Kotimaa

STT:n tiedot: Nopeiden ra­ta­hank­kei­den suunnitteluun tar­koi­te­tuis­ta han­keyh­tiöis­tä päästy sopuun – EU-rahoitusta haetaan ensi viikolla

STT:n tietojen mukaan Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnitteluun tarkoitettujen hankeyhtiöiden perustamisesta on päästy sopuun. KUVA: Nina Susi
Kotimaa 13.2.2020 20:19
STT

STT:n tietojen mukaan Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnitteluun tarkoitettujen hankeyhtiöiden perustamisesta on päästy sopuun.

Kunnat ja Finavia ovat myös tehneet alustavat päätökset, millä maksuosuuksilla kukin lähtee hankkeiden suunnitteluvaiheeseen mukaan.

Hankeyhtiöiden perustaminen edellyttää valtion linjauksen mukaan sitä, että 49 prosenttia pääomasta tulee kunnilta tai muilta toimijoilta. Maksuosuuksista on neuvoteltu lokakuusta lähtien.

STT:n tietojen mukaan Suomi on myös hakemassa EU:lta rahaa suunnitteluun.

Hakemukset lähtevät ensi viikon lopulla. Haun takaraja on 26. helmikuuta, joten hallitus ehtii lähettää hakemukset aikataulussa. Sitä varten tarvittiin periaatteellinen päätös hankeyhtiöiden perustamisesta.

Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan ja Helsingistä Turkuun kulkevan Turun tunnin junan neuvotteluryhmät kokoontuivat torstaina iltapäivällä sorvaamaan sopuratkaisua. Ryhmissä on esimerkiksi raidehankkeiden varrella sijaitsevia tai niistä hyötyviä kuntia, Finavia ja liikenne- ja viestintäministeriön edustajia.

Finavia on mukana Suomi-radan suunnittelussa.

Muodollinen päätöksenteko edellyttää vielä kuntien valtuustojen, Finavian yhtiökokouksen ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan hyväksyntää.

Valtio on ilmoittanut sitoutuvansa hankeyhtiöissä 51 prosentin osuuteen.

Reitti vaikuttaa kuntien haluun rahoittaa

Helsingistä Tampereelle pohditun, merkittävästi nykyistä nopeamman junayhteyden varrella kaupungit ovat kiistelleet miljardeja maksavan radan linjauksista. Kuntien innokkuus osallistua rahoitukseen riippuu siitä, palveleeko uusi rata sen asukkaita.

Esimerkiksi Hämeenlinnaa ei kiinnosta rahoittaa sellaista ratayhteyttä, joka kulkisi suorinta reittiä Tampereelle pysähtymättä Hämeenlinnassa. Helsingin näkökulmasta taas on tärkeää, että yhteys Tampereelle on selkeästi nopeampi kuin se nyt on.

Viime kädessä linjauksesta päättää liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan hallitus.

Tiettävästi Suomi-radan neuvotteluryhmässä on hahmoteltu tarvetta erilliselle selvitykselle, jolla linjattaisiin paras mahdollinen reitti Helsingistä Tampereelle.

Nopein reitti menisi Helsinki-Vantaan kautta suoraan Tampereelle. Yhteys tekisi mahdolliseksi alle tunnin matka-ajan. Toisessa vaihtoehdossa linja myötäilisi enemmän päärataa, jolloin matka-aika olisi noin tunti ja 18 minuuttia.

Suunnitteluun tarkoitetun hankeyhtiön perustamisesta on vielä pitkä matka rakentamiseen, sillä suunnittelussa puhutaan sadoista miljoonista, mutta rakentamisessa miljardeista euroista.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä on luvassa tietoa raidehankkeista perjantaina aamulla.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Valtio, Finavia ja Kunnat, eli veronmaksajat maksavat. Nyt pitäisi kiireesti luoda laki joka estää hankeyhtiön myymästä veronmaksajilla rahoittettua hanketta. Ei ole mitään järkeä että ensin veronmaksajat rakentavat parilla miljardilla uutta infaa ja sitten se myydään yhtiölle joka maksattaa hankeen toiseen kertaan. Rautatiet pitää ottaa samaan lakiesitykseen jossa vesihuolto pidetään julkisessa omistuksessa.

