Kotimaa

Seurannan tulos: Huo­les­tut­ta­van moni jättää vilkuttamatta kääntyessään – Kuvittele tämä tilanne ilman suun­ta­merk­kiä: "Voi sattua pahastikin"

Liikenneturvan seurannoissa kuljettajista 71 prosenttia näytti vilkkua liikenneympyrästä poistuessaan. Kuvituskuva. KUVA: Teija Soini
Kotimaa 10.12.2018 11:24
Heikki Uusitalo

Liikenneturvan seurantojen mukaan vain 84 prosenttia autoilevista kertoo kääntymisaikeestaan näyttämällä vilkkua. Liikenneympyrässä suuntamerkkiä karttaa tätäkin useampi: vain seitsemän kymmenestä vilkuttaa ympyrästä poistuessaan.

Kuvitellaanpa vaikkapa tilanne moottoritiellä: Vauhti 120 km/h, oikealla kaistalla jonoa, vasemmalla kaistalla ohittajia, yksi oikean kaistan autoista päättää siirtyä vasemmalle ohittaakseen jonon. Kaikki muuten hyvin, mutta yksi asia unohtuu – nimittäin vilkku.

– Voi sattua pahastikin, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.  

Liikenteen toimivuus perustuu liikennesääntöjen noudattamiselle ja tiellä liikkuvien toiminnan ennakoitavuudelle. Jos joku ei liikenteen seassa kerro aikeistaan vilkuttamalla, toimivuus järkkyy.

– Vaaraa se aiheuttaa, siitä ei pääse mihinkään, Nieminen toteaa. 

Nieminen huomauttaa, että lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi voida luottaa siihen, että ajoneuvo etenee kaistallaan suoraan. Kun tästä linjasta aiotaan poiketa, esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa tai risteyksessä käännyttäessä, omista aikeista on kerrottava vilkkua näyttämällä.

– Näin oma toiminta ei tule toisille tiellä liikkujille yllätyksenä. Suuntamerkin näyttämisen pitäisi olla yksiselitteisen selkeää jokaiselle kuljettajalle.

Liikenneturvan tämän vuoden seurantojen mukaan kuljettajista joka seitsemäs kääntyy virheellisesti. Suhdeluku huononee entisestään, kun mennään liikenneympyrään.

– Liikenneympyrästä poistuvien vilkuttamissuoritus on aina ollut heikompi kuin peruskääntymisissä. Kyseessä voi olla unohdus, välinpitämättömyys tai tietämättömyys liikenneympyrässä ajamisesta.

Ympyrästä poistuvan on näytettävä vilkkua oikealle.

– Paitsi pakollinen suorite, se on myös toisia liikkujia huomioon ottava teko, Nieminen sanoo.

Joidenkin autoilijoiden ajoneuvoissa vilkku voi olla rikki. Niemisen kokemuksen mukaan tällaisia ongelmia on kohtuullisen vähän. Suurin syypää vilkuttamattomuuteen on ratin ja penkin välissä.

Kaksi kolmesta tuomitsee vilkuttamatta jättämisen

Liikenneturvan viime toukokuussa teettämässä kyselyssä selvitettiin suomalaisten suhtautumista liikennerikkomuksiin ja niiden vakavuuteen. Suuntamerkin käyttämättömyyttä piti erittäin tai melko vakavana lähes kaksi kolmesta vastaajasta.

– Liikenne on täynnä vuorovaikutusta, mutta keinomme viestiä ovat varsin rajalliset. Yksi näistä keinoista on vilkun käyttäminen. Pakollisen pahan sijasta suuntamerkin näyttämistä voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi, Nieminen ehdottaa.

Liikenneturvan seurannoissa havainnoitiin, käyttikö kuljettaja suuntamerkkiä kääntyessään vai ei. Havaintoja tehtiin vuonna 2018 yhteensä 10 048 ajoneuvosta. Näiden kuljettajista 84 prosenttia vilkutti kääntyessään.

