Kotimaa

Super Hornetissa tarjotaan Suomelle sopivaa ame­rik­ka­lais­hä­vit­tä­jää – Operointi olisi halpaa ja eri­kois­ko­neel­la Growlerilla suojattua, mutta ei ilman ky­sy­mys­merk­ke­jä

Kuvassa on kolme Super Hornetin muunnelmaa: Elektronisen sodankäynnin versio F-18G eli Growler vasemmalla, kaksipaikkainen F-18F keskellä ja yksipaikkainen F-18E oikealla. Kaikki ovat nykyistä ilmavoimien Hornetia suurempia. KUVA: Ossi Ahola
Kotimaa 19.2.2020 17:08
Joonas Kuikka

Nyky-Hornetin seuraajan heikkoutena on epävarmuus, kuinka kauan Yhdysvaltain laivasto aikoo sitä käyttää ja kehittää. Tuotantolinjat ovat viilenemässä. Boeing ei näe siviililentopuolen ongelmien vaikuttavan puolustushankkeisiin. Super Hornet nousi testilentorupeamaan keskiviikkona.

Super Hornet olisi mutkaton askel Suomen puolustamiseksi seuraavaksi neljäksikymmeneksi vuodeksi, sillä hävittäjän aiemmasta versiosta ilmavoimilla on laaja ja myönteinen kokemus.

Suomelle kyseessä olisi turvallinen ratkaisu, jossa puolustuspoliittinen yhteistyö säilyisi Yhdysvaltain kanssa ennallaan, käyttökustannukset eivät yllättäisi ja järjestelmä toisi Growler-hävittäjän myötä taatusti uuden ja tehokkaan elektronisen sodankäynnin suorituskyvyn, lajissaan maailman parhaan.

Suomen ilmavoimat testaavat viittä eri hävittäjää nykyisten Hornet-koneiden seuraajiksi. Viimeisenä on vuorossa amerikkalainen Super Hornet.

Super Hornetin heikkous on kehityspotentiaali, joka jää kysymysmerkiksi. Yhdysvallat kehittää hävittäjää nyt ja 2030-luvulla, mutta siitä on pitkä matka vuoteen 2060, jolloin pitäisi yhä olla iskussa. Boeing lupaa hävittäjän olevan Yhdysvalloilla käytössä kaksi vuosikymmentä ja ylikin.

Suomalaisen veronmaksajan kannalta avainkysymys on, pitääkö 10 miljardilla eurolla saada sellaista, joka kestää aikaa vuosikymmeniä ja pitää ilmavoimien upseerit kärttämästä poliitikoilta lisää rahaa uusiin suuriin kalustohankintoihin.

Super Hornetin huolto halvempi kuin Hornetin

Boeingilla on antaa vakuuttava työnäyte lähes 30 vuoden ajalta Suomesta. Koko tuon ajan yhtiötä palvellut teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoo, että yhteistyön hyödyt Suomelle ovat olleet yli 3 miljardia euroa. Hornet-yhteistyössä on ollut mukana 220 suomalaisyritystä, muun muassa Patria, Insta ja Neste.

– Hävittäjien kokoonpano oli iso osa entistä ohjelmaa. Tämä on tarjouksessamme optio, jonka asiakas päättää, sanoo Laine.

Kokoonpanolla saisi lisää tietotaitoa ja huoltovarmuutta, mutta se lisäisi hieman tarjouksen kustannuksia. Toisaalta Boeing lupaa, että Super Hornetia on halvempi käyttää kuin nykyistä Hornetia.

– Tällä hetkellä Hornetin huolto on 90-prosenttisesti Suomessa.

Entinen puolustusvoimain komentaja, amiraali evp. Juhani Kaskeala ja Boeingin teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoivat Super Hornetin eduista.

Huolto ja järjestelmän itsenäinen käyttö onnistuvat todistetusti Suomelta, eikä suurta uudelleenkoulutusta tarvittaisi. Lisäksi kallioluolat tuskin vaatisivat suurta muokkausta nykyisestä. Kun hävittäjä operoi yötä päivää lentotukialuksilta, paljon mittavampi maantietukikohta Suomessa olisi täysin ongelmaton.