Marin hallitus alkaa naurattamaan yhtä paljon kuin Sipilän hallitus koska homma on pelkkää pelleilyä. En ymmärrä miksi Finavia on vedetty tähän soppaan mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkyttävää Etelän pellet taas työntää valtion ja veronmaksajien miljardeja akselille Helsinki -Tampere -Turku.
Yhteydet ovat erittäin hyvät ja nopeat jo nykyäänkin sillä alueella, moottoritiet 120 km Helsingistä Turkuun ja Tampereelle.
20-30 minuuttia nopeammin päästävä, kiire on Etelän ihmisillä ja kaikkien Suomalaisten on maksettava.
Valitettavasti pääradan rakentaminen Pohjoiseen nopeaksi ei toteudu tälläkään kertaa, ei edes kaksiraiteisena Oulun alueella, vaikka Kokoomus kävi vasta mainostamassa oppositiopuolueen ominaisuudessa Oulussa tärkeyttä ja mediassa pitämässä tärkeimpänä VR tavoitteena.
Ennen vaaleja Porvarihallitus mainosti Turun, Tampereen ja Kouvolan suoraa idän yhteyttä.
Oulussa taas petyttiin nyt SDP on huijaamassa meitä kerran.
Perussuomalaiset ovat taas kerran hiljaa, kun ei maahanmuuttoa voi moittia tästä asiasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nytkin pääsee Pasilasta Tampereelle 1h 28min. Riittää vallan mainiosti tänne kelakorvauksien maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kustannus-hyöty uudelle radalle on miinusmerkkinen. Mutta kun rahaa tuntuu riittävän, voihan sitä tällaiseenkin hankkeeseen upottaa. Kepua ei pohjoisen akuutit tarpeet kiinnosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kepu ei halunnut ylivoimaisesti pätevintä tärkeään valtiovarainministeriön kansliapäällikön virkaan, Hetamäen tilalle.
SDP ei halunnut poliittisesti sopivinta, oma SDP ehdokas ei edes kelvannut, Rinne oli oikeassa, pätevintä haki siihen Pääministerin oikeudella.
Olisi ollut laillisesti mahdollisuus laittaa uusi haku. Kepun varpaille ei astua voi.
Keskusta on hyvä puolue, mutta nyt on taas tässä ratahankkeessa idän nopean yhteyden kannalla,sieltä kannatus puolueelle saadaan kasvamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kumma, kun täältä Oulun seudulta ei hallituksen mielestä tunnu olevan kiire pääkaupunkiseudulle, eikä sitä kaksoisraidepätkää saada tänne millään ilveellä. Ottaa päähän, kun ei mitään hyvää tänne voi antaa. Kotimaan lennot lennetään kehnoimmilla koneilla, jotka rikkoontuu kesken matkan tai joita saa odottaa yli tunnin aikataulusta poiketen. Olen matkustanut useasti IC25:lla Helsinkiin, eikä se ole ollut ajassa kertaankaan. Varsinkin kylmällä säällä joutuu odottamaan tuulessa ja tuiskussa ulkona. Junavaunut ovat tosi vanhoja ja kuluneita, istuimet piintyneitä kovasta käytöstä, puhumattakaan vessojen siisteydestä, joissa ei kannata enää käydä matkan loppuvaiheessa. Junassa on ravintolavaunu kuulutetaan ja se täyttyy hetkessä, jonot ovat seuraavaan vaunuun asti. Ministerit pitävät huolta ettei "kiireisillä" kotiseudun ihmisillä ole tällaisia hankaluuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen ilmastoteko oikeasti on kaksoisraide pohjoisesta etelään vain ja ainoastaan tuo kaikenlaisen hyödyn maahamme . Rahoitus ja oikea asenne laittaa myös EUrahoituksen kohilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi rata miten saataisiin helsingistä jäämerelle rata hoidettua... Loppu suomi jää näissä ilman junia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin antoi vasemmistohallitus periksi. Bernerin suunnitelmat kaivettiin lakkarista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän tässä vanhanaikaisesti taas kävi, Etelän median ykkösjuttuhan tämä järkyttävä uutinen Oulun kannalta eilen Tv uutisissa oli.
Politikointi on tärkeintä, ei koko maan etu.
Oulun kasvukeskusta asemaa valtakunnan osakeskuksena heikennetään kaikilla mahdollisilla keinoilla.
Valitettavasti tapahtumia ei voi korjata, virkamiehet vetää Etelän etua, joka asiassa ja hallitus ihan hukassa.
Virkamiesten suunnitelmat onnistuu kun politikotkin ovat Turun, Tampereen ja Helsingin alueelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika sekaisin on suunnittelu. Taloustutkimuksen selvityksen mukaan selvästi järkevämpi ratkaisu olisi laittaa päärata kuntoon kuin rakentaa täysin uusi rata Helsingin ja Tampereen välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi-rata Helsingistä Tampereelle! Yhtä hyvin se voisi ulottua Nuorgamista Ivaloon. Keskittäminen tuottaa maalle pelkkää kurjuutta. Neljän tunnin juna Oulusta Helsinkiin vähentäisi lentoliikennettä rutkasti. Toinen kannattava rata olisi Köyhän Miehen Jäämeren Rata Rovaniemeltä Sodankylään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turkuun eikä Tampereelle ei tarvita valtion rahoilla maksettavaa tunnin junaa. Kummassakaan ei ole järjen häivääkään taloudellisesti. Maksakoon ns. markkinavoimat, jos junaa tarvitsevat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ihmeen EU rahaa!?? Suomalaisten verorahoja ne on,josta osa jää kierrätyksessä saksan ja ranskan taskuun!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet oikeassa Suomalaisten verovaroja joista nitistetään osa muiden maiden lakkariin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnin junat hidastavat hiilineutraaliuteen pääsyä. Suurempi nopeus vaatii enemmän energiaa ja jos se on pois uudesta uusiutuvasta energiasta niin vanhoja fossiiliseen polttoaineeseen perustuvia voimaloita joudutaan pitämään käynnissä pitempään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos nopeus tulee suoremmasta radasta ja vähemmistä pysähdyksistä, ei se voimaloihin vaikuta. Rakentaminen on asia erikseen.

