Kotimaa

Taksihinnat ovat nousseet eniten viidessä maakunnassa, ministeriö kiistää lakimuutoksen epä­on­nis­tu­mi­sen: "Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä"

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä. Kuvituskuva. KUVA: Timo Marttila
Kotimaa 24.3.2019 21:25
Taneli Koponen

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä.

Liikennepalvelulain tuoman taksiuudistuksen vaikutuksena taksihinnat ovat joissakin maakunnissa laskeneet ja joissakin nousseet. Asiasta kerrotaan Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin seurannan mukaan suurimmat hintojen nousut ovat tapahtuneet Kymenlaaksossa, Uudellamaalla, Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Hintojen nousu johtuu Kainuussa perusmaksun korotuksesta ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotuksesta. Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa muutos johtuu minuuttiveloituksen käyttöönotosta.

Vastaavasti virasto toteaa hintojen laskeneen kuudessa maakunnassa, eniten Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. Hintojen lasku johtuu yleisimmin vyöhykehintojen käyttöönotosta.

Ministeriön mukaan uudistus ei ole hintojen noususta huolimatta epäonnistunut.

"Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä. Liikennepalvelulain tavoitteena on mahdollistaa laadukkaat ja monipuoliset, asiakkaiden tarpeita vastaavat liikkumisen palvelut", tiedotteessa todetaan.

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä. Taksialan toimijat voivat vapaasti hinnoitella taksipalvelujensa tarjonnan ja palvelujen hinnat elävät markkinatilanteen mukaisesti. Liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen on myönnetty lähes 3800 uutta taksilupaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Kuka oikeasti kuvitteli, että taksien lisääminen alentaisi hintoja? Ei ne taksit pelkällä pyhällä hengellä kulje, vaan kyytejä täytyy olla riittävästi, jotta kulut tulevat katettua ja kuskit saavat asiallisen palkan. Kun asiakasmäärät eivät ole nousseet samassa suhteessa kuin taksien määrä, niin kyytien hintoja on ollut pakko nostaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kun asiakasmäärät eivät ole nousseet samassa suhteessa kuin taksien määrä, niin kyytien hintoja on ollut pakko nostaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa..."

Kun asiakasmäärät eivät muutu, vaikka tarjontaa (takseja) lisätään, kaikille toimeentuloa ja riittävästi kuljetuksia ei ole.
Maksavat asiakkaat eivät ole halukkaat maksamaan korotettuja hintoja, kovin usein.

Ei siis välttämättä ole niinkään että säätelyn vapauttaminen lisää taksien käyttöä.
Voi käydä niinkin että käyttö vähenee ja harvinaistuu.
Jää nähtäväksi siis.
Ruotsi taitaa olla edelläkävijä tässäkin, mitenköhän ajoja on riittänyt ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki sipilän hallituksen tekmät ns."uudistukset" pitää perua, sipilästä ei koitunut kuin haittaa suomalaiselle yhteiskunnalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä kaikkia perua, kyllä kauppojen sunnuntaiaukiolot on hieno asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama,mitä joku ministeriö sanoo!! Jos sama matka,joka ennen maksoi 30€, maksaa nyt 48€,niin turha sieltä virastoista on kiistää tosiasioita!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailuhan tarkoittaa käytännössä sitä, että taksiyrittäjä saa vapaasti nostaa hintoja niin paljon kuin haluaa. FixuTaxikin ilmoitti komeasti puolittavansa lähtömaksun ja se olikin alussa 2,95 euroa, nyt se on 10,00 euroa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä johtopäätökset voi tehdä epäonnisteneesta "uudistuksesta". Vaikka Berner ja ministeriö eivät myönnä sitä. Palvelut heikentyneet varsinkin pienillä paikkakunnilla, vammaiset, sairaat, vammaiset ja syrjäseutulaiset unohdettiin määrämmällä taksipalveluyritykset rahastamaan kuljettajia ja vuokraamaan kalliilla mittarit, joita ei todellisuudessa olisi tarvinnut, entiset toimivat todella hyvin. Oliko "uudistus" hyvä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän ja hallituksen ministerien tekemiset he eivät ole onnistuneet missään tämä on vain yksinkertainen tosiasia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuoreimman hallituksen aikana on saatu posti ja taksipalvelut ajettua alas, myös liikenneturvallisuus alkaa rapautua kun liukkaan kelin harjoittelu lopetettiin. Viimeisin teko on "kevyt"autoilijoiden päästäminen teille, mopojen lailla, ilman minkäänsortin ajo-opetusta. Välillä tulee miettineeksi, onko poliitikoiden tarkoituksena saada mahdollisimman paljon potilaita samaan aikaan yksityistettävälle terveydenhuollolle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On yleinen käsitys, että kilpailun vapauttamiset. Kuten taksiliikenne, posti jne. Olisivat Suomen kansallisia päätöksiä. Samat uudistukset tehdään muissakin EU maissa. OECD suosittaa eri toimialojen kilpailulle vapauttamisia. EU määrää jäsenmaansa toteuttamaan uudistukset. Suomen hallitus ja eduskunta sitten tottelee ja toimenpanee uudistukset. EU ajaa hyvin oikeistolaista politiikkaa. Seuraukset näkyy. Hinnat nousee. Palvelut heikkenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Suomella on kumileimasin eduskunta ja hallitus, jotta näyttäisi edes hämärästi siltä, että Suomessa päätetään Suomen asiat. Viimeksi joku OECD:n pamppu sanoi, että Suomen on välttämätöntä tehdä sote-uudistus. Eli päästää ulkomaiset sijoitusjätit rahastamaan suomalaisten terveydellä. Välttämätöntä tämä on kenen kannalta? Voihan terveyspalvelut hoitaa jatkossakin omin voimin. Mitä se OECD:lle kuuluu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin ontuu tuo laskelma ja taksien saatavuus. Ennen taksi tuli läheltä, nyt se voi tulla toiselta puolen kaupunkia. hinnat ovat nousseet jonkin verran. Ilmeisesti Suomessakin joutuu menemään samaan kuin naapurimaissa, käyttää ja tilaa vain tietyn kyltin alla olevia takseja. Tai paljon käyttävänä tekee diilin yhden taksin kanssa. Tokihan vapautus tietyssä mielessä hyvä, mutta ns.vanhat taksiyrittäjät olisi pitänyt ensin saada "ruotuun"
jolloin uusien yrittäjien alalle tulo olisi ollut avointa ja reilua. Edelleen nämä "vanhat" yrittäjät pyrkivät hankaloittamaan uusien taksiyrtittäjien toimintaa kaikin mahdollisin keinoin. Tähän pitää seuraavan hallituksen puuttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko joku kertoa mikä asia tämän muutoksen myötä parani asiakkaan tai yrittäjän näkökulmasta? Sillähän saadaan selville että oliko uudistus hyvä. Huonoja puolia kyllä kuuluu, mutta hyvät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" että oliko uudistus hyvä. Huonoja puolia kyllä kuuluu, mutta hyvät ?"

