Kotimaa

Taksihinnat ovat nousseet eniten viidessä maakunnassa, ministeriö kiistää lakimuutoksen epä­on­nis­tu­mi­sen: "Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä"

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä. Kuvituskuva. KUVA: Timo Marttila
Kotimaa 24.3.2019 21:25
Taneli Koponen

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä.

Liikennepalvelulain tuoman taksiuudistuksen vaikutuksena taksihinnat ovat joissakin maakunnissa laskeneet ja joissakin nousseet. Asiasta kerrotaan Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin seurannan mukaan suurimmat hintojen nousut ovat tapahtuneet Kymenlaaksossa, Uudellamaalla, Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Hintojen nousu johtuu Kainuussa perusmaksun korotuksesta ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotuksesta. Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa muutos johtuu minuuttiveloituksen käyttöönotosta.

Vastaavasti virasto toteaa hintojen laskeneen kuudessa maakunnassa, eniten Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. Hintojen lasku johtuu yleisimmin vyöhykehintojen käyttöönotosta.

Ministeriön mukaan uudistus ei ole hintojen noususta huolimatta epäonnistunut.

"Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä. Liikennepalvelulain tavoitteena on mahdollistaa laadukkaat ja monipuoliset, asiakkaiden tarpeita vastaavat liikkumisen palvelut", tiedotteessa todetaan.

Taksiuudistuksessa luovuttiin enimmäishintojen ja taksilupien määrän sääntelystä. Taksialan toimijat voivat vapaasti hinnoitella taksipalvelujensa tarjonnan ja palvelujen hinnat elävät markkinatilanteen mukaisesti. Liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen on myönnetty lähes 3800 uutta taksilupaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Kuka oikeasti kuvitteli, että taksien lisääminen alentaisi hintoja? Ei ne taksit pelkällä pyhällä hengellä kulje, vaan kyytejä täytyy olla riittävästi, jotta kulut tulevat katettua ja kuskit saavat asiallisen palkan. Kun asiakasmäärät eivät ole nousseet samassa suhteessa kuin taksien määrä, niin kyytien hintoja on ollut pakko nostaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kun asiakasmäärät eivät ole nousseet samassa suhteessa kuin taksien määrä, niin kyytien hintoja on ollut pakko nostaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa..."

Kun asiakasmäärät eivät muutu, vaikka tarjontaa (takseja) lisätään, kaikille toimeentuloa ja riittävästi kuljetuksia ei ole.
Maksavat asiakkaat eivät ole halukkaat maksamaan korotettuja hintoja, kovin usein.

