Kotimaa

Sadoissa Kelan va­li­tus­pää­tök­sis­sä voi olla virhe – jär­jes­tel­mä­vian takia jäi toimittamatta yli 8 500 asiakirjaa

Järjestelmävirheen takia osa Kelan päätöksistä valittaneiden asiakirjoista on jäänyt toimittamatta, joten päätökset ovat voineet olla virheellisiä. KUVA: Elias Lahtinen
Kotimaa 20.1.2020 17:00
Vanessa Valkama

Kela on yhteydessä niihin, joiden valituksista jäi puuttumaan asiakirjoja maalis-joulukuussa. Jos asiassa on annettu kielteinen ratkaisu, se käsitellään uudelleen.

Osa Kelan asiakkaiden muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista on jäänyt toimittamatta viime vuoden maalis–joulukuussa järjestelmävirheen takia. Päätökset ovat voineet olla virheellisiä, koska virheen takia kaikki asiakirjat eivät olleet käytettävissä sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksenteossa.

Asiakirjoja jäi puuttumaan virheen vuoksi 12.3–3.12.2019 välisenä aikana. Virhe koski 439 tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta yhteensä 8548 kappaletta.

Kela käy läpi kaikki tapaukset ja on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden asia käsitellään virheen vuoksi uudelleen.

Jos asiassa on annettu kielteinen ratkaisu, se käsitellään uudelleen. Jos asian käsittely tai muutoksenhaku on kesken, Kela lähettää puuttuneet asiakirjat sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan tai vakuutusoikeuteen. Jos asiakkaan valitus on hyväksytty, sitä ei käsitellä uudelleen.

Kelan päätökseen voi hakea muutosta, jos se on hakijan mielestä virheellinen. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta käsittelee muun muassa Kelan ja työttömyyskassojen päätöksistä tehdyt valitukset.

Ongelma huomattiin ja korjattiin marraskuun lopulla

Kelan lakiyksikön päällikkö Mia Helle pahoittelee asiakkaille aiheutunutta haittaa tiedotteessa.

– Asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi on tärkeää, että muutoksenhaussa ovat käytössä kaikki tiedot ja asiakkaan toimittamat asiakirjat. Tämä ei ole nyt valitettavasti kaikkien kohdalla toteutunut.

Ongelma asiakirjojen toimittamisessa johtui järjestelmän päivityksessä tapahtuneesta virheestä. IT-johtaja Jukka Melanen kertoo tiedotteessa, että tiettyjen toimitettavien asiakirjojen määrä oli rajoitettu 50:een, mutta osalla asiakkaista on tätä enemmän liitteitä.

Kelan tiedotteen mukaan vika huomattiin marraskuun lopussa ja korjattiin välittömästi. Muita virheitä Kelan tietojärjestelmästä ei ole löydetty.

Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa käsitellään vuosittain noin 42 000 tapausta. Jatkovalitukset muutoksenhakulautakunnan päätöksiin käsitellään vakuutusoikeudessa, joka on ylin oikeusaste sosiaalivakuutusasioissa.

 

MAINOS

Kommentoi

Kun tältä kelalta ajelee jotain oikeushyvää, hakemuslomakkeessa pyydetään tietyt liitteet. Kaikkihan tietävät kelan parin kuukauden kuluttua vaativan lisää liitteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvaavaa.. Kela vaatii asiakkailla yli 50 liitettä hakemuksiin. Selvityksissä on todettu, että merkittävä osa oikeutettuja tukia jää ylimääräisen ilmeisen tahallisen byrokratian takia hakematta. Tämä lienee ollut tarkoituskin, Saadaan niitä kuuluisia säästöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kela on aina oikeassa. Yleensä muutenkun erittäin hankalassa asemassa olevat suomalaiset asiakkaat aina väärässä, ja ilman mitään oikeusturvaa. Sosiaaliturvansa maksaneille suomalaisille ei armoa heru, jos jokin menee väärin.
Itse olen aina ollut töissä ja paljon veronamaksaneena soisin, että suomalaiset jotka joutuvat hakemaan apua myös sitä saavat, viivyttelemättä. Suomessa ei ilman rahaa pärjää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kardinaalimunaus tuskin vaikuttaa Kela-pomojen bonareihin, ainakaan negatiivisesti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko Kelan tietojärjestelmä on virhe. On se vaan käsittämätöntä että työttömänä ollessa joutui saman asia että oli lomautettuna joka kerta kertomaan erikseen lisätietokentässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kela sekä muut virastot saavat kyllä ylijuosta pienen ihmisen mennen, tullen ja palatessa. Auta armias jos asetelmat vaihtuvat, ja pieni ihminen unohtaa määräpäivän, liitteen tai muuta vastaavaa, niin saa olla varma että raippa raikaa ja karenssia pukkaa. Menin aikoinaan koulusta valmistuttuani viemään kopiot todistuksista TE-toimistoon, jossa ystävällinen aulaopastaja otti kopiot ja laittoi ne postilaatikkoon kuten pitikin. No, kumminkin jostain syystä nämä kopiot olivat KADONNEET, ja eräs TE-toimiston työntekijä lipsauttikin että ei ollut edes ensimmäinen kerta... Tietosuojavaltuutetulla kannattaisi ehkä hieman kohdistaa katsettaan näihin virastoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

82
OYSissa on hoidossa kahdeksan koronapotilasta – sairastuneita Pohjois-Pohjanmaalla on 73 ja koko maassa 1882
56
Viranomaiset: Itse tehty kasvomaski ei suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta – toimi näin, jos teet itsellesi tai läheisellesi maskin
48
Taksiliitossa ollaan huolissaan siitä, että asiakkaan koronatartuntaa ei kerrota – sama taksi voi kuljettaa asiakkaita myös syöpähoitoihin
25
Satoja Oulun kaupungin työntekijöitä yt-neuvottelujen piirissä – lukuisilla sivistys- ja kulttuuripalvelujen henkilöillä palkanmaksu päättymässä
23
Lukuisat Oulun kaupungin työntekijät ovat estyneet tekemään työtään koronatoimenpiteiden vuoksi – Hoivatehtäviin ja Oulu-apuun siirtynyt noin 50
23
Poliisi luopui tänään Uudenmaan tiesulkujen ympärivuorokautisesta miehityksestä – liikkuvaa valvontaa on lisätty
13
Oppilaiden eväsjakelua laajennetaan Oulussa – tiistaista alkaen eväsjakelu käytössä 30 koulussa, katso lista eväiden jakopaikoista

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

208 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kuinkas hurisee - nyt, kun erilaiset "eristykset" rassaavat ympärillä

Töitä tekkee ja palkka juoksee niin mikäs tässä on kotona istuskellessa. Vieressä istuskelee marsalkka vahva :) Lue lisää...
Mikäs tässä on töitä...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

4.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image