Kotimaa

”Sähköauton ostoon 4 000 euron suora tuki” – keskustassa valmistellaan autoilun kumousta

Autoilua on Antti Kaikkosen (kesk.) mielestä ohjattava poliittisilla päätöksillä nopeasti ympäristöystävälliseen suuntaan. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 22.8.2016 3:00
Lauri Nurmi

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen pelkää, että Suomi jää autoilun takapajulaksi, ellei valtio ryhdy nopeisiin toimiin. Kaikkonen esittää, että valtio tukee sähköllä käyvien autojen hankintaa suoralla 4 000 euron tuella vuoden 2018 alusta lähtien.

Kaikkonen kertoo, että ympäristöystävällisten autojen hankintatuesta on käyty keskusteluja ympäristö-, liikenne- ja elinkeinoministeriöissä, joita johtavat keskustalaiset ministerit. Asian valmistelu pitää Kaikkosen mielestä aloittaa heti, jotta mahdollinen hankintatuki saadaan sisällytetyksi valtion vuoden 2018 budjettiin.

– Tehokkainta olisi tukea sähköauton hankintaa suoraan. Ruotsissa tuki on ollut 4 000 euron luokkaa, mikä on johtanut sähköautojen yleistymiseen. Muutaman sadan euron tuella ei olisi mitään vaikutusta. Esimerkiksi 4 000 euron suoralla tuella olisi varmasti vaikutusta, Kaikkonen perustelee.

– Meillä on sähkö- ja kaasuautoja todella vähän. Uusista autoista niitä taitaa olla vain prosentti, joka on vuonna 2016 hyvin vaatimaton osuus. Esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat meitä huomattavasti edellä ympäristöystävällisessä autoilussa, Kaikkonen sanoo.

Autoilua on hänen mielestään ohjattava poliittisilla päätöksillä nopeasti ympäristöystävälliseen suuntaan.

– Asiassa pitää liikkua vahvasti hallituskauden aikana. Muuten jäämme autoilun perähikiäksi. EU on asettamassa tiukkoja tavoitteita ilmastopäästöjen vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoite vaatii uusia toimia, ja liikenteen päästöjen vähentäminen voisi Suomen kohdalla olla keskeisessä osassa, koska meillä on paljon autoja myös tulevaisuudessa, Kaikkonen arvioi.

Sähköllä käyviä uusia henkilöautoja rekisteröity tänä vuonna vain 122
Trafin tilastojen mukaan Suomessa ensirekisteröitiin 1.1.–31.7. vain 122 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Autoista oli Tesla Model S -mallisia 59 ja Nissan Leafeja 54. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin ajanjaksolla yhteensä 73 805. Sähköautojen osuus kaikista uusista henkilöautoista oli mitätön 0,165 prosenttia.

Volkswagen Golf on Suomen suosituimpia automalleja, mutta sähkökäyttöisiä Golfeja on ensirekisteröity tänä vuonna vasta vaivaiset neljä kappaletta.

– Jotta sähköautoja saadaan Suomeen lisää, ostoon tarvitaan porkkana. Vaikka niiden hinnat ovat tulleet jonkin verran alaspäin, hintaero bensiini- tai dieselkäyttöisiin autoihin on tuntuva. Harvempi mattimeikäläinen panostaa niin paljon enemmän autoon, vaikka kuinka olisi halua ajaa ympäristöystävällisesti, Kaikkonen arvioi.

Nissan Leafin edullisin malli (Visia 24 kWh) maksaa 35 000 euroa, mutta malliston hinnat kohoavat nopeasti 40 000 euroon. Noin 40 000 eurolla saa jo hankituksi ylempään keskiluokkaan kuuluvan bensiinikäyttöisen auton.

Sähkökäyttöisen e-Golf 85 kW -auton lähtöhinta on 42 000 euroa. Tesla S saattaa lisävarusteineen maksaa jopa 100 000 euroa.

Kaikkosen mukaan 4 000 euron suora hankintatuki toisi varsinkin edullisemmat sähköautot hinnoiltaan suomalaisen keskiluokan ulottuville.

