka-aine ja valmistus vika.Jos huoltokirjassa on hihnan vaihtoväli 120 tkm/10 vuotta ja se hajoaa sitä ennen menee se takuuseen.Pörhö tietenkin väittää vastaan,mutta kyllä kuluttajansuoja toimii.Osien huonolaatu on ollut Pörhölläkin tiedossa ainakin viimeiset viisi vuotta.Volkswagen,Audi,Skoda,Seat ym... joissa käytetään samoja osia saavat ainakin viimeiseltä viideltä vuodelta vauriot VAG maksettaviksi.Menee vain laskunipun kanssa Pörhön tiskille,siellä se maksaja löytyy..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko Oulun alueella syytä tutkia Lämpövoimalan turpeeenpolton pölyhaitta jakohihnojen katkeamiseen ja jakokettinkien venymiseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

olihan se tiedossa jo alun pitäin tetä wv konsernin autoissa on materiaali vika rattaissa kun kuluvat ennrn aikaisesti
mutta yritettiin vierittää syyt muille tahoille melko säälittävää tuttu audi asntaja nimeä en uskalla sanoa , lopputili uhan vuoksi
audin takuu puolella isoja moottori läjiä rikki menneitä moottoreita .mestarit sanovat kuulemma että asia ei saa mennä
talon ulkopuolelle tai muutem tulee lop,,,,,,li .mutta mestareitakin ahistetaan varmaan yläkerrastapäin kiitos ja näkemiin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavallisena Autoasentajana voin sanoa että vika on osien valmistuksessa siis Hammashihna--hammaspyörät, surkeaa metallia --hihna-kumi-muoviseosta. Eipä tollaseen yliopisto tutkintoja tarvita. Syy ja seuraus. Toikin tutkimus muuten maksoi aika paljon ja lisäksi on varovainen siksi ettei vaan tulos johda yliosistosta ulos..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mikä ihme se on että jakopäät hajuavat. katsastuksessa ne huuattavat moottoria 6000-8000 kierrosta minuutissa että saadaan päästöarvot kohdilleen aina pelätä milloin kone leviää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No höpö höpö. Ei se diesel kierrä 8000 kiekkaa koskaan ja jos dieselkone ei kestä paikallaan ryntäytystä niin ei se kestä kyllä ajoakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on nyt muutaman vuoden ollu iso ja mukava auto diiselinä ja automaattilaatikolla, ja väitän että normiajossa ei ole koskaan käyny kierrokset yli 3000. Katsastuksessa edelleen joka kerta hirvittää että kuin sitä pittää tyhjän päiten huuattaa ja kiusata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuulehan sie ape jos koskaan et ole kierrättäny yli 3000 niin mahtaa olla konees aika tukossa siittä huolehtii nyky autojen
pakokaasu kierrätyssysteemi . nyky dieselillä pitäis ajaa kierroksilla eikä tyssöttää alikierroksilla tosi on !!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä syyllinen on keväisin levitettävä pölynsidonta liuos joka on pääasiassa eri kemikaalien coctail, pääasiassa erilaista suolaa kuin mitä käytetään liukkauden estossa! Tämä pölynsidontaan tarkoitettu suola korreloi noin 20-40 kertaa tehokkaammin kuin normaali tiesuola ! Lyhytkin altistus aiheuttaa pysyviä ongelmia muullekkin autossa kuin jakopäälle!
lisäksi pölynsitoja liukastuttaa levittämisen jälkeen tien vaarallisen liukkaaksi ja on Oulun alueellakin useita mopoilijoiden ja motoristien kaatumisia tästä syystä!! Helsingissä 2004 kaatui kaksi moottoripyörä poliisiakin tuon aineen aiheuttamaan liukkauteen!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joo mäkin käytin jakopää remotissa autoa, huoltovihkooon ne merkas158 00 tuhatta ylimääräisiä kilometrejä auto natisi kuin vanha hetekka,ja muovi suojukset varisivat tien päälle.voi herranen aika mitä tumpelointia. auto lähti vaihtoon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

2005 vuoden aikoihin volkkarin osat alettiin valmistamaan Kiinassa. Sitä vanhemmissa malleissa ei oo tätä ongelmaa, kuin vasta viimeisten huoltojen jälkeen. Osat vaan on surkeita, kiinalaista laatua. Esim kiinalainen karkaisu, se ok erittäin ohut verrattuna kunnolla tehtyyn. Pintakkovuus on kyllä sama mutta ei kulutuskesto

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

senkin jannu en hinaa yhtään mersua korjaamolle. kyllähän vika saataa olla asennuksessa. ainainen kiire.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

hajosiko tojotasi ,,minun tojota hajos kansa..sitte vaihon Mercedes bengs .merkkiseen
autoon. nyt ei ole enää hajosiko ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kestää kannattaa suosia ketjukoneita eiköhän auton kyhärit huomaa minkä takia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hesarin mukaan aiheuttajaksi on varmistunut tiesuola. Jostain syystä Kalevan juttu kiertelee ja kaartelee, puhuu vain korroosiosta, mutta ei kerro tiesuolan olevan varsinainen korroosion aiheuttaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (73)

Uutisvirta

14.12.
Erikoiskuljetus liikkuu Oulun seudulla sunnuntain vastaisena yönä, liikenne pysäytetään ajoittain
14.12.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista vastustaa Nato-jäsenyyttä, 22 prosenttia haluaisi liittyä sotilasliittoon
14.12.
BBC:n dokumentti Iistä kiinnosti kansalaisia
14.12.
BBC:n tuore dokumentti Iin ilmastoteoista kiinnosti kuntalaisia Huilingin näyttämöllä – "Kyllä se varmaan ihan oikean ja tasapuolisen kuvan antoi" Tilaajille
14.12.
Raviurheilun supertähti oli voitokkaana Rovaniemellä ja ehti myös poroajelulle – "Porolla ajaminen poikkesi ravihevosista siinä, etten löytänyt mistään jarrua"
14.12.
Tuomas Kettunen, 27, taituroi klassisen saralla – elokuva ja musiikki kulkevat sulassa liitossa oululaislähtöisen säveltäjän matkassa
14.12.
Norwichin päävalmentaja: Teemu Pukilta luultavasti murtui varvas

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Lapin länsiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image