Ei siis välttämättä ole niinkään että säätelyn vapauttaminen lisää taksien käyttöä.
Voi käydä niinkin että käyttö vähenee ja harvinaistuu.
Jää nähtäväksi siis.
Ruotsi taitaa olla edelläkävijä tässäkin, mitenköhän ajoja on riittänyt ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki sipilän hallituksen tekmät ns."uudistukset" pitää perua, sipilästä ei koitunut kuin haittaa suomalaiselle yhteiskunnalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä kaikkia perua, kyllä kauppojen sunnuntaiaukiolot on hieno asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama,mitä joku ministeriö sanoo!! Jos sama matka,joka ennen maksoi 30€, maksaa nyt 48€,niin turha sieltä virastoista on kiistää tosiasioita!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailuhan tarkoittaa käytännössä sitä, että taksiyrittäjä saa vapaasti nostaa hintoja niin paljon kuin haluaa. FixuTaxikin ilmoitti komeasti puolittavansa lähtömaksun ja se olikin alussa 2,95 euroa, nyt se on 10,00 euroa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä johtopäätökset voi tehdä epäonnisteneesta "uudistuksesta". Vaikka Berner ja ministeriö eivät myönnä sitä. Palvelut heikentyneet varsinkin pienillä paikkakunnilla, vammaiset, sairaat, vammaiset ja syrjäseutulaiset unohdettiin määrämmällä taksipalveluyritykset rahastamaan kuljettajia ja vuokraamaan kalliilla mittarit, joita ei todellisuudessa olisi tarvinnut, entiset toimivat todella hyvin. Oliko "uudistus" hyvä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän ja hallituksen ministerien tekemiset he eivät ole onnistuneet missään tämä on vain yksinkertainen tosiasia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuoreimman hallituksen aikana on saatu posti ja taksipalvelut ajettua alas, myös liikenneturvallisuus alkaa rapautua kun liukkaan kelin harjoittelu lopetettiin. Viimeisin teko on "kevyt"autoilijoiden päästäminen teille, mopojen lailla, ilman minkäänsortin ajo-opetusta. Välillä tulee miettineeksi, onko poliitikoiden tarkoituksena saada mahdollisimman paljon potilaita samaan aikaan yksityistettävälle terveydenhuollolle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On yleinen käsitys, että kilpailun vapauttamiset. Kuten taksiliikenne, posti jne. Olisivat Suomen kansallisia päätöksiä. Samat uudistukset tehdään muissakin EU maissa. OECD suosittaa eri toimialojen kilpailulle vapauttamisia. EU määrää jäsenmaansa toteuttamaan uudistukset. Suomen hallitus ja eduskunta sitten tottelee ja toimenpanee uudistukset. EU ajaa hyvin oikeistolaista politiikkaa. Seuraukset näkyy. Hinnat nousee. Palvelut heikkenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Suomella on kumileimasin eduskunta ja hallitus, jotta näyttäisi edes hämärästi siltä, että Suomessa päätetään Suomen asiat. Viimeksi joku OECD:n pamppu sanoi, että Suomen on välttämätöntä tehdä sote-uudistus. Eli päästää ulkomaiset sijoitusjätit rahastamaan suomalaisten terveydellä. Välttämätöntä tämä on kenen kannalta? Voihan terveyspalvelut hoitaa jatkossakin omin voimin. Mitä se OECD:lle kuuluu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin ontuu tuo laskelma ja taksien saatavuus. Ennen taksi tuli läheltä, nyt se voi tulla toiselta puolen kaupunkia. hinnat ovat nousseet jonkin verran. Ilmeisesti Suomessakin joutuu menemään samaan kuin naapurimaissa, käyttää ja tilaa vain tietyn kyltin alla olevia takseja. Tai paljon käyttävänä tekee diilin yhden taksin kanssa. Tokihan vapautus tietyssä mielessä hyvä, mutta ns.vanhat taksiyrittäjät olisi pitänyt ensin saada "ruotuun"
jolloin uusien yrittäjien alalle tulo olisi ollut avointa ja reilua. Edelleen nämä "vanhat" yrittäjät pyrkivät hankaloittamaan uusien taksiyrtittäjien toimintaa kaikin mahdollisin keinoin. Tähän pitää seuraavan hallituksen puuttua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko joku kertoa mikä asia tämän muutoksen myötä parani asiakkaan tai yrittäjän näkökulmasta? Sillähän saadaan selville että oliko uudistus hyvä. Huonoja puolia kyllä kuuluu, mutta hyvät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" että oliko uudistus hyvä. Huonoja puolia kyllä kuuluu, mutta hyvät ?"

No, liikenneministeriö on se ainoa tyytyväinen.
hehe

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Posti voisi iskeä tähän taksipalveluun, asiakas kuljetettaisiin postipakettina edullisemmin, jos ei kiirettä niin suorastaan halvalla. Paketti olisi vetoketjulla varustettu wc asiointia varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta moniko tahtoo matkustaa viikkokaupalla ja päästä perille 97% todennäköisyydellä? Myös hintakin on kyseenalaista, ainakin pikakirjettä voisi nykyisin viedä edullisemmin perille taksilla kuin postilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudistuksen myötä lopetin taksin käytön kokonaan. Jos en saa muuta kyytiä, niin jätän menemättä, koska taksin saaminen on todella epävarmaa ainakin maaseudulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

osittain dementoitunut papparaiseni maksoi 18e matkasta kauppaan ja takaisin. nyt edelliset kaksi kuittia ovat olleet 33€ ja 56€ .. eikä osaa papparainen sanoa että mistä ero johtuuu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...virheitänsä.
Selvää vastuunpakoilua ja hännystelyä.
Lieneekö vaaleilla vaikutusta ja samalla sumutusyritys jotta pääsisi osingoille tulevaan.
Turha toivo - äänestäjät tunnistavat ja muistavat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

""Tällaista johtopäätöstä ei voida tehdä. Liikennepalvelulain tavoitteena on mahdollistaa laadukkaat ja monipuoliset, asiakkaiden tarpeita vastaavat liikkumisen palvelut", tiedotteessa todetaan."