Boeingin siviililentopuolen ongelmia Laine ei pidä hävittäjähankkeen kannalta merkityksellisinä.

– Boeing-konsernilla on kolme erillistä osastoa: Siviili, puolustus ja huolto molempiin.

Toinen kysymys on, aikooko laivasto perua tulevina vuosina Super Hornet -tilauksen ja siirtää rahat uuden laivastohävittäjän kehitykseen. Tästä käydään poliittista keskustelua Yhdysvalloissa.

Tarjousten musta hevonen Growler

Boeingin tarjouksen suorituskyvyllinen pihvi on Growler, jolla voi tukkia halutessaan koko elektromagneettisen spektrin eli estää vastustajalta havainnoinnin. Alas menisivät GPS, puhelinverkot ja tietokoneet.

Hävittäjä muodostaa ympärilleen kuplan, jossa omat lentokoneet lentävät tutkakatveessa. Lisäksi Growler pystyy tehokkaaseen tiedusteluun ja maaleihin kohdennetun häirinnän. Growler on Boeingin ratkaisu Super Hornetin vähäisten häiveominaisuuksien paikkaamiseksi.

Boeing ei kerro tarkkaa Super Hornetien ja Growlerien tarjouksen suhdetta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että amerikkalaisessa laivaston lentotukialuksessa on 40 Super Hornetia ja 6–8 Growleria sekä F-35-häivehävittäjiä.

– Ennen konfliktia harmaan vaiheen aikana ensimmäinen toimenpide ei ole aseen käyttö. Growler voisi häiritä vastapuolta ampumatta laukaustakaan, kertoo entinen puolustusvoimain komentaja, amiraali Juhani Kaskeala, joka konsultoi Boeingia hävittäjähankkeessa.

Yhdysvaltain ilmavoimissa Growler lähtee aina myös F-35-häivehävittäjäosaston mukana taisteluun.

Testaustapahtumassa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa on kolme hävittäjää, joista suomalainen koelentäjä pääsee kaksipaikkaisen Super Hornetin kyytiin. Kaksipaikkaisella Growlerilla lentävät vain amerikkalaiset. Kolmas hävittäjä on yksipaikkainen Super Hornet.

Growler on tähän asti myyty Yhdysvaltain ulkopuolelle vain Australiaan. Suomen lisäksi sitä tarjotaan Saksalle.

Tärkeä vuosi edessä hävittäjävalinnassa

Testaustapahtuma päättyy helmikuun loppuun mennessä. Ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen kertoo, että kevään aikana analysoidaan testaustapahtuman anti ja käydään neuvotteluita lopullista tarjousta varten.

Syksyllä tehdään lisätestejä hävittäjille ja tehdään mittausten perusteella ilmataisteluiden simulaatioita, jossa lasketaan kandidaattien selviytyminen ja tuhoamiskyky.

Kun lopulliset tarjoukset on saatu vuoden loppuun mennessä, kullakin tarjouskokonaisuudella pelataan pitkäaikaisia sotapelejä, jossa simuloidaan koko maan puolustusta. Tämän perusteella valitaan suorituskykyisin hävittäjäjärjestelmä, jota puolustushallinto ilmavoimien arvioinnin pohjalta esittää maan hallitukselle vuonna 2021.

Sotapelissä ei välttämättä pärjää parhaiten se tarjoaja, joka tarjoaa suurimman määrän hävittäjiä.

Sotapelin lisäksi ilmavoimien tehtävänä on arvioida järjestelmän kehityspotentiaali 2060-luvulle.

Tähän mennessä ilmavoimat on tehnyt Pirkkalan testaustapahtumassa 30 lentokierrosta neljän muun hävittäjäkandidaatin kanssa. Ne ovat Eurofighter, Rafale, Gripen ja F-35. Kaikkien kanssa testit on suoritettu onnistuneesti, vaikka kaikkia ominaisuuksia ei ole voitu testata. Myös kaksi Super Hornetia lähti keskiviikkona testilentoihin.

Hornetien kohtalona vanhentuminen

Nykyiset Hornetit eivät joka tapauksessa jatka vuoden 2030 jälkeen edes varastoituna hätätilannetta varten, kun uusi hävittäjä on täysimääräisenä palveluksessa.

