Kotimaa

"Tarjoamme Suomelle kaikkia ilmavoimiemme käytössä olevia aseita paitsi ydinasetta" – Ranska lobbaa ilmavoimiensa ylpeyttä Rafalea

Ranska mainostaa Rafale-hävittäjäänsä ketteränä moniosaajana.
Kotimaa 12.6.2019 17:09
Katja Ihatsu

Belgian tuottaman pettymyksen jälkeen Ranska toivoo Suomesta ensimmäistä eurooppalaista yhteistyökumppania Rafale-yhteisöönsä.

Jos Ranskalta kysytään, paras hävittäjä Suomelle on sen ilmavoimien keihäänkärki, Rafale-hävittäjä. Ranska on nyt alkanut lobata hävittäjiään Suomelle tosissaan.

Rafaleja on nähty Suomessa lentonäytöksissä ja sotaharjoituksessa, ja viime viikolla Ranska kutsui ensimmäistä kertaa neljän suomalaistoimittajan ryhmän Bordeaux'n alueella sijaitsevaan Colonel Rozanoff 118-lentotukikohtaan. Siellä Ranska operoi osaa omista Rafale-hävittäjistään. Mukana oli myös Lännen Media.

Keskiviikkona Rafalen valmistaja, Dassault Aviationin varatoimitusjohtaja Benoît Dussaugey esitteli Ranskan tarjousta Helsingissä suomalaistoimittajille. Dussagey ei halunnut tarkentaa tarjouksen yksityiskohtia, mutta sanoi sen sisältävän kaiken, jota Suomi tarvitsee tehokkaaseen ilmapuolustukseen.

– Suomelle tarjotaan kaikkia Ranskan ilmavoimille kehitettyjä aseita lukuun ottamatta ydinaseita.

Hän sanoi Ranskan olevan avoin teolliselle yhteistyölle, jota Suomi on pitänyt olennaisena kaupalle. Ranska suunnittelee kuitenkin kokoavansa koneet jatkossakin omilla Dassault'n tehtaillaan.

– Ideamme on tarjota pikemminkin hävittäjien ylläpitoon ja huoltoon liittyvää toimintaa teollisuudelle, Dussagey sanoi.

Ranskan ilmavoimien majuri Judikaël on lentänyt Rafalella eri puolilla maailmaa ja on koneeseen tyytyväinen.

"Belgia teki virheen"

Ranska ei peittele kiinnostustaan saada koneilleen ensimmäinen eurooppalainen ostaja emämaan ulkopuolelta.

– Haluaisimme rakentaa Rafale-yhteisöä, sanoi lentotukikohdan komentaja, eversti Cédric Gaudillière.

Belgia päätyi viime vuoden lopulla hävittäjäkaupassaan yhdysvaltalaiseen Lockheed Martin F-35. Suomenkin harkitsema F-35 on 5. sukupolven hävittäjä, mikä tarkoittaa että vihollisen on vaikeampi havaita sitä tutkassaan.

– Belgia teki poliittisen virheen. Olimme hyvin pettyneitä, Gaudillière kommentoi Belgian kauppaa.

Suomen lisäksi Ranskalla on katse Sveitsissä, jolla on hävittäjähankinnassaan samat viisi kandidaattia kuin Suomellakin.

Tähän mennessä Ranskan lisäksi Rafaleja ovat ostaneet Qatar, Egypti ja Intia, jotka ovat sopineet yhteensä 96 koneen ostamisesta. Qatar sai ensimmäisen koneensa viime viikolla, ja Intian ensimmäiset koneet valmistuvat ensi vuonna.

Ranskalla Rafaleita on käytössä tällä hetkellä noin sata, ja tilauksessa on vielä toiset sata, joilla korvataan vanhat hävittäjämallit.

Rafalen ulkoisia polttoainesäiliöitä käytetään koneissa tarpeen mukaan.

Sarjatuli tuplamoottorilla

Ranskan ilmavoimien ylpeys Rafale tarkoittaa suomeksi tuulenpuuskaa tai sarjatulta.

Eversti Gaudillière kehuu yli kymmenen vuotta sotakäytössä olleen koneen luotettavuutta. Rafale on ohittanut alkuvaiheen kasvukivut ja ollut tosi toimissa Afganistanissa, Syyriassa ja Irakissa.

– Haluamme jakaa taistelukokemuksemme ostajamaiden kanssa.

Vertailuissa ketteryydestään pisteitä saanut Rafale pystyy Gaudillièren mukaan laskeutumaan tarvittaessa lentotukialukselle. Rafalen eduksi voi laskea koneen kaksi moottoria, mikä tarkoittaa, ettei konetta menetetä yhden moottorin pettäessä.

