Kotimaa

Trafi: Kevyen polttoöljyn luvaton käyttö yleistynyt

Polttoöljyn laiton käyttö on yleistynyt viime vuosina. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 23.12.2012 8:05
Anna Leinonen

Kevyen polttoöljyn luvaton käyttö on Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) mukaan yleistynyt viimeisen kahden vuoden aikana.

Vuosina 2011 ja 2012 luvattomia käyttötapauksia on tullut Trafin tietoon noin 60–70 vuodessa. Se on Trafin lakimiehen Maria Ikkalan mukaan enemmän kuin aiemmin.

Erityisesti on yleistynyt se, että kevyttä polttoöljyä käytetään suljetuilla alueilla kuten työmailla tai kaivosalueilla. Joissakin tapauksissa luvatonta polttoöljyä on käytetty alihankkijoiden ajoneuvoissa.

Trafi ei yksilöi sitä, minkä kaivosten alueella kevyttä polttoöljyä on käytetty luvatta tai missä päin Suomea muut väärinkäyttötapaukset ovat sattuneet.

Ylikonstaapeli Petri Åkerman liikkuvan poliisin Oulun yksiköstä kertoo, että liikkuva poliisi seuraa erityisesti raskaan liikenteen toimintaa.

Maanteillä kulkevien kuorma-autojen tankeista kevyttä polttoöljyä löytyy erittäin harvoin.

”Suljetuilla alueilla niitä on havaittu enemmän”, Åkerman sanoo.

Maantiellä liikkuvien henkilö- ja pakettiautoissa kevyttä polttoöljyä havaitaan toisinaan.

Åkermanin mukaan autoilijat saattavat tankata joskus vahingossa kevyttä polttoöljyä, jos tankkauspistooli on aivan diesel-pistoolin vieressä.

Lue lisää 23.12.2012 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (92)

Minä olen aina ajanut löpöllä, mutta olen laskenut aina tankkauksen jälkeen umpinaisen putken tankkiin ja sinne putkeen laillista dieseliä. Siltä varalta että ratsaavat. KERTAAKAAN eivät kuitenkaan ole ratsanneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

useamman kerran olen nähnyt kun vIrolainen/puolalainen tankkaa rekkaan polttoöljyä siitä ku soittaa viranomaisille vastaus on EI OLE AIKAA AJELLA SINNE mut jos kyseessä olis suomalainen tultais heti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

suomihan kuulu kansalaisten kuppaamisesta ja kusetuksesta esim:polttoaineiden hinnat on sikamaisen korkealla lisää nousee vaan meillähän on hallituksessa semmonen puolue kuin vihreät he tekevät kaikkensa että polttoaineet on kalliita samoin kuin sähkö.kansalaiset itse äänestävät tämmösiä riistopuolueita. minä ajelen LÖPÖLLÄ AIVAN SAMA VAIKKA KÄRÄHTÄÄ OLEN AJANUT MONET VUODET ENKÄ LOPETA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Erityisesti on yleistynyt se, että kevyttä polttoöljyä käytetään suljetuilla alueilla kuten työmailla tai kaivosalueilla. Joissakin tapauksissa luvatonta polttoöljyä on käytetty alihankkijoiden ajoneuvoissa."

Ei tämä ole yleistynyt vaan on ollut jatkuva käytäntö. Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt Trafin kannanotolle laillisuusperustetta. Onko Trafin mahdollista antaa tähän asiakohtaa sellainen pykäliin perustuva selvitys?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alla on suora lainaus dieselmoottorissa käytettävistä polttoaineista. Sitä kun lukee, ihmettelee Trafin antamaa kannanottoa. Joko lainauksen teksti on väärää lainsäädäntöä tai Trafin kannanotto väärää lain ymmärtämystä tai ehkä harkitsemattomasti ilmaistua.