– Yleensäkään vanhaa kalustoa ei voi käyttää varastosta, koska tiivisteet ja moottorit vanhenevat käyttämättömänä. Vaihtoehtoja ovat museointi, myynti tai varaosien hyödyntäminen, kuvaa Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen nyky-Hornetien kohtaloa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Ei meillä ole varaa leikkiä upporikasta ja rutiköyhää.Meidän ongelma edelliset Hornetit ja määrä ylimitoitettu.Jos vertaamme nyky tekniikalla olivia Supr-Hornettia edellisiä 60 % parempia elikkä 6 kpl riittää emme tarvisi nostaa puolustusmenoja 3.1 mrd käytämme näihin hävittäjiin voidaa ostoihin ja pakkolomalle henkilökunta 3 vuotta puolet ja puolet.Suomen kestävyysvaje pitää saada tasapainoon jos ole vappusataseen varaa tai 0.7 hoitajamitoitukseen rahaa ja Suomi neuvoteltava Eurojäsemaksujen nollaamisesta vuosille 2021-2035 ajalle.Säästäisimme 14 mrd jolla velan oton taittumaan Suomi kuntoon.Puskin Itä-rajalta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Otetaan "idästä" koneita - siellä niitä on varmaankin ,joutavana, ja "edullisia". Kyllä migit olisi "kovaa valuuttaa"....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailma kehittyy sen verran, että F-35:n häive-etu menetetään muutamassa vuodessa. Onko koneesta sen jälkeen mihinkään?
Super-Hornet taas on jo liian vanha malli. Voidaanhan se nyt hankkia, mutta tuskin kelpaa niin pitkälle kuin on tarkoitus.
Vaikea valinta.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väärin todettu - taas. Ikävä todeta tämä...

Havaintomenetelmät kehittyvät jatkuvasti, mutta häive ei menetä etumatkaansa. Asia on juuri päin vastoin.

Ilman häivetekniikkaa on pian turha edes nousta ilmaan. Ensimmäisenä virattomaksi tulevat kaikki ilman häivettä olevat lentovehkeet. Häivekoneet, jotka on varustettu kehittyneillä häirintätekniikoilla säilyttävät käyttökelpoisuutensa pisimpään. Niitä voidaan käyttää vielä vuosikymmeniä.

F-35:n edut ovat myös sen sensorijärjestelmissä ja reaaliaikaisessa verkottumiskyvyssä. Se voi näin tukea myös maa- ja merivoimia sekä ohjuspuolustusta. Viimeksi mainittua ominaisuutta on jenkeissä kokeiltu onnistuneesti mm. integroimalla F-35 hävittäjät kehittyneeseen AEGIS ilma- ja ohjuspuolustusjärjestelmään. Verkostokeskeinen sodankäyntiteknologia tulee F-35 hävittäjävalinnan myötä tehostamaan myös Suomen puolustusvoimien toimintakykyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F35 on niin hidas kentältä lähtijä että nopeammat koneet ehtii tuhota ne jo kiitoradalle. Puoli tuntia lähtövalmistelut ennenkuin pääsee edes lähtemään. Muutaman sadan kilometrin jälkeen takaisin tankille. Pakko palata kun ilmatankkauskone on ensinnäisenä ammuttu alas.
Pitäkööt ameriikan romunsa Atlantin takana. Sitäpaitsi niissä on softa jonka avulla Yhdysvallat kontrillioi koneen käyttöä. Ei nouse ilmaan lainkaan jos suunta ei jenkkejä miellytä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatko, ettei f-35 häiveen takia vihollinen edes tiedä kentän olemassaolosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F-35 ei lentele yksin.

Nämä "nopeammat koneet" on tiputettu alas paljon ennen kuin ne edes ehtivät paikalle. Kriisitilanteessa ilmassa on aina koneita varmistamassa kentällä olijoita. Ja F-35:n sisäisissä tankeissa riittää löpöä (8400 kg) kolmen tunnin yhtäjaksoiseen toiminta-aikaan ilmassa, kun kulutus partiointitehtävissä on 2700 kg/tunti.

