Kotimaa

Suomi-rata lyhentäisi junan mat­kus­tusai­ko­ja, Oulun kauppakamarin johtaja haluaa kak­sois­rai­teen Ouluun saakka

Valtio perustaa uuden yhtiön edistämään rataverkon kehittämistä. Pohjoisessa kaksoisraide ulottuu Ylivieskaan mutta ei Ouluun. KUVA: Nina Susi
Kotimaa 5.2.2019 8:20
Pasi Klemettilä

Tampereella, Turussa ja pääkaupunkiseudulla kohistaan nyt junien kulun nopeuttamisesta näiden kaupunkien välillä ja puhutaan isoon ääneen Suomi-radasta. Oulu ei halua jäädä osattomaksi.

Suomi-rata -hankkeesta ja junayhteyksien nopeuttamisesta puhutaan eteläsuomalaisin äänenpainoin. Valtio perustaa uuden yhtiön edistämään rataverkon kehittämistä. Pohjoisessa kaksoisraide ulottuu Ylivieskaan mutta ei Ouluun.

Onko Oulu pudonnut keskustelun kelkasta, Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Tuovinen?

– Olemme huomanneet, että keskustelussa painottuu vähän niin kuin kilpailevana hankkeena tunnin rata Turkuun ja Tampereelle. Olemme alueen toimijoiden kesken painottaneet poliittiseen päätöksentekoon, että Suomi-radan keskeisiä tulppia on juuri tämä viimein pätkä Oulusta etelään päin.

– Asian markkinoinnin kannalta Helsinki–Tampere-osuus on painoarvoltaan suuri, mutta samaa rataa se on. Meidän tavoite on, että ensin lähdettäisiin täältä tekemään. Nämä ovat sen verran suuria investointeja, että tämä julkisuudessa ollut yhtiömalli on meidän tavoitteidemme mukainen, koska sillä voitaisiin nopeuttaa hanketta. Toivotaan, että siihen otettaisiin myös yksityistä rahaa aikanaan mukaan.

Onko Oulu sysätty syrjään?

– Ei ole. Mutta täältä päin pitää huutaa pikkuisen isommalla volyymilla, että se kantaa Etelä-Suomen pöhinän yli ja pääsee siihen keskusteluun mukaan. Kyllä siihen on havahduttu kaupungin, liiton ja muiden toimijoiden kanssa, että pyritään vaikuttamaan voimakkaammin suoraan.

Jos junayhteys Tampereelle nopeutuu, vaikuttaahan sekin sinänsä Ouluunkin?

– Vaikuttaa, mutta jos miettii volyymeja tonnistossa, suurimmat volyymit menevät Oulusta etelään päin. Siinä tulee ongelmaksi, että matkustajaliikenteen nopeuttaminen ei onnistu ennen kuin saadaan kaksoisraide koko välille Ouluun asti. Kun raskas liikenne kulkee hitaasti, se ei mahdollista suurta nopeutta matkustajaliikenteessä. Suhteellisesti ottaen kolmoisraide Tampereelta Helsinkiin ei auta meitä niin paljon kuin täällä viimeinen sata kilometriä kaksoisraidetta.

– Jos meillä on tavoite tiputtaa kokonaismatka-aika (Oulusta Helsinkiin) neljään tuntiin, Tampereelle pitäisi päästä kolmessa tunnissa. Täällä voitaisiin saavuttaa enemmän nopeuttamista.

Valtio kehittämään rautatietoimialaa

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa liikenne- ja viestintäministeriön esitystä, jonka mukaan rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö.

Lue lisää 05.02.2019 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (112)