Suuntamerkin käyttöä seurattiin myös liikenneympyrästä poistuttaessa. Näitä havaintoja tehtiin yhteensä 9 002 ajoneuvosta, joiden kuljettajista 71 prosenttia näytti vilkkua liikenneympyrästä poistuessaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (116)

On se kyllä jännä juttu että minä, muutaman vuoden ajokortin omistanut höpsö naiskuski ehdin ja osaan vilkuttaa oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Toiset sitten ei ehdi, ei muka millään. On jännä.
Mut mulla onkin normaalia korkeampi äo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moni vilkuttaa kun on jo kääntynyt,, se on täällä Oulussa hyvin yleinen tapa.
Vilkun käyttö ilmeisesti vaatii liian paljon älyä, jota monelta puuttuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän suurin syy vilkuttamattomuuteen ole se kun se ympyrä on aikasen pienonen. Joskus Ruattissa ajaneena muistelen että jotain 100metriä se oli kanttiinsa. Meillä siis kolome metriä häjin tuskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän suurin syy ole ajattelemattomuus, laiskuus, itsekeskeisyys ja ihan vaan yleinen tyhmyys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vilkulla ilmoitetaan aikomus vaihtaa kaistaa tai kääntyä.
Vilkku päälle, kun aikoo vaihtaa kaistaa. Se näkyy muille tien käyttäjille, takanaolijoille, ja he osaavat sitten varautua kaistan vaihtoon tai kääntymiseen. Vilkkunpäälle ennen kaista vaihtoa. Vilkun käyttö kaistan vaihdon kälkeen on myöhäistä ja tarpeetonta, kun olet jo kaistalla, jossa ei ole kuin yksi suunta, kaistaviivoin ja -merkein ilmoitettu.
Moottoriteillä vilkkua käytetään ennen kaistanvaihtoa rampille ja lopetaan, kun ollaan rampilla. Miksi me pöljät ei tehdä samoin taajama-alueilla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksikähän tästä liikenteen vaarantamisesta ei sitten sakoteta? Vaikka se aiheuttaa huomattavasti enemmän vaaratilanteita kuin lievä ylinopeus.
Ympyrässä vilkuttamattomille: Mikäli on niin kädetön ettei kykene/ehdi laittamaan vilkkua päälle keulan ollessa poistumista edellisen liittymän puolessa välissä, tai ensimmäisestä poistuttaeessa jo ennen ympyrää, niin kannattaa ajokortti viedä suosiolla pois, ja keskittyä kulkemaan julkisilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vilkku olisi hyvä laittaa päälle edellisen liittymän jälkeen, ei puolessa välissä.

Oulunsalon lentokentäntiellä näkee paljon autoilijoita jotka vilkuttavat kun ovat jo poistumassa liikenneympyrästä. Syy johtuu yksinkertaisesti siitä että edellisen liittymän ja poistumisliittymän välimatka on vain muutama metri. Näissä pikkuympyröissä vilkuttaminen on epäkäytännöllistä ja jokseenkin turhaa, sanoo tieliikennelaki sitten mitä tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa liikenneympyrät on niin typerän pieniksi tehty, ettei niissä ehdi vilkuttaa. Vaikka vilkku laitetaan asianmukaisesti päälle ympyrässä ajaessa, niin se on niin hidas, että olet jo poistunut seuraavasta ulos ennenkuin valo ehtii vilahtaa. Vilkkuahan EI saa laittaa päälle ennen liikenneympyrää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mitään sellaista sääntöä olemassa, että ennen liikenneympyrää ei saisi vilkkua laittaa. Ennen ympyrää laitettu vilkku saattaa lisätä paljonkin liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Maalaisjärjen käyttö on sallittua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sellainen sääsntö olemassa. Mennessä ei vilkuteta, ja jos niin kuitenkin tekee on poistuttava ensimmäisestä liittymästä. Muista liittymistä poistumalla ensimmäiselle vilkuttaminen olisi hämäystä eikä vilkuttamisella olisi enää mitään mieltä. Pienissä ympyröissä liittymien väli on vain muutama metri ja rattia pitää kääntää jyrkästi. Saa olla aika nopea jos ehtii vielä vilkutella juuri oikeaan aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sovittaa auton nopeuden tilanteen mukaan. Tottakai tulee ympyrässä kiire jos sinne puottelee neljääkymppiä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vilkkuhan nimenomaan pitää laittaa päälle jo siinä odotusvaiheessa jos aiot olla lähdössä seuraavasta pistosta ulos! Näin sieltä suunnasta tulevat ei jää jahkailemaan sinun tietämättömyytes vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs ne, jotka risteyksessä liikennevaloissa odotellessaan eivät vilkuta, mutta sitten kun valo vaihtuu vihreäksi, iskevätkin äkkiä vilkun päälle ja tukkivat koko liikenteen kun ei ryhmittäytyminenkään mennyt putkeen? Vilkunsäästäjät ovat yksi pahimmista vaaroista liikenteessä. Halvempaa se, kun joku rysäyttää kylkeen, kuin että vilkkuu vilkkuu muutaman kerran enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vilkutan liikenneympyrässä ja auto ajaa eteen koska luulee että käännyn niin silti eteen ajava autoilija on syyllinen koska liikenneympyrään tulija on aina väistämisvelvollinen. Loogisesti ajateltuna liikenneympyrässä vilkuttaminen lisää kolaririskiä.

