Kotimaa

Tuore kysely: Ladattava hybridi tai täyssähköauto ladataan kotona tai työpaikalla – Julkiset latauspisteet saavat suomalaisilta kovaa kritiikkiä

Tyypillinen ladattavalla hybridillä ajava suomalainen asuu omakotitalossa ja auto on hankittu työsuhdeautoksi.
Kotimaa 20.1.2020 11:13
Tanja Nuotio

Mahdollisuus ladata auto kotona oli tutkimuksen mukaan vähäpäästöisyyden lisäksi tärkein syy auton hankintaan. Tien päällä on sitten huomattavasti vaikeampaa: Kun latauspaikalle tulee, ensin pitää katsoa, kuka sitä operoi, miten maksetaan ja mikä sähkön hinta on.

Ladattavia autoja ladataan pääosin kotona ja työpaikalla, ja julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan.

Suurimmalle osalle suomalaisista ladattavan auton haltijoista kotona tai työpaikalla tehty lataus riittää päivittäisiin ajoihin. Lähes 85 prosenttia ladattavalla hybridillä ajavista lataa autoa kotonaan vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autoaan lataa kotona yli 70 prosenttia.

Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan säännöllisesti työpaikalla. Täyssähköautoilla latauskertojen määrä on pienempi kuin ladattavilla hybrideillä, sillä niiden toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin.

Tiedot selviävät Autoalan Tiedotuskeskuksen tuoreesta tutkimuksesta, jossa kysyttiin ladattavien autojen eli ulkoisesti ladattavien hybridien ja täyssähköautojen käyttötavoista. Aineisto koottiin loka–joulukuussa 2019, ja tutkimukseen tuli yhteensä 2 284 vastausta.

Mahdollisuus ladata auto kotona olikin vähäpäästöisyyden lisäksi tärkein syy auton hankintaan. Noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi juuri kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

Tutkimuksen mukaan ladattavaa hybridiä myös ladataan paljon, sillä yli puolet ladattavien hybridien ajokilometreistä ajetaan sähköllä.

Joka sadas auto on Suomessa ladattava ja verkkoon liitettävissä.

Tyypillinen ladattavalla hybridillä ajava suomalainen asuu omakotitalossa ja auto on hankittu työsuhdeautoksi.

– Noin puolet uusista ladattavista hybrideistä menee käyttöön joko yrityksille tai työsuhdeautoksi. Joukossa on paljon pitkää matkaa ajavia. Täyssähköautoa puolestaan ostetaan enemmän kotitalouden käyttöön, liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta selvittää.

Noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa.

"Joka paikassa on eri sovellus ja maksutavat"

Eniten negatiivista palautetta annettiin siitä, että julkisten latauspisteiden maksujärjestelmät ovat työläitä ja hankalia käyttää.

– Joka paikassa on eri sovellus ja maksutavat. Puhelimessa on varmaan viisi appia, ja aina uuteen paikkaan mennessä pitää ladata uusi. Jos ei ole pakko, en lataa julkisilla paikoilla lainkaan, eräs vastaaja kommentoi.

Myös hinnoittelussa nähtiin paljon kehittämistarpeita.

– Julkisten latauspaikkojen, joissa on minuuttipohjainen laskutus, hinta on erittäin kallis hitaasti lataaville hybridiautoille, yhdessä palautteessa todetaan.

– Kaipaan selkeää hinnoittelua ja hinnan merkintää latauspisteisiin, jotka ovat maksullisia, vaatii toinen.

Hanna Kalenoja myöntää, että maksujärjestelmä on hyvin monimutkainen.

– Silmät aukenivat, kun luin palautteita: Kun latauspaikalle tulee, ensin pitää katsoa, kuka sitä operoi, miten maksetaan ja mikä sähkön hinta on. On todella vaikeaa lähteä liikkeelle, jos ei voi maksaa pankkikortilla.

Kalenojan mukaan suurimmassa osassa julkisista latauspaikoista pitää olla ensin käytössä jokin app eli sovellus. Kalenojan mukaan monet sanovatkin, että käyttävät vain ilmaisia pisteitä.

– Se ei kuulemma ole rahakysymys, vaan kyse on siitä, että ei tarvitse rekisteröityä mihinkään ja syöttää luottokorttitietoja.

Kahdenlaisia latauspisteitä – pikalatauspisteitä tuli tuplasti lisää

Latauspisteitä on karkeasti kahdenlaisia: peruslatauspisteitä, joissa voi ladata tyypin 2 liittimellä ja joka sopii melkein kaikkiin ladattaviin hybrideihin ja täyssähköautoihinkin.

– Ihan kaikkia ladattavia hybridejä ei voi ladata sillä, Kalenoja huomauttaa.

Sitten on pikalatauspisteitä, jotka ovat suurempitehoisia ja niillä voi ladata pääosin täyssähköautoa, vaan ei ladattavia hybridejä.

– Mutta uusimpia ladattavia hybridejä voi jo pikaladata, eli kehitys menee eteenpäin.

Etenkin täyssähköautoilijat toivovat lisää pikalatauspisteitä.

Teknologiateolisuuden luvuista käy ilmi, että peruslatauspisteitä oli marraskuussa 2019 Suomessa kaikkiaan 2 646, mutta lukuun eivät sisälly esimerkiksi Teslan omat latauspisteet, joita on yli 100.

Pikalatauspisteitä oli marraskuussa 220. Molemmissa latauspisteissä määrä kasvoi kovasti viime vuonna. Esimerkiksi pikalatauspisteiden määrä oli vuonna 2018 vain 106 kappaletta, eli määrä on yli tuplaantunut.

Joka sadas auto Suomessa on ladattava auto

Suomen autokannassa oli vuoden 2019 lopussa noin 25 000 ladattavaa hybridiä ja noin 4 700 täyssähköautoa.

