Kotimaa

Suomalaisille on tullut tapa ylinopeuden ajamisesta – alle no­peus­ra­joi­tus­ten ajajat koetaan ärsyttävinä

Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoo, että nopeusrajoituksien ylittäminen on tullut tavaksi. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa 26.3.2020 9:24
Jarkko Harjumaa

 

 

Suomalaisten liikennekäyttäytymisessä on rutkasti parannettavaa, selviää Liikenneturvan teettämästä kyselystä.

Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoo, että pienet nopeusrajoituksen ylitykset ovat tulleet tavaksi. Monen kyselyyn vastanneen kärsivällisyydessä on myös parannettavaa, sillä alle nopeusrajoitusten ajavat koetaan ärsyttävinä. Jotkut vastaajat taas kokevat, että muu liikenne pakottaa ajamaan kovempaa kuin haluaisi.

Kyselyn mukaan pienestä nopeusrajoituksen ylittämisestä on tullut tapa 57 prosentille vastaajista. Muun liikenteen mukana ajamista pidettiin tärkeänä: lähes kolme viidestä vastanneesta on täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen väitteen kanssa, että on turvallista kulkea muun liikenteen tahtiin kuin noudattaa annettuja nopeusrajoituksia.

Liikenneturva muistuttaa, että nopeusrajoituksia ei ole laadittu turhaan.

– Rajoitukset ovat asiantuntijoiden asettamat ja ne perustuvat sekä fysiikan lakeihin että liikenneympäristön muuttujiin. Siinä on siis kyse yhteisestä sopimuksesta, suurimmasta sallitusta nopeudesta, jonka puitteissa liikennevirta kulkee. Yksittäinen kuljettaja ei voi perustellusti määritellä itselleen muita korkeampaa rajoitusta, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.

Heiskanen muistuttaa riskien kasvavan nopeuden kanssa rinnakkain.

– Jos paahtaa jatkuvasti muuta liikennettä nopeammin, nopeuttaan joutuu pumppaamaan kiinni ajettavan jonon ja kameravalvonnan takia. Myös tarve ohittamiselle kasvaa, mikä lisää ohituksessa tapahtuvien virhearviointien tai muiden ajovirheiden riskiä.

Ylinopeus on usein myös yksi vakavien onnettomuuksien taustatekijöistä.

– Ylinopeuden ongelmat eivät välttämättä konkretisoidu juuri tänään ja juuri sinun kohdallasi, mutta jollekin tienkäyttäjälle jonain päivänä. Siksi yhteisten sääntöjen noudattaminen on tärkeää, Heiskanen muistuttaa.

Myös auton nopeusmittarin mahdollinen virhemarginaali vaikuttaa nopeuksiin. Kyselyyn vastanneista valtaosa tietää autonsa nopeusmittarin virheen. Neljä viidestä myös ottaa virheen huomioon ajossaan ajonopeuttaan nostamalla. Yksi seitsemästä vastanneesta kertoo, ettei huomioi mittarivirhettä lainkaan.

Kolme neljästä vastaajasta kokee alle sallitun nopeusrajoituksen ajavat ärsyttäviksi maanteillä. Hieman harvempaa ärsyttävät hitaammin ajavat taajamassa.

– Mittarivirheen huomioon ottaminen näyttää olevan arkinen laskutoimitus monelle autoilijalle, eikä välttämättä se syy siihen, miksi ajaa nopeusrajoitusta alhaisempaa nopeutta. Ratissa voi olla iäkkäämpi henkilö tai vielä kokematon kuljettaja. Toiselle ongelmaton ajokeli voi aiheuttaa toiselle haasteita. Jos hitaammin ajavat risovat, voisiko ärsyyntymisen sijasta miettiä, että kuljettajalla voi olla syynsä nopeuden valintaan, Heiskanen sanoo.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (118)

Mitä jos vaan huomioitaisiin toiset paremmin tuolla liikenteessä.