Konemalli voi olla yksi- tai kaksipaikkainen. Ranska on suunnitellut kaksipaikkaisen koneen ydinohjusten käyttöä varten, jottei vastuu aseen käytöstä lankeaisi yhdelle ihmiselle. Kaksipaikkainen kone kantaa tosin vähemmän polttoainetta.

Ranskalaiset mainitsevat hävittäjän aseista uusimpana tutkan avulla maaliin hakeutuvan Meteor-ohjuksen. Ranska ei voi luvata yhteensopivuutta Suomen JASSM-ohjusten kanssa.

– En ole poliitikko enkä Dassault'lla töissä, mutta tiedän, että Rafale korvaa yhdeksän eri hävittäjätyyppiä. Se on todettu toimivaksi taisteluissa eikä vähiten kahden moottorin ansiosta, konetta eri puolilla maailmaa lentänyt Ranskan ilmavoimien majuri Judikaël totesi.

Eversti Cédric Gaudillière sanoo suoraan, että Belgian päätös ostaa hävittäjät Yhdysvalloista oli Ranskan näkökulmasta poliittinen virhe.

Kustannukset eivät paisu

Suomi painottaa valinnassaan kestävyyttä. Hävittäjien tulee olla käytössä nykyisten Hornetien tavoin 30 vuotta eli 2060-luvulle saakka.

Ranskan korkea-arvoiset virkamiehet Pariisissa kehottavat suomalaisia kiinnittämään huomionsa tuotekehittelyyn.

Ranska kehittää yhdessä Saksan ja Espanjan kanssa seuraavan sukupolven eurooppalaista FCAS-ilmataistelujärjestelmää (Future Combat Air System), jonka arvioidaan valmistuvan 2030-luvulla.

– Ne, jotka ostavat Rafalen nyt, ostavat koneen, joka kehittyy kohti FCAS-systeemiä, virkamies sanoi.

Ranskan mukaan Rafalen kustannuksissa koneiden koko elinkaarelle ei tule yllätyksiä, toisin kuin Britannia on joutunut toteamaan F-35 hävittäjistään. Lähde myös muistutti F-35-koneen pudonneen Japanissa alas ilman, että sitä olisi löydetty.

Vaarantuuko maiden ystävyys?

Koneiden hankinnassa vaikuttavat myös puolustuspoliittiset vaikutukset Suomelle.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron on hanakka eurooppalaisen puolustusyhteistyön edistäjä, ja Suomi on vastannut aloitteisiin aktiivisesti.

Suomi liittyi kymmenentenä maana Ranskan käynnistämään Euroopan interventioaloitteeseen ja sopi ensimmäisen kerran kahdenvälisestä puolustusyhteistyöstä Ranskan kanssa viime syksynä.

Ranskalla on myös hyvässä muistissa, että Suomi vastasi ensimmäisenä sen aktivoitua artikkeli 42.7:n eli niin sanotut EU:n turvatakuut Pariisin vuoden 2015 terrori-iskujen jälkeen.

Loppuuko ystävyys, jos Suomi ostaa hävittäjät toistamiseen Yhdysvalloilta tai päätyy Ruotsin koneeseen? Ministeriölähde Pariisissa vastaa kysymykseen diplomaattisesti.

– Kun päätitte auttaa meitä terrori-iskun jälkeen, koneasia ei ollut vielä pöydällä. Emme pyytäneet Suomea interventioaloitteeseen, vaan Suomi oli aloitteellinen. Taipumus vahvistaa yhteistyötä maittemme välillä ei ole riippuvainen koneiden ostamisesta, hän sanoi.

 

Suomen kallein asehankinta

Suomi korvaa nykyiset Hornet-hävittäjänsä kaluston vanhenemisen takia.

HX-hankinta maksaa 7-10 miljardia euroa. Keskustelu koneiden määrästä loppui hallitusohjelmaan, joka linjasi, että hävittäjät korvataan täysimääräisesti.

Suomella on viisi kandidaattia. Ilmavoimat arvioi, millä hävittäjällä on paras suorituskyky. Valintaan vaikuttavat myös kokonaishinta, huoltovarmuus ja kaupan merkitys turvallisuuspolitiikkaan.

Hallitus sinetöi hävittäjähankinnan vuonna 2021. Tarkempi aikataulu ei ole vielä tiedossa.

Dassault Rafale (Ranska)

Vahvuudet: Pitkä operaatiohistoria, kehittynyt pitkän kantaman Meteor-ilmataisteluohjus, lyhyt kiitotievaatimus, suurin kuormauskyky.

Heikkoudet: Vähän käyttäjiä.