F-35 hävittäjän avulla voidaan ylläpitää reaaliaikaista kuvaa ilmatilasta kauas Suomen rajojen ulkopuolelle. Siihen tilaan ei kannata vihulaisen tulla lentelemään, vaikka olisi kuinka nopea. Torjuntaohjus on nimittäin aina nopeampi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Stealth on ja pysyy tärkeänä ominaisuutena.
Kestää pitkään ennen kuin on ohjuksia jotka löytävät taivaalta F35 koneen.

Suomeenkin varmaan joskus voi olla syytä niitä hankkia. Ei välttämättä nyt.

Olisi mahtava jos saataisiin hyvät vehkeet ja rahaa jäisi mieluusti hieman yli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei meillä ole varaa..Moni puolustaa mää haluan Super-Hornetit olisikohan syytä tarkastella mihin on varaa.Hyvä kuutioida mielessä 1970-luvulla ollut edes mitään mrd koneita verorahat käytettiin teitten ja kansakunnan koulutukseen nykyään verorahat menevät asejoppareille käytämme vuodessa jo' 3 mrd Puolusvoimien tarpeisiin ja Eurounion 2.1 mrd jäsenmaksuja virkamieskoneiston ylläpitämiseen joka 1991-luvulla maamme laskennallisesti turvallisuutta.Ilmeisesti Puolustusvoimissa luotu uhkuvia joihin pystytä vastaamaan millään lääkkeillä.Ei meillä ole varaa tämmöiselle kaupalliselle hankeelle jolla maan turvallusuus paranisi merkittävästi.Olemme jo Iso-Britanian ja Amerikan kanssa tehty kumpanuus sopimuksen ja kauttakulkusopparin lausekkeen mukaan lukien.Oliskohan syytä Pohtia mihin soppaan Puolusvoimat viemässä Suomea kun loppupelissä maksajana Työväestö ja Isommassa kriisissä ei ydiasevaltiolle löydy lääkkeitä edes NATOLTA ikävä kyllä..Puskin Itä-rajalta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Koko tuon ajan yhtiötä palvellut teollisen yhteistyön johtaja Maria Laine kertoo, että yhteistyön hyödyt Suomelle ovat olleet yli 3 miljardia euroa."
Mutta jos Hornetit olisi jätetty hankkimatta, mikä olisikaan ollut hyöty :-)
Kyllä Suomi lentopuolustuksen osalta pärjää vaikka Piper Navjolla, sitä paitsi tämä Growler näyttää enemmän rynnäkkökoneelta kuin puolustukseen suunnitellulta. Tai ehkä Suur-Suomi on taas joidenkin ajatuksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jälleen kommentteja, joiden mukaan Suomea ei kannata tai voi puolustaa. Voi, kannattaa ja pitää. Puolustamatta jättämisen hintalappu on se kallein hintalappu. Itseäni eivät edes ydinaseet pelota, niidenkin tuhokyky on rajallinen. Kovasti erityisesti USA:n teknologiaa kohtaan esitetään negatiivisia väittämiä, vaikka siellä on tehty suurimmat investoinnit kehitystyöhön. Kuudennen sukupolven hävittäjät tulevat vasta vuosikymenten kuluttua. Häive- ja häirintätekniikoilla pystytään vielä pitkään häiritsemään erilaisia antureita, ja passiivijärjestelmillekin kehitetään häirintäjärjestelmiä. Omalla tontilla maaperälle on tietysti vihollisen hankala asettaa runsasta määrää antureita.

