Kotimaa

Suomen tulevan hävittäjän maaliosastona lentävät nykyiset Hornetit ja Hawkit, kun hävittäjiä testataan ensi viikosta alkaen Pirkkalassa

Ilmavoimien Hornet lentää Suomen tulevan hävittäjän koevastustajana tammi–helmikuun testaustapahtumassa. Arkistokuva. KUVA: Jari Toivonen
Kotimaa 2.1.2020 11:11
Joonas Kuikka

HX Challenge -testaustapahtumassa kaikki viisi hävittäjäkandidaattia lentävät Suomen hankalissa talviolosuhteissa. Jokainen valmistaja tuo 2–4 hävittäjää Pirkkalaan, ja vastaansa ne saavat taivaalla muun muassa Suomen ilmavoimien Hornetin. Suomalaiset koelentäjät pääsevät näillä näkymin Eurofighterin, Rafalen ja Super Hornetin kaksipaikkaisten versioiden kyytiin.

Suomen hävittäjähanke nytkähtää tositoimiin ensi viikon lopulla, kun yhteiseurooppalaisen Eurofighterin testijakso alkaa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa torstaina.

Jokaista viittä hävittäjäkandidaattia testataan seitsemän arkipäivän ajan, joten testit kestävät helmikuun loppuun asti.

Toisena testivuorossa on ranskalainen Rafale, kolmantena ruotsalainen Gripen ja neljäntenä sekä viidentenä amerikkalaiset F-35 ja Super Hornet.

Hornet vastassa ilmassa

Ilmavoimat vahvistaa tiedotteessaan torstaina, että hävittäjien maaliosastona lentävät ilmavoimien nykyiset Hornet-hävittäjät ja Hawk-harjoitushävittäjät.

– Hävittäjät kuvaavat ilmassa maaleja. Horneteilla ja Hawkeilla testataan, kuinka hyvin tutka ja passiiviset sensorit toimivat, kertoo ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen Lännen Medialle.

Eri testitapahtumissa suomalaisia hävittäjiä on kuvitteellisena vastustajana ilmassa noin neljästä kuuteen kappaletta. Horneteja tai Hawkeja ei kuitenkaan ole kaikilla koelennoilla, vaan ainoastaan vastailmatoimintaa koskevissa testeissä.

Jokainen hävittäjävalmistaja tuo Suomeen 2–4 lentokonetta, sillä ilmavoimat edellyttää välillä kahden hävittäjän yhteislentoa ilmassa. Näin pystytään testaamaan ainakin hävittäjien tiedonsiirtoa ilmassa.

Monen kyytiin myös suomalainen koelentäjä

Suomalaiset koelentäjät eivät itse lennä testattavia hävittäjiä yksin, vaan valmistajat tuovat mukanaan lentäjät. Kaksipaikkaisissa hävittäjissä suomalainenkin koelentäjä pääsee puikkoihin toisena lentäjänä.

Eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan ainakin Rafalesta ja Super Hornetista on tulossa kaksipaikkainen versio Suomeen. Lisäksi Eurofighter tuo todennäköisesti kaksipaikkaisen mallin testitapahtumaan.

Ruotsalaisesta Gripen E -hävittäjästä ei tule kaksipaikkaista F-versiota, mutta Saab on tuomassa muokatun kaksipaikkaisen Gripen D -hävittäjän, jossa on uuden E-hävittäjän monitoreja.

Yksipaikkaisten F-35:n ja Gripen E:n kyytiin ei suomalaisilla koelentäjillä kuitenkaan ole asiaa tammi–helmikuussa.

Amerikkalaisen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin Growler-versio on todennäköisesti tulossa myös testitapahtumaan.

– Meille on indikoitu, että Growler olisi tulossa. Lopullista varmuutta ei ole, kun emme tiedä, mikä maailmantilanne on silloin, sanoo Keränen.

Lennot myös pimeällä

Lähes kaksi kuukautta kestävän testausrupeaman tarkoituksena on varmistaa, että hävittäjävalmistajien myyntipuheet koneiden ominaisuuksista pitävät paikkaansa. Testi järjestetään tammi–helmikuussa, jotta nähdään hävittäjien toimintakyky Suomen vaikeissa talviolosuhteissa.

– Talviset olosuhteet vaikuttavat erityisesti elektro-optisten sensorien sekä mahdollisesti muidenkin aktiivisten ja passiivisten järjestelmien suorituskykyyn. Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin, sanoo Keränen tiedotteessa.

Luvassa on myös koelentoja pimeällä ilta-aikaan, mutta ei viikonloppuisin.