No, liikenneministeriö on se ainoa tyytyväinen.
hehe

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Posti voisi iskeä tähän taksipalveluun, asiakas kuljetettaisiin postipakettina edullisemmin, jos ei kiirettä niin suorastaan halvalla. Paketti olisi vetoketjulla varustettu wc asiointia varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta moniko tahtoo matkustaa viikkokaupalla ja päästä perille 97% todennäköisyydellä? Myös hintakin on kyseenalaista, ainakin pikakirjettä voisi nykyisin viedä edullisemmin perille taksilla kuin postilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudistuksen myötä lopetin taksin käytön kokonaan. Jos en saa muuta kyytiä, niin jätän menemättä, koska taksin saaminen on todella epävarmaa ainakin maaseudulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

osittain dementoitunut papparaiseni maksoi 18e matkasta kauppaan ja takaisin. nyt edelliset kaksi kuittia ovat olleet 33€ ja 56€ .. eikä osaa papparainen sanoa että mistä ero johtuuu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...virheitänsä.
Selvää vastuunpakoilua ja hännystelyä.
Lieneekö vaaleilla vaikutusta ja samalla sumutusyritys jotta pääsisi osingoille tulevaan.
Turha toivo - äänestäjät tunnistavat ja muistavat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

""Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä. Liikennepalvelulain tavoitteena on mahdollistaa laadukkaat ja monipuoliset, asiakkaiden tarpeita vastaavat liikkumisen palvelut", tiedotteessa todetaan."

Vai niin, tavoite on voinut olla tämäkin, mutta olikohan toteutus sen mukainen ?

Ainakin taksien käyttö vähenee ja muita vaihtoehtoja pyritään käyttämään useammin, jos hinnoittelu koetaan kaupankäynniksi ja epäkohdaksi.
Ei erityisen innostavaa ole selvittää saatavuutta tai vaihtelevia hintoja jos takseille usein on tarvetta.
Yleisöpalveluperiaate rapautumassa, jota taksi osaksi korvannut.

Pelkkä markkina ja vapaa hinnoittelu ei aivan kaikesssa ole sitä, jota käyttäjät palveluiltaan odottavat.
Epäilys on että taksi-ala itse palaa takaisin ennustettavuuden tielle, kun palveluiden käyttäjistä voi olla
pulaa.
Säätely voi tapahtua myös niinkin, tasapainokin voi löytyä. Kaikki eivät menesty.
Unohtuikohan tämä kokonaan ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

57
Yrittäjien Mikael Pentikäinen on huolissaan tulevista verolinjauksista: "Vaalikampanjoinnissa monien puolueiden kädet olivat syvällä yrittäjien taskuissa"
47
Kellojen siirtelyn loppuminen vaatii vielä monta päätöstä – Suomessa ratkaisu kesä- tai talviajasta on vastavalitulla eduskunnalla
37
Miten Oulun Kaupunginojaa pitäisi kehittää? – kaupunkilaisilta kysytään toiveita ja historiatietoa
22
Kirkkovaltuusto hyväksyi suunnitelmat Ylivieskan uudesta kirkosta – Kirkkohallituksen yliarkkitehdilta kehut hyvästä työstä ja kohtuullisuudesta
11
Kerro meille: Millaisia muistoja sinulla on Iin Rysäklubista?
9
Kärpät kaatui Hämeenlinnassa sysimustaan minuuttiin toisessa erässä – Manner HPK:n salamamaaleista: ”Ei siinä mielestäni mitään isompia virheitä tapahtunut”
9
Annika Saarikko ei lähde ehdolle keskustan puheenjohtajaksi – "Halusin kertoa ratkaisustani nopeasti, jotta muut voivat rauhassa valmistautua syyskuuhun"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 12 Ahvenanmaan maakunnassa. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakunnissa. Ruohikkopalojen vaara on suuri Ahvenanmaan, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

225 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Kun on valmis tekemään paljon töitä ja jaksaa pyrkiä elämässä eteenpäin, niin jossain vaiheessa todennäköisesti päätyy k... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

24.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image