Kotimaa

Tampereen ja Turun tunnin junat etenevät – Marin: Neuvottelut han­keyh­tiöi­den pe­rus­ta­mi­ses­ta aloitetaan, Pohjois-Pohjanmaan maa­kun­ta­joh­ta­ja uskoo vaikutuksen ulottuvan myös pohjoiseen

Liikenneministeri Sanna Marin (sd.) puhui aiemmin kansanedustajana voimallisesti raideyhteyksien, etenkin pääradan, kehittämisen puolesta. Tamperelaiselle junamatka töihin pääkaupunkiin on tullut tutuksi. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 10.9.2019 11:27 | Päivitetty 10.9.2019 15:35
Virpi Niemistö

Helsingistä pohjoiseen suuntautuvan pääradan (Tampereen tunnin juna) ja Turun tunnin junan osalta aloitetaan neuvottelut kuntien ja muiden toimijoiden kanssa hankeyhtiöiden perustamisesta. Kyse olisi tässä vaiheessa siitä, että hankeyhtiöt olisivat suunnitteluyhtiöitä.

Näin kertoi liikenneministeri Sanna Marin (sd.) tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Suurista raidehankkeista esillä on ollut ja hallitusohjelmaan kirjattu myös Itä-Suomen nopea yhteys. Sen osalta liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen ja vertailun nopean yhteyden linjauksesta.

Jättihankkeiden hintalapuksi on laskettu useita miljardeja euroja. Jo pelkän suunnittelun on arvioitu maksavan 350 miljoonaa.

Hallitusohjelmassa linjataan, että hankeyhtiöiden ja keskeisen infran pitää olla julkisessa omistuksessa. Yksityistä rahoitusta voisi löytyä eläkeyhtiöiltä.

Kesällä Marin toppuutteli alueilla virinnyttä intoa nopeiden junayhteyksien rakentamisesta juuri rahoituksen epävarmuuden vuoksi.

Ainakin kulissien takaista vääntöä on ollut myös hankkeiden keskinäisestä järjestyksestä, sillä hallitusohjelmassa niitä ei asetettu tärkeysjärjestykseen.

– Linjaukset ovat tietyllä tavalla odotettuja, nyt seurataan miten tuonkaltaiset välineet edistävät toteutusta, maakuntajohtaja Pauli Harju Pohjois-Pohjanmaan liitosta pohtii viitaten sekä Turun tunnin junan että Suomi-radan rahoittamiseksi perustettaviin hankeyhtiöihin.

Vaikka ratahankkeiden painopiste näyttää olevan eteläisessä Suomessa, Harju huomauttaa että nämä toimenpiteet vaikuttavat myös pohjoisemmaksi.

– Sillä, mitä Tampereen ja Helsingin välillä tapahtuu, on vaikutusta muuallekin pääradalle, Harju toteaa.

Harju kuitenkin muistuttaa, että Tampereen ja Helsingin välillä painotus on henkilöliikenteessä, kun taas Tampereelta pohjoiseen teollisuuden kuljetukset ovat suhteellisesti paljon tärkeämmässä osassa.

Yksittäisiä osia

Ratahankkeiden suunnittelun ja rakentamisen pohjaksi on etukäteenkin kaavailtu juuri hankeyhtiöitä, joiden selvittelyn Marin kertoi heinäkuussa olevan käynnissä ministeriössä.

– Nopeiden uusien ratojen osalta en ole turhan optimistinen siitä, että varsinainen rakentaminen pääsisi vielä tällä hallituskaudella käyntiin. Joitakin yksittäisiä osia, jotka liittyvät nopeisiin raidelinjauksiin, voi olla mahdollista toteuttaa. Esimerkiksi Espoon kaupunkiradasta voi tulla rakentamispäätös jo tällä hallituskaudella. Pidän sitä hyvinkin mahdollisena, Marin totesi tuolloin.

Marin on muistuttanut myös siitä, että ennen kuin Euroopan unionilta voi saada suunnittelu- ja toteutusrahoitusta hankkeeseen, koko rahoituksen on oltava varmistettuna.