"Ajoneuvokäyttö
Dieselautot ovat kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan Euroopassa pienen kulutuksen, parantuneen kiihtyvyyden ja erinomaisen väännön ansiosta. Suomessa ja Ruotsissa dieselkäyttöisten osuus on pysynyt pienenä, koska verotus näissä maissa suosii bensiinikäyttöisiä autoja.
Dieselautoissa käytetään polttoaineena pääsääntöisesti dieselöljyä. Suomessa autoissa ei saa käyttää dieselöljyä tai bensiiniä lievemmin verotettuja polttoaineita kuten kevyttä polttoöljyä. Lievemmin verotettujen polttoaineiden käytöstä on maksettava polttoainemaksu, joka on autoilla 330–1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100–670 euroa/päivä [1]. Polttoöljyä saa käyttää esimerkiksi työkoneissa, paikallismoottoreissa, generaattoreissa ja lämmöntuotannossa. Veneissä polttoöljyä ei saa enää käyttää [2]
Dieselmoottorilla varustettuja moottoripyöriä käytetään mm. Intiassa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja polttoaineen myyntipaikat harvassa. Dieselkäyttöinen moottoripyörä on hyvin taloudellinen: polttoaineen kulutus on luokkaa 1 l/100 km, jolloin jo 10 litran tankillisella pystyy ajamaan 1 000 km. Dieselkäyttöisen moottoripyörän suorituskyky on yleensä vaatimaton bensiinikäyttöiseen verrattuna, mistä syystä dieselkäyttöiset moottoripyörät ovat harvinaisia Euroopassa."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa dieselin hinnan nousu olla jotain 100 prosentin luokkaa viimeisen 5 vuoden aikana. Viimeksikin kun sossu jutta veroja nosti virkamies perusteli että eihän se paljon tee per kansalainen. Hinnan nousu taisi olle jotain 10 prosenttia ja jos ajaa paljon se tekee paljon. Ei palkat vaan nouse samaan tahtiin! Ja inflaatiokin on ollut viimeist vuodet valtion aiheuttamaa verojen korotusinflaatiota!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäkin on vihreitten syy nehän,haluaa kieltää yksityisautoilun nostamalla polttoaineen hintoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johan se löpö on sitytiisselin hintaista, eli ei merkitystä
kumpaa tankkaa traktosiin.
Tärkeintä vain, että saa talvilaatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempihan se on ajella kalliimmalla aineella, että on valtiolla verorahaa mitä lähettää kreikkalaisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se aika ihmeellistä, että kun valtio ottaa siitä lopputuotteen hinnasta sen veron, niin polttoaineen hinnan noustessa valtio on joka vuosi saanut huimasti lisää verotuloja tästä itselleen. Olisiko nyt aika tulla hieman vastaan tätä älyttömyyttä ja tiputtaa veron osuutta niin että ihmisten ei tarvi laittomuuksiin lähes pakon edessä lähteä.

Pois myöskin aivan älyvapaat ja sairaat dieselverot biopolttoaineilta yms.. Onko sitä pakko seurata muuta Eurooppaa ja Jenkkejä joka typeryydessä. Ei joka paskakaivossa tarvi uida, että tietää että se on sitä itseään..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta saahaan melekei ilimasta BIO öljyä kunhan Iisalmen tehtaat alakaa suoltoo sitä Bio diiseliä mitä ne sen valamistajat kehhuu mualiman pelastajaks.Sitä kun Mersun tankkiin lorauttaa niin jopa potkasee ja ruopii mesekii kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta ei ole mitään siihen aineeseen mitä aletaan Sievin Biolaitoksessa tuottamaan. Innolla otamme, kun päättäjät saavat asiat rullaamaan eteenpäin. Toisaalta vielä odotetaan sitä uutta huoltoasemakauppahotellimatkamuistokompleksiakin...mutta varmaan ennen seuraavia vaaleja taas tiedämme lisää siitäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja vain se rehellinen kansanosa kärsii alati kallistuvista polttoaineiden hintojen kohoamisista.hampuusit saa meukata ja mellastaa ihan rauhassa.yleensä löpöllä ajavat on menettäneet nk.luottotietonsa.niillä on ihan sama mitä litkua on tankissa.ei ne kuitenkaan maksa omistansa mitään nk.velvotteitansa,ei ainakaan sakkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainoa toimiva ääni on lompakko. Jos ei vaaleissä annettu ääni tujota tulosta eikä poliitikot saa enoja kuriin ja nostgaa veroja pitää äänestää rahalla. Lampaat ei tee mitään ja maksaa kaiken mitä pyydetään. Aktiivinen kansalainen toimii. Ei kannata olla laiska vaan oikean kohtelemisen eteen pitää olla valmis vaikka kapinoimaan hirmuvallan edessä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No onko kumma, dieselin hinta on karmea. Valtio tuhlaa rahoja minne sattuun ja me maksamme kaikki hulluudet muunmuassa polttoaineen yhteydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (92)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

266 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

No kylläpä oli taas aloitus. Nyt Lidlin kannattajat voivat taas avata sanaisen arkkunsa. Meidän perheessä ei ole koskaan... Lue lisää...
hyvää kotimaista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image