Kotimaa

Sallittavaksi esitetty kesärenkaiden käyttö talvella jakaa mielipiteet täysin – "Aina on niitä, jotka eivät osaa arvioida kelejä oikein"

Jatkossa talvirenkaita pitää käyttää entistä pidempään, mutta vain talvikelillä. KUVA: Räty Matti
Kotimaa 26.12.2017 13:17 | Päivitetty 26.12.2017 13:18
Kari Pitkänen
Yksi Suomeen ehdotettavista uusista liikennemerkeistä kieltää ajamisen nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla. Kieltotien varrella olevalle kiinteistölle saisi kuitenkin ajaa nastoillakin, jos muuta ajoyhteyttä ei ole.

Norminpurkua "byroslaviassa" vai liikenneturvallisuuden vastuutonta heikentämistä? Molemmille kannoille löytyy perusteita.

Jatkossa talvirenkaita pitää käyttää entistä pidempään, mutta vain talvikelillä. Näin esittää hallitus uudessa tieliikennelaissa, jota eduskunta parhaillaan käsittelee.

Talvirenkaiden käyttövelvoite laajenisi koko Suomessa marraskuuhun ja maaliskuuhun eli nykyisestä kolmesta kuukaudesta viiden kuukauden mittaiseksi.

Käyttövelvoite kuitenkin koskisi vain talvikelejä. Jos olosuhteet sen sallivat, talvikuukausina saisi ajaa myös kesärenkailla.

Esitystä perustellaan entistä vetisimmillä talvilla ja tienkäyttäjän oman vastuun korostamisella.

Puolesta

- Pidän esitystä hyvänä. Yli 25 vuotta holhousyhteiskunta-sääntösuomi-byroslavia -valitusta kuunnelleena olen tyytyväinen, että vihdoinkin vastuu siirtyy käyttäjälle, Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen tokaisee.

- Kun viranomainen ei enää määrittele renkaan käyttöä, vastuu on jokaisella liikkujalla itsellään.

Pohjonen on entinen liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö. Hän ei usko, että nykykäytäntö muuttuu paljonkaan, vaan ihmiset vaihtavat edelleen talvirenkaat alle ensilumien uhatessa.

- Laki mahdollistaa kahden auton talouksissa toisen pitämisen kesärenkailla läpi vuoden.

- Esimerkiksi juuri nyt vastatessani Helsingissä on täysin kuiva keli, jossa pärjäisi kesärenkailla. Kuitenkin jo 11 päivää on pitänyt olla talvirenkaat alla.

Pohjonen tietää, että Suomi on pitkä maa, jossa olosuhteet vaihtelevat. Siksi autoilijoiden pitää tunnistaa oma vastuunsa oikeasta rengastuksesta.

- Uusi laki mahdollistaa myös puuttumisen kesärenkailla ajamiseen marraskuisella talvikelillä.

- Nykylain mukaan marraskuussa saa käyttää nastoja, mutta pakko ei ole, vaikka keli olisi kuinka talvinen tahansa.

Siltä väliltä

- Asiassa on puolensa ja puolensa, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen (sin.) pyörittelee.

- Ihmisten omaan arviointikykyyn pitäisi voida luottaa. Toisaalta on aina niitä, jotka eivät osaa arvioida kelejä oikein tai eivät vain välitä. He voivat olla riski muille.

Jalonen pitää esitystä voittopuolisesti hyvänä, edellyttäen että "jengi osaa arvioida tilanteet" ja valita käyttöön oikeat, kelin mukaiset renkaat.

- Esityksessä on selkeästi kyse normien purkamisesta ja varautumisesta ilmastonmuutokseen. Autoilijoiden pitää entistä enemmän katsoa ikkunasta pihalle.

Vastaan

- Ensimmäinen virhe on luottaa rengasvalinnassa vain omaan visuaaliseen havaintoon lumesta ja jäästä, johtaja Jarmo Sunnari Nokian Renkaista varoittaa.

Vaikka tie olisi näennäisesti sula ja paljas, lämpötila ratkaisee: kun mittari putoaa lähelle nollakelejä, nykyisissä kesärenkaissa käytettävät kumilaadut menettävät elastiset jousto-ominaisuutensa. Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikäyttöön.

