Kotimaa

Suomessa vieraileva brittialus nielee sisäänsä merivettä ja laskee ulos valtavia mai­hin­nousu­ve­nei­tä – Suomi harjoitteli Itämerellä krii­sin­hal­lin­taa

Komentajakapteeni John Brennan on työskennellyt laivastossa kymmeniä vuosia. Yhteensä HMS Albionilla on miehistä noin 500 henkeä. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 11.7.2019 17:32
Meri Suominen

Vaasalaismoottoreilla varustettu maihinnousutukialus oli viime vuoden keväänä mukana Pohjois-Korean kauppasaarrossa.

Suomen ja kahdeksan muun maan valmiusjoukkojen yhteisharjoitukset Itämerellä ovat päättyneet. Harjoitusten päätyttyä komentaja-aluksena toiminut maihinnousutukialus HMS Albion saapui vierailemaan Helsingin Katajanokalle.

Britannian johtamien kansainväliseen kriisinhallintaan keskittyneiden nopean toiminnan JEF-joukkojen (Joint Expeditionary Forces) harjoitusten taustalla oli kehittää maiden välistä yhteistyökykyä sekä saada parempi kokonaiskuva toistensa toimintamalleista.

Baltic Protector -nimellä kulkeneisiin harjoituksiin osallistuivat kaikki yhdeksän JEF-maata. Suomen ja Britannian lisäksi maihin kuuluvat Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Ruotsi, Norja ja Alankomaat.

– Lähdimme Britanniasta kahdeksan viikkoa sitten osallistuaksemme harjoituksiin ja seuraavaksi suuntaamme kotiin, HMS Albionin komentajakapteeni John Brennan kertoo.

Albionin alakertaan mahtuu neljä maihinnousualusta.

Vajaan viikon kestävän Helsingin-vierailun aikana aluksella on ollut hieman JEF-harjoituksia kevyempää toimintaa. Miehistö on päässyt muun muassa pelaamaan jalkapalloa aluksella vierailleita urheilu-joukkueita vastaan.

Keskiviikkona Albionilla järjestettiin myös tilaisuus Krimin sodassa menehtyneen brittimerimiehen muistoksi. Aluksella on Brennanin mukaan aina pastori mukana matkassa.

Torstaina HMS Albion oli avoinna myös vierailijoille. Laivastovierailun isäntänä oli Rannikkoprikaatin komentaja, kommodori Janne Huusko. Alus jatkaa matkaansa koti-Britanniaan perjantaina.

Laivaston "linkkuveitsi"

HMS Albion on rakennettu Englannissa Barrow'n kaupungissa ja se otettiin käyttöön vuonna 2001. Massiivinen, harmaansävyinen alus on 176 metriä pitkä ja 29 metriä leveä. Miehistöä sillä on noin 500 henkeä.

Albionilla on käytössään kahdenlaisia maihinnousualuksia, joita on yhteensä kahdeksan. Se pystyy kuljettamaan yli 60-tonnisia kulkuneuvoja.

Britannian maihinnousutukialus HMS Albion vierailee Helsingissä Katajanokan laiturissa.

Maihinnousualuksia käytettäessä Albionin alimpaan kerroksen lasketaan noin kahden metrin korkuinen kerros vettä. Sen jälkeen perässä sijaitsevat portit avataan, jotta alukset voivat lipua ulos vettä pitkin.

– Tämä koko prosessi kestää suunnilleen puolestatoista kahteen tuntia, Brennan kertoo.

Albionissa on lisäksi lentokansi, jolle mahtuu samanaikaisesti kaksi helikopteria.

Massiivisen kokonsa ja painonsa vuoksi Albionin ohjaaminen ei ole kovin ketterää. Aluksen kulkunopeus on 18 solmua eli noin 33 kilometriä tunnissa. Kiihtyminen, hidastaminen ja kääntyminen vaativat siltä aikaa.

– 18 solmusta pysähdyksiin hidastaminen vaatii noin tuhannen jaardin eli puolen mailin matkan, Albionin navigoija Simon Shaw kuvailee 

Navigoija Simon Shaw on yksi siitä kourallisesta miehistöä, jotka taitavat aluksen ohjaamisen.

Tuhat jaardia vastaa hieman yli 900 metriä.

Koon aiheuttamasta jäykkyydestä huolimatta HMS Albion on John Brennanin mukaan monipuolisuutensa vuoksi kuin kuninkaallisen laivaston "linkkuveitsi".

