Kotimaa

Tulos notkahti, mutta ilmastohuoli ei näy Finnairin mat­kus­ta­ja­mää­ris­sä – "kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta"

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiön matkustajamäärät ovat ennätysmäisessä kasvussa. Yhtiö on panostanut muun muassa Aasian-liikenteeseen. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 17.7.2019 16:34
Ilkka Hemmilä

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner ei usko, että lentovero vaikuttaisi kasvaviin matkustajamääriin. Vuoden alussa yhtiössä aloittanut Manner ei haikaile entisen työnantajansa Nordean vapautumassa olevaa konsernijohtajan työtä.

Huoli ilmastonmuutoksesta ei näy uusiin reitteihin investoivan Finnairin matkustajamäärissä. Ne ovat yhtiön toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan ennätysmäisessä kasvussa.

Finnairilla lensi huhti–kesäkuussa enemmän matkustajia kuin koskaan aiemmin vastaavana ajankohtana. Yritys kuljetti 3,9 miljoonaa asiakasta, kun viime vuonna luku oli 3,5 miljoonaa.

Määrissä oli siis runsaan 13 prosentin kasvu. Yhtiö kertoi luvuista osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä.

– Matkustajamäärien kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta. Aasian ja Euroopan yhdistäminen on meidän päästrategiamme, Manner sanoi.

Kapasiteetin kasvu jatkuu

Finnair nosti ennustettaan siitä, kuinka paljon se aikoo tänä vuonna kasvattaa kapasiteettiaan. Aiemman arvion mukaan lisäystä tulisi noin 10 prosenttia, kun taas uudeksi luvuksi arvioidaan noin 11–12 prosenttia.

Viime vuonna yhtiön kapasiteetti kasvoi 14,8 prosentilla.

Kotimaan liikenteessä kasvu oli maltillisempaa. Yhtiö lisäsi kotimaan kapasiteettia noin 1,7 prosentilla, ja matkustajamäärän kasvu oli samansuuntainen.

Manner huomauttaa, että myös suomalaiset matkustavat kaukomaan liikenteessä, jossa asiakasmäärän kasvu on kotimaata suurempaa.

Kaiken kaikkiaan tammi–kesäkuun matkustajamäärä oli 7,1 miljoonaa.

Finnair ei usko lentoveron vaikutuksiin

Ruotsissa lentomatkustamisen kova kasvu on hiipunut. Erääksi syyksi on arveltu huolta lentämisen ilmastokuormasta.

Maassa myös otettiin käyttöön lentovero viime vuonna. Ranska on päättänyt ottaa vastaavan maksun käyttöön ensi vuoden alusta. Topi Mannerta lentämisen lisämaksut eivät vakuuta.

– Emme näe, että lentovero on oikea ratkaisu, koska se ei ota huomioon sitä, minkälaisella kalustolla lennetään ja käytetäänkö biopolttoainetta.

Lentoliikenteen ilmastotoimiin kuuluvat Mannerin mukaan biopolttoaineet, teknologian kehitys, lentokäytäntöjen tehostaminen ja päästöjen hyvittäminen. Hänen mukaansa ei ole takeita siitä, että lentovero vähentäisi lentämistä.

– Lähdemme siitä, että sen vaikutukset asiakaskysyntään olisivat hyvin pieniä, jos niitä olisi ollenkaan.

Heikentynyt tulos ajoi kurssin laskuun

Matkustajaennätyksestä huolimatta Finnairin liikevoitto heikkeni vuoden toisella neljänneksellä.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 47,2 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaavana ajankohtana se oli 59,1 miljoonaa.

Toimitusjohtaja piti liiketulosta hyvänä huomioiden, että pelkästään polttoaineen hinnan kasvu toi 13 miljoonan euron lisäkustannukset. Samoin huoltokustannukset nousivat hänen mukaansa poikkeuksellisesti.

Yhtiön liikevaihto kasvoi 7,8 prosentilla 793 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin luku oli 718,2 miljoonaa euroa. Tulosjulkistuksen jälkeen Finnairin osakekurssi lähti laskuun.

Syksyllä yhtiön näkymiin vaikuttaa maailmantalouden epävarmuus.

– USA:n ja Kiinan kauppaneuvottelut värittävät toimintaympäristöä myös syksyn puolella, Manner muotoili.

