Kotimaa

Soklin kaivosrata ei saa nyt budjettirahaa

Kotimaa 28.8.2014 17:33
Lauri Nurmi

Soklin kaivoksen ratayhteys ei saa budjettirahoitusta nyt meneillään olevassa hallituksen budjettiriihessä.

Kalevan saamien tietojen mukaan hallitus ei kuitenkaan sulje pois valtion osallistumista norjalaisen Yaran Savukoskelle suunnitteleman fosforikaivoksen liikenneyhteyksien rahoittamiseen.

Kun budjettirahaa ei nyt Soklille anneta, vaihtoehdoksi jää valtion osallistuminen lisätalousarvion kautta, mikäli hallitus pitää kaivosrahan julkista rahoittamista järkevänä.

Valtion ja Yaran välisissä neuvotteluissa on ollut esillä malli, jossa valtio rahoittaisi puolet kaivosradan kustannuksista. Radan kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa.

Savukoskelle suunniteltu fosforikaivos työllistäisi suoraan noin 375 ihmistä. Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) kertoi viime viikolla Kalevan haastattelussa vakuuttuneensa siitä, että Yaran ja Itä-Lapin kuntien esittämät arviot työpaikkojen määrästä pitävät paikkansa.

Risikko vahvisti silloin vievänsä Soklin budjettiriiheen.

– Kun välilliset työpaikat lasketaan mukaan, Itä-Lappiin ja koko Suomeen syntyy yhteensä 1 500 työpaikkaa, Risikko totesi.

Myös SDP:n Antti Rinne on pitänyt Soklin kaivoksen työllisyysvaikutuksia merkittävinä ja hanketta siksi jatkovalmistelun arvoisena. Kalevan tietojen mukaan valtiovarainministeriössä on pohdittu eri vaihtoehtoja rahoituksen järjestämiseksi.

Vaikka liikenneministeri vei kaivoshankkeen budjettiriiheen, jo alun perin oli selvää, että suoraa rahoitusta ei tässä vaiheessa löytyisi ilman leikkauksia jostain muualta.

