Kotimaa

Satamalakko peruuntui – palkat nousevat paikoin jopa kahdeksan prosenttia

Satamalakko olisi koskenut myös Oulun satamaa. KUVA: Jarmo Kontiainen
Kotimaa 9.2.2018 15:13
STT, Kaleva

Viittä länsirannikon satamaa uhannut lakko on peruuntunut. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Suomen Merimies-Unioni (SMU) sekä työnantajia edustava Avainta hyväksyivät perjantaina sovittelija Jukka Ahtelan sovintoesityksen.

Lakko uhkasi Oulun, Kokkolan, Rauman, Naantalin ja Turun satamia maanantaina aamulla. Lakot oli alun perin suunniteltu tammikuulle, mutta työministeri Jari Lindström (sin.) siirsi niitä. Lakkojen oli arvioitu käyvän kalliiksi Suomen vientiteollisuudelle.

Riidassa oli kyse siitä, että satamavahdeilla ja nosturinkuljettajilla ei ollut omaa työehtosopimusta, vaan heihin sovellettiin kunnallista sopimusta.

–  Siinä sopimuksessa ei ollut näitä työntekijöitä koskevia määräyksiä ollenkaan, sanoo SMU:n puheenjohtaja Simo Zitting.

Nyt hyväksytyn sovintoesityksen myötä satamavahtien ja nosturinkuljettajien palkat voivat nousta reippaastikin, Zitting sanoo. Eri satamissa samasta työstä on voitu maksaa eri palkkaa. Työehtosopimuksessa sovittujen uusien peruspalkkojen päälle tulee 1. maaliskuuta 1,6 prosentin palkankorotus sekä liittojen jäsenille 210 euron kertakorvaus.

–  Jossain nousu saattaa olla jopa kahdeksan prosentin luokkaa, jossain vähän vähemmän. Se riippuu vähän satamasta, Zitting sanoo.

Kaiken kaikkiaan työriita koski noin 50:tä ihmistä, joista 20 on nosturinkuljettajia ja 30 satamavahteja.

"Kustannuksiin 25 prosentin nousu"

Työnantajia edustava Avainta kauhisteli tiedotteessaan sovun kalleutta.

–  Riippuen yksittäisen sataman kustannusrakenteesta, palkkakustannukset nousevat ratkaisusta johtuen 10–15 prosenttia, sanoi toimitusjohtaja Vesa Laine tiedotteessa.

Laineen mukaan työaikajärjestelyihin tehdyt muutokset jäykistävät toimintaa aiemmasta.

–  Nämä rakenteelliset muutokset yhdessä palkankorotusten kanssa saattavat nostaa satamien kustannustasoa noin 25 prosenttia sopimuksen piiriin kuuluvissa toiminnoissa. Jouduimme kuitenkin arvioimaan, että (lakon) vaikutukset vientiteollisuuteen ja kansantalouteen olisivat olleet poikkeuksellisen kovat, Laine jatkaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Tämä on työntekijöiden järjestäytymisoikeuden hinta - vientikuljetuksen ovat laillistetun monopolin käsissä. Yhteiskunta maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jopas taas, nämähän ne saavat mitä pyytävät, naisvaltaiset alat sitten saavat mitä jää. Eli ei mitään. Ja vastuu ja työmäärä on monesti pikkasen eri. Vaan eihän se toki käy jos rahat jää muutamalta päivältä saamatta isoilta herroilta, luojan
lykky ettei sentään lakkoa tullut!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt satamaporukka jyrsii omaa oksaansa.Ei muuta kuin ulkoistakaa koko satamien toiminta niin pysyy kohtuus mielessä.ATK ja satama-ala,sieltä löytyy usein ne lakkokenraalit jotka tuntuvat pyörittävän Suomen pikkurillin ympäri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ovat jo nyt lääkäreiden ja kansanedustajien palkkatasolla. Ohi menee nyt, että vilahtaa. Koulutusaika ei paljon päätä huimaa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä ihme ryhmä nämä satamatyöläiset ei pitäs olla raskasta ajaa nosturilla ja vahtia satamaa täysin ylimitoitettu palkka

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihmiset ny kaikilla aloilla lakkoon vaan eihän tuo oikein oo et yks työ porukka nostaa jo älyttömiä palkkoja sielläpähän lastatkoon tyhjää ku kaikki lakos misä tasa arvo.haloo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime vuonna putosin taas alle 56k€ vuosiansioissa, kiitos hallituksen niin olihan tämä enemmän kuin kohtuullista! En usko että todellisuudessa paljon tuon alle tienaavia Suomessa edes on. Itellä tekee ainakin tiukkaa tuolla vaikka eleken vaimon kanssa kahdestaan. Ei tällä palkalla ainakaan lapsentekoon pysty ruveta. Suomi on pa..a maa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika valjua, ja tehotonta kehuskella kommenttipalstalla palkallaan, kun ei niin minkäänlaisia todisteitakaan tarvi esittää. Kaipa siitäkin hyvän olon tunteen voi saada. Yhtä tehotonta on taloudenpitokin ja rahankäyttö holtitonta, jos ei meinaa riittää, jostakin vuotaa turhuuksiin ja reippaasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei kannata neuvotella yhdestäkään työehtosopimuksesta, ennen kuin on tiedossa, että ay liike ei uhkaa satamien sulkemisella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

AKT mafian kiristys toimii jälleen. Onhan tuo nyt kohtuu hävytöntä. Pajonkas se ahtaajan keskipalkka olikaan, lähes 50k vuodessa viimeksi kun tarkistin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naisvaltaisten alojen sopimus oli paljon heikompi, yleiskorotus niukempi. Naisen euro on vaan niin heikko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas on palattu vanhaan hyvään aikaan, onneksi Kiky sopimus on jo historiaa ja voidaan taas lyhentää työaikoja, jotta töitä riittäisi kaikille, kun saatiin tämä Suomen aktiivimalli!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta vienti taas sakkaa ja työttömyys, valtionvelka jne.. kasvaa. Kun kuluja nostetaan se näkyy aina lopulta palkansaajan tilissä. Osalle vain enää riittää töitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästä on hyvä lähtiä muidenkin liittojen palkankorotuksia vaatimaan kaikille se 8% on sitä elintasoa laskettukin hallituksen toimesta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image