Lisäksi brexitin aiheuttama epävarmuus voi vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Manner ei tähyile Nordean johtoon

Omasta tulevaisuudestaan Finnairin toimitusjohtaja on varmempi. Pitkään Nordeassa johtotehtävissä toiminut Manner ei ole kiinnostunut Nordean konsernijohtajan vapautumassa olevasta tehtävästä.

– Olen vastikään aloittanut Finnairissa ja päässyt vähitellen vauhtiin. Toimiala on mielenkiintoinen ja yritys hieno, eli en ole katsomassa muualle, hän kertoo.

Manner aloitti työnsä Finnairilla tämän vuoden alussa. Sitä ennen vuonna 1974 syntynyt Manner luonnehti viettäneensä koko työuransa Nordealla.

Hän aloitti työnsä yhtiössä vuonna 1997. Nordean-vuosien aikana Manner ehti työskennellä muun muassa Nordea Pankki Suomen toimitusjohtajana, Suomen ja Baltian maiden vähittäispankin vetäjänä sekä henkilöasiakkaiden palvelusta vastaavaa liiketoiminnan johtajana.

Nordea kertoi kesäkuun lopulla, että konsernijohtaja Casper von Koskull jää eläkkeelle vuoden 2020 loppuun mennessä. Hän on toiminut tehtävässä lokakuusta 2015 alkaen.

Manner sanoo, ettei häntä ole myöskään pyydetty palaamaan yhtiöön.

MAINOS

Kommentoi

Kerosiinin 10-16 hiiliatomia per molekyyli nostavat palaessaan mukavasti ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta, jolloin maastoa varjostavat sademetsät kasvavat paremmin ja emittoivat vapaata terveellistä happea, sekä voimakkainta kasvihuonekaasua eli vesihöyryä, joka muun muassa autiomaiden tuulista ilmakehään pöllyäviin pienhiukkasiin sitouduttuaan muodostaa maapallon pintaa varjostavia ja viilentäviä pilviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleisesti suomalaisten lentämistä ulkomaille ja kotimaassa paheksutaan ja luodaan hysteriaa. Sen sijaan esimerkiksi aasialaisten lentämistä Suomeen ja Suomen sisällä edistetään matkailun kehittämiseen vedoten. Miksi ensiksi mainittu on paha mutta jälkimmäinen hyvä? Ilmaston näkökulmasta tällä ei ole merkitystä. Täysin kaksinaamaista touhua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka paheksuu suomalaisten lentelyä, mutta hehkuttaa aasialaisten lentämistä tänne?

En ole kyllä moista kuullut, laita ihmeessä linkkiä tai jotain?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokoneet päästävät pakokaasut suoraan yläilmakehään. Mutta ei haittaa. Sillä autoilijoita on helpompi syyttää saasteista. Tekopyhää touhua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja autoilijoita saa kupata mielin määrin veroilla ja maksuilla. Kyllä minä ajelen ihan puhtaalla omallatunnolla autolla vastakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:36
Mies täräytti maasturilla ravintolan seinään Saariselällä  – puhalsi törkeän rattijuopumuksen lukemat
6:07
Iso urheilukortteli alkaa nousta Hiukkavaaraan – kuntosalin ja padelhallin käsittävä kuntokeskus saattaa olla pystyssä jo vuoden päästä
6:00
Paikallisyhdistysten aktiivit tekevät pyyteetöntä työtä yhteisen hyvän eteen ja saavat siitä harvoin kiitosta Kaupallinen yhteistyö
6:00
Fokus pitää olla koko Oulun vetovoiman lisäämisessä – alueilla asukkaiden ja virkamiesten pitää opetella tekemään asioita yhdessä Lukijalta
6:00
Kuntatalous kuopii pohjamutia – Joka kolmas kunta kerjuulla, mukana muun muassa Ii, Utajärvi, Vaala ja Tyrnävä Tilaajille
6:00
"Venäläiset ovat kauhean kiinnostuneita, missä sakon voi maksaa heti" – Virolaisille Suomessa rapsahtaneet sakot jäävät enimmäkseen maksamatta
21.10.
Brexit toisi haasteita Valioliigalle – ulkomaalaispelaajien määrä luultavasti vähenisi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lounaistuuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Ajokeli on huono Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Maataloustuet.

115 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Rikkaan ajatuksia

Jos ei olisi rikkaita, jotka maksavat paljon veroa, köyhilläkin olisi kurjemmin. Monet hyvätuloiset yrittäjät työllistäv... Lue lisää...
Kiitos hyville veron...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

22.10.

Fingerpori

22.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image