Kotimaa

Trafin merenkulkujohtaja: ”Suomalaisten merimiesten urheus noteerataan maailmalla”

Norstreamin miehistö pelasti uponneen rahtilaivan koko miehistön lauantain vastaisena yönä. KUVA: Rob Powell/LNP/REX
Kotimaa 15.1.2017 15:38 | Päivitetty 15.1.2017 16:15
Kirsi Turkki

Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa sanoo, että suomalaisalus Norstreamin miehistön loistava pelastustoiminta tullaan noteeraamaan maailmalla korkealle. Bore-varustamon Norstream-aluksen miehistö pelasti Kaakkois-Englannin rannikolle uponneen Fluvius Tamar-rahtilaivan koko miehistön lauantain vastaisena yönä.

– On kertakaikkiaan upeaa, että kaikki saatiin pelastettua. Uskon, että suomalaisen aluksen miehistön taito oli ensiarvoisen tärkeää operaation onnistumisen kannalta, Routa sanoo.

Norstreamin miehistö sai Mayday-hätäkutsun Englannin kanaalissa kello 00 52 perjantain ja lauantain välisenä yönä. Boren Norstream-alus oli lähimpänä vaikeuksiin joutunutta Fluvius Tamar-rahtilaivaa. Keli kanaalissa oli vaikea. Tuulen voimakkuus oli 15-20 metriä sekunnissa ja aallon korkeus 3-4 metriä pilkkopimeällä merellä.

– Miehistö näki laivan uppoamisen. Se tapahtui hyvin nopeasti, laivan kapteenin kanssa keskustellut Bore-varustamon toimitusjohtaja Håkan Modig kertoo.

Uppoamisen syytä Modig ei lähde arvailemaan. Roudan mukaan pienten rahtilaivojen onnettomuuksien syyt liittyvät usein rahdin siirtymiseen tai lastin kostumiseen jostakin syystä. Viranomaiset ja aluksen omistaja tulevat selvittämään tarkoin mikä upotti aluksen. Alus on nyt 40 metrin syvyydessä noin 50 kilometrin päässä Ramsgaten rannikkokaupungista. Onnettomuudesta ja Boren laivan miehistön pelastustoimista kertoi Suomessa ensimmäiseksi Ilta-Sanomat.

Pelastus luotsiportin kautta

Norstream-aluksen kapteeni teki päätöksen pelastaa uponneen aluksen seitsemänhenkinen miehistö Boren laivaan luotsiportin kautta. Norstreamissa on myös nopea, niin sanottu MOB-pelastusvene (man over board eli mies yli laidan-vene).

– Kapteeni tuli siihen lopputulokseen, että oli turvallisempaa toimia näin, että pelastustyö tehtiin laivan luotsiovesta, Modig kertoo.

Roudan mukaan vaikuttaa siltä, että ihmiset oli hyvin järkevää pelastaa pois merestä luotsiportin kautta.

– On osattu hyvin arvioida riskit ja mahdollisuudet.

Fluvius Tamar-rahtilaivan miehistö oli ehtinyt laskea pelastuslautan ennen laivan uppoamista. Viisi miehistön jäsenistä pääsi lautalle, mutta kaksi joutui vedenvaraan. Norstreamin miehistö nosti kaksi meressä olevaa merimiestä ensiksi heittämällä heille pelastusrenkaan. Tämän jälkeen Norstreamin miehistö pelasti viisi pelastuslautalle päässyttä.

– Kapteeni toimi erinomaisen hyvin stressaavassa tilanteessa ja täydet pisteet myös miehistölle, Modig kiittelee.

Pelastustyön jälkeen paikalle tuli helikopteri, joka ensin laski laivaan lääkärin hoitamaan hypotermiasta kärsiviä. Koko pelastettu miehistö vietiin laivalta pois helikopterilla. Nordstream-alus jatkoi matkaansa määränpäähänsä Englannin Tilburyyn, Lontoon lähelle muutaman tunnin myöhässä. Koko pelastusoperaatio kesti noin kaksi ja puoli tuntia.

Merimieskirkon pappi apuna

Sekä Routa että Modig pitävät itsestäänselvänä, että Norstreamin urheaa miehistöä pitää jollakin tavoin huomioida, koska vastaavanlaisia tilanteita on aniharvoin. Roudan mielestä on mahdollista, että myös kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO noteeraa tapahtuneen.