Tästä syystä lisätalousarviota on pidetty realistisimpana vaihtoehtona, jos hallitus taloutta elvyttäessään päättää osallistua Soklin hankkeeseen.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Tämä kuuluu niihin politiikkojen hankkeisiin. Mitään valmista ei tule, ei ole aikomustakaan vaan pidetään yllä ilmapiiriä, että kyllä me... mutta kun ei nyt oikein ole tilanne sel... Kyllä ensivuodelle on rahan reikää kun Putin alkaa maksattaa Ukrainan sotaa EU:lla. Valtiovalaln budjettiesitystä kun lukee, niin eittämättä tulee mieleen päätelmä, että halltuksessa ei tunneta koko suomea, vaan katse on kehäkolmosen sisällä. Keinotekosia lapsivähennys juttuja jotka ovat poliittista liturgiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli Suomenvaltiojohto olisi sanonut suoraan että valtiontukea radan tai maantientekoonei tule,vaan jos Yara ei tee tarvittavia yhteyksiä malmin kuljetukseen ja ota Sokli malmiota käyttöön kaupassa sovitussa ajassa niin Solki palautuu valtiolla sovituin ehdoin.PÖLJÄT päättäjät vain viimesyksynä ovat antaneet Yaralle 5 VUOTTA lisäaikaa.Näin Yara voi edelleen kiristää Suomenvaltiota.Sokli on Yaralle semmoinen LOTTOVOITTO ettei se siitä luovu.Tämämaahan onkin hölmölandia.(tosin bemböleä ei viitoissa ole Suomennettu).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Budjetti tehdää keinotekoisesti pienemmäksi. Kaikki elintarviketuki, rata, Nato kulut on pois siitä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhä aleta itsenäistyyn ja päätetään omista ratatyömaista ite, iliman etelänmiehiä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein. Rakentakoot rikkaat ulkolaiset kaivosyhtiöt itse ratansa jota pitkin kuljettavat maaperän rikkaudet pois Suomesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olevan rahaa tarvittaessa rakentaa itse ratansa.
Kemiran pilkkahintaan ostaminen on varmaankin ehtinyt tuottaa sille miljardin-pari.
Minusta voisivat rakentaa ratansa Kovdoriin ja kuskata fosforinsa sitä kautta ulos. Luontoa säästyisi paljon.
Kemijärvi-Sokli rata olisi meille todellinen häpeä- ja pilkkarata, Loistoesimerkki kokoomuslaisten kauppaministerien osaamattomuudesta ja pohjoisen väen sortamisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luontoa mitään säästyisi mikäli Kovdoriin kuskataan. Lisäksi Venäjälle ei pidä viedä mitään resursseja, varsinkaan tällaista! Ainoa syy miksi sen Venäjälle haluat on luultavasti pelko töihin joutumisesta ja NIMBY-ajattelu. Saattaahan sitä toki vanhaa kunnon taistolaisuuttakin takana olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotin jo aiemmin "KAPEAraiteista" rataa Ruotsin Ylitorniolta Nojan Kirkkoniemeen. Tästä voitaisiin rakentaa pisto Sokliin. Tämä toisi jäämeren-Atlanni satamat Pohjois Suomen ulottuville, ja saisimme rahoittajiksi mahdollisesti muut pohjoismaat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin sitä rataa tarvitaan. Rikastettu fosfori voidaan kuljettaa rekoilla Kemijärvelle (100km) josta lähtee rata etelään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Soklista voidaan vetää putki Kemijärvelle, jota pitkin fosfaattirikasteliete pumpataan Kemijärvelle ja Kemijärvelle rakennetaan laitos,jossa vesi eroitetaan ja rikaste pulveroidaan,aikaisemmin esitin,että putki viedetään Kemiin.
Tämä putkivaihtoehto on ollut erään hanketutkijan listalla,että ei ole tuulestatemmattua.
Vajaakäyttösiä ratoja on tarpeeksi tässä maassa. Kokoomuslainen Risikko esitti rautatien rakentamista Sokliin,kuvittelin häntä viisaammaksi.Rautatietä Sokliin ei tarvita.Yaralle voidaan antaa pikku porkkana,jotta hanke lähtisi liikkeelle.
Kemijärven sellutehdas ja muut tehtaat on lopetettu tappiollisuuden vuoksi. Maan hallitus ei ole syyllinen vaan ahneet osakkeen omistajat,kun tehdas ei tuottanut tarpeeksi,nykyään kun mikään ei riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kemijärven sellutehdas suljettiin Griinpiisin ja vihreiden rauhoittamiseksi.Karvinenkin on myöntänyt että päätös oli huono.Kemijärviliike yritti puhua että alettaisi tekemään liykosellua .Storan johto vakuutti etteivät Kemijärven laitteet sovellu moiseen.1,5 vuotta myöhemmin laitteet myytiin Kanadalaisille ja nyt sitä liukosellua tehdään siellä niillä koneilla joilla Suomessa ei voitu tehdä.Työttömien tekeminen Suomeen on maan tärkein toimintamuoto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näkyy muuten vieläkin mettässä tuo Sokliin aikoinaan suunniteltu putkilinja... hakkasivat uraa meidänkin palstaan kyselemättä... Grrrr!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) Onko niin ettei Pohjois-Suomen teitä ja rataverkkoa kannata kunnostaa ja saada työpaikkoja suomalaisille?. Kemijärven sellutehdaskin ajettiin alalas,vaikka olikin kannattava tehdas ja näin tuli paljon työttömä Kemijärvelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aluepoliittinen Karhukopla eli Stubbin ministeristö jatkaa linjallaan. Ulkomailta olisi tarjolla 200 miljoonaa rataan, joka kuuluisi valtion rakennettavaksi, mutta eipä kelpaa. Mieluummin rakennetaan Stubbin kotikonnuille metro ja korjataan pressan linnan perustuksia. Voiko tämä enää olla totta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eiköhän pakkolunasteta se alue takaisin suomelle ja rakennetaan rata sitten vasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

23.1.
Ruotsin sprinttitykin takareidessä repeämä – MM-kisat jäävät todennäköisesti väliin
23.1.
Norjan poliisi: Viimeisen lumivyöryn suomalaisuhrin etsinnät lopetetaan – "Valitettavasti on odotettava nyt kevättä"
23.1.
Oppositiojohtaja julistautui Venezuelan presidentiksi – Trump tunnusti uuden johtajan vain minuuteissa
23.1.
Kapinaryhmä ehdottaa brexitin siirtämistä vuoden loppuun – May tiukkana: "Ei ratkaise mitään"
23.1.
Pieni vauva jäi pakkasella autoon Iskon Nesteellä – äiti oli tankkaamassa ovien napsahtaessa lukkoon, palokunta ja hinauspalvelu hätiin
23.1.
Hailuodon jäätie työn alla, avaamiseen vaadittavasta jään paksuudesta puuttuu vielä kymmenisen senttiä
23.1.
Meiju Suvas kasvoi Frederikin taustalaulajasta lavatähdeksi – "Minun tekisi mieli sanoa, että opin Frederikiltä, mitä ei pidä tehdä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pakkasvaroitus: Maan itä- ja pohjoisosassa lukuun ottamatta Pohjois-Lappia esiintyy lähivuorokauden aikana kireää pakkasta.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eläkeläiset töissä

Eli rahan perässä olet elämäsi juossut. Oletko osannut nauttia elämästä, Oikeasti? Minä kunnioitan ihmisiä jotka jäävät... Lue lisää...
Raukka

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image