Bensiiniautoja oli noin 1,9 miljoonaa ja diesel-autoja noin 760 000. Kaasuautojen määrä ylitti juuri 10 000 rajan.

Ladattavia hybridejä on vielä alle prosentin verran kaikista autoista: 0,9 prosenttia on ladattavia hybridejä ja täyssähköautojen osuus kannasta on 0,2 prosenttia. Yhteensä ladattavien autojen osuus on siis 1,1 prosenttia autokannasta.

– Vaikka määrä on kasvanut paljon, vielä ollaan siinä pisteessä, että joka sadas auto on ladattava ja verkkoon liitettävissä. Ollaan vielä lähtökuopassa, Hanna Kalenoja tiivistää.

Autoalan Tiedotuskeskuksen ennusteen mukaan täyssähköautojen osuuden henkilöautojen ensirekisteröinneistä on ennakoitu vuoteen 2025 mennessä kasvavan Suomessa noin 10 prosenttiin.

Lataushybridien kysynnän on ennakoitu vilkastuvan nopeammin – vuoteen 2025 mennessä niiden osuuden ensirekisteröinneistä on arvioitu kasvavan noin 16 prosenttiin.

– Tästähän on erilaisia ennusteita, mutta näin me näemme tulevat viisi vuotta, kun katsotaan valmistajien ja tarjonnan näkökulmasta, eli kuinka nopeasti uusia autoja alkaisi markkinoille tulla.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (58)

Toivottavasti työpaikalla lataamista valvotaan verottajan toimesta. Jos sähkön maksaa työnantaja, niin sen pitäisi olla verotettava työsuhde-etu. Sehän vastaa sitä että työnantaja maksaisi Dieselini tankkauksen !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis onko nämä sähköhömpät ihan tosissaan sitä mieltä, että poisjäävää noin 8 miljardin tuloa ei valtio tulisi tulevaisuudessa keräämään sähköveroista???? Voi tullla pienoinen lisälasku sen mainostamansa 2€/100km päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos meidänkin taloyhtiössä kaikki laittaisi sähköauton, niin menisi sähkötaulu ja kaapeloinnit uusiksi.
Ei taida niitä kuluja olla huomioitu missään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyvyttömien tuhertelua.
Sama se on tuleeko letkun päästä bensaa vai sähköä maksamisessa ei tietenkään voi eikä saa olla mitään eroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjois-suomeen tarvittaisiin useita kymmeniä teholatausasemia. Oulu - Utsjoki välillä ei ole yhtään ainoaa yli 100kW latausasemaa. Toivottavasti Tesla korjaa tilanteen ja myy samalla kymmeniätuhansia autoja Suomeen.

Teslan latauskin on tehty helpoksi ja laskutus perustuu kWh hintaan. Teslan hinta on 0,25€/kWh ja IONITY uusi hinta tulee olemaan 0,79€/kWh. Ei taida olla ruuhkaa IONITY:n asemilla kun bensaakin saa halvemmalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saako sitä työpaikoilla latailla, verottaja katsoo pian palkanlisäksi jos ei ole autoetua määriteltynä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa että ei oo latauspistetitä.
No, laitattakaa ite.
Siis ne saa kyllä ko maksaa niistä. Minen ainakann halua maksaa teidän sähköautoleikeistänne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ja jos sähköauto syttyy, se on huomattavasti vaikeampi sammuttaa kuin polttomoottoriauto. Kansainvälisellä yhteistyöllä pyrimme löytämään parhaita ratkaisuja sähköautojen sammuttamiseen...

Mielenkiintoista on nähdä paljonko näitä paloja tulee käymään ja millä saadaan sammumaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jeps, vähäpäästöisiä autoja kohti tulee toki mennä. Mutta kyllä hybridiauton hinta on vielä toistaiseksi niin korkea, että jää vielä monelta ostamatta. Varmasti tekniikka kehittyy edelleen ja tuotantokustannukset tulevat aikanaan laskemaan, mutta pitkä matka on vielä edessä, että vaikkapa enemmistä Suomen autokannasta olisi vähäpäästöisiä.

Ei polttomoottoriautot tule vielä mihinkään häviämään vuosiin ja vuosiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokaisen uuden auton tulee kulkea tuulivoimalla. Auton katolle asennetaan propelli, jota ajoviima pyörittää ja lataa akut. Mitä isompi propelli, sitä enemmän tehoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköyhtiöiden hintatemppuilu ei oikein kannusta riskinottoon. Enemmistö kannattaa tuttua ja turvallista teknologiaa. Sähköautoilu kantaa ilmastopaniikkileimaa, jolla syyllistetään tuttu ja turvallinen teknologia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskimääräisellä 52km/vrk ajomäärällä sähkönkulutus on kuudesosa omakotitalon energiankulutuksesta. Missä riski kysyy levollisin mielin sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuva?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedän omakotiasumisen kustannuksista sen verran, etten autoilevana työtätekevänä perheellisenä edes viitsisi harkita moista lisäkustannusta rasitteekseni. Kiitos kun valaisit asiaa ja vahvistit oikeaksi valintaani pysyä bensakoneessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos laskutaito on tuota luokkaa niin en ihmettele jos rahasta on pulaa. Sähköllä sata kilometriä ajoa maksaa noin 2 euroa, bensalla noin 10 euroa. Että kannattaa tosissaan varoa tuota hirveää sähkölaskun korotusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juupa juu. On sinulla aika sinisilmäinen laskukaava. Toivottavasti akut ja autosi eivät muutu ongelmajätteeksi kymmenessä vuodessa. On meinaan hieman heikkoa ilmastoaktivismia jos ei noilla edes 10 vuotta pääse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (58)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image