Boeing Super Hornet (USA)

Vahvuudet: Pitkä operaatiohistoria, Growler-versio paras elektronisessa sodankäynnissä, lyhyt kiitotievaatimus.

Heikkoudet: Vanhin ehdokas.

Eurofighter Typhoon (Britannia, Saksa, Espanja ja Italia)

Vahvuudet: Meteor, lyhyt kiitotievaatimus, pääsee korkealle ja kovaa.

Heikkoudet: Pieni polttoainekuorma.

Lockheed Martin F-35 (USA)

Vahvuudet: Häiveominaisuudet, aseiden piilotus asekuiluun ei heikennä häiveominaisuuksia, tehokkaimmat informaation jako ja sensorit, tuotanto pitkälle tulevaisuuteen.

Heikkoudet: Pitkä kiitotievaatimus, suurin polttoaineen kulutus, yksimoottorinen, ei toistaiseksi Meteoria.

Saab Gripen (Ruotsi)

Vahvuudet: Halpa hinta, Meteor, lyhyt kiitotievaatimus, pienin eli vaikein havaita silmin kaarretaistelussa, pienin polttoaineen kulutus.

Heikkoudet: Pienin asekuorma, yksimoottorinen.

Lähde: Paras hävittäjä Suomelle – Hornetin seuraajaehdokkaat, Pentti Perttula 2018.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Gripen tais just tipahtaa Sveitsin kisasta, koska koneita on lentänyt vasta muutama proto.

Jotenkin mietityttää että oisko Rafale vähän kuin peugeot205 suomen talvessa. Ei toimi.

Kiinnostaisi skenario jossa saisimme jokaisen vaihtoehdon leasing sopimuksella koekäyttöön vuodeksi.
Siinä selviäisi onko joku oikeasti ylitse muiden.
Jos ei ole niin ostetaan muutama edellisen mallin Gripen koulutuskoneiksi ja seurataan E mallin kehitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt meni peli kovaksi. USA on luonnollisesti ulkona samasta syystä kuin Venäjä.
Valinta tapahtunee kolmen Eurooppalaisen kesken jossa Typhoon, joka olisi Suomelle paras vaihtoehto, kärsii todella pahasti Brittien idioottimaisen Euroopan vastaisen Brexitin vuoksi - Brexit-bulvaanit ajavat maansa USA:n alamaisuuteen vasalliksi - ja siksi Rafale ja Gripen ovat todella vahvoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä on ostajapuolen itsenäisen päätöksenteon riippumattomuus, tietotaidon taso ja valtakunnan etu, staaträson.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merkittävimmät vaatimukset ovat elinjaksokustannukset, käytettävyys sekä suorituskyky (+ taistelukyky) ja liittyminen ilmapuolustusjärjestelmään. Onko käytettävyys huipputasolla vrt. esimerkiksi Hornettiin? Myyjät osaavat fiilata ostajia linssiin hyvin monta kertaa, joten merkittävät mitatut suureet tulee pystyä ehdottomasti todentamaan. Olisi mukava tietää, että mikä on todella Rafalen käytettävyys? Luulenpa silti, että tuleva hävittäjämme on F35, ihmettelen, jos ei olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Ideamme on tarjota pikemminkin hävittäjien ylläpitoon ja huoltoon liittyvää toimintaa teollisuudelle, Dussagey sanoi."

Jos huolto ja ylläpito on yhtä sekopäistä kuin ranskalaisissa autoissa niin tähän tuo lupaus sopii kuin nyrkki silmään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ranskalaisen koneen hankkiminen olisi hyvin linjassa sen kanssa, että maavoimat käyttävät saksalaista Leopard-panssarivaunua. Osoittaisi että ne puheet eurooppalaisuudesta oikeastikin tarkoittavat jotakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittakaa tilauksen ehdoksi ydinaseet niin saattaa joku vaikka epätoivoissaan myydäkin niitä. Jäispä meistäkin sitten tosipaikan jälkeen muutakin muistoa kuin märkä läntti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ameriikan Yhdysvaltojen kanssa on kaupoista jo sovittu. Se on kovin harmillista että kaupat tehtii salaa ja nyt joudutaan pitämään yllä tätä valintaprosessi teatteria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin kaupat pohjustettiin pitkälle väistyneen militaristisen oikeistohallituksen aikana. Moni pitää jo itsestään selvänä Martin F-35 koneiden hankintaa, vaikka kone on osoittautunut toistaiseksi epävarmaksi, keskeneräiseksi, epätaloudelliseksi ja ylivoimaisesti kalleimmaksi vaihtoehdoksi. Toivottavasti uusi hallitus perehtyy ja perustelee yksiselitteisesti sen koneen hankinnan, johon päädytään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö kenellekään tule mitään mieleen siitä, että tätä konetta on myyty vain Egyptiin ja Qatariin. Intia harkitsee myös niiden ostoa.

