Kotimaa

Selkäkivut ovat monen suomalaisen riesana – lue asiantuntijan vinkit selän hyvinvointiin

Jooga ja pilates ovat erinomaisia aktiviteetteja myös selän kannalta. KUVA: Oulu-opisto
Kotimaa 5.11.2019 7:56
Anna Leinonen

Selkäkivut vievät monet suomalaiset lääkärin vastaanotolle. Kelan mukaan yli 19 000 ihmistä sai viime vuonna sairauspäivärahaa selkäsärkyjen vuoksi. Sairauspäivärahan pituus oli keskimäärin 31 arkipäivää.

Työeläkeyhtiö Elon ylilääkäri Liisamari Krüger selkä on todella vahva osa kehoa, eikä se mene rikki tuosta vain.

– Jo 10-vuotiailla voi olla jonkinlaista kulumaa selän välilevyissä. Vaikka selässä näkyisikin tutkimuksissa muutoksia, se ei tarkoita, että on syytä huolestua, Krüger sanoo.

Selän hyvinvointia voi tukea ja ylläpitää arkisilla keinoilla:

1. Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti

Selkä tykkää tehdä sopivasti töitä. Jos selkä tuntuu vähän kipeältä, sohvan pohjalle jäämisen houkutus kasvaa. Usein selkäkivut alkavat silloin, kun liikuntaharrastus on jäänyt pois.

Kaikki keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta tekee selälle hyvää. Tasapainoa vaativat vesijuoksu, uinti, hiihto ja tanssi sekä kudosten joustavuutta ja aineenvaihduntaa tukevat pilates ja jooga ovat erinomaisia vaihtoehtoa.

– Kuntosalilla käyminen sopii myös ikääntyville. Lempeämpiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi sauvakävely ja rauhallinen pyöräily, Krüger sanoo.

2. Jos urheilet ja selkä vaivaa silti, kokeile uusia lajeja

Jos selkä tuntuu aamulla kankealta ja kipeältä, voimakkaat ja toistuvat kiertoliikkeet saattavat lisätä oireita. Silloin golf ja tennis kannattaa laittaa hetkeksi tauolle. Tilalle voi ottaa esimerkiksi vesijuoksua, uintia tai lihaskunto-jumppaa.

– Jonkin urheilulajin aiheuttama oireilu voi kuitenkin puolen vuoden tauon jälkeen hävitä, joten lajista ei välttämättä tarvitse kokonaan luopua, kertoo Krüger.

Jatkuvaa tärähtelyä sisältävät lajit, kuten hölkkä kovalla alustalla, voi ajoittain lisätä selkäkipua. Kuntosalilla suurten painojen maastavetoa voi olla hyvä välttää muutaman salikäynnin ajan, jos selkä on tuntunut kipeältä.

3. Tunnista työasentojen vaikutus selkääsi

Sekä staattisella että fyysisesti aktiivisella työllä on omat riskinsä. Istuminen ja päätetyö saattavat painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja. Raskaiden esineiden nostelu tai poraaminen puolestaan rasittaa koko ylävartaloa.

Toimistotyöntekijän kannattaa pitää parin minuutin taukoja ja käyttää hissin sijasta portaita. Fyysistä työtä tekevän kannattaa puolestaan harrastaa liikuntaa myös vapaa-ajalla.

4. Pohdi, oletko stressaantunut

Henkinen pahoinvointi, kuten pitkittynyt stressi, ahdistuneisuus sekä mieltä painavat koti- tai työasiat, voivat heijastua kehoon ja aiheuttaa esimerkiksi selkäkipua. Jos jännittää hartioita tai nukkuu huonosti, se voi heijastua selkään.

– Selkä on aikamoinen hyvinvoinnin mittari. Jokaisen kannattaa pysähtyä hetkeksi hengittämään, jotta mieli rauhoittuu ja kroppa ehtii vähän rentoutua. Jos stressi painaa paljon, silloin kannattaa pyytää lähipiiriltä apua arjen pyöritykseen, Krüger sanoo.

