Kotimaa

STM:n ylijohtaja: Soten digi-kehittämiseen olisi hyvä olla pysyvä yhtiö – Keskustelua käyty vasta epä­vi­ral­li­ses­ti

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden digitaaliset ratkaisut voivat tuoda säästöjä tai olla menoerä. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 31.3.2019 8:00
Petteri Lindholm

Kuluvalla vaalikaudella soten digitaalisia ratkaisuja kehitettiin SoteDigi- ja Vimana-yhtiöissä. SoteDigi voitaisiin jättää pysyväksi yhtiöksi, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kirsi Varhila.

Helsinki

Sosiaali- ja terveyspalvelut hyötyisivät pysyvästä digitaalisen kehittämisen yhtiöstä, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kirsi Varhila.

– Sotedigi on yhtiö, jonka olisi hyvä olla olemassa sote-uudistuksen jälkeenkin, Varhila toteaa.

Valtion kokonaan omistama Sotedigi perustettiin syksyllä 2017 edistämään sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisaatiota ja koordinoimaan sairaanhoitopiirien digiratkaisuja.

Varhila kertoo, että Sotedigin tai muun vastaavan yhtiön jättämisestä pysyväksi on keskustelu ministeriössä vasta epävirallisesti.

Digitaalisia palveluita hankkii tällä hetkellä 21 sairaanhoitopiiriä ja 180 kuntaa ja kuntayhtymää.

Osa niiden hankkimista järjestelmistä ei toimi keskenään.

– Terveyspalveluita kehittäessä tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman paljon kansallisesti yhteensopivia järjestelmiä, ja niiden koordinointia varten olisi hyvä olla pysyvä toimija.

Myös palveluiden hankintaosaaminen olisi tärkeää koota keskitetyn toimijan alaisuuteen, Varhila sanoo. Näin voitaisiin saavuttaa merkittäviä säästöjä.

Soten digi-kehittämiseen kului noin 100 miljoonaa

Kaatuneessa sote-mallissa SoteDigin olisivat omistaneet yhdessä maakunnat ja valtio.

Samalla maakunnat olisi myös velvoitettu käyttämään yhtiön palveluita.

– Mahdollisen pysyvän yhtiön omistuspohja riippuu siitä, kenelle tulevan hallituksen sote-mallissa tulee järjestämisvastuu palveluista, Varhila sanoo.

Jos digikehittämisen yhtiö jätettäisiin pysyväksi, oleellista olisi sitouttaa palveluntuottajat siihen, Varhila sanoo.

Ruotsissa ja Norjassa vastaavat, pysyvät digikehittämisen organisaatiot on jo olemassa.

Hiljattain kaatuneen sote-uudistuksen valmisteluun käytettiin noin 200 miljoonaa euroa.

Siitä noin puolet kului digitaalisten palveluiden kehittämistä ja koordinointia varten perustetuissa valtio-omisteisissa yhtiöissä SoteDigissä ja Vimanassa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Aha. Menee sitten niin kuin pahimmissa uhkakuvissa ennustettiin, digi ahmii resurssit terveyspalveluista, terveyspalvelut huononevat entisestään. Eiköhän nämä metsään menneet digiprojektit ole osaamattomuutta tilaajan ja toimittajan päässä. Ottakaa töihin ihmisiä, joilla oikeasti on kompetenssia, silmät päässä, järki luistaa ja sydän paikallaan.

Oikeasti me palvelun käyttäjät emme digiä kaipaa. Hoidosta sen sijaan on kova puute. Riittäisi, jos käynneistä saisi tulosteen mukaansa, sen voisi ottaa sitten seuraavalle kerralle mukaan. Lääkärihän hoitaa vain yhtä vaivaa kerrallaan, kun lääkäriajat jaetaan aika/per vaiva. Sairashistorialla ei siis juurikaan merkitystä. Kokonaisvaltainen oman terveyden ajattelu jää asiakkaan itsensä vastuulle. Digitalisaatio ja tilastointi rakennetaan aivan muita tahoja, kuin asiakasta varten. Tässä on varman lääkäreillä kieli jo pitkällä lääkefirmojen taskussa, kun saadaan omaksi hyödyksi myydä toisten terveystietoja. Tähän saakka niitä on jaettu ilmaiseksi, jotta päästään kansainvälisiin tutkimusprojekteihin. Tyhmää, lyhytnäköistä ja vastuutonta.