Viikon hävittäjätilausuutisiin kuuluu Israelin hävittäjätilaus. Israelillahan on mm. F-35 -koneita, joita he tilaavat lisää, ja rinnalle ilmeisesti tulee mielenkiintoisesti F-15 -koneita, joita Israel modifioi hyvin reippaasti. F-35:stä on ilmeisesti jäänyt positiivinen kokemus, ja Israel on pieni valtio, johon kohdistuu valtava määrä turvallisuusuhkia. Israel on F-35:llä lennellyt ilmeisesti mm. Beirutissa, Iranissa ja mm. venäläisten S-300- ja S-400-ilmatorjuntajärjestelmien toiminta-alueilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi ja Puolusvoimat joutuneet ongelmaan edellisten Hornettien ostojen vuoksi velkaa kierteeseen.Olemme eläneet vuosikymmenet pienemmällä satsauksilla ilmavalvonnassa tällä vuosikymmenella hintalappu Hävittäjä hankinta karannut lapasesta joihin meillä ole varaa kansantaloudellisesti ja kestävyysvajen ongelmaa vuodesta toiseen ja verokertymät yksinkertaisesti riitä joka tuotaa ongelmia työväestölle ja yritystoimintaan.Suomi jo'kuilun partaalla olisikohan syytä istu hetkeksi ja pohtia.Tarvitaanko näin mittavaa hävittäjiä määrää koska muita keinoja ylläpitää kriisivalmiutta olisiko syytä pohtia ilmavalvontaa jakamista Pohjoismaitten kanssa tai liisata Ruotsista Jas 35 Grippen vuokralle.Ei meillä ole varaa velkaannumme jo 600000 tuhatta tunnissa velkapaisuu ja verokertymät riitä ylläpitää hyvinvointi valtioa.Suomelle kohtalonkello lyö järjettömälle ase hankinnalle johon ole varaa ensiaisesti talous kuntoon se parasta kriisivalmiutta..Järjetöntä kilpavarustelua tilanne parane merkittävästi Puolustuksessa jolla merkitystä pitkällä aikavälillä elinkaarikustannukset nousevat tähtitieteelisiin lukuhuin puhutaan 40-60 mrd..Puskin Itä-rajalta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei toimi enää, jos on ennenkään toiminut. Läpi näkyy aivan liian selvästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan että tämä tai Gripen valitaan Suomen uudeksi hävittäjäksi, tai jos sitten hankittaisiin näitä molempia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harva näyttää ymmärtävän tämän Suomen hävittäjäkaupan geopoliittisen merkityksen.

Jos/kun Suomi liittyy entistä kiinteämmin euroatlanttiseen sotilaspoliittiseen yhteisöön, niin se sataa suoraan Suomen turvallisuuspoliittiseen laariin. Hävittäjävalinta on tässä ihan keskiössä.

Kun meillä lopultakin on teknisesti täysin yhteensopiva moderni sotilaskalusto ja tietojärjestelmät läntisten mahtimaiden kanssa, niin tuskin meitä voitaisiin edes ajatuksen tasolla alkaa irrottamaan tästä maailman mahtavimmasta yhteisöstä. Ei ainakaan entisen suurvallan, nykyisen surkastuvan imperiumin vanhanaikaisine asevoimin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollahan rahalla saisi jokaiselle suomalaiselle oman diskopallon.
Ja jäisikin vielä rahaa puoluetukien nostoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei monella ole käsitystä kysymyksessä Suur-valta Idässä Ei populistiselle hölyn pölylle ole varaa pienellä maalla Krimin miehitys oli vain naks Nato edestä ja lähi-idässä Ei toivottu lapsia ampui 800 km ohjuksia elittijoukoilla tuli piilopaikoista uupelo.Monella käsitystä Pohjoisessa rajastamme 187 km päässä"Ydiaseita ja ohjusnyrkki joihin emme pysty vastaamaan millä Super-Horneteillä kyvetä edes torjumaan"isku tulessa yöllä kaikki elämiseen tarvittavat edellytykset olisivat siinä eikä Natolta löydy semmoisia lääkkeitä jolla pystyisimme Ydiasevaltiota laittamaan polville jolla omat enerkiat öljyt,kaasut ja siviliväestölle elintarvikkeet.Hölyn pölyä kansakunnan pelottelua mörököllillä Ei Idä-karhu meitä varten vastatoimia rakenna Pohjoiseen Baretsinmerelle vaan Natoa ja Ameriikkaa Ikävä kyllä..Tämä populista ajan vietettä Puolusvoimissa Ei niin ratkaisevaa vaikka jokaisella Suomalaisella olisi oma Super-Hornetti.Elämme 2020-luka ohjukset tulevat 6500 km päästä kohteeseen eikä tykistöpatteriston 38 km suoja-alueella kuin 1940-luvulla.Suomi on ruudutettu jo'vakoilusateenliittimeillä joka harjoitus näkyy realiajassa ja kaluston liikkeet pimeällä ja päivällä kolmanneksi ohjukset kulkevat säällä kun säällä..Turhaa verovarojen tuhlausta pienemmälläkin mölyllä voidaa tarkailla kuka liikku ilmassa...Puskin Itä-rajalta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikään kuin nämä lennokit turvaisivat Suomen turvallisuuden? Ensinnäkin nämä vehkeet kyetään paikantam,aan hyvin tarkkaan missä ne kulloinkin ovat" piilossa"Nyky tiedustelu tekniikka on kehittynyt niin hyvin että mitään ei voida maanpinnalla piilottaa. Toinen asia jos näillä joskus jouduttaisiin tositoimiin , ei ne aina voi ilmassa olla. Sotaa näillä ei voiteta eikä ratkaisu taisteluita käydä, tuhoa mahdollisen vihollisen puolelle voidaan aiheuttaa mikäli keritään ilmaan pääsemään. On utopista kuvilella että näillä jotenkin mahdollista vihollista peloteltaisiin ja että ne jokin rauhan tae olisi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

