Kotimaa

Suomalaiset ajavat vähemmän arvokkailla autoilla kuin norjalaiset ja ruotsalaiset – ve­ro­muu­tok­sil­la vähän vaikutusta autokantaan

Tutkimuksen mukaan Suomen autokanta on selvästi vähemmän arvokas ja vanhempi kuin vertailumaissa Ruotsissa ja Norjassa. Arkistokuva. KUVA: Jukka Lehojärvi
Kotimaa 17.12.2018 10:01
Ossi Rajala

Muutokset autoverotukseen vuosina 2003, 2008 ja 2012 eivät ole vaikuttaneet merkittävästi uusien autojen määrään tai heijastuneet vanhojen autojen poistumiseen autokannasta.

Näin kerrotaan Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT), Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) ja Berkeleyn yliopiston tutkimuksessa, jossa arvioidaan auto- ja polttoaineverojen muutosten vaikutuksia Suomen, Ruotsin ja Norjan autokantoihin.

Tutkimuksen mukaan Suomen autokanta on selvästi vähemmän arvokas ja vanhempi kuin vertailumaissa Ruotsissa ja Norjassa.

Vuoden 2003 autoverouudistus pienensi eroa hieman. Veromuutokset näyttävät heijastuvan hieman myös uusien autojen hiilidioksidipäästöintensiteettiin, mutta muutokset päästöissä eivät ole suuria.

Dieselautojen osuus sen sijaan lisääntyi jyrkästi kaikissa kolmessa maassa hiilidioksidiperusteisten verojen käyttöönoton jälkeen.

Nyt julkaistut tulokset ovat laajan tutkimusohjelman ensimmäiset, alustavat ja vasta kuvailevat tulokset.

Tutkimuksen mukaan autoveromuutokset heijastuivat myytyjen autojen määrään lyhytaikaisesti ennen muutosta ja muutosten jälkeen.

Suomen vuosien 2003 ja 2012 verouudistusten jälkeen ensirekisteröityjen autojen lukumäärässä havaitaan myös muutoksia pidemmällä aikavälillä, mutta on epäselvää johtuvatko muutokset juuri autoveron muutoksista.

Tutkimusta varten on kerätty aineistoa vuosilta 2000–2014.

Polttoaineverojen osalta tutkimuksessa selvitettiin, erosiko Suomen vuoden 2012 polttoaineverojen korotuksen siirtyminen kuluttajahintoihin alueiden tulojen ja varallisuuden tai väestötiheyden mukaan.

Tulosten perusteella dieselveron korotuksesta hintoihin siirtyi suurempi osuus verrattain pienituloisilla ja alhaisen asuntovarallisuuden alueilla. Alimmissa alueellisissa tulo- ja varallisuusryhmissä veronkorotuksesta siirtyi hintoihin 15–20 prosenttiyksikköä enemmän kuin ylimmissä tulo- ja varallisuusryhmissä. Myös tiheämmin asutuilla ja kaupunkimaisimmilla alueilla veronkorotuksesta siirtyi hintoihin pienempi osa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (76)

Vain täysin hullu ostaa uuden auton viimeaikaisten "ilmastovisioiden" jälkeen. Nyt kun tiedossa on, että valtio haluaa tappaa autoilun Suomessa, niin ainoa oikea ratkaisu on hankkia käytetty mahdollisimman halpa romu, jossa ei häviä mitään kun hallituksen älykääpiöt toteuttavat "visioitaan". Taitaa olla aika poiketa moikkaamassa Sveamammaa, ja hakea sieltä halpa ja hyvä diesel Volvo, ja ajella sillä. Onnea vain selviytymistaisteluun autokauppiaat, olin jo ostamassa uuden auton, mutta nyt en sitä tee. Tuskin moni muukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkoitusperän mukaan haettu vertailukohde, suomea voi verrata Romaniaan ja Bulgariaan, ei oikeisiin pohjoismaihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää nyt hyvät autoilijat menettäkö toivoa. Monien eri raporttien mukaan 10 vuoden päästä meillä on lähes miljoona sähköautoa. Keskikokoisen sähköauton arvo ainakin uutena on luokkaa 45-50000 euroa, joten kyllä mekin kohta ajamme arvokkaammilla autoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä ilmeisesti ei ole noissa raporteissa kerrottu. Mutta eiköhän siihenkin saada vielä vastaus, kun maltetaan odottaa. Eikö Joulupukki kuitenkin jaa lahjat eikä mikään perneri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha tutkimus taas.....kaikki tietää,että rikkailla ihmisillä on paremmat autot!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs tuosta. Tiesipä tuon ilman tutkimustakin. Näin ovat päättäjämme halunneet ja äänestäjät sellaiset valinneet. Ja kohta taas samat valitsevat, hehe.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaiset ovat vähemmän rikkaita kuin enemmän rikkaat Norskit ja Ruottalaiset. Norjan valtio pystyisi ostamaan jokaiselle kansalaiselle sähköauton, eikä se heilauttaisi valtion kassaa pätkääkään. Suomessa sen sijaan autoilijat vastaa norjalaista öljynporaustornia. Poliitikkojen on vain mietittävä, kuinka paljon niiltä voidaan pumpata rahaa, ennen kuin lähde ehtyy. Autojen verotus oli vain yksi osa-alue, joilla kansalaiset kuvittelivat pääsevänsä yhtenäiseen verotukseen ja autokantaan muun EU-maiden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pelkästään perintövero ja autovero vähentävät suomalaisten ostovoimaa vuosittain 1,5mrd€. Ei ole ihme että suomalaisilla ei ole varaa ostaa uusia autoja kun verottaja vie tuhkatkin pesästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää muistaa, että sinä olet se, joka maataloustuista hyötyy. Se on suoraa subventaatiota elintarvikkeiden hintoihin. Jos huomenna joutuisit maksamaan kaikki kustannukset ruokasi hinnassa ja viljelijä rupeaisi saamaan kohtuullista korvausta niin yllätys olisi kauhea kassalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä vaiheessa suomalainen ruoka maksaisi tuplasti ulkomaiseen nähden. Kotimaisen kysyntä lopahtaisi siihen ja tuottajat kokisivat konkurssin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