Esimerkiksi Helsinigin pormesteri Jan Vapaavuori toivoi maanantaina, että ratahankkeet laitettaisiin tärkeysjärjestykseen. Hän itse puhuu niin sanotun Lentoradan eli suoraan Helsinki-Vantaalle kulkevan pohjoisen yhteyden puolesta.

Juttuun lisätty Pauli Harjun kommentit asiasta kello 15.33

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Kerro mitä tänne tyhjään pohjoisen korpiloukkoon pitäisi tehdä? Miten täällä mikään pysyy toiminnassa, kun ei ole ihmisiä ylläpitämässä mitään? Pohjois- Pohjanmaalla ja Lapissa on vähemmän ihmisiä, kuin Helsingissä, niin kenelle pitäisi jotain jäädä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin se mieli muuttuu. Alunperinhän hallitus ja Marin oli sitä mieltä että hankeyhtiötä nyt ei ainakaan perusteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä me millään nopeammalla junayhteydellä tehdään, kun emme osaa käyttää edes sykkeliä.
Miksi Helsinkiin pitäisi nopeasti päästä, kun kuitenkin näissä kommenteissa julistetaan aina miten kauhea paikka Helsinki on?
Mikä hinku sinne sitten on, jos se on niin kauhea paikka? Pysykää Oulussa, niin ei ahdista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliitikoilla tuntuu ritttävän intohimoa uusille raideyhteyksille mutta asiassa tahtoo unohtua järki jossa uusia raideyhteyksiä arvioitaisiin tarpeen, kustannusten ja taloudellisen hyödyn suhteen. Nyt päätöksiä ollaan tekemässä pelkän tunteen perusteella jolloin päätöksissa on vahva korruption maku.

Valtion rahoittamassa hankkeissa ei tarvita hankeyhtiötä. Vaikka hankeyhtiö perustettaisiin niin uudet raideyhteydet tulisi olla aina ja ikuisesti valtion 100% omistuksessa. Maailman huonoin ajatus on että valtion varoilla rakennettaisiin uusi rautatie jonka omistaa jokin yhtiö. Tämä olisi kirjaimellisesti valtion verojen kavaltamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurempi nopeus lisää energiankulutusta ja siten päästöjä reilusti. Mihin se unohtui?

Niin kauan kuin meillä on hiilipäästöistä energiatuotantoa energiankulutuksen kasvattaminen lisää päästöjä koska hiilipitoisista polttoaineista luopuminen viivästyy jos päästöttömän energiantuotannon lisäykset käytetään uusiin kohteisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko hankeyhtiö sama kuin osakeyhtiö ja tyytyykö valtio vähemmistöosakkuuteen? Jatkaako punavihreä hallitus Bernerin viitoittamalla tiellä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Länsi-metro, Guggenheim ja tunnin juna. Nämä on näitä etelän juttuja joita pohjoisen vero-euroilla kustannetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Äkkiseltäänhän tuo TRE-HKI väli saattaa vaikuttaa hyvinkin etäiseltä, mutta hajoneen junan siirtoa pois edestä tunnin odottaneena sillä voi todeta olevan suuri merkitys myös Oulun junien kulkemisiin. Uusi rata vähentäsi parhaimmillaan myös liki tunnin pois pohjolankin matka-ajasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taisi hajota Tampereen ja Seinäjoen välille, yksiraiteiselle osuudelle?