Arvot talteen sotapeliä varten

Testaustapahtumassa mitattavia hävittäjien todellisia ominaisuuksia käytetään suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa neljän hävittäjän parven taisteluskenaarioissa.

Suorituskykyarvioinnin kolmas ja viimeinen vaihe on pitkäaikainen sotapeli, jossa simuloidaan kunkin hävittäjän toimintaa koko Suomen puolustusjärjestelmän osana.

Siksi myös HX Challengessa on paikalla kaikkien puolustushaarojen ja pääesikunnan väkeä yhteistoimintaominaisuuksien varmistamiseksi.

Satakunnan lennoston ilmataistelukeskuksella on tärkeä rooli. Se vastaa koelentämisestä ja hävittäjien taistelutapaan liittyvästä kehittämisestä ja tutkimuksesta Suomessa.

Näkyy jonkin verran myös siviileille

Osaa hävittäjien suorituskyvyistä ei turvallisuussyistä testata lainkaan ilmassa, vaan ainoastaan simulaatiossa tai laboratoriossa.

Jotkut testit tehdään ilmassa, mutta maantieteellisesti rajatulla alueella.

Kyseessä ei ole lentonäytös tai harjoitus, vaan melko kaavamainen testaustapahtuma. Tampereen seudulla näkyy lentoonlähtöjä ja laskeutumisia.

Pirkkalan tukikohdan ympärillä on tilapäisiä liikkumisrajoituksia. Pirkkalan siviililentoasemalla terminaalien 1 ja 2 välisellä nurmella on katselupaikka, jossa lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voi seurata.

Uutista on päivitetty kello 13.55. eversti Juha-Pekka Keräsen tuoreella haastattelulla.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (76)

Tärkein testi tulee olemaan se kun jonnekkin maastoon naamioverkon alle pinotaan 10 - 20 miljardin edestä 100 ja 500 euron seteleitä ja tyrkyllä olevien koneiden tutkan tai sensorien olisi löydettävä se pino.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulevat hävittäjät ovat Hornetteja harmaalla ferreksillä maalattuja. Niistähän jo kaupat on sovittu ajat sitten. Sillä samalla reissulla missä Trampa veti kauppa kumppaniaan lehdistön edessä kölin alta KUUSI NOLLA! Eikä vedettävä tajunnut tapahtunutta, kuin ehkä kotimaassan . . . jos silloinkaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin pienessä suljetussa piirissä on jo päätetty, mille maalle velkaannutaan ja kuinka paljon. Niin tehtiin hornettien kanssakin. Nyt jo mietitään, miten kansaa kuritetaan tarpeeksi, että koneet voidaan maksaa osamaksulla. Kun viimeinenkin osamaksu on maksettu, kaikki koneen aseet toimivat kuten alusta asti on myyjä luvannut. Propagandaosasto miettiin, miten kansa saadaan uskomaan, että koneet saatiin edullisesti. (vihje: koneet ostetaan 10mrd €:lla siitä maasta, jossa tehdään huippuluokan B....g matkustajakoneita).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän sen ymmärtää, että sellaisia henkilöitä itkettää ja raivostuttaa jotka mielellään näkisivät Venäjän sotilaat marssimassa voitonparaatia Esplanadilla. Suomalaiset tajuavat historian opetuksena sen, että turvallisuudella ei ole hintalappua...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh...

Ei velkaa oteta joltain maalta, vaan kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta joukkovelkakirjoilla. Suomen valtion liikkeelle laskemilla velkakirjoilla on hyvä maine, joten korkokin on tosi edullinen. Höpinä osamaksuista on samalla tavalla tosi outo.

F-35:n hinta on jo nyt 78 miljoonaa taalaa, ja se laskee tästä edelleen, kun tuotanto saadaan täyteen vauhtiin. Koneita on valmistettu tähän mennessä jo 460 kappaletta ja tuotantovauhti vain kiihtyy. Jos ostetaan se 64 konetta, niin pelkkien koneiden hinta on alle 5 miljardia. Kauppaan tulee tietysti paljon muutakin, joten kauppasumma lähentelee sitä 10 miljardia.

F-35:n hinta on edullinen johtuen muita ehdokkaita paljon suuremmista valmistusmääristä. Maailman paras monitoimihävittäjä saadaan edullisesti. Etuna on myös se, että konetyyppi tulee olemaan Euroopassa monen maan käytössä. Jatkossa koneen aseistuksen yhteishankinnoissa on mahdollisuus säästää melkoisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jooh 78 miljoonaa, hassua vaan että edes USA ei saa hankittua koneita ilmavoimilleen lähimainkaan tuolla summalla kun hankintasopimusten viidakkoa käydään läpi.