Mitä ihmeen mutinaa tämä nyt on. Tavaraliikenne ei ole mikään ongelma. Se on aina alistettu henkilöjunille. Ne väistävät, kun henkilöjuna tulee. Jos ja kun ei homma hoidu, on vaihdettava operattooria. Eurooppa on täynnä asiansa osaavia suunnittelijoita. Jos parasta halutaan, niin hakekaa oppi Sveitsistä. Vielä parempaa saisi Japanista, mutta Sveitsin tasokin on jo 10-kertaa parempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelän puolueiden puheenjohtajat ei ole Oulun suuntaan mitään lupaamassa, radasta puhumattakaan.
Kokoomus, SDP haluaa Turkuun, Tampereelle, myös Itä Suomeen. Nykyinen porvarihallitus haluaa myös mielettömän kalliin Tallinnan tunnelin.
EU haluaa taas Oulun suuntaan sijoittaa paljon EU rahojaan ja siitä Ruotsin kautta Eurooppaan, näyttää pahasti, ettei Helsingissä asia millään etene, kaksoisraide tulisi varmasti Ouluun ja lopultakin Kemistä rata Ruotsin rajalle.
Etelän politikot yrittää saada miljardit sinne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on kyllä viimeiset hetket nostaa Oulun profiilia tässä keskustelussa. Helsingissä näissä keskusteluissa ei tosiaan ole kuuluneet kuin Helsingin pisararatas sekä Tampereen ja Turun tunnin junaradat. Näistä ainoastaan keskimmäisestä eli nopeasta Hki-Tre -osuudesta olisi edes osittaista hyötyä muuallekin maahan. Se tuntuu keskusteluista unohtuvan että Suomi jatkuu vielä Tampereelta melko pitkälle, mutta valitettavan vähän pidemmällä radan varrella kärvistelevät kaupungit tätä asiaa ovat tuoneet esiin. Tähän olisi saumaa kytkeä jopa jäämeren rata tai pohjoisesta ruotsiin/norjaan ulottuvat junayhteydet, joiden puuttuminen tuntuu nykymaailmassa hieman oudolta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No kerrohan miksi Ouluun pitäisi jotain ratainvestointeja tehdä, kun ei ole edes käyttäjiä?
Tre. Tku. Hki. alueella lähes 3 miljoonaa käyttäjää ja oulussa 200 000.
Pisararata on tärkeä johon saadaan suunnata lähijunaliikenne ja se taas vapauttaa Helsingin rautatieaseman kapasiteettia.
Suomi jatkuu Tampereelta tosiaan melko pitkälle, mutta myös autioituu eli ei ole ihmisiä, käyttäjiä.
Pitää myös muistaa, ettei ratoja kannata pelkille maisemille rakentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampere Seinäjoki välillä on paljon enemmän liikennettä kuin Helsinki - Turku välillä. Siitäkin huolimatta että Seinäjoelle ei ole kaksoisraidetta. Rakentamalla kaksoisraide tälle välille matkustajamäärät kasvavat edelleen.

katso liikennemääriä ja muutenkin kommenttia väitteisiisi esim.
https://www.aamulehti.fi/a/200788584

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opettele tulkitsemaan tilastoja, nyt et osaa. Oli kyse Ouluun matkaavista ja niin vähän matkustajamäärän takia ei kaksoisraidetta kannata tehdä.
Kaksoisraide on jo nyt Hki- ylöjärvi välillä, joten siitä eteenpäinkään ei tarvita koska nykyinen riittää vallan hyvin.
Sen sijaan välille Hki- Tku radan kapasiteetti ei riitä ja siksi pitää saada lisää ratoja.
Siinä sinulle hiukan totuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö kaksoisraide pitänyt alun perinkin tehdä Ouluun asti? Missä vaiheessa se on päätetty jättää tekemättä loppuun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lueppa kaksarin kirjoitus, julkaistu klo 10.39 siellä vähä tietoa Helsinki-Oulu kaksoisraiteista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuosikymmeniä rahat oli aina lopussa Oulun radan kohdalla ja Seinäjoelle asti rahaa löytyi, sitten Urpilaisen Kokkolaan asti, sitten olikin jo erittäin vaikeaa ja aikaa meni.
Vaalilupaukset ei lupaa Ouluun mitään, EU rahat olisi mutta eipä näytä Etelässä kiinnostavan tippaakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä väliä sillä on, että ihmiset ajelee junilla jostakin TampereTurusta Helsinkiin? Ei se oikeasti kehitä mitään. Rautatiet ovat strategisia kulkuväyliä, joiden on palveltava valtion kokonaisetua. Tavarat, sotilaat yms. asiat tässä ratkaisevat. Valtakunnan läsnäolo sen alueellaan. Kaikki muu on valetta ja sabötöörien julistusta. Älkääkä yrittäkö selittää, että raitiovaunussa matkustelukin Helsingissä kasvattaa bruttokansantuotetta enemmän kuin oikean työn teko muualla Suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sillä se väli, että nämä ihmiset kun elättävät sinutkin. Muualla Suomessa kun oikeaa työntekoa ei juurikaan ole, varsinkaan Oulusta pohjoiseen.