TRE-HKI välin peruskorjauksella ei niin paljon vaikuteta veturin hajoamiseen ja siirtoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juna seisoi vähän matkaa Tampereen eteläpuolella. Paikkaa eivät kertoneet tarkemmin, mutta VR:n junat kartalla -sivun mukaan se punaisten pallukoiden jono oli nimenomaan Tampereen etepuolella, pohjoiseen menevällä raiteella.
Täällä pohjoisessa jää huomiotta se että vaikka raiteita on kaksi, se on usein hyvin ruuhkainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjoisen veroeuroilla ei kustanneta yhtään mitään, vaan Etelä- Suomen veroeuroilla kustannetaan pohjoisen elämä.
Mistä sinä oikeasti kuvittelet, että pohjoisesta tulisi jotain veroeuroja joilla voitaisiin kustantaa yhtään mitään??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän hallitus hosui päätöksenteossa, mutta tämä hallitus ei samaan virheeseen ainakaan tässä asiassa sorru. Liikennöinti aloitetaan, jos toteutuu, joskus 2030 luvulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä hanke paljastaa karun tulevaisuuden,tampereesta alaspäin on kehittyvä alue. Esimerkiksi oulu on maalaiskaupunki vaikka on yliopisto ja sairaalaa,olisimme samalla tasolla kuin muutkin pohjois-suomen kaupungit. Montako kodinkoneliikettä,miesten vaateliikettä ja illalla auki olevia kahviloita esimetkiksi nämä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkia noita lopussa mainittuja palveluita Oulusta löytyy kyllä enemmän kuin tarpeeksi... tosin yksikään ei taida olla auki 24/7. Suuressa maailmassa kun ei nukuta koskaan, vaan palvelua löytyy niin halutessa kaikkina vuorokauden aikoina. Jos haluisit vaikka viedä auton huoltoon aamulla enne töihinmenoa, niin se ei onnistu, koska korjaamot aukeaa vasta 7:30 tai 8:00 eli puoliltapäivin... :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä hanke ja toivotaan, että nopeasti toteutuu. Siellä missä on käyttäjiä, siellä pitää uudistuksia tehdä.
Onneksi meillä täällä pohjoisessa riittää nykyiset radat ja voidaan vielä lisätä kapasiteettia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus ei ole tainnut kuulla ruotsalaisten lentoboikotista. Tunnin junat eivät vähennä lentämistä tippaakaan. Lentorata on tietysti myös täyttä haaskausta. Kukaan ei käy Tampereelta tai Turusta käsin Helsingissä töissä. Sellaista ei jaksa pitemmän päälle eikä siinä ole muutenkaan järkeä. Koko ajatus tunnin junista on unelmahöttöä.

Hallitus on unohtanut kokonaan Tampereen pohjoispuolisen Suomen. Neljän tunnin juna Helsingistä Ouluun vähentäisi lentämistä todella paljon. Samoin tekisi "Jäämeren rata" ainakin Sodankylään asti rakennettuna, jolloin suomalaisten Lapin matkailua saataisiin enemmän raiteille. Hallitus on myös unohtanut kokonaan tavaraliikenteen. Kaksoisraide Helsingistä Ouluun tai jopa Rovaniemelle saakka olisi kilpailukyvyn kannalta välttämätön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuhanet ihmiset itseasiassa käyvät Turusta ja Tampereelta töissä pääkaupunkiseudulla. Se ettet sinä käy ei tarkoita sitä etteivät muut ihmiset kävisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)

Uutisvirta

20.2.
Laskeminen vaarantaisi muut Isokurussa liikkuvat Pyhätunturilla – Metsähallitus perustelee turvallisuudella rajoituksia, jotka kieltävät liikkumisen Isokurun rinteillä Tilaajille
20.2.
Seurasimme lumensyöjäjunan ensimmäistä testiä Suomessa – Monsteri saapui Venäjältä Kainuun korpeen ja pani raiteet kuntoon, katso video
20.2.
Suomi kokeili kaikkea, mutta hävisi koripalloilun EM-karsinta-avauksen Serbialle
20.2.
Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ratahankkeelle – päätökset luvassa ensi kesänä
20.2.
Mirja Vehkaperä hyppää innoissaan liikkuvaan junaan Oulun kaupungihallituksen puheenjohtajaksi – "Oulun päätöksentekoon pitää saada entinen Oulu-henki takaisin" Tilaajille
20.2.
Keskustan kunnallisjärjestö esittää yksimielisesti Mirja Vehkaperää Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi
20.2.
Tällainen on venäläinen lumensyöjä – katso video monsteriveturista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli on paikoin huono Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

perussuomalaiset vastasivat ”hoitajakeskustelun komeimmasta voltista”

Marinin hallitus toimii aivan toisella tasolla verrattaessa sitä Sipilän oikeistohallituksen leikkauspolitiikkaan ja tod... Lue lisää...
persuilla huono muis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image