14:41
Ensimmäinen koronakuolema Pohjois-Pohjanmaalla – OYS:n yhteispäivystyksessä 15 työntekijää ja kolme ensihoitajaa altistunut koronalle
13:23
Päivän kotoiluvinkki: Puhdista kahvinkeitin marttojen ohjeilla
13:19
Ajokeli on paikoin erittäin huono Lapissa, puu kaatui talon päälle Kemijärvellä, Oulussa normaali kevättalven sää
13:13
Eduskunta hyväksyi ravintoloiden sulkemisen – pääministeri Marin tunnusti yritysten lisätukitoimien tarpeen
12:49
Toimittajamme seurasi tapahtumapaikalla: Thaimaan kone laskeutui Oulun lentokentälle, tarkastukset sujuivat ripeästi – "Hyvävointisen näköistä väkeä maskit päässä"
11:41
Uusimaa on nyt eristetty muusta Suomesta – tältä tiesuluilla näytti yöaikaan
11:38
Suomen rajat sulkeutuivat äkillisesti – operaatioon osallistuvat kertovat, millaista on valvoa Suomen ja Ruotsin rajaa Torniossa
104
Presidentti Niinistö moittii Ilta-Sanomissa kovin sanoin kansalaisia, jotka eivät tottele koronaohjeita: "Minä en sellaista halua ollenkaan hyväksyä"
68
"Maailma ei palaa ennalleen", sanoo EU-komissaari Jutta Urpilainen – Eurooppa on komissaarin mukaan nyt joukkue, jolla on sama maali
48
Krabista Ouluun palaavat matkustajat joutuvat tarkkaan syyniin –  "Kukaan ei saa lähteä kentältä tai myöhemmin muualta Oulusta julkisilla liikennevälineillä"
42
Toimittajamme seurasi tapahtumapaikalla: Thaimaan kone laskeutui Oulun lentokentälle, tarkastukset sujuivat ripeästi – "Hyvävointisen näköistä väkeä maskit päässä"
33
Mies kaahasi järjetöntä ylinopeutta Oulun Pohjantiellä, ylitystä liki sata kilometriä tunnissa – myös lukuisat rattijuopot työllistivät poliisia
30
Pohjois-Pohjanmaalla viisi uutta varmistettua tartuntaa – yksi henkilö tehohoidossa Oulussa
27
Halla-aho: Maahanmuuttajista apu maatilojen työvoimapulaan – "Sopivat kuin nyrkki naamaan"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Lapissa ja Koillismaalla luoteistuuli on tänään voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Ruohikkopalojen vaara on suuri maan etelä- ja länsiosassa sekä Etelä-Savon maakunnassa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maatilalle töihin

Aina nämä työnvieroksujat jotain keksii. Kaupungissa ei voi tietenkään myöskään töissä käydä kun tiet pölisee ja on auto... Lue lisää...
Pekkaxy

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

28.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image