Se tarkoittaa myös sitä ettei ajeta ohituskaistalla selvästi alle rajoituksen, ilman edessä olevaa estettä.
Rajoituksen vaihduttua hitaammaksi ei ahdistella edelläajavaa, joka pudotti nopeuden uutta rajoitusta vastaavaksi, vaikka olikin ohittanut sinut ajettuasi nopeammalla rajoitusalueella alle rajoituksen.
Ei kiihdytetä, kun joku aloittaa ohituksen.
Käytetään vilkkua muuhunkin kuin näyttääkseen että olet jo kääntynyt.

Näitä epäkohteliaita ajotapoja näkee päivittäin ainakin oulunseudun liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä pointti! Näillä pääsisi jo pitkälle. Toiset voi huomioida monella tapaa. Jos joku menee teistä ohi, muistakaa ettei se ole teiltä pois. Itselleni paras asennekoulu ajamiseen on ollut Keski-Euroopassa vietetyt vuodet ja erityisesti Saksan autobahneilta tuttu laki "Aina on joku joka menee sinua nopeammin". Eli kaikille paras kun antaa toisen mennä ohi, eikä ala siviilipoliisiksi. Turvallista matkaa kaikille! Ajakaa omaa nopeutta ja antakaa muillekin tilaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varsinkin Pohjantien työmaiden kohdalla mennään "tuhattajasataa"vaikka siinä on 50-60km/h rajoitukset.Olisi kyllä liikuteltavan liikennekameran paikka jossa "ei rahantulo valtion kassaan lopu".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisko johtua siitä, että nopeurajoituksen koetaan yleisesti liian alhaisiksi? Esimerkkinä tie, jossa ennen oli 80km/h rajoitus, joka laskettiin 60km/h:n ja sitten rakennettiin kevyenliikenteen väylät ja vielä kanavoinnit kääntyville, mutta eihän sitä rajoitusta sitten jostain kumman syystä enää nostetakaan takaisin 80:iin, vaikka liikenneympäristö tukisi tuota rajoitusta täysin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se hitaus tapa vaan vauhti. Löysätkääpä kaasujalkaa. Se ei hyödytä mitään eikä ketään, että mökillä ollaan viittä minuuttia aikaisemmin ja töihin voi lähteä niin, ettei tule kiire. Ei se ole alinopeutta, jos satasen rajoitusalueella ajaa 95 km/h, se on viisautta. Jatkuvat ohittajat, liekkö ovat katsoneet liikaa formuloita, ovat vaarallisia. Se on kumma, että pitää yrittää ajaa nippanappa alle sakkorajan. Ottakaa lunkimmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkasti ottaen ei edes nopeus tapa vaan liian suuri kiihtyvyys ehkä yleisimmin se tilanne, että kiihtyvyys on rajusti negatiivinen kulkusuuntaan nähden ts. hidastuvuus on liian kova siihen nähden mitä ihmisen vartalo kestää tai ajoneuvon rakenteet kestävä painumatta kasaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ajat satasen alueella 95km/h ajat alinopeutta. Myy autos ja kule bussilla!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole olemassa alinopeutta. Jos nopeusrajoituksen mukaiset nopeudet ei riitä mene lentämällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alinopeudesta aletaan, vai joko alettiin onneksi sakottamaan. Saadaan näitä törttöilijöitä vähemmälle. Jos on 80 alue ja se tuntuu pelottavalta, nii jää kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä pitäisi vertailla Suomea vaikkapa Saksaan, jossa on päinvastainen liikennekulttuuri kuin Suomessa. Tosin meillä ei ole samanlaisia betonisia autobahnoja ja vastaavia ruuhkia vain harvoin. Saksassa saa ajaa vaikka 500 hyvällä tiellä kunhan tekee sen oikein, eli hidastaa liittymissä. Sanktiot ovat minimaalisia meidän verotukseen verrattuna. Saksassa autoilijat huolehtivat toistensa turvallisuudesta esim. jopa pysäyttämällä auton jos vaikkapa takavalosi polttimo on palanut. Eli meillä on valtava asenne-ero.
Liikennekuolemia meillä on suhteessa väestöön huomattavasti enemmän. Vertailuluvut 36 kontra 45, jotka promillen sadasosia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Saksassa saa ajaa vaikka 500 hyvällä tiellä kunhan tekee sen oikein, eli hidastaa liittymissä"