aikoinaan kun meni pikkuisen huonommin ajelin uudella baroncruiserilla, autoverottomalla retkeilyautolla, niin halusi verottajakin kyytiin, ajeltiin sitten muutaman kymmenen kilometrin lenkki pitkin poikin kaupungin katuja, eikä millään meinannut uskoa ettei ollut verotettavaa kyytiä, no laittoivat sitten maksuun senkin edestä muita arvio- ja harkintaveroja...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun sillä vanhalla saksalaisella on niin kiva ajella, kun siinä ei ole mitään turhia ajamisen-estolaitteita ja muita härpäkkeitä joita vanha mies ei edes osaisi käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ole varaa vaihtaa autoa. 13 vuotta vanhalla ruosteisella ooppelilla ajellaan pitkiä työmatkoja ja sormet ristissä ollaan, että kottero kestäisi mahdollisimman pitkään. Keskituloisen palkka menee niin tiukkaan asuntolainan lyhennykseen, päivähoitomaksuihin ja perheen ruokkimiseen ja vaatettamiseen, ettei tarvitse uusia autoja katsella vielä pitkiin aikoihin. Ajan tuolla pelillä taloustilanteen pakottamana. Viis ympäristöstä, ei ole vara ajatella moisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kierrätystä parhanmillaan kun ostan köytetyn auton ei tartte kaivaa kaivoksien maasta malmeja autoa varten eikä muita kuluja mitä auton tekemiseen menee

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan itse on valtiomme päättäjät ja virkamiehet aiheuttaneet kansallamme tämänkin kurjuuden. Euroopan Unionissa on vapaa liikkuvuus mutta kun meillä lyödään käytetylle autolle keinotekoisin periaattein luotu tuonnineste niin jää autokanta uudistumatta. Eihän Suomessa mene kaupaksi kuin leasing-pelit. Ruotsi ei rankaise saksantuonteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (76)

Uutisvirta

21:42
Alaselkäkipu on valtavan yleinen piina, mutta usein sitä ei osata hoitaa oikein, sanoo oululaisprofessori – Liike ja myönteinen asenne ovat tärkeitä lääkkeitä Tilaajille
21:22
Tuomas Pakkanen tuplavoittoon Äimäraution lumituiskuisissa raveissa
20:20
"Isoja budjettiylityksiä ei ollut" – Business Finland epäilee entistä työntekijää lähes viiden miljoonan dollarin väärinkäytöksestä
20:09
Oulun valtuutettuja ei pannakaan puhekoulutukseen – Taustalla olleen aloitteen mukaan toisten piikittely ja halventaminen on lisääntynyt valtuustossa
19:58
Kaupunginhallitus nuiji päätöksiä: Lipon junioreille 15 000 euroa suurleiriin, nuorten edustaja pääsee lautakuntien kokouksiin
19:51
Autonkuljetusauton kuljettajan sairaskohtaus johti ulosajoon Kemijärvellä – ensihoito totesi kuljettajan kuolleeksi
19:44
Kesken töiden tuleen roihahtanut metsätyökone tuhoutui Tornion Karungissa vaikeapääsyisellä metsäalueella
103
Koillismaan hirvikanta romahti – "Hirviä on ammuttu yksinkertaisesti liian paljon"
89
Keskustelu filippiiniläishoitajista kiehahti – Ulkoministeri Soini syyttää hoitoalan liittojohtajia herjaamisesta
71
Syötkö luomua näyttääksesi hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä – Tutkija: "Ihmiset tuntuivat jotenkin kovaäänisesti tuovan esiin luomun suosimistaan"
67
Lidlin saksalaisessa jauhelihassa taas salmonellaepäily, yksi näytteistä otettiin Oulussa – kauppa keskeyttää yhteistyön tanskalaisen lihatalon kanssa
49
Isännöintialalla epäillään kartellia – kartelliepäily tutkitaan hiljaisuudessa, jottei todistusaineistoa tuhottaisi
49
Remontti laittoi OYSin liikennejärjestelyt uusiksi, jalankulkijat kävelevät autojen keskellä – "Pitääkö jonkun vakavasti loukkaantua ennen kuin tähän havahdutaan?"
38
STY: Suomella mahdollisuus triplata tuulivoimakapasiteettinsa nopeasti – suurin osa suunnitelluista hankkeista on Pohjois-Pohjanmaalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

220 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kuinka moni uskaltaa väittää, ettei ole miettinyt tuonpuoleista?

Tuota,voitko vähän raottaa niiitä salaisuuksia?Oli miten oli mutta tuosta tulee mieleen se satu keisarin uusista vaattei... Lue lisää...
paksu pertta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image