Keskusta ajaa polttoaineiden koostumukseen lakimuutosta – ministeriö selvittää jo
Polttoaineita koskevaan lainsäädäntöön Kaikkonen ja keskusta esittävät myös huomattavaa muutosta.

– Biopolttoaineiden käyttöä olisi helpointa edistää siten, että polttoaineeseen sekoitettaisiin nykyistä enemmän bioraaka-ainetta. Suomessa on bioraaka-aineelle lähteitä vaikka kuinka: puuta ja metsäteollisuuden sivutuotteita. Bioraaka-ainetta sekoitetaan nytkin polttoaineisiin jonkin verran, kymmenkunta prosenttia, mutta sen osuutta pitäisi nostaa nopealla aikataululla, Kaikkonen esittää.

Kaikkonen kertoo keskustelleensa elinkeinoministeri Olli Rehnin (kesk.) kanssa polttoaineiden bioraaka-ainevaatimuksen nostamisesta.

– Eduskunnan pitäisi lainsäädännöllä velvoittaa polttoaineiden jakeluyhtiöt lisäämään biokomponentin osuutta Suomessa myytävien polttoaineiden koostumuksessa. Juttelin juuri ministeri Rehnin kanssa. Ministeriössä on menossa selvitystyö asiasta. Kunnianhimoisia poliittisia päätöksiä tarvitaan hallituskauden aikana, Kaikkonen linjaa.

Keskusta on Kaikkosen mukaan valmis ajamaan lakimuutosta hallituksessa.

– Kotimaisen biopolttoaineen käytön lisääminen toisi uusia työpaikkoja ja vähentäisi tuontiriippuvuutta, hän perustelee.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (269)

Muissa maissa tämmöiset askeleet ovat nimenomaan edistäneet sähköautojen adoptiota. Suurinosa on täällä kommenttiosiossa, niin negatiivisia. Koittakaa piristyä vähän. Perseenammuttuja karhuja kaikki. Mutta ei se mitää jatkakaa vaa mussuttamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten hyvä, mutta valitettavasti tämäkin tuki menee taas ihan 100 % niille rikkaille, jotka eivät tukia tarvitse. Sähköautot kun ovat vieläkin sen verran kalliita ettei niihin ole monellakaan ole varaa.

Paljon järkevämpää olisi tarjota romutuspalkkiota myös käytetyn pienikulutuksisen auton hankintaan. Silloin minun kaltaiset yli 20 vuotiaan isokulutuksisen auton köyhä omistaja voisi harkita vaihtoa nuorempaan pieniruokaisempaan autoon. Ilmaston kannalta vaikutus olisi merkittävä.