No kuule ei saa, hyvin harvassa ovat rajoittamattomien kaistojen autobaanat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

näitä Saksa satusetiä. Käy joskus täällä niin tiedät. Suuri osa moottorteistäkin on 130 rajoituksen alaisia. Peltipoliisitkin valvoo. Taajamissa rajoitukset pudotettu 30 tai 40, tiukka valvonta. Pysäytäpä takavaloton moottoritiellä - tai pysähdy muuten - todella kovat rapsut jos poliisi paikalle sattuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennenopeuden laskeminen ei välttämättä vähennä yhtään liikennekuolemia. Esim. Kehä 1 Helsingissä pommitettiin täyteen kameroita ja nopeudet saatiin laskemaan merkittävästi, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta kuolemien määrään. Syynä se että Kehä 1 on keskikaistalla erotettu nelikaistainen tie jolla ei ollut tapahtunut yhtään liikennekuolemaa henkilöautossa viimeiseen 10 vuoteen.

Eli jos liikennekuolemia halutaan yhä vähentää pitää puutua kolmeen tekijään 1) lisää keskikaideteitä 2) uudempi autokanta ja 3) liikenneitsemurhien vähentäminen (jotenkin, en tiedä miten) Ylinopeuksien yhä tiukempi valvonta ja nopeuksien laskeminen eivät kuolemiin vaikuta vaan lähinnä aiheuttavat entistä suurempaa ärtymystä autoilijoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkistappa asioita uudemman kerran. TARKEMMIN. Veikkaampa, että nyt viimeisen vuoden aikana,,kin kaikki kuolonkolarit on liian kovan nopeuden takia syntyneitä. Tarkistappa asiaa uudelleen. Ei kuolonkolarit synny pienistä nopeuksista, jos vaan ei sillalta aja alas, tai katepillari rutista kasaan toista kulkupeliä tms, mutta liian kovasta nopeudesta ne kuolonkolarit syntyy. Se on varmaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Osaatko ajaa 80km/h. ? Entäs 100km/h.? Ja onko näillä rajoituksilla tunne sellainen, että kovempaa pitää päästä.? Vaikka rajoite on sillä hetkellä tuollainen. Ihmisen mielestä on kyse, aina on ajettava nopeampaa mitä rajoitus sanoo, aina on päästävä rajotuksien yläpuolelle, ettei tule ruuhkaa,,, ja kun edessä on TAAS auto, taas vilkku päälle ja edelle, vaikka tämä edellä ajava ajelee 100km/h. juuri minkä sen hetkinen nopeusrajoite sanoo.. Edelle pitää päästä. Vika on juuri tässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuu autosta. 100km/h 1970-luvun ladalla vaatii enemmän osaamista kuin 120km/h tuoreella Mersulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta ajattele, Vanhalukin ehdotuksella jos tiputtamme maksiminopeuden kaikkialla 40:een, säästäisimme vuodessa suuren osan tuosta 95:stä, eikös se jo kannattaisi? Ja kun tiputetaan maksiminopeus kaupungeissa 20:een, niin saisimme ison osan noista pyöräilijän ja jalankulkijoiden kuolemistakin pois. Ja eikä siinä vielä kaikki! Kypäräpakko autoilijoille! Suuri osa kuolemantapauksista autolleissakin johtuu päätraumasta, kunnollinen rallikypärä ja nelipistevyöt kuljettajalla ja kaikilla matkustajilla vähentäisi kuolemia entisestään. Lisäksi voitaisiin ottaa vuoden välein uusittavat ajokortit, joiden ajokokeissa oltaisiin tarkempia kuin nykyään, ettei liikenteessä olisi noita artikelissa mainittuja "iäkkäämpi henkilö tai vielä kokematon kuljettaja" jotka ilmiseslvästi ovat suuri ongelma kun heidät Liikenneturvan asiantuntija tässä erityisesti nostaa esiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten toimit, jos ohitat edellä ajavan, kun nopeusrajoitus on vaikka 100km/h menet edelle, mutta nyt onkin tärkeä vaihe, mitä teet kun pääset edelle, ajatko yli sen 100km/h vai ajatko ohituksen jälkeen juuri sen 100km/h. No, jos ajat sen 100km/h rajoituksen mukaan vielä sen toisen edelläkin jonka ohitit, kysymys kuuluukin, miksi ohitit, eikö se ollut sama vaikka olisit ajanut sen toisen takana joka ajelee juuri sen 100km/h joka sen hetken rajoitus. Juuri tähän perustuu ihmisten ajotapa, joka on täysin väärä, ja eikä ole millään tavoin järkevää. Ylinopeutta kun ei saa ajaa kun edelle on päässyt. Moniko ajattelee tätä asiaa....?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen huomannut että kun ajan vanhalla autolla niin takaa on päästävä ohi, ajamaan samaa nopeutta edelläni.