Laivan miehistön jälkihoitoa varten Norstream-alukselle on lentänyt Helsingistä Suomen Merimieskirkon pappi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Alus on suomen lipun alla. aluksella on ns. sekamiehitys, eli osa miehistösta on filipiniläisiä. Bore-varustamon omistaa hollantilainen Splietthof-varustamo. Päällkkö on pohjaan-maalta, entinen alaiseni!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ulkomaiden lehdissä vaan lukee kuinka miehistö pelastettiin massiivisella operaatiolla Englannin rannikkovartioston johdolla 😩

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no nyt sait tämän tekstin käden käänteessä tänne näkyviin, kumpaako sitten uskot enemmän? Vai onko tarkoitus vähentää miehistön ansaitsemaa kunniaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On siirretty Hollannista Suomen lipulle. Kotipaikka Helsingfors ruotsinkielisenä. Katso Bore-varustamon kotisivuilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on jännä olento tuo ihminen. Toista autetaan jos henki on oikeasti menossa. Vaikka vihollisen sotilasta silloin kun se on mahdollista. On se jännä homma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merellä on omat lakinsa olleet jo satoja vuosia ja niihin kuuluu merimiesten keskinäinen solidaarisuus ja se että merillä ryhdytään aina pelastustoimiin. Ihan aina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan mahtavaa esimerkkiä maailmalle kaiken riitelyn, sotimisen ja muun keskellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lohiveneeseen syntyneenä totean, että toisen ihmisen pelastaminen merestä on upeinta mitä ihminen voi kokea.
Itse olen ollut nostamassa merestä jo hukkuneita tuntemiani nuoria poikia.
Sitä aamua en koskaan unoha

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin pelastajat mitään papin apua kaipaavat. Tällaisiin tilanteisiin on suomalaisilla laivoilla varauduttu iät ajat viikottaisilla harjoituksilla.Pelasta tai tule pelastetuksi. Nyt päättyi onnellisesti. Harjoitus tekee mestarin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kai trafi kiittää näitä sankari merimiehiä jollain lisäverolla tai maksulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Well dan pojat. Vanha isäni sanoi kerran että; " ratsuväki on raakaa, sääli on sairautta ja merellä se on rikos."
Mutta kavereita autetaan aina kun voidaan. Hyvin toimittu kipparilta isokokoisen laivan kanssa pimeellä merellä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merenkulun sääntöihin kuuluu että on hälyytettävä apua ja osallistua pelastukseen kykyjensä mukaan. Hienosti toimittu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

16:54
Haukiputaalaislähtöinen "Topson" Taavitsainen ja "JerAx" Vainikka voittivat toistamiseen Dota 2 -tietokonepelin maailmanmestaruuden
16:46
Kristilliset huolissaan sananvapauden tilasta Suomessa – "Keskusteluympäristö tuntuu sietävän huonosti massasta poikkeavia näkökulmia"
16:46
"Taidan ottaa nyt konjakin", eläkkeellä oleva Ebla Katainen tuumasi miehelleen perjantai-iltana Siilinjärvellä, kun hänestä tuli miljonääri
16:07
Poliiseihin kohdistuvaa väkivaltaa tutkinut Henri Rikander viikonlopun ampumisista: "Oli tilastollisesti todennäköistä, että näin tapahtui"
15:17
Henkilöauto syttyi tuleen kesken ajon Tupoksella
14:53
Uintiretki Biarritzissa synnytti Brexit-metaforan – Britannian pääministeri vertaa eroneuvotteluja kallioksi Atlantissa
14:22
Paavi vetoaa Amazonin puolesta: Metsäkeuhkot ovat elintärkeät planeetallemme
89
Puheenaihe: Pitäisikö rahapeliautomaatit poistaa kauppojen yleisistä tiloista ja siirtää esimerkiksi pelisaleihin?
56
Sisäministeri Ohisalo: ”Väkivaltaa yhteiskuntaa kohtaan” – Viikonlopun aikana jo kolmea poliisia ammuttu
46
Nopea sähköpyörä kulkee mopon vauhtia ja sen kuljettaminen ei käy ilman korttia – Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotut S-pedelecit ovat vielä harvinaisia
39
Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät nousevat yhä, oululaiset tekivät alkuvuonna yli 5 miljoonaa bussimatkaa – syksyllä joukkoliikenteelle tulossa oma sovellus
22
Kuuska soi -festivaaleilla juhlittiin seurassa ja iloiten – "Jatkamme tästä Oulun yöhön"
19
Porvoon ampujat ovat vaarallisia, mutta poliisin mukaan konkreettista uhkaa sivullisille ei ole – Tekijät ovat yhä karkuteillä, Keskusrikospoliisi tutkii asiaa murhan yrityksinä
16
Oulussa työllistetään EU:n rahoilla – leijonaosan EU:n rakennerahastomiljoonista saa Pohjois-Pohjanmaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

201 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image