HMS Albionin valmistuksen takana on brittiläinen BAE Systems, joka on mukana kilpailussa Suomen hävittäjähankinnoista.

HMS Albion

HMS Albion on Britannian kuninkaallisen laivaston maihinnousutukialus. Lyhenne HMS tulee sanoista "Her Majesty's Ship" ja Albion on muinainen Isoa-Britanniaa merkitsevä nimi.

Albionin kotisatama sijaitsee Plymouthissa HMNB Devonportissa, joka on Länsi-Euroopan suurin laivastotukikohta.

Alus tilattiin vuonna 1996 ja vesille se laskettiin noin kaksi vuotta myöhemmin. Käyttöönotto tapahtui vuonna 2001.

Voimanlähteenä toimii neljä Wärtsilän dieselmoottoria.

Kuningatar Elisabet II:n ja prinssi Philipin tytär, prinsessa Anne, on HMS Albionin sponsori.

Aluksen motto on "Fortiter, fideliter, feliciter". Vapaasti suomennettuna motto tarkoittaa rohkeutta, uskollisuutta ja menestystä.

Albion lähetettiin viime vuoden keväänä vahvistamaan Pohjois-Korean kauppasaartoa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (29)

Briteillä riittää rahaa sotakalustoon ja laivastojensa seilaamiseen ympäri maailmaa. Englantilaisissa kouluissa sen sijaan kärsitään niin pahasta rahapulasta, että kouluilla ei ole varaa antaa lapsille kyniä ja liimapuikkoja. Opetuksesta nipistetään ja luokkakoko on aivan liian suuri sekä opettajille että oppilaille.
Nimim. Kaksi lasta englantilaisessa koulussa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei koira karvoistaan pääse. Entinen siirtomaavalta ja imperiumi on taas täällä kuten 1800-luvulla.

Sotakalustoon rahaa riittää samalla kun sosiaalivaltiota ajetaan alas, mutta luokkayhteiskuntahan Brittivaltio on.

Vielä surkeampi tapaus on kokurssikypsä Kreikka, jonka puolustumenot ovat älyttömät varsinkin siinä mielessä, että maa varustautuu toista natomaata (Turkki) vastaan.

Toisaalta kreikkalaiset saattavat olla viisaampia kuin meidän naiivit natointoilijat, so. tietävät, ettei mitään "turvatakuita" todellisuudessa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein sanotti. Brittiläinen merirosvokoira, mutta ei entinen siirtomaaisäntä. Entisiin siirtomaihin on koulutettu brittiläistä isäntää palveleva kuuliainen, hyvin toimeentuleva eliitti. Yhtiöittämisen seurauksena kaivokset ja tuotanto on edelleen pääasiassa brittien omistuksessa. Maatalous on kyllä ajettu alas valkoisten farmarien siirryttyä joukoittain muihin maihin. Vertaa konkurssikypsä Zimbabwe.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä englantilaisesta koulutusjärjestelmästä ihan fiksua porukkaa valmistuu. Itselläni on ollut useita englantilaisia kolleegoja, ja täyspäistä porukkaa ovat olleet kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Isäntämaasopimus on positiivinen asia Suomen kannalta kuten myös puolustussopimus Britannian kanssa. Suomessa tällaiset sopimukset syntyvät laillisesti ja mikäli valitettavaa muotoseikoista lyötyy, on valitukset osoitettava oikeuskanslerille. Ei niistä trollit huutoäänestyksellä päätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on yleisen syyttäjän tehtäviin kuuluva prosessi, jos näin vakavasta asiata on päätetty ilman eduskuntakäsittelyä. Trollit toimivat nilkkoja nakertaen. Kansa johdettiin tietoisesti harhaan poliittisen eliitin (presidentin) toimesta. Ihmettelen miksei oikeuskansleri toiminut itsenäisesti. Kukaan ei siis huomannut kertoa kanslerille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansleri on valitukset tutkinut ja aiheettomiksi todennut. Etkö ole seurannut asioita?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta kait. Kansleri kuuluu samaan eliitti herrakerhoon, eikä meillä ole mahdollisuutta käydä hänen "päänsä sisässä" aivoituksia tarkastelemassa. Emme tiedä miten hänet on koodattu käsittelemään suomalaisen yhteiskunnan "laillisuutta".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä sinunkaan ei pitäisi yrittää käsitellä suomalaisen yhteiskunnan "laillisuutta". Suomessa on sentään laillisuus aika korkeassa kurssissa, kun tämän pallon valtioita arvioidaan ja rankataan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pian lauletaan jälleen, ja se oolannin sota oli kauhiam sunfaraa sunfaraa... ja päälle hurrataan.
Britit ovat yrittäneet tänne aiemminkin väkivalloin, mutt tullut tojutuksi. Nyt isäntämaa sopimuksen mukaan tulevat kutsumatta ja kulut korvataan. Eikös olekkin hauska juttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän siitä ole kuin muutama vuosisata, kun engelsmanni kävi Oulussakin tekemässä tuhotöitä. Polttivat Tervahovin ja siinä ohessa jo maksamansa englannin laivaston tilaamat sadat tervatynnyrit. Syynä oli jo silloin syvä viha Venäjää kohtaan.
Paluumatkalla tuhotöitä pitkin Pohjanlahden rantoja. Sama alistamisen politiikka ei ole muuttunut miksikään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tuo täällä tekee? Seuraavaksi odotellaan taas venäjän pommikoneiden ylilentoja. Ja ihan oma vika.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tirpitz (1936-1944, Saksa)