Poliitikkojen tulisi muistaa että hiilipitoiset biopolttoaineet ovat ilmaston kannalta aivan yhtä iso ongelma kuin fossiiliset polttoaineet. Ilmakehä ei käsittele biopolttoaineen päästöjä yhtään eri tavalla kuin fossiilistenkaan polttoaineen päästöjä. Sama hiilipäästö niistäkin tulee ilmakehään kuin tavallisesta bensiinistä. Ei se poltaessa vapautunut hiili sieltä pakoputken päästä imeydy viereiseen horsmaan vaan jää tutkimusten mukaan ilmakehään keskimäärin 10:ksi vuodeksi. Biopolttoaineen tuottaminen on ilmaston kannalta kestävää vain kun biopolttoaine tuotetaan jonkin toisen prosessin sivutuotteena. Biopolttoaineet eivät ole hiilineutraaleja muualla kuin poliitikkojen puheissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautot maksaa noin 60000 € ja siitä ylöspäin.4000€ tuki avittaisi kyllä hienosti taas varakasta porukkaa jolla on varaa yli 50000 euron autoihin. Rehellinen ja parempi ratkaisu on poistaa koko autovero.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu niin maksaa mutta sulla jäi kommentoimatta tuota tärkeämpää asiaa. Halutko jälleen kerran rikkaille tukea vain ja ainoastaan? Köyhä kun ei osta tuon hintaista autoa oli se sitten sähkö- tai polttoaine ajoneuvo. Rikkaammalle ihmiselle kun toi 4000 € ei pitäisi olla ongelma toisille se on taas melkein puolet vuositulosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkonen on saanut puoluessaan mediapellen statuksen. Nyt häntä patistetaan oikeaan työhön: palkansaajien rahojen pumppaamiseen kepun lähipiirille. Kun kaikki muukin tavara kepulisilla on tukiaisilla ostettu niin miksi ei myös Teslat kustannettaisi heille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä eteläpohjanmaalla kaikissa maataloissa nuoret ajelee kouluun mopoautoilla mistähän tämä johtuu no hyvistä tukiaisista esim:pohjoisessa ei ole sama buumi menossa ei ole mahdollisuutta tähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antin taustat tuntien, niin eiköhän tähänkin ole koira haudattuna!? Siis samaa kekkulointia, mitä Pekkarinen pani vuosikymmeniksi minun (köyhän) rahoja tuulimyllyihin ja nyt sama linja jatkuu! Pankaa tämä mies "rautoihin", ennenkuin isompia vahinkoja tapahtuu! Laittasit vaikka vanhuksille nuo miljoonat, tai vaikka Fiskarsin rautakanget kaikille (oikeille suomalaisille), niin olisi vähän järkeä! Ei hyvänen aika, -30 asteen pakkasessa Suomessa sähköauto!?? Mikä piru päästää nämä toljakkeet Suomessa valtaa?.. Että risoo..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä jos itse auto maksaa käytettynä vaan 4000€. Saako sen sitten ilmaiseksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vero 0% kun Co2 on nolla ja siitä sitten ylemmäksi sataan asti kun kulutus kasvaa, maksimi kuitenkin tuo 100%. Siinä hallitukselle mallia millä saatais autokantaa uudistettua. Ei tommonen 4000€ tuo montakaan uutta autoa liikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on hulluutta ja sääntöjen ihannointia. Oikea ja luonnollinen tapa elää ja olla on se, että nyt ne verot ja säännöt pois ja varsinkin kaikesta autoon liittyvästä. Ei tarvitse ensin verottaa meitä maan rakoon ja sitten antaa joku 4000e säälittävää tukea joka on siis alun alkaenkin meidän omaa rahaa. Verot pois heti ja meidän ei tarvitse edes keskustella tämmöisistä viheliäisistä tukiaisista joita pyörittämään suunnitellaan varmaankin virkamiesten legioonaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaa ,että Kaikkonen on city-kepulainen ,joka ei tajua tuon taivaallista maaseudun elämästä ,ja siitä kuinka pitkiä matkoja esim. syrjäseutujen ihmiset ,reissutyöläiset,rakennuksilla kulkevat ihmiset jne. joutuvat ajamaan , lataa siinä pattereita kesken työmatkan , kolmenympin pakkasessa , tai maksa korotettuja maksuja ,että pääkaupunkiseudun tyypit voivat hurskastella sähköllä kulkemisella. Kaikkonen voisi ihan hyvin edustaa kolmea puoluetta ,vihreitä , vasemmistoliittoa ja keskustaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olli Rehn vaatii lakimuutosta jossa biopolttoaineen osuutta pitää kasvattaa, muistatteko kesemmältä kun eräs kiinalainen megafirma kertoi kemin uuden biopolttoainelaitoksen ehdoksi että suomen pitää rustata laki jolla saadaan takuumenekki ja hinnat.

Nyt tiedätte kuinka kävi, suomalainen autoilija ajaa etanolilitkulla ja kiinalainen megakorporaatio käärii hillot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on lähes yhtä hullu idea kuin aikoinaan Pekkarisen ajama tuulimyllyjen maksattaminen veronmaksajilla. Keskusta se osaa tämän likaisen ja hyväveli pelin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

miksi tukirahoja? Rikkaat niitä vaan ostaa kuitenkin. Keskustalaista sisäpiirin hapatusta, kokoomukselta lainattu jauhot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (269)

Uutisvirta

145
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
90
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
62
Poptähti Rihanna kritisoi Juha Sipilää Twitterissä – olisi halunnut nähdä Suomen rahoittamassa köyhien maiden koulutusta
61
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
55
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
50
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
43
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mainitsemasi alat eivät ole pienipalkkaisten aloja, korkeintaan siivooja, en tiedä. Sunnuntait ja vuorotyöt nostavat tul... Lue lisää...
Varakas köyhä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image