Kotimaa

Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ra­ta­hank­keel­le – päätökset luvassa ensi kesänä

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee Euroopan komissiolta rahaa ratahankkeisiin. Arkistokuva. KUVA: Jukka Ritola / Aamulehti
Kotimaa 20.2.2020 20:54
Hannu Toivonen

Turun tunnin junan lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö hakee Euroopan komissiolta tukea muun muassa Vantaan ratikalle.

Suomi hakee rahoitustukea Turun tunnin junan ja Suomi-radan (Tampere–Helsinki) suunnitteluun Euroopan komissiolta.

Lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle.

Helsinki–Turku-välin raideliikenteen kehittämiseen liikenne- ja viestintäministeriö hakee EU:lta 37,5 miljoonaa euroa. Hankeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.

Tampereen ja Helsingin välisen radan kehittämiseen haetaan 11,7 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.

Tukea haetaan Helsinki–Tampere-selvitykselle, johon kuuluu Pasilan ja Keravan välinen Lentorata sekä yhteys Tampereelle. Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.

Espoon radan rakennussuunnitteluun Suomi hakee 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.

Espoon rata on osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta. Tälle hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee 6,5 miljoonaa euroa raideliikenteen kehittämiseen Pasilan ja Riihimäen välillä. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa.

Tällekään hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.

Vantaan kaupunki hakee 10,15 miljoonaa euroa Vantaan ratikan suunnitteluun. Siitä tulisi osa Helsingin pikaraitioverkkoa.

EU-tuki voi olla enintään puolet suunnittelukustannuksista

Turun tunnin juna valmistumisarvio on tällä hetkellä vuoden 2031 loppu. Helsingin ja Tampereen välinen nykyistä nopeampi liikenne voisi alkaa vuonna 2036.

Turun tunnin junahanke on suunnittelussa pidemmällä kuin Suomi-rata, mikä mahdollistaa sen nopeamman etenemisen.

EU-rahoituksen saaminen olisi kova piristysruiske hankkeille. Unionin tuki voi olla enintään puolet suunnittelukustannuksista ja 20 prosenttia rakentamiskustannuksista.

Suomi-radan osia ovat Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata sekä jatkoyhteys Tampereelle. Jatkoyhteys olisi joko uusi ratalinjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle tai nykyisen pääradan parantaminen Riihimäen ja Tampereen välillä.

Päätökset tulevat kesällä

Euroopan komissio on ilmoittanut alustavasti, että päätökset hankkeiden rahoittamisesta tehdään kesä-heinäkuussa.

Viime viikolla valtio ja kunnat pääsivät kauan odotettuun neuvottelutulokseen Turun tunnin junan ja Suomi-radan (Tampere-Helsinki) osalta. Hankkeet vaativat vielä kuitenkin paljon suunnittelua, sopimista ja rahoituksen hakua.

Neuvottelut ja päätökset rakentamisesta ovat vasta kaukana tulevaisuudessa.

Hinta on miljardeja

Suomi-radan rakennuskustannuksiksi on arvioitu noin 4,6–5,75 miljardia euroa, riippuen jatkoyhteydeksi valittavasta vaihtoehdosta.

Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen matka-aika laskisi uuden ratalinjauksen myötä alimmillaan 45 minuuttiin. Nykyistä päärataa kehitettäessä Tampereen ja lentoaseman välinen matka-aika olisi nopeimmillaan noin 65 minuuttia.

Turun tunnin junan alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin on noin 2,76 miljardia euroa.

Matka-aika Helsinki-Turku -välillä olisi nopeimmillaan noin 73 minuuttia niin sanotuilla Express-junilla. IC-junilla matka-aika olisi noin 86 minuuttia.