MAINOS

Kommentoi

Mene kyykkyyn polvet levällään ja anna käsien laskeutua hartioita myöten rennosti polvien välistä lattialle. Rentoudu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On kokeiltu vuosia likuntaa ja muuta. Pahenee iän kanssa ja muu kuin tukivyö ja kipulääke enään auttaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mieheni opetti nk.Speden selkäasennon jossa ollaan pylly pitkällä...muistaako joku sen asennon? On muuten hyvä selälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pehmeä patja+tyyny. Kun kyljellään nukkuu pääsevät selkänikamien ympärilläolevat pikkulihakset "vapaalle".
Olettaisin Unikulmassa + muissa patjaliikkeissä,joissa tarjolla asiakkaan kokeiltavaksi. Luontaiskaupoissa tietoa kuluneita rustoja eheyttävää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itselläni si-nivelten ja lonkkien asennon korjaus pelasti elämäni, n. 30 vuotiaana. Lääkärit ei tästä älyä mitään. Pohjallisen nakkasin kuuseen. Välilevyn pullistumat/repeämiset yms asiat vielä erikseen. Potilaat eivät kuvittele kipua. OYS:ssa kannattaa olla tarkkana. Jos siellä ei saa hoitoa viiltävään selkäkipuun, suoraan yksityiselle, eikä jäädä odottamaan yön yli mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän jutun on tehnyt henikilö jolla ei selvästikään ole koskaan ollut oikeasti selkä kipeänä. Kun tekee 40 vuotta raskasta työtä, niin se selkä vaan kuluu. Lihasten kunnossa pito voi vähän auttaa, mutta jos tulee välilevyn pullistuma tai repeämä, niin eivät auta sen enempää hyvät selkä- kuin vatsalihaksetkaan. Ja kun selkä on niin huonossa jamassa, että jalat menee alta, niin siinä ei paljon liikuta vaikka kuinka haluaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sometus, soffapottuilu, kasvissyöntivillitys ja lihan vähentäminen ovat varmaan syynä selkäkipujen yleistymiseen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sometus ja sohvapottuilu ovat varmasti osasyynä, mutta kasvissyönnillä ja lihan vähentämisellä tuskin on mitään merkitystä, paitsi ehkä kipua ehkäisevää, mikäli elopaino pysyy niiden avulla matalampana

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selän verenkierron toiminnalle olen saanut korvaamatonta apua Korva-akupunktiosta. Välistä yölläkin herään lukemaan sydämeni pulssia selän jytkeestä. Ikäänkuin turvottaa myös välilevyjä kun veri saadaan kiertämään.

Aamulla kissa-koira jooga ja selän venytystä sekä kiertoliikkeitä risti-istunnassa sekä kyynärpäiden varassa selän kaarelle venytys vatsallaan.

Kävellessä niska päälaki- ryhti kohti taivasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opettele oikea selänsuoristus kumartumisen jälkeen.
Hampaita harjatessa mieti onko polvet suorassa vai hieman koukussa kun oikaiset itsesi.
Kun olet oppinut polvitaivutuksen päivän toiminnoissa niin selkäsi voi hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkälaisia vinkkejä löytyisi koko ikänsä liikuntaa ja punttien nostelua harrastaneelle, raksatyöläiselle, jonka selkä tuntuu olevan loppu. Lisätäänkö vieläkin erilaisia liikuntalajeja? Joskus jopa sukan laitto jalkaan tuntuu kuin yrittäisi kädettömänä vetää leukoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä paras hoito selälle merisuolatyyny selän alla. Makaan juuri merisuolatyynyn päällä. Lämmittää ja raukaisee. Parempaa en tiedä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi todella tärkeä on tupakoinnin lopettaminen. Tupakointi heikentää verenkiertoa ja ääreisverenkierto heikentyy entisestään, joka vaikuttaa lihaksiston hapettumiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä kylmetä selkääsi! Pukeudu jo nollakeleillä lämpimästi äläkä leiki neitiä. Terveisin yksi selkäpotilas

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

27.1.
Jokunen republikaani äänestää Trumpia vastaan, uskoo puolueen senaattori – Trumpin oikeudenkäynti jatkuu, uusi vuoto asetti puolustuksen tukalaan asemaan
27.1.
Ettan vire kestää lentopalloliigassa, nyt kotisalissa talttui Hurmos: "Onneksi pelaajat pystyvät repimään ratkaisevan eron, kun valmentaja ei saa mitään aikaan"
27.1.
Analyysi: Oulun valtuusto kokoustaa kuin sillit purkissa – auttaako tiivis tunnelma päättämään isoista säästöistä? Tilaajille
27.1.
Turun synagogaa töhrittiin maalilla holokaustin muistopäivänä – presidentti Sauli Niinistö pitää töhrimistä huolestuttavana
27.1.
Päävalmentaja Jukka Jalonen Ruotsin EHT-turnauksen lähtökohdista: "Sopivan haastavaa itsellekkin"
27.1.
Helsingin poliisin ylikomisario teki rikosilmoituksen kansanedustaja Ano Turtiaisesta – taustalla kansanedustajan tviitti
27.1.
Yhdysvaltain sotilaskone putosi Afganistanissa – Taliban väittää ampuneensa koneen alas, USA kiistää Talibanin osallisuuden

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Enontekiön kunnassa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Keskusta korottamassa lapsilisiä!

188 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Oulu oyn aikaan sinne pääsivät kaikki kun tehtaalle ei kukaan halunnut. Oli valtion laitos. Sitten se laitettiin kuntoon... Lue lisää...
Miksi et aikanaan me...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image