Verotulojen osalta uusmaalaiset yritykset ovat koko Suomen selkäranka, sillä ne maksavat veroja ja maksuja yli 27 miljardia euroa vuodessa. Uusimaa rahoittaakin muuta Suomea.

Uudeltamaalta kerätään veroja huomattavasti sen väestöosuutta enemmän ja yksityisen sektorin työpaikoissa se on selkeä ykkönen. Tämä selviää Helsingin seudun kauppakamarin teettämästä Yritysten todellinen jalanjälki -tutkimuksesta, jossa on laskettu ensimmäistä kertaa uusmaalaisten yritysten verojalanjälki.

Uudellamaalla toimivat ja sitä kotipaikkanaan pitävät yritykset tuottivat valtion kassaan edellisvuonna yhteensä 27 miljardia euroa: yli 11,6 miljardia euroa arvonlisäveroja ja erilaisia välillisiä tuoteveroja, lähes 2,3 miljardia yhteisöveroja, yli 225 miljoonaa kiinteistöveroja, noin 6,8 miljardia palkkaveroja ja 5,5 miljardia eläkevakuutusmaksuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää unohtako lähijuna liikennettä, joka on vetovoima tekijä Oulun seudulle ! Etelän kaupungit imevät kaikki ratahankkeet, muut jäävät nopen osille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksisuuntainen rata Ouluun tietäis sitä että lähtijöitä olis enemmän kuin tulijoita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide ois hyvä. Nykyiselläänkin voitaisiin matka-aikaa lyhentää siten että asemalta lähdettäisiin pienemmällä junalla ison perään ja liityttäisiin vauhdissa siihen. Näin junan ei tarvitsisi pysähdellä välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi olla Oulu-Ylivieska radalla edes 2-4 kpl kahden kilometrin pituisia osia, joissa on kaksoisraidetta. Tällöin hitaampi tavarajuna voi odottaa hetken nopeampien junien ohitusta. Kun aikanaan rahaa saadaan lisää, niin voi rakentaa kaksoisraidetta enemmänkin hyödyntäen aiemmin rakennetut osuudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (112)

Uutisvirta

49
Yrittäjien Mikael Pentikäinen on huolissaan tulevista verolinjauksista: "Vaalikampanjoinnissa monien puolueiden kädet olivat syvällä yrittäjien taskuissa"
43
Kellojen siirtelyn loppuminen vaatii vielä monta päätöstä – Suomessa ratkaisu kesä- tai talviajasta on vastavalitulla eduskunnalla
30
Miten Oulun Kaupunginojaa pitäisi kehittää? – kaupunkilaisilta kysytään toiveita ja historiatietoa
22
Kirkkovaltuusto hyväksyi suunnitelmat Ylivieskan uudesta kirkosta – Kirkkohallituksen yliarkkitehdilta kehut hyvästä työstä ja kohtuullisuudesta
11
Kerro meille: Millaisia muistoja sinulla on Iin Rysäklubista?
9
Kärpät kaatui Hämeenlinnassa sysimustaan minuuttiin toisessa erässä – Manner HPK:n salamamaaleista: ”Ei siinä mielestäni mitään isompia virheitä tapahtunut”
8
Uudet nopeusvalvontalaitteet saadaan toimintaan kesälomakauden kynnyksellä – Teiden varsilla olevat tyhjät tolpat ovat sen sijaan jo aloittaneet työnsä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 12 Ahvenanmaan maakunnassa. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakunnissa. Ruohikkopalojen vaara on suuri Ahvenanmaan, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Ilkeää on, tuo kateus nimittäin. Alle promille, siis tuhannesosa eläkeläisistä, saa yli kymppitonnin eläkettä (Iltalehti... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

24.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image