Kotimaa

Suomessa re­kis­te­röi­tiin joulukuussa uusia henkilöautoja 33,2 prosenttia edellisvuotta enemmän

Muuttujia on monta, mutta autokaupan lähitulevaisuus näyttää pitkästä aikaa enemmän valoisalta kuin synkältä. KUVA: Eriika Ahopelto
Kotimaa 19.1.2020 14:57
Ilari Tapio

Myös muualla Euroopassa kirjattiin mojovia kasvulukuja. Hyppäys ei kuitenkaan suoraan johtunut uusien autojen myynnin kasvusta.

"Uusien autojen rekisteröintiluvut ovat rajussa laskussa."

Näin uutisoi Lännen Media viime vuoden lokakuun alussa. Autokaupan näkökulmasta tilanne näytti syksyllä perin kehnolta, sillä luvut olivat pudonneet koko vuoden ajan.

Sitten tapahtui käänne: 31 päivän ihme. Jo samaisen lokakuun luvut näyttivät 12,8 prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Marraskuussa oltiin taas vähän miinuksella, mutta joulukuu oli suorastaan superhyvä.

Ensirekisteröintejä oli joulukuussa kaikkiaan 26,6 prosenttia enemmän kuin joulukuussa 2018. Uusissa henkilöautoissa kasvu oli vielä hurjempaa. Niitä rekisteröitiin peräti 33,2 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.

Muualla Euroopassa kehitys oli samankaltaista: autojen ensirekisteröinnit kasvoivat joulukuussa kaikkiaan 21 prosenttia.

Pitkät toimitusajat selittävät

Miten tässä näin pääsi käymään?

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan pääselitys ei ole se, että vuoden 2019 viimeisellä vuosineljänneksellä olisi myyty poikkeuksellisen paljon uusia ajoneuvoja. Se voi olla vain osasyy.

Suurin selittävä tekijä on uusien autojen pakokaasupäästöjen tuore WLTP-mittaustapa. Ensimmäisenä maana maailmassa se otettiin käyttöön Suomessa vuoden 2018 syyskuussa, jonka jälkeen sitä tosin vielä viilattiin ja höylättiin.

Uudistus aiheutti autotehtaiden testilaboratorioihin muutoksia, joiden seurauksena toimitukset ruuhkautuivat.

– Tuli mahdottoman pitkiä jonoja eli toimitusviiveitä. Tehtailla ei kerta kaikkiaan ollut toimittaa uudella tavalla mitattuja autoja myyntiin, Rissa toteaa.

– Kun jonot vihdoin loppuvuonna 2019 purkautuivat, ensirekisteröintien määrät kasvoivat jyrkästi edellisvuoden loppuun verrattuina. Tämä näkyi koko Euroopassa.

Nyt pukkaa vähäpäästöisiä

Edelliseen osin liittyen kehitykseen vaikuttavat myös EU:n päästörajoitukset, jotka edellyttävät, että autonvalmistajien kaikkien henkilöautomallien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alittavat 95 grammaa kilometriä kohden.

– Deadline on vuoden 2021 lopussa. Kun mukaan kuitenkin lasketaan vuosina 2020 ja 2021 toimitetut autot, teollisuuden on rajut sanktiot välttääkseen suorastaan pakko saada markkinoille vähäpäästöisiä autoja. Niitä pusketaan nyt voimalla, Pekka Rissa vakuuttaa.

– Voi sanoa, että jos käsijarru on ollut pitkään päällä, niin viime vuoden lopulla se otettiin pois päältä. Mollikauden jälkeen duurivoittoinen meno jatkuu myös tänä vuonna. Toimitusviiveitä voi tosin olla, jopa vuoden mittaisia.

Autokaupan tämän vuoden suomalaisen kasvutavoitteen keskusliitto asetti varsin maltilliseksi.

– Oletus oli, että talouskehitys on vaimeaa. Niissä oloissa uusien autojen myynti aina laskee. Nyt on kuitenkin tullut vähän positiivisempaa signaalia. Siksi ehkä nostamme ennustettamme parin viikon päästä, Rissa arvelee.

Kokonaisluvut

laskivat silti

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 114 200 henkilöautoa.

Määrä on 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018 ja edustaa 2010-luvun keskitasoa.

Myös pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun.

Sen sijaan kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat edellisvuoteen nähden.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Ajamme lähes aina taxilla, koko perhe. Menee yrityksemme kuluihin. Eipä tarvitse tuskailla parkkiongelmien takia tai raaputella jäisiä laseja jne. Näin on tehty vuosikausia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En vaihda ajoneuvoa kuin 10-15v:n välein,koska se on paras ilmastoteko.Siis,en kuluta tarpeettomasti kalliita raaka-aines osia.Ajoneuvoni on nyt ajettu yli 800 tkm.eikä ollenkaan ole vaihto tai romutusvalmis.Säännöllinen huolto on aina kaiken a ja o,ihmiselle ja ajoneuvoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No se ei ole paljoa vaatinut..suomessa autojen keski ikä muistaakseni 14 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kotitalouksilla pankkitalletuksia 95 miljardia euroa yhteensä Suomen Pankin tietojen mukaan. Ei kaikki ole sitä köyhää kansaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse asiassa väestö ei köyhdy ja tuloerot eivät ole kasvaneet tällä vuosituhannella.

(Varallisuuserot ovat kasvaneet, kiitos uskomattoman kymmenen vuotta jatkuneen pörssirallin ja asuntojen hintojen nousun muutamassa isossa kaupungissa. Mutta se on eri asia kuin tuloerot.)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei suinkaan väestö köyhdy, päinvastoin. Eläkkeet nousevat sitä mukaa kun täydet työeläkkeet saadaan. Ja eläkeläiset uusia autoja ostaakin. Tileillä on rahaa enemmän kuin koskaan. Korot alhaalla niin rahaa vaikka autoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka kummassa ostaa uuden auton? Jopa 2000 vuoden autot ovat jo niin hyviä että ei paljoa tarvitse tehdä katsastukseen. Ja saahan uuden karheita edullisesti Ruotsista. Kaasu-auto olisi mielessäni, mutta odottelen vielä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän se on eikö se ole vähän sama asia kun ostaa käytetyn elektroniikka laitteen yms.jonkunhan on ostettava laitteet ja muut uutena että jotku voi ostaa ne halvalla kirpparilta tai torilta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uuden ostaa se joka haluaa huoletonta autoilua. Takuu kun on voimassa niin yksi huoli vähempi elämässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takaako se takuu ettei tule vikoja?
Samat huolet, joku muu vain maksaa.
Sama stressi, maksoi kuka vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naapureita kun kahtelee niin näyttää monet heistä ajavan uuvella maasturilla :) Ei en ole kateellinen minulla on erittäin hyvä ja luotettava 09 vuotinen diesel auto jota en helepolla hävitä.. Sitte kun aika tulee niin kaasuauto on seuraava kapistus jos tullee itäsuomeen tankkausasemia :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä on autoliikkeet uusia autoja pullollaan joissa on valmiiksi kontissa kilvet, eli rekisteröitynä. Maksut eivät vaan vielä mene valtiolle näistä rekeisteröinneistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmiset halusivat pelastaa joulun uudella kodilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image