Suomi-rata parantaisi myös koko Suomen saavutettavuutta. Muun muassa Seinäjoen ja Helsingin välinen matka-aika voisi olla alustavien arvioiden nykyisen noin 2 tunnin 38 minuutin sijaan noin 1 tunnin 54 minuutin ja 2 tunnin 14 minuutin välillä.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Pohjoinen maamme tyhjenee. Kaksoisraiteen rakentaminen ei mahda pohjoista auttaa. Oulu on epätoivoisesti taisteleva saareke kaukana todellisista markkina alueista. Maamme pohjoisosan tulevaisuus on haastavaa. On ikävä huomata esim. kaupunkimme kummallinen tyyli. Aluetta paisutetaan rakentamalla,väestömäärää lisäämällä,silti ei pystytä luomaan kehittyvää,työpaikkoja lisääntyvää olotilaa. Varsinainen kaupunkilaisten hyvinvointi on kakkossijalla. Pönkitetään ulkoista olemusta samanlaiseksi kuin muut kaupungit ovat. Jos Hki-Tallinna tunneli joskus tulee niin ei se ainakaan pohjoista hyödytä. Vaasa Uumaja pengertietä suunniteltiin aikoinaan. Se rakentaminen olisi ollut isku Perämeren kaupungeille. Oulu olisi tuskin muodostunut tälläiseksi kuinse nyt on. Vaasan alueolisi olluthyötyjä kuten etelä ja itä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelä-Suomi keskeisyys alkaa saada absurdeja piirteitä. "Espoon radat" ja muut kyllä ottavat tuulta alleen heti kun joku avaa suunsa. Milloinhan hallitus saa aikaan sen 5,6 miljoonan ihmisen pääkaupunkiseudun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mikä on järki tämmöisessä EU-sosialismissa eli ensin meidän kansan rahoista siirretään verojen kautta EU:lle joka vuosi yli 1000 miljoonaa euroa. Sitten anomalla anomme edes osan rahoistamme takaisin Suomelle. Ne ovat meidän rahoja alkujaankin. Antaa olla niiden rahojen kansalla. Näissä asioissa voidaan olla innovatiivisia ja oma Suomen hallintomme kuittaa hankkeensa joko verorahoilla tai sitten pyytää kansalta rahoitusta osaa asioista ja antaa sijoittaville kansalaisille pienen siivun siitä mikä hanke milloinkin on. Ne todellakin ovat meidän rahoja ja meidän ratoja ja teitä. Aletaanpa mennä enempi siihen suuntaan, että sitä faktaa ryhdytään painottamaan enempi, että ne kaikki ovat meidän kansan omaisuutta. Myös ne EU rahat ovat meidän vai ajatteliko joku, että Saksan rahoja tässä Suomen radoille laitetaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just samaa mieltä,ensin siirretään suomalaisten veronmaksajien rahoja eurooppaan ja sit yritetään kerjätä edes osaa takas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa taasen loistavaa että kaksoisraide Ouluun ei tukea ansaitse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide Oulusta Helsinkiin on se ykköskohde. Köyhän miehen Jäämeren rata Rollosta Pyssykylään on toiseksi tärkein raideinvestointi. Helsingin lähiliikenne ei tarvitse lisäraiteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeimmät hankkeet on nimenomaan pääkaupunkiseudun ratahankkeet, koska väkimäärä kasvaa kymmenillä tuhansilla joka vuosi ja junilla kuljetaan töihin lähialueille. Oululaiset ehtii sinne linnanmäen huvipuistoon hitaammallakin junalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustalaisten kehuma punaviherhallitus unohti taas pohjoisen Suomen tarpeet. Ei mitään mainintaa raideyhteyksien parantamisesta Oulusta Luulajaan ja sitä kautta muualle Eurooppaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo viime vuosikymmenellä oltiin huolissaan Suomen huoltovarmuuden säilymisen takaamiseksi, että miksi ihmeessä ei meillä Suomen niemellä tartuttu tasatahtiseen EU-rahojen, yhteneväisen EU-tuen hakuun Ruotsin kanssa, jossa hakemukset sekä myös suunnitelmat todella tehtiin ja ollaankin nyt jo jatkamassa raideyhteyttä aina Haaparantaan asti!

