Kotimaa

Sähköpyörien Tesla syntyy Suomessa: Uu­den­tyyp­pi­nen sähkömoottori ja pyörän runkoon integroitava akku

Iiro Peltola (edessä) ja Antero Jalkanen valmistelevat sähköpyöräilyn vallankumousta. 3D-printteristä on valmistumassa moottorin rattaan prototyyppi.
Kotimaa 17.7.2018 19:21
Kari Pitkänen

Polkupyörien valmistajat, myyjät ja alan harrastajat kokoontuivat 8. heinäkuuta Saksan Friedrichshafeniin vuosittaisille Eurobike-messuille.

Tänä vuonna mukana oli suomalainen Freebike Group Oy. 

– Emme halua parantaa nykyisiä sähköpyöriä askel kerrallaan. Pyrimme pyörien tekniseen vallankumoukseen, toimitusjohtaja Antero Jalkanen linjaa.

Freebike on kolmen vuosia sähköpyörien parissa toimineen miehen start-up-yritys, joka on aloittanut vasta vuoden alussa. Yrityksen vaatimattoman oven takana Tampereen Hervannassa ei uskoisi, kuinka korkealle täällä pyritään.

– Kehitämme sähköpyörän uutta elektroniikkajärjestelmää, joka voidaan myydä merkittäville pyörävalmistajille maailmanmarkkinoita varten.

Tähän tarvitaan uudentyyppinen sähkömoottori, pyörän runkoon integroitava akku sekä ohjaustangon pään kahvaosa infonäyttöineen.

Uuden moottorin ensimmäinen prototyyppi on valmis. Vaihteet on sijoitettu rakenteen sisään.

Työn alla on myös käyttöliittymä, joka yhdistää käyttäjän, palveluiden tarjoajat ja pyörän pilvipalveluiden välityksellä langattomasti. Vastaava ratkaisu on käytössä esimerkiksi Tesla-sähköautoissa.

– Tavoitteena on avoin järjestelmä, johon voi esimerkiksi lähettää teknisiä päivityksiä ja josta voi toisaalta ottaa tietoa ulos vaikkapa akun huoltodiagnostiikkaa ja pyörän varaosatilauksia varten, Jalkanen kertoo.

– Pyörään voidaan liittää kokonaan uusiakin toimintoja, kuten varkaussuoja yhdistettynä muihin vakuutusyhtiöiden tarjoamiin palveluihin, yhtiökumppani Iiro Peltola lisää.

Suomalaisteknologia voi parantaa merkittävästi sähköpyörien arkipäiväisiä käyttöominaisuuksia.

Nykykalustossa eniten teknisiä ongelmia aiheuttaa ketjuvaihteiden toiminta. Sähkötehostuksen johdosta ketjuihin kohdistuvat voimat ovat niin suuria, että niitä napsahtelee poikki. Vaihteiden optimaalinen säätäminen on sekin tarkkaa puuhaa.

Freebiken ratkaisussa pyörään tuodaan portaaton CVT-automaattivaihteisto, joka on tuttu ratkaisu automaailmassa.

– Vaihteet ovat moottorin sisällä, ja niiden toimintaa ohjataan sähköisesti, Jalkanen kuvaa.

– Vaihteensiirrot tapahtuvat adaptiivisesti: alamäessä pyörä vaihtaa automaattisesti pienemmälle ja alentaa sähköavustuksen tasoa. Vastaavasti ylämäessä avustus tehostuu. Pyöräilijän ei tarvitse vaihteita käyttää.

Sähköavusteisten polkupyörien myynti kasvaa Euroopassa 10–20 prosenttia vuodessa. Komponenteista on pulaa, ja pyörien toimitusajat venyvät. Aika näyttää otolliselta aikaisempaa joustavammille ratkaisuille.

– Bosch tarjoaa neljää eri moottoria, me vain yhtä. Moottoristamme saadaan ulos erilaisia ominaisuuksia pelkästään softaa vaihtamalla. Se on nopea ja edullinen ratkaisu sekä asiakkaille että meille, Jalkanen vakuuttaa.

Freebike neuvottelee yhteistyöstä kolmen vakiintuneen sähköpyörävalmistajan kanssa. Nimiä ei tässä vaiheessa kerrota. 

"Emme halua parantaa nykyisiä sähköpyöriä askel kerrallaan. Pyrimme pyörien tekniseen vallankumoukseen."

Antero Jalkanen Freebike Groupin toimitusjohtaja

– Asiakkaat ovat jo mukana järjestelmän ominaisuuksien ja palveluiden määrittämisessä. Listalla on kaikkiaan 101 eri toimintoa, joista asiakas voi valita mukaan juuri haluamansa.

– Enää ei voi tahkota viittä vuotta jossakin Hervannan perillä yksin ja omassa rauhassa. Tuote on tehtävä valmiiksi yhdessä asiakkaiden kanssa, Iiro Peltola jatkaa.

– Kevyiden sähköajoneuvojen suosio ja käyttö ovat kasvussa. Se on meille iso mahdollisuus.