Kyllä ihmisestä koottu aineisto kuuluu ihmiselle itselleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

'' Sotedigi on yhtiö, jonka olisi hyvä olla olemassa sote-uudistuksen jälkeenkin '' - Itsestään selvää varsinkin kun kansanterveytemme turvaamisen tukitoimintojen kehittäminen ei ole mitenkään riippuvainen jostain Sotesta.

On vihdoinkin korjattava nykyinen valtava sekasotku joka on myös aivan järjettömän kallis veronmaksajalle. Yksityiset rahastavat vuosittain helposti satoja ja satoja miljoonia kun suomalaisille rakennetaan ja jopa ostetaan - ulkomailta paljon huonompia järjestelmiä kuin mitä itse osaamme itsellemme tehdä - kymmenittäin samoja ympäri maata samoihin tarpeisiin kun tietenkin on toteutettava yksi modulaarinen valtakunnallinen julkisen terveydenhuollon tiedonhallintaratkaisu, jonka yksi tärkeimmistä tehtävistä on ottaa, pitää ja hallita tietoturvallisesti kansamme terveystietoja ilman että yksikää yksityinen toimija pääsee niitä sorkkimaan - kuten nyt.

Siis valtion on hoidettava terveydenhuoltomme perustehtävät - myös elintärkeän tiedonhallinnan osalta. Me omistamme omat tietomme ja päätämme kuka niitä saa edes katsoa anonyymeinä tilastollisina sarjoina saati sitten henkilökohtaisina tietoina. Meidän terveystietojamme käsittelevät pelkästään hoitojamme suorittavat yksilöt.

Ko tiedoilla ohjataan valtakunnallisesti hoitojamme parhaisiin käytäntöisih ja automatisoidaan kaikki tilastointi ettei mitään tarvitse erikseen ''kerätä'' yhtään mistään koska ne on keskitetty valtiomme, eli meidän haltuumme.

Millä tasolla ''ajattelu'' on kun itketään siitä mitä joku (ulkomainen) yksityinen desantti-bulvaani tekee tai on tekemättä. Meidän tietoidoillamme NE eivät tee yhtään mitään - ilman henkilökohtaista erillistä kirjallista lupaa joka ainoa kerta.
_

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten huonosti yksityinen terveysbisnes on hoitanut tiedon kerääminen, kun valtio ja kunnat ei pysty päättämään mitä, miten ja kuka tuetoja keräisi.

Rahaakin on kuitenkin poltettu satoja miljoonia euroja nimi on vain muuttunut aina on käynyt,
niin ettei järjestelmiä ole saatu toimimaan.

Meille annetaan ymmärtää, että olisimme digitalisaation ihmemaa, se vaan ei näy muussa
kuin uusien tietojen keräämiseen kehiteltävien järjestelmien tilaamisessa , kukaan vaan ei tiedä
mitä halutaan tilata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on jäänyt täysin huomiotta soteuutisoinnissa. Valtakunnallinen potilastietojärjestelmä pitää saada pikaisesti pelittämään, jotta tekoälyn hyödyntäminen sairauksien parantamisessa ja ennalta ehkäisyssä saadaan alkuun. Suomi jää sotessa koko ajan muista EU-maista jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:58
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan
14:41
Työryhmä: Biojätteen erilliskeräys pakolliseksi jokaiselle taajamatalolle, pakkauskeräys vähintään viiden asunnon kiinteistöille
14:25
Rajakylän uudessa hyvinvointipisteessä hurja vilske torstaina avajaisissa
14:12
Arvio: Ad Astra vie Brad Pittin päänsisäiselle tutkimusmatkalle avaruuteen – "Elokuva tuntuu hieman paisutellulta ja omasta tärkeydestään lumoutuneelta" Tilaajille
13:51
Merivoimien uusien alusten rakentaminen Suomessa varmistui – neljä korvettia valmistuvat Rauman telakalla ja tuovat tuhansia työpaikkoja
13:49
Terentjeff: "Otamme alueelle saapuneet uudet toimijat avosylin vastaan" – Oululaiselle Kuurulle moduulisviittejä Isolle-Syötteelle
13:30
Suomen Lidl saa uuden toimitusjohtajan, kun vanha päätti jättää tehtävänsä: "Oikea hetki vaihtaa kapulaa"
77
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
51
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
36
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
35
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
32
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
30
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
26
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image