Kotimaa

Tiesuolan osuus ja­ko­hih­na­ri­kois­sa yhä kysymysmerkki - käyttö lisääntynyt Oulussa

Kotimaa 22.5.2014 14:16
Kaleva

Jakopäähihnojen kulumiseen on haettu syytä tiesuolasta. Tuoreiden tutkimusten perusteella sitä ei ole voitu poissulkea ongelmien aiheuttajana.

Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen mukaan suolan käytöllä ei voida kuitenkaan selittää, sitä miksi ilmiö kohdentuisi juuri Oulun seudulle. Elyn mukaan alueen tiesuolankäyttö ei ole tienpidollisesti poikkeavaa.

Tiesuolan käyttö kuitenkin lisääntyi Oulussa viime vuonna verrattuna viiteen edellisvuoteen.

Ely-keskuksen tilastojen mukaan esimerkiksi edellisvuonna 2012 tiesuolaa käytettiin hieman yli kolme ja puoli tonnia kilometrillä. Viime vuonna määrä oli vajaa kuusi tonnia kilometrillä.

Esimerkiksi Tampereella tiesuolaa käytettiin viime vuonna hieman yli neljä tonnia kilometrilla.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Ylenpalttisessa suolankäytössä ei ole mitään järkeä. Ei katsota yhtään vallitsevia olosuhteita vaan suolaa syydetään aina jos pakkasta muutama aste. Eikö tie saisi koskaan olla talvinen? Onko tehty tutkimusta, kuinka paljon liikenneturvallisuus heikkenee kun suolakura lentää vaakatasossa ja näkyvyys heikkenee nollan tienoille? Johan se liiallinen suolankäyttö vähentää ihimisenkin elinikää, niin miksei sitten jakohihnan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä muu muka pölisee pahemmin kuivuneena kuin suola?
Teklille vaan kaikki remonttilaskut mitä suolan kylvämisestä on autoille aiheutunut suolaa ei tarvi tielle ikinä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun golffin jakoremmillä oli ajettu 100tkm ja kaikki osat hyvässä kunnossa,ei kaikki remmiviat ole vag autoissa yksistään mutta olenkin aina laittanut vaan alkuperäisiä osia autooni.
Suolan käytöllä ei tosiaankaan ole mitään rotia nykyään,vettä sataa ja lämmintä monta astetta suolaa vaan kylvetään ja sitten ihmetellään kun kaikki tiet paskakunnossa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuoden, kahden välein auto uuteen vaihda. Vanhat määrätään paalattaviksi - ja samalla voi perustaa tutkimuksen tuleeko niin hyvä kuin on mainostettu... Ne joilla ei ole joka vuosi varaa uuteen autoon voi kävellä, arvelen että vihreitten porukat komppaa tätä ihan tynkkysellä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos suolaamattomuusraja laskettaisiin Rovaniemen korkeudelta Oulun korkeudelle ja vähän etelämmäskin, niin alkaisi pirssien osat paremmin kestämään.
Näinhän tiet ja väylätkin voitaisiin tehdä kevyemmästä materiaalista, joka olisi liikennemelun osalta hiljaisempaakin, suolaushan vaatii vahvempia rakenteita.
Mauno Voutilainen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yli kymmenen vuotta kokemusta VAG autoista, toinen bensa ja toinen diesel. Kummassakaan ei ole ollut mitään ongelmia jakopään hihnan kanssa. Toiseen vaihdettiin vasta hihna ja se oli 94 000 ajetun kilometrin jälkeen vielä ihan hyvässä kunnossa. Toisaalta taas olen nähnyt Citroenin jakopään olevan vastaavassa kilometrissä ihan kamalan näköisen.
Tutkimus osoitti myös sen, että tämä ei ole minkään merkin erityisongelma, eli koskettaa useita automerkkejä.
Onhan se varmaan ikävä, jos kohdalle sattuu, säännöllisesti ja asianmukaisesti huollettu auto ei kestäkään sitä mitä pitäisi.
Maahantuojien pitäisi tällaisissa tilanteissa tulla vastaan ja kustantaa korjauksista oma osansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin selvä asia vika autoissa, oktomurske, suolat ja sorat ovat vain sumutusta peitellä ko. autojen jakopään rakenteellisia ongelmia. Onnetonta selittelyä VAG -konsernilta, joka on sälyttää korjauskustannuksia asiakkaiden maksettaviksi. Oppilaitos ei uskalla haastaa jättikonsernia, tutkimuksen tulos nollatutkimus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joutavan päiväinen suolanlevitys pitäisi lopettaa. Talvella kuuluu olla talvikeli ja sillä selvä. Nyt kylvetään suolaa jo muutenkin huonokuntoisille asfalttiteille => nastat syö entistä enemmän asfaltin pintaa, kun se on paljas => tiet huonommassa kunnossa ympäri vuoden. Mikä järki tässä touhussa on? Opetetaan ihmisille, että pääteillä on kesäkeli ja kun siirryt pienemmälle tielle, niin vuodenaika vaihtuukin talveksi? Onko älyttömämpää rahantuhlauskohdetta kuin tien suolaus talvella?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joutavan päiväinen suolanlevitys pitäisi lopettaa. Talvella kuuluu olla talvikeli ja sillä selvä. Nyt kylvetään suolaa jo muutenkin huonokuntoisille asfalttiteille => nastat syö entistä enemmän asfaltin pintaa, kun se on paljas => tiet huonommassa kunnossa ympäri vuoden. Mikä järki tässä touhussa on? Opetetaan ihmisille, että pääteillä on kesäkeli ja kun siirryt pienemmälle tielle, niin vuodenaika vaihtuukin talveksi? Onko älyttömämpää rahantuhlauskohdetta kuin tien suolaus talvella?