Freebike Group haluaa pitää jatkossakin niin tuotekehityksen kuin valmistuksenkin Suomessa. Mahdolliset kustannussäästöt halutaan hakea mieluummin robotiikan ja automatisoinnin kautta kuin siirtämällä valmistusta halvan työvoiman maihin.

– Me kehitämme premium-tuotetta, joka ei kilpaile hinnalla. Suomi ja Tampere ovat tässä suhteessa loistavia toimintaympäristöjä. Tuotannollista ja teknologista osaamista löytyy meistä vain muutaman kilometrien säteellä.

Yrityksen kolmanneksi osakkaaksi on liittynyt kokenut sarjayrittäjä Otto Chrons. Mukana on myös kolme osa-aikaista asiantuntijaa, ja myyntipuolelle haetaan vahvistusta.

Kipein kysymys on rahoitus, sillä halpaa uuden teknologian kehittäminen ei ole.

Tuotekehitysvaroja on saatu Business Finlandin (entinen Tekes) myöntämästä 50 000 euron Tempo-rahoituksesta. Loput on revitty omasta selkänahasta.

Sparraajia liikeidealle on haettu muun muassa KasvuOpen-ohjelmasta. Yksityisiä sijoittajia haetaan lisää koko ajan.

– Konsepti on todettu toimivaksi ja kannattavaksi. Valmiiksi tuotteeksi asti rahaa pitäisi olla käytössä mieluummin seitsemännumeroinen summa, Antero Jalkanen ja Iiro Peltola sanovat.

Sopisiko sähköpyöräily sinulle?

Laadukkaiden sähköpyörien hinnat vaihtelevat 1 500–3 500 euron välillä.

Pyöriä saa halvemmallakin, mutta osat voivat olla heikkolaatuisia ja huoltopalvelut puuttuvat.

Merkkiakku kestää satoja latauskertoja, ja sähköä riittää yli sadankin kilometrin ajoihin.

Koeaja pyörä aina ennen ostopäätöstä ja selvitä takuut, tekniikka ja huoltopisteet.

Varmista, onko runkokoko riittävä ja esimerkiksi istuimessa tarpeeksi säätövaraa.

Keskiömoottori vakauttaa ajotuntumaa ja joustohaarukka edessä lisää mukavuutta.

Kokeile jarruja ja sähkötehostuksen toimintaa: parhaimmillaan lisävoimaa saa käyttöön ilman viiveitä ja ilman äkkinäisiä tehopiikkejä.

Sähköpyörä tekee työ- ja asiointimatkoista kevyempiä ja houkuttavampia.

Pyöräily on mukavampaa myös huonossa säässä, vastatuulessa ja talvella.

Pidä huolta erityisesti akusta, se on pyörän arvokkain yksittäinen komponentti.

Suosio räjähti

Sähköavusteisia polkupyöriä myytiin Saksassa viime vuonna 720 000 kappaletta. Myynti kasvoi 19 prosenttia.

Joka viides Saksassa ostettu pyörä toimii sähköllä. Määrän ennakoidaan kasvavan lähivuosina 25:een ja pidemmällä tähtäimellä 35 prosenttiin.

Suomessa sähköpyöriä myytiin viime vuonna noin 7 000 kappaletta eli vasta 3 prosenttia kaikista pyöristä.

Yleisimmin sähköpyörissä on max. 250 W sähkömoottori, ja huippunopeus tehostuksella on 25 km/h.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Hei

Kiitokset asiallisista kommenteista tällä palstalla. Monia huolenaiheitanne on jo otettu huomioon ja asiakkaiden tarpeita on kartoitettu todella laajasti. Valitettavasti kaikkia yksityiskohtia ei julkaista, varmaan arvaatte miksi (edes suomeksi).
Liittykää meidän käyttäjäryhmään facessa, niin voidaan keskustella / kommentoida tarkasti asioita niihin sopivalla foorumilla.
Jos porukassa on halukkaita Beta testaajia, niin ilmoittautukaa ihmeessä.
Sen verran voin luvata, että CVT:n testiajo on sellaista herkkua mitä sähköpyörien alueella et ole koskaan kokenut.

Ystävällisin terveisin,
Antero Jalkanen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä kun saisi puhkeamattomat renkaat, niin pyörää voisi käyttää tilapäistarpeeseen all time ready-vechilenä pumppausvaivan estämättä, eikä tarvitsisi tapella sapelisepelinkään puhkomien renkaiden kanssa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä umpikumi sisärengasta on myyty ainakin 40 vuotta. Hankala vaan asentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valitettavasti tuollaiset suomessa kehityt tuotteet valmiina ollessaan ovat niin kalliita, että vain autoilijoilla on varaa ostaa tuollaiset vehkeet. Sähköpyörän rungon ja moottorin tulisi olla yhteishinnaltaan n. 500€. Tuohon hankitaan vielä akku 300€:lla, mutta siten, että kuluneen akun voi vaihtaa uuteen n. 50 eurolla. Tuohon hintaan kun pääsevät, alkavat markkinat sähköpyörien osalta vetämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas kehitellään, mutta tuskin on kysytty mitä asiakas haluaa. Minä sähköistin pyöräni hintaan 590e. Etuvetoinen, ketjut kestää oikein hyvin. Kempeleessä myydään tätä asennussarjaa. Harva haluaa ostaa monen tonnin pyörää, vaan mieluummin veivaa tavallisella. Teknisesti suuntautuneet haluavat sähköistää pyöränsä itse. Se on päivän homma ja seuraava hoituu jo 2 tunnissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”joustohaarukka edessä lisää mukavuutta.”