Voisi samalla tehdä tilastoa kuinka moni ajaa liikenneympyrään vilkun perusteella vai varmistaa että liikenneympyrässä oleva autoilija kääntyy pois liikenneympyrästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkä helkutin takia näytät poistumismerkkiä, jos et ole lähdössä ja yrität siis tahallasi aiheuttaa vaaratilanteita? Tuollaiset ihmiset vetävät allekirjoittaneen aivan sanattomaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsi lipsahtaa vilkulle liian aikaisin, ajotaito ei ole niin hyvä kuin kaikilla muilla, yksinkertainen huolimattomuus. Onhan näitä syitä koska emme elä täydellisessä maailmassa jossa kaikki osaavat ajaa täydellisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis jos ajat liikenneympyrässä ja vilkulla ilmoitat muulle liikenteelle, ettet jatka ympyrässä ajamista vaan poistut, niin miten ihmeessä voi tuo väistämisvelvollinen olla syyllinen? Tämä tosin edellyttää, että ympyrään tulija pystyy toteen näyttämään tuon vilkun käytön mikäli toinen on kiistämässä toiminnan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen kiertoliittymät liian pieniä että vilkun käyttö olisi sujuvaa. Kaikkein vaarallisinta on kiertoliittymässä panna vilkku päälle liian aikaisin jolloin liittymään tuleva luulee vilkuttajan poistuvan ensimmäisestä ulosmenokaistasta mutta poistuukin vasta toisesta tai kolmannesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (116)

Uutisvirta

14:53
Poliisilla jättiratsia aamulla Oulussa, lähes 2 000 puhallutetun joukossa kaksi rattijuoppoa – toinen oli matkalla Alkoon, toinen äidinsä luota kotiin
14:44
Suuri sammutusajoneuvo hankittiin käytettynä Terrafamen palokunnalle – akkukemikaalitehtaan tuloon varaudutaan
14:30
Vaalikampanjoinnissa oli häirintää – Rinne kehotti kansanedustajia olemaan ihmisiksi
14:20
Presidentti Niinistö korosti kansanedustajille sitoutumista ja kansakunnan yhteistä etuja: "Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön"
13:59
Tukes muistuttaa: Kuumaa kertakäyttögrilliä ei tule heittää roskiin, väärin hävitetty grilli aiheuttanut kymmeniä paloja
13:49
Poliisi järeästi varustautuneena paikalle, kun väkivaltarikoksesta epäilty linnoittautui kerrostaloasuntoon Rovaniemellä – operaatio kesti tunteja
12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ”Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
55
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
39
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
25
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
23
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
15
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

232 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image