Joo,en ymmärrä ollenkaan onko järkeä käyttää nastoja renkaissa?
Kitkat ei syö tietä ja sulalla voi ajaa huonommatkin kuskit kuin minä
Olen kyllä vasta 15v ajanut kitkoilla,ja autollakin vasta 45v kolaritta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jossain jo kirjoitettiin, että syy on löydetty. höpö, höpö. nollatutkimusta kaikki tyynni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän tiedettiin jo aikaisemmin. Hyvä että tuli lopultakin esille että kyse on VAGn autoista ja kyse ei ole vain Oulun ongelmasta. VAG on Saksassakin suuressa pyörityksessä juuri heikkojen jakopäiden takia. Jakopää ei kesta kuin puolet luvatusta ja kuluttajat vaativat korvauksia VAGlta. Oulussa tämän kohun vaan pani liikkeelle paikallinen merkkiliike ja yritti vierittää syyn tiemateriaaleille eikä kehdannut myöntää todellisuutta ettei VAG ole osannut ikinä tehdä kestävää jakopäätä. Nyt pitäisi laittaa lasku tutkimuksista ja selvityksistä oikeaan osoitteeseen eli VAGlle tai sen jälleenmyyjälle. Ei veronmaksajien kuulu maksaa selvityksiä VAGn ongelmissa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska ongelmaa on juuri Oulussa niin en keksi muuta, kuin että Kallioparkin louhintajätteen kuljetuksista levinnyt kivipöly on syyllinen no:1

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin monessa muussa kaupungissa Suomessa on jo kallioparkki, mitens kun onhan sielläkin pitänyt kuskata louhintajätettä mutta ei siellä ole ongelmaa ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tosiaan lisääntynyt suolan käyttö. Liekö suolaa ja rahaa liikaa, vai miksi sitä kylvettiin teille esimerkiksi viikko sitten aamulla. Olihan yöllä toki ollut hetkellisesti puoli astetta pakkasta, mutta aamulla seittemältä kun suolaa kylvettiin, oli satanut vettä jo muutaman tunnin ja päiväksi luvattiin lähes hellettä, eikä pakkasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen mukaan suolan käytöllä ei voida kuitenkaan selittää, sitä miksi ilmiö kohdentuisi juuri Oulun seudulle"

Tutkimuksessa juuri todettiin että ilmiö EI KOHDISTU juuri Oulun seudulle vaan sitä ilmenee kaikkialla satunnaisesti?

Onko tämä nyt sitä tulevaa Tabloid-tason uutisointia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaipaamme lukjoiden kommentteja siitä, paljonko Pohjantien kaistanvaihtajat kimmottaa mursketta tuulilaseille ja rikkoutuvat siitä syystä. Ensin tulee kivenisku ja muutaman viikon päästä lasi onkin haljennut jo hyvän matkaa. Itsellä kokemus, että kulutus on pari vuotta ja uusi lasi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

22:22
Suomalaisille ilmanpuhdistimille ryöpsähti kova kysyntä Kiinassa – jättivaltioon tilattu satoja laitteita torjumaan koronaviruksen leviämistä
22:11
Wuhanin koronavirus rantautui Eurooppaan: Ranskassa vahvistettu kaksi tartuntaa, Ruotsissa peruttu kiinalaisten ryhmien matka Norrbotteniin
21:42
Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden koulutusohjelman käynnistämisessä
20:57
Kaavailtu Baltian lentopalloliiga kiinnostaa suomalaisia seuroja, myös Ettaa – Olli Kuoksa: "Suomen liiga ei ole kehittynyt 25 vuodessa mihinkään" Tilaajille
19:51
Emmi Peltonen lyhytohjelman jälkeen viidentenä EM-taitoluistelussa – "Nyt on magee fiilis etenkin kaikkien hankaluuksien jälkeen"
19:48
Williams ja Osaka katsomoon Australian avoimissa – Federer kuilun partaalta jatkoon
19:40
Vankiloiden toimintamallin mullistus alkaa Hämeenlinnasta: vartijoista valmentajia – "Ei sovi vaarallisille vangeille"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Henkilö joka suostuu ottamaan vastaan vain osa-aikatyötä

Se aika, että ihminen elää vain työstä ja työlle on ohi. Huonosti on sellaisella ihmisellä asiat, jolla ei muuta ole kui... Lue lisää...
PORHO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image