- Rengas jäykistyy ja kovettuu kylmässä, sen pito heikkenee ja jarrutusmatkat kasvavat. Tiellä voi olla kuuraliukkautta, vaikka lämpötila on vielä plussalla.

Varsinaisten talvikelien äkisti yllättäessä kitka- tai nastarenkaita ei välttämättä saa auton alle noin vain. Vaihtopaikka voi olla kaukana, jonot sinne pitkät tai rengasliike jo kiinni.

Yksilön vastuun korostaminen voi olla hankala peruste, jos väärän rengasvalinnan vuoksi sattuu onnettomuus. Onko syyllinen tällöin yksityinen autoilija, joku varoitusvelvollisuutensa laiminlyönyt viranomainen tai kenties lainlaatija itse?

Lain mukaan "liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä".

Perusteluissa vedotaan Ruotsin väljempään rengassäätelyyn, josta huolimatta maan autoilijoista yli 99 prosenttia käyttää talvirenkaita.

- Ruotsissa kelinperustainen malli toimii siksi, että paikallisviranomainen eli käytännössä poliisi tiedottaa näkyvästi internetissä ja radiossa renkaiden oikeasta vaihtoajasta. Meillä poliisi ja vakuutusyhtiöt ovat kritisoineet tällaista mallia.

Sunnarin mukaan käynnissä on voimakas tahtopolitikointi. Kaikkien rengasvalmistajien ja Autonrengasliiton yhteisen teknisen foorumin asiantuntemus ja ehdotukset on sivuutettu tieliikennelain valmistelussa.

- Kun normeja puretaan, mihin vedetään raja? Voinko itse päättää, mitä liikennevaloja noudatan tai ajanko vastaantulijan kaistalla, jos olen itse valmis kantamaan vastuun valinnoistani?

Talvirengasmääräykset

Tieliikennelakiesityksen mukaan talvirenkaita olisi käytettävä marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaan kulutuspinnan pääurien syvyys olisi oltava vähintään 3,0 millimetriä.

Uudet talvirengasmääräykset koskevat henkilö- ja pakettiautoja, enintään 3,5 tonnia painavia erikoisautoja sekä moottoripyöriä, mopoja sekä erilaisia kolmi- ja nelipyöriä.

Talvirenkaita edellytettäisiin myös 751-3 500 kiloa painaviin perävaunuihin, joita vedetään näillä ajoneuvoilla.

Sään tai kelin edellyttäessä myös raskaissa ajoneuvoissa ja nopeissa traktoreissa olisi ko. aikana oltava talvirenkaat vetävillä akseleilla (paitsi ohjaavilla vetävillä akseleilla).

Raskaan kaluston talvirenkaan kulutuspinnan pääurien minimisyvyys on 5,0 milliä.

Renkaat saisi varustaa nastoilla, lumiketjuilla tai vastaavilla liukuesteillä, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (78)

Miten te oikein näitä uutisia luette? Eihän missään sanota että talvikelissä saa ajaa kesärenkailla, päin vastoin uusi lakihan tiukentaa monelta osin nykylakia joka on sidottu pelkkiin päivämääriin riippuumatta keleistä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysymyshän on siitä ettei talvella ole turvallista luistella kesärenkailla.
Talvella voi nykyisin kelit muuttua nopeasti vesikelistä luistinradaksi ja silloin kesärenkailla ollaan qusessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Te jotka uhoatte ajavanne koko talven kesärenkailla niin kannattaa lopettaa samantien kaskovakuutus. Siinä vaiheessa kun kolahtaa niin vakuutus ei korvaa mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja mitä sitä kaskolla tekee muutenkaan kun omaa yli-inhimilliset ajotaidot ja näkee muutamsn minuutin tulevaisuuteen👨🏿‍🌾