Uppouma 42 900 t (tyhjä), 52 600 t (max)
Pituus 251 m
Leveys 36 m
Syväys 8,7 m
Koneteho 150 000 hv (110 MW)
Nopeus 30,8 solmua
Miehistöä 2 608

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (29)

Uutisvirta

10:27
Yksi kuoli henkilöautojen nokkakolarissa Viitostiellä Suomussalmella – kaksi muuta autoissa ollutta kiidätettiin sairaalaan
10:02
Pimeät katuvalot ovat kulkijoiden riesana Oulussa – ledeissä ongelmia aiheuttaa lamppujen huolto
9:00
Essee: Taina Kinnunen järkyttyi matkallaan kodittomien määrästä ja hämmästyi ylenpalttisista kohteliaisuuksista – amerikkalainen löytää kehuttavaa vaikka kookkaasta matkalaukusta Tilaajille
8:55
Henkilöauto ajoi Sievissä ulos tieltä, törmäsi puuhun ja kaatoi valopylvään – kaikki neljä autossa ollutta loukkaantuivat
8:00
Frozen 2 kiilaa katsotuimpien elokuvien joukkoon Suomessa, ja animaatioiden voittokulku jatkuu – Miksi niitä ei vieläkään kunnolla arvosteta? Tilaajille
8:00
Kysyimme, onko työaika Suomessa liian lyhyt – "Vastaus riippuu paljon siitä, minkälaisesta työstä puhutaan"
8:00
Venezuelan oppositiojohtaja syrjäytettiin laittomalla äänestyksellä – "valtio on valtaisan järjestäytyneen rikollisuuden hallussa" Tilaajille
51
Kysyimme, onko työaika Suomessa liian lyhyt – "Vastaus riippuu paljon siitä, minkälaisesta työstä puhutaan"
11
Harry ja Meghan menettävät kuninkaalliset tittelinsä eivätkä saa enää valtion varoja – Kuningatar Elisabet: "Tuen heidän toivettaan itsenäisemmästä elämästä"
7
Mikko Rautalin opettaa nuoria sairaalakoulussa – Aknestikin ex-rumpali antaa kaikille perheille yhden vinkin: "Voisi olla ihan hyvä, että kotona keitetään pottuja neljän aikaan"
7
Oululaiset eivät ole ottaneet kultuuripääkaupunkihanketta omakseen Lukijalta
7
IS: Elisan pu­he­lin­myy­jät va­leh­te­li­vat asiak­kail­le – Yhtiön kä­si­tyk­sen mukaan käy­tän­tö oli pe­siy­ty­nyt ty­tär­yh­tiön Enia Oy:n Poh­jois-Suo­men myyn­ti­yk­sik­köön
4
Niskanen räväytti toiseksi Nove Mestossa, Hyväriselle paras maailmancupin sijoitus –  "Teknisimmissä mutkissa en ollut ihan omimmillani"
3
Oulun joukkoliikenteen busseissa otettiin käyttöön ensimmäiset infonäytöt – kesän jälkeen näyttöjä löytyy lähes kaikista busseista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono aluksi Kainuun maakunnassa, Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumipyryn ja lumisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Keski-Lapissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Olen ansiosidonnaisella

132 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei ihan normaali nainen, enkä sellaista kaipaa

Tuskin susta on miehetkään kiinnostuneet. Lue lisää...
Late vanahana

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image