Eipä se minua saa ohittanutta henkilöä kadehtimaan, varsinkin kun tiedän että olisi varaa ostaa KÄTEISELLÄ auto jolla voisi mennä ohittajasta ohi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (118)

Uutisvirta

11:22
Humalaisen miehen ajama moottorikelkka kaatui jäällä Torniossa – sekä kuski että kyytiläinen loukkaantuivat, kummallakaan ei ollut kypärää
11:00
Kipujen mies ja sairauden tuttava – oululainen pastori Kauko Uusila kärsi vuosikausia kroonisesta kivusta ja lukee nyt kärsimyksestä kertovia raamatunkohtia uusin silmin Tilaajille
11:00
Perhe rakensi 35 neliön talon ja viihtyy pienissä tiloissaan: "Moni on sanonut tämän tuntuvan isommalta kuin neliöt antaisivat ymmärtää" Tilaajille
10:00
"Oi, kuinka me kankeat suomalaiset halaammekaan toisiamme": Kysyimme tutkijoilta, miltä elämämme näyttää pandemian jälkeen – Mutta entä, jos mikään ei muutu? Tilaajille
10:00
Orpo ja Limnéll: Näkymä tulevasta parantaa kriisinsietokykyä – tautihuippuun mennessä tarvitaan tiekartta kohti normaalia
9:21
Suomalainen Koronan anatomia -podcast versioidaan Tansanian yhteisöradiolle – Tekijät haluavat katkoa valeuutisilta siipiä
9:01
THL:n pääjohtaja: Uudenmaan rajojen avaaminen lisää koronatapauksia muualla – THL:n rajut budjettileikkaukset hidastivat koronatestaamisen laajentamista Tilaajille
58
Maskeja sekä Jylhältä että Sarmasteelta tilanneen huoltovarmuuskeskuksen Lounema pahoittelee virheitä – "Jälkipyykin pesu on sitten, kun on saatu akuutti tilanne hoidettua"
14
Euroryhmä lähestyi sopua koronatukipaketista – Euroryhmän puheenjohtaja: "Me olemme hyvin lähellä sopimusta"
11
Neljän viikon yhtämittainen kesäloma uhkaa jäädä haaveeksi – Hakemusruuhka voi laittaa Kelan lomajärjestelyt uusiksi
8
Järjestöt julkaisivat viralliset ompeluohjeet, joilla syntyy kasvomaski kotoa löytyvistä tarvikkeista – "Tämä on uusi kansalaistaito"
7
Viinasen talousopit toisivat uuden tuhon – tie taloudellisen häiriön yli on tasoitettava kaikille Lukijalta
6
Lentokenttäkyydit vaihtuivat ruoan kotiinkuljetukseen – Notkeimmat yritykset ovat jo vaihtaneet toimialaa koronakriisin takia
6
Venäjä lähestyy koronaepidemian huippua kiihtyvällä nopeudella – karanteenin aikana alkoholin myynti on lähtenyt kasvuun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hurmos loppumassa - paluu Sipilän linjoille?

200 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ensi talven aurinkolomat

Kyllä niitä , nyt kannatta jo katsoa, missä niitä jo myydään ja kartoittaa hinta tasoa. Lue lisää...
Kyllä lähden

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

10.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image