Joka tapauksessa nopea junaliikenne on pois saastuttavasta auto- tai lentoliikenteestä. Lyhyet kotimaanlennot pitäisi lakkauttaa ja siihen auttaa lentorata. Nykyinen Tikkurilan mutka tuo puoli tuntia lisäaikaa verrattuna suoraan ythteyteen, mutta ennen kaikkea sisältää ylimääräisen häiriötekijän, joka vaatii vara-aikaa. Nyt on riskaabelia mennä yöjunalla aamukoneeseen, mikä olisi miellyttävämpää kuin herätä aamuneljältä ehtiäkseen Oulusta lähtevään varhaisaamukoneeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululle parasta, jos menee suoraan Tampereelta Vantaalle. Tosin se on täysin epärealistista, mutta saahan siihen valmistautua. Lentorata eli mutka Keravalta lentokentälle ja sieltä Pasilaan kyllä olisi tarpeen, ei vain lentokenttäliikenteen vuoksi vaan myös vapauttamaan kapasiteettia Pasila-Kerava välille, joka on aika ruuhkautunut.

Ennen noita pitää kuitenkin laittaa perusrataverkko kuntoon, sähköistää puuttuvat pätkät (Laurila-Haaparanta, Ylivieska-Iisalmi, Hanko-Hyvinkää) sekä rakentaa kaksoisraiteet häiriöiden kertautumisen estämiseksi.

Tavaraliikenteelle tärkeimpiä ovat Kaakkois-Suomen rataverkon korjaus ja kapasiteetin lisäys sekä Oulu-Ylivieska kaksoisraide, sitä ennen kolmioraiteet.

Muista uusista radoista ei kannata unelmoida vielä vähään aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:57
Nuori nainen kaahasi henkilöautolla poliisia pakoon Haapavedellä ja törmäsi rajusti vastaantulleeseen ajoneuvoon - kolme henkilöä vietiin sairaalaan
12:33
Liigan ärsyttävimmäksi äänestetty ketju jälleen kasassa – ainoastaan ykkösnyrkki säilyi ennallaan Mannerin muokatessa hyökkäysvitjoja JYP-peliin
12:28
Maustetytöt saivat kultalevynsä Tavastialla – vaalalaistaustaisen kaksikon debyyttilevy ylitti kultalevyrajan
12:11
Yhdysvallat kirjoittamassa sopimusta Afganistanin sodan lopettamiseksi – Ulkoministeri Pompeo saapui Qatariin, jossa ovat myös Talebanin edustajat
12:11
Näyttelijä Timo Reinikan Andrén herkkä kaari isä pieneksi – Oulun teatteri tarttui tärkeään ja hienoon näytelmään, joka puhuttelee ympäri maailmaa Tilaajille
11:34
Ostitko tältä mieheltä television, pyykkikoneen tai puhelimen? Lauri Ylipaavalniemi on tehnyt kauppaa lähes 60 vuotta ja innostuu yhä asiakkaasta, joka sanoo ei Tilaajille
11:18
PS-nuoret kaatoivat emopuolueen ajaman sääntömuutoksen – Halla-aho: Puoluehallitus ratkaisee, mitä tehdään
64
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
52
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
25
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
15
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
9
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8
Koirien kiinnipitoaika alkaa sunnuntaina – lailla taataan rauha luonnoneläimille pesiä ja kasvattaa poikasia
8
HUSissa on varmistunut toinen koronavirustartunta – työikäinen nainen sai tartunnan Pohjois-Italiasta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Oletko kylmäpäinen sijoittaja?🤧🤒🥵

Ei näytä ainakaan puunkasvu hidastuvan coronataudista... Lue lisää...
Puu kasvaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image