Olisihan se messevää liittyä tähän joukkoon. :D

Ruotsin JAS-hävittäjällä on sama uskottavuusongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippeni on Suomen tuleva lennokki, kyllä se apu tulee Ruottista, niinkuin on aina tullut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis milloin apu on tullutkaan Ruotsista? Aaagh, tarkoitat kun olimme satoja vuosi eturivissä ja ruotsalainen sillai työnsi eteenpäin?
Ainakaan F-35 ei pidä ottaa. Olemme täysin USAn sanelun varassa ja "omamaali"-elektroniikka aseissa sekä esto-elektroniikka mahdollistaa ettei F-35 edes nouse kentästä jos USA niin päättää. Voivat sanella täysin jopa tullien määrän tai aseita ja varaosia ei tule.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koneella pitää markkinointimielessä olla sotakokemusta nykyään. Niinpä kokemusta haetaan Syyriasta jossa venäläiset SU-35 ja PAK-50 kävivät pommittamassa kohteita joissa varmaankin siviileitäkin kuoli. Videoita näytetään sitten ostajaehdokkaille ja muistaakseni nuo PAK-50 koneet on tainneet palata takaisin Venäjälle. Markkinointikeikka siis.

Rafale on hyvä. Ydinaseet tulevat ilmeisesti USA:sta joka ei hevillä lupia anna muille kuin omille koneilleen, hakuprosessikin kestää pari kolme vuotta jona aikana ostajamaa jo kyllästyy odottamaan ja päätyy jenkkikoneeseen. Eurofighter kärsii kai samasta ongelmasta joten sitä ei osteta niin paljon kuin jos se saisi ydinkärkiohjukset automaattisesti. Rafale ei ydinasetta edes tarjoa.

F-35 putosi yöllä kun pilotti hukkasi horisontin ja tärkeimmät osat kuten ohjaamo on nostettu ylös. Loput jää pohjaan. Koneessa ei ollut vikaa, lentäjässä oli.

F-35 on joka vaiheessa kallein. Jopa britit ja jenkit tuskailee lentokustannusten kanssa, onko Suomi noita rikkaampi?

Eurooppalainen kone voisi olla hyvä. Kriisitilanteissa varaosat, aseet ja lisäkoneiden osto omalta mantereelta, ei Atlantin takaa jos siellä johto ei sitten niitä päätä myydäkään. Turkki ei ehkä saa F-35 koneita kun ei halua ostaa myös Patriot-ohjuksia joten poliittinen painostus tulee asejärjestelmän mukana meillekin.
Harmi että tuo eurooppalainen järjestelmä vie vielä yli 10 vuotta valmiiksi. Osaamista löytyy, Meteor on eurooppalainen risteilyohjus ja Airbus-matkustajakoneet on jopa parempia kuin Boeingit.

Rafale voisi olla hyvä ostos, meillä ei tukialuksia ole emmekä kuulu Natoon niin meille riittäisi Rafalekin täysin. Kaksimoottorisuus on tärkeä asia, nykykoneet ei liidä juurikaan joten moottorihäiriö on koneen loppu minuutin sisällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti asiantuntijat, eli sotilaat saavat päättää sen, että mikä konetyyppi korvaa parhaiten Hornetit ja poliitikot pitäköön näppinsä erossa asiasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valitettavasti sotilaatkin ovat osoittaneet alttiutta taloudelliseen manipulaatioon, elikkä piilokorruptioon. Myös avioliitto amerikkalaissotilaan ja suomalaisen esiupseerin välillä on katsottava olevan puolueettomuutta rapauttava asia. Suoraan NATO-ytimessä. Mutta sehän ei haittaa, koska kysymyksessä on "isäntämaa sopimuksen" mukainen ystävällismielinen juttu ??????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F-35 on ainoa realistinen vaihtoehto suojaamaan Suomen ilmatila. Mikään vanhentuva 4. sukupolven kone ei ilmataistelussa pärjää modernille häivehävittäjälle. Lisäksi valitsemalla F-35 säilytetään lämpimät suhteet maailman johtavaan sotilasmahtiin, Ameriikan yhdysvaltoihin. Voi olla, että Euroopan ajautuessa kaaokseen Amerikan täytyy tulla jälleen pelastamaan meidät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi Suomella menee niin kuin menee?

Suomella menee ihan hyvin ja suomalaiset ovat myös hyvin arvostettuja ihmisiä maailmalla. Osa aloittajan mainitsemista ... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image