Puranen kesällä 2018:

"Tarjouksissa on sekä suorituskykyyn liittyvää salassa pidettävää tietoa, että kaupallisia luottamuksellisia tietoja. Tästä johtuen hankintaa valmistelevat viranomaiset eivät voi julkisesti korjata julkisuudessa esiintyviä osin harhaanjohtavia tietoja. "

Muistakaa tämä lause, kun valintapäätös tulee syksyllä 2021.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Testataan kaikki, mutta kaupat tehdään F35 koneista.
Enemmän ven... vihollisille on polkumiinoista haittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavat järjestelyt. Toveri Putin kiittää, kun saa seurata läntisen "military-industrial-complexin" sotatuote näyttelyä aitio paikalta. Samalla Venäjä päivittää rajantakaiset, sekä Suomessa olevat tiedusteluyksiköt ajan tasalle. Ilmatila profiilit ja tutka katveet piirretään uusiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkakatve johtuu maapallon kaarevuudesta. Sille ei mahtimies Putinkaan voi mitään.

Hävittäjien tutkaprofiilitkaan eivät selviä, kun ne käyttävät rauhan aikana tutkaheijastimia. F-35 ei näytä tutkissa rauhan oloissa häivekoneelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkakatve riippuu myös katselevan tutkan omasta korkeudesta, maastossa olevista esteistä ja kohteen lentokorkeudesta. Havaintoja tekevä tutka voi olla asennettuna myös lentokoneeseen (AWACS), jolloin horisontti voi olla satoja kilometrejä. Sitäpaitsi häiveominaisuus ei ole pelkästään koneen maalipinnassa, vaan myös sotakoneen radiospektrissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkan pitää todellakin olla korkealla, että sillä voi nähdä kauas. Siksi onkin tärkeätä, että vihulaisen koneet ei lennä lähellä Suomea. Sen estämiseksi tarvitaan maailman paras häivetekniikalla varustettu monitoimihävittäjä: F-35.

Häiveominaisuus on koneen muotoilussa ja sen pintakäsittelyssä. Hävittäjän oma tutka pitää olla myös häivekoneeseen sopiva.

Tietämättömyyttä on kuvitella Venäjän vanhojen koneiden pystyvän toiminaan f-35:ttä vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka uskoo että tämän päivän häive on häive vielä vuonna 2030-2050?
Eikö kukaan?
En minäkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleeko ulkomaiset sotakoneet "isäntämaa sopimuksen" mukaisesti Suomen kustannuksella???????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensimmäiset uudet koneet tulee vuonna 2025 ja viimeiset 2030 - 2031.

Tuleehan siinä Horneteille käyttöaikaa sellaiset 35 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lue uutinen, ja sen jälkeen lue uudelleen. Luen h-i-t-a-a-s-t-i. Ehkä asian ydin selviää sinullekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo tänne Rovaniemelle pakkaseen testiin. Tosin nyt sataa vettä, on vielä haastavampaa tuo alijäähtynyt vesi.
Tänne vaan niin valitsen parhaan. SH vai SG ????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maanpuolustus on tärkeä asia ja myönteistä on sekin, että lentelevät herjoituksensa välillä siellä etelässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (76)

Uutisvirta

9:00
Viikon lopuksi: Maailman parhaan levyn löytämisen elämys palkitsee etsijänsä Tilaajille
9:00
Jos mieli on jo valmiiksi kolhuilla, olet riskiryhmässä koronakriisissä – Päivi Rissasen arki tuntui romahtavan karanteenin takia
9:00
Kolumni: Olennaista on, miltä ihmiset näyttävät – kasvojen ja ylävartalon merkitys korostuu videoyhteydenpidossa
9:00
Teatteriseurueesta yli sadan vuoden takaa löytyi kansiollinen valokuvia – oululainen kirjansitoja aikoo kunnostaa vanhan kuva-albumin Tilaajille
9:00
Kalevan koiranpentulive – katso, mitä pennut puuhaavat lauantaiaamuna
8:48
Auto lensi katolleen ojaan Rovaniemellä – kaksi henkilöä vietiin sairaalaan
8:12
Älä passaa ikäihmistä toimintakyvyttömäksi – Uusi osaamiskeskus haluaa auttaa ihmistä vanhenemaan mahdollisimman terveenä ja toimintakykyisenä Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

166 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jussi jyrähti

Tuon olivat keksineet MTK ja VL:n Myllykoski jo viikkoja sitten.Vai oikein jyrähti.Enemmänkin inahti. Lue lisää...
Skönäri

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

4.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image