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeusrajoitus tulisi myös olla itse päätettävissä. Hyvissä olosuhteissa voisi henkkoht rajoitus nousta reilusti nykyisistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäkin riippuu ihan autoista mitkään "mopoautot " mitä valitettavan moni nykyäänkin on pitää ajaa varovasti varsinkin ohitus tilanteissa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vakuutus voidaan poistaa kesärenkaat käyttäjiltä ettei muiden tarvi maksaa heidän päätöksestä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kun vetinen keli muuttuu jäiseksi. Kesärenkailla ollaan silloin kuusessa. Ehdotus kuuluu älyttömiin, kuten myös nastarenkaat kieltävä liikennemerkkikin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kitkarenkaat toimivat aina. Itse olen ajanut ympärivuotisesti saksalaisilla m+s kitkoilla 360 000 kilometriä vuodesta 2008 alkaen. Ei mitään valittamista; tasapainoiset ja johdonmukaiset ovat kaikissa tilanteissa ja keleissä, toimivat kuin unelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse kun ravaan Suomi-Saksa väliä ja joudun renkaita vaihtelemaan voin sinulle todeta tiedoksi ”tämä muuten lukee Keski-Eurooppalaisissa kitkoissakin kun ne ostat”, että esim Saksassa myytävät talvirenkaat ovat suunniteltu kylmemmälle asfaltille ja loskaan. Ei todellakaan lumelle tai saatika jäälle. Satuppa Saksassa liikenteeseen kun lunta sattuu satamaan, nikn koko likkenne pysähtyy paikallisilla talvirenkailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän laiteta aseet myös myyntiin maitokauppoihin.Talvella talvirenkaat sekä kesällä kesärenkaat ja monen lapsen koulutie on paljon turvallisempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesärengasauto kuuluu talvella talliin.
Eli voi niitä kesäkumeja talviseisonnassa renkaina käyttää....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paitsi Ville Niinistö joka ei muistanut että talvi tuli ja ajeli kesänakeilla joulukuussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Villellä ei aina autoverokaan ole muistunut mieleen. Hänenhän piti käyttää joka matkalla julkista liikennettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kaikki muut autot pitäisi romuttaa ja teillä saisi ajaa vain alle 3v vanhoilla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan ala vaihteleen renkaita jatkuvasti, jos reissussa, kenelläkään ole toisia renkaita mukana. Kelit voi vaihtua hyvin nopeasti, hyvin lyhyillä kilometereillä. Kukaan ei osaa ennustaa aikataulujaan, etenkään sään ja kelien vaihtelua.
Homma vois pelittää noin hesassa, kun olemassa julkiset liikennevälineet varalla liukkaita varten. Vaan, jos julkiset, ostaako ikinä talvikumeja, kun veruke olemassa. Sitten ajellaan kesäkumeilla kolareita "talven yllättäessä".
Pohjoisemmassa ollaan auton varassa, jos ajellut kunnon myräkät, tietää varmasti, edes hyvillä nastarenkailla ei ole aina asiaa tienpäälle. Julkisia sitten ei ole.
Mitä lie haetaan tällä hienolla idealla, lisää duuneja lääkintäpuolelle, poliisille, asianajajille? Ei tollanen idea ainakaan liikenneturvallisuutta parantaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas joku pölijä virkamies on keksinyt toimiston lämmössä pölijän ehdotuksen.
Suomen talvessa pitää olla kunnolliset talvirenkaat. Kelit vaihtelevat niin ei täällä kesärenkailla talvella pärjää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli virhe yhtiöittää Trafi. Jos olisi pidetty suoraan ministeriön alaisuudessa, niin tämmöiset typerääkin typerämmät ideat olisi haudattu ennenkuin ne ehtii lehtien palstoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (78)

Uutisvirta

123
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
82
Joka kymmenes työtön aktivoitui, kun aktiivimalli leikkasi etuutta, kertoo Kela
52
Aftonbladet: Ruotsissa pidätetty autojen tuhopoltoista epäiltyjä
51
Nuorten maailmantuska voi synnyttää uuden luonnonsuojelubuumin: "Ilmastonmuutos on vaarallisempi kuin ydinsota"
48
Uusi pienpanimotuotteisiin erikoistunut pub avataan Rotuaarille perjantaina – Mallaskellari haluaa laajentaa Oulun oluttarjontaa
34
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
33
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Joutuvatko Suomi ja Ruotsi Nato-asiassa puun ja kuoren väliin?

Erittäin suositeltavaa luettavaa tässä Nato-asiassa tarjoaa Into-kustannuksen julkaisema Vakaus vaakalaudalla. 20 eri al... Lue lisää...
Norbert Schaller

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image