Turhaa se on sitten jälkijunassa vänistä järjen köyhyyttä, jos jostakin yllättävästä syystä ei valtiomme kauppa- ja varsinkaan huoltoyhteydet toimisi lainkaan meriteitse muihin maihin eikä kaksoisraideyhteyttäkään olisi vieläkään saatu rakennettua Ouluun saatika Tornioon asti!
Piti puuhastella noita ' muutaman minuutin matka-aikoja nopeuttavia, tärkeämpiä ' junayhteyksiä ja vielä älyttömän hinnoin!

Ei totisesti ole prioriteetit kohillaan täällä meillä Suomessa!

Jos Weissel, talousjohtajamme aidosti uskoo, että Oulun kaupungin sijoitus 900 000e Suomi-rataan, siis pääkaupunki Hki - Tre välisen työpaikkaliikenteen nopeuttamiseksi muutamalla minuutilla, vaikka Hämeenlinna vastustaa koko uudistusta, kun juna ei pysähtyisikään siellä, niin uskotaan jo täällä pohjoisessa naivisti, että edes joskus muka liikennöi sitten viho viimein varoja myös Ylivieska - Oulu välille vastavuoroisesti?
Uskoo, ken tahtoo, mutta kyllä nyky meno näyttää tosi ahneelta, eikä lainkaan tasavertaisena?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kiva, että hallitus pyrkii keskittämään kaiken asutuksen Kehä IIIn sisälle.
Tai ainakin kaikki kehittämisrahat, en muista vuosikymmeniin milloin infraan (tiet, radat, satamat) rahaa olisi mennyt vähemmän per capita Kehä-II sisäpulelle kuin ulkopuolelle.
Ja sama jatkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide eteni Ylivieskaan saakka. Nykyhallitusta ei pohjoinen kiinnosta. Odotamme ryhdistymistä hallituspuolueiden kansanedustajilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin suututtaa tuo Etelä-Suomen kehittäminen. Pohjois-Suomi on unohdettu tyystin näissä ratahankkeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtakunnan tasapainon vuoksi kaksoisraide Ouluun on ratkaisevan tärkeä. Muut mainitut hankkeet ovat vain paikallista näpertelyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinne unohtui se kaksoisraide ... noh aina ei voi voittaa, ehkä sitten kymmenen vuoden päästä uusiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliskohan tuen saamisen ehtona raideliikenteen yksityistäminen?
Olisi hyvä kuulla rehellinen totuus tästä asiasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7.4.
Britannian koronavauhti kiihtyy, lähes 800 kuoli vuorokaudessa – tuoreen tutkimuksen maassa voi kuolla jopa 66 000 ihmistä pandemian ensimmäisessä aallossa
7.4.
Muuttolinnut saapuivat Rommakonselälle Lukijalta
7.4.
Suomalaiset luottavat televisioon ja sanomalehtiin koronauutisissa – sanomalehtien suosio vahvaa etenkin nuorten aikuisten keskuudessa
7.4.
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
7.4.
Päivän kotoiluvinkki: Pienet asiat pitävät yllä kodin siisteyttä – hommia kannattaa jakaa eri päiville
7.4.
Eurooppaa kiertävä kilpaesteratsastaja Mirella Lesonen-Hakola on kaaoksen hallinnasta nauttiva ison perheen äiti – "Karanteeni ei meillä juuri vaikuttanut, koska normaalistikin ehditään hädin tuskin käydä kaupassa" Tilaajille
7.4.
Suomen hoivakodeissa tapahtunut jo ainakin 20 koronakuolemaa – yhdessä yksikössä kahdeksan virukseen menehtynyttä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Siitä vain lisää veroja. Loppuu sitten maksajat, sillä köyhemmätkin kuin Wahlroos muuttavat pois Suomesta. 43% nollasta ... Lue lisää...
pääomatulojakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image