Ei. Täysin turha kaupunkipyörässä.

Pumppaava jousitus vie vain polkijan energiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Automaattiset vaihteet pelottavat, toimivat varmaan niissä mammamankeleissa, millä ajetaan lyhyttä asiointiajoa kaupungin asfalteilla, mutta sähköpyörän paras käyttötarkoitus kun on maastopyöräilyssä, niin epäilys vaihteiden kunnollisesta toiminnasta vaikeassa maastossa on suuri, vaihteisto kun ei osaa ennakoida nopeita maaston muutoksia, kuten ihminen osaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"sähköpyörän paras käyttötarkoitus kun on maastopyöräilyssä" Ei ole, vaan se on työmatkapyöräilyssä. Ei ole hikimärkä, kun menee töihin, ennenminkin palelee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida olla Boschilla minkäänmoisia vaihteistoja... mutt juu automaattinen avustustason säätö kyll - se e-MTB -moottori, jollainen on jo kaikilla muillakin...
Autommaattivaihteistojakin toki on, mutt ne valmistaa NuVinci ja Schimano...
Mulla on se NuVincin automaatti ja on muuten tosikiva!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyötysuhteet, kulutuskestävyys ja hinta voivat olla ylivoimaisen pitkä tie ja lopulta este unelmien toteutumiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noin neljällä sadalla saa Kiinasta etupyörään integroidun moottorin portattomalla nopeussäädöllä ja napaan sijoitetulla kompaktilla akulla ja koko paketti on yhteydessä puhelimeen sovelluksen avulla. Suomessa vaan mietitään akkujen runkosijoituksia ja vaihteistoja. Taitaa olla melko pieni markkinarako tuollaisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuka haluaa moottorin eturenkaaseen? en minä ainakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

NuVincilla ja Continental’illa on myös ainakin vähän samanlainen tai tapainen ratkaisu jo olemassa.
Siinä NuVincin portaaton vaihteisto on sijoitettu Continentalin moottorin yhteyteen. Mutta saattavat olla yhteenkoplatut erilliset ’osat’... Onko teidän siis enemmän integroitu ratkaisu?
Ja miten ne mahtavat erota toisistaan?
Mutt erinomaiselta kuullostaa teidän kehitelmänne. Milloin olis odotettavissa myyntiin?
Mun automaattivaihteinen NuVincin vaihteistolla ja Boschin moottorilla varustettu pyöräni on viime kesänä hankittu ja erinomaisessa kunnossa vielä jonkun aikaa, mutt kiinnostaa kyllä automaattisen avustuksen vuoksi tuo teidän ratkaisu. Mulla kun ei ole e-MTB-toimintoa moottorissa, vaikka sellainen toki olisi jo saatavissa siihenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörän runkoon integroitu akku tekee koko pyörästä ongelmajätettä kun pyörä on tullut käyttö-iän päähän. Irto-akku systeemissä vain akku vaikeasti kierrätettävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

21.7.
Oululainen Tommi Kostekivi nappasi Iskelmämestarin tittelin Kiuruvedellä – "Onhan tämä hassua, koska kilpailussa oli kova taso"
21.7.
Presidentti Volodymyr Zelenskyin puolue otti parlamentin hallintaansa Ukrainan sunnuntaisissa vaaleissa
21.7.
Alkava viikko voi tuoda Ouluun jopa 30 asteen helteet – odotettavissa hellevaroitus
21.7.
Siirtolapuutarhan mökkien ovet avautuivat vierailijoille, katso kuvia
21.7.
Äimäraution siirtolapuutarhassa oli sunnuntaina avoimien ovien päivä – siskosten mökissä värimaailma rakentuu turkoosin lipaston ympärille
21.7.
Irlannin Lowry tuuletti tuulisessa Pohjois-Irlannissa golfin major-voittoa, Korhonen 63. sijalle
21.7.
Keskittymisen mestari Lasse Virén elää vapaaherrana – "Suhteeni liikuntaan on huono", toteaa nelinkertainen olympiavoittaja

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio ja Tervola.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Etelä-Lapissa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koominen sijoitusneuvoja

Aika rankka yleistys tuo, että uuden auton ostaminen ilman, että vastaavaa käytettyä on saatavilla, olisi pelkkää näyttä... Lue lisää...
Autokaupoille

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image