Vai niin, tavoite on voinut olla tämäkin, mutta olikohan toteutus sen mukainen ?

Ainakin taksien käyttö vähenee ja muita vaihtoehtoja pyritään käyttämään useammin, jos hinnoittelu koetaan kaupankäynniksi ja epäkohdaksi.
Ei erityisen innostavaa ole selvittää saatavuutta tai vaihtelevia hintoja jos takseille usein on tarvetta.
Yleisöpalveluperiaate rapautumassa, jota taksi osaksi korvannut.

Pelkkä markkina ja vapaa hinnoittelu ei aivan kaikesssa ole sitä, jota käyttäjät palveluiltaan odottavat.
Epäilys on että taksi-ala itse palaa takaisin ennustettavuuden tielle, kun palveluiden käyttäjistä voi olla
pulaa.
Säätely voi tapahtua myös niinkin, tasapainokin voi löytyä. Kaikki eivät menesty.
Unohtuikohan tämä kokonaan ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

22:09
Laskeminen vaarantaisi muut Isokurussa liikkuvat Pyhätunturilla – Metsähallitus perustelee turvallisuudella rajoituksia, jotka kieltävät liikkumisen Isokurun rinteillä Tilaajille
21:04
Seurasimme lumensyöjäjunan ensimmäistä testiä Suomessa – Monsteri saapui Venäjältä Kainuun korpeen ja pani raiteet kuntoon, katso video
21:00
Suomi kokeili kaikkea, mutta hävisi koripalloilun EM-karsinta-avauksen Serbialle
20:54
Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ratahankkeelle – päätökset luvassa ensi kesänä
20:47
Mirja Vehkaperä hyppää innoissaan liikkuvaan junaan Oulun kaupungihallituksen puheenjohtajaksi – "Oulun päätöksentekoon pitää saada entinen Oulu-henki takaisin" Tilaajille
20:46
Keskustan kunnallisjärjestö esittää yksimielisesti Mirja Vehkaperää Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi
20:19
Tällainen on venäläinen lumensyöjä – katso video monsteriveturista
45
Nyt se on tutkittu – moni pitää vihreään kuluttamiseen kannustamista vastenmielisenä tuputtamisena
41
Karjasilta on kaikesta huolimatta vielä yksi maamme yhtenäisemmistä jälleenrakennusalueista – joitain käsittämättömiä kötöstyksiä löytyy Lukijalta
33
Lehto Group aloittaa yt-neuvottelut, yhtiön koko vuoden tulos reilusti tappiolla – neuvottelujen piirissä 400 ihmistä, yli sadan työt vaakalaudalla
30
Keskustan puheenjohtaja Kulmuni Mikko Kärnän seksiviesteistä: "Kaikille sattuu välillä myös tyhmyyksiä"
28
Kärpät säilytti sarjataulukon piikkipaikkansa nihkeähköllä voitolla sarjajumbosta – Sportin Dufva: ”Paras tänään näkemäni maalintekijä oli Hannu Hilli Oulun Värisilmästä”
28
Oulun joukkoliikenteen lippuja voi pian ostaa automaateista seitsemästä eri paikasta – Lentokentälle tulossa kaivattu yhden bussimatkan ostomahdollisuus
25
Uudet liikennemerkit tulevat Suomen teille – keltainen viiva vaihtuu valkoiseen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi aamusta alkaen Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

171 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

perussuomalaiset vastasivat ”hoitajakeskustelun komeimmasta voltista”

Marinin hallitus toimii aivan toisella tasolla verrattaessa sitä Sipilän oikeistohallituksen leikkauspolitiikkaan ja tod... Lue lisää...
persuilla huono muis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image