Kotimaa

S-ryhmällä yllättävä hittituote: al­ko­ho­lit­to­man oluen myynti kasvoi reippaasti tammikuussa

Ruokakauppojen hyllyiltä on saanut vuoden alusta lähtien nelosolutta, vahvempia lonkeroita ja siidereitä. KUVA: Tomi Vuokola
Kotimaa 6.2.2018 12:56 | Päivitetty 6.2.2018 15:33
Juho Mäkelä

K-ryhmän kaupoissa nelosoluen osuus oli tammikuussa 10 prosenttia kaikkien oluiden myynnistä, S-ryhmän kaupoissa 5,5 prosenttia.

Julkisuudessa toitotettiin etukäteen, kuinka paljon ihmiset hamstraavat kaupoista uutuustuotetta nelosolutta. S-ryhmän kauppojen tammikuun hittituote oli kuitenkin yllättäen alkoholiton olut.

S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa kertoo Lännen Medialle, että alkoholittomien oluiden myynti kasvoi tammikuussa peräti 18 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

– Alkoholittomien tuotteiden laatu on parantunut huomattavasti. Se ei ole enää niin, että alkoholittoman oluttölkin saa vetäistä hampaat irvessä. Se on aito vaihtoehto useammalle kuluttajalle, Oksa sanoo.

Alkoholittomien oluiden kansainvälinen kulutustrendi on näkynyt jo 2–3 vuotta. Oksan mukaan suosion syynä on ennen kaikkea terveellisyys.

– Moni, joka pitää oluen mausta, haluaa välillä käyttää alkoholitonta vaihtoehtoa, esimerkiksi arkena.

S-ryhmän kaupoissa osa alkoholittomista tuotteista oli mukana myös halpuuttamiskampanjoissa. Oksa sanoo, että sekin vähän vauhditti niiden myyntiä tammikuussa.

Alkoholittomien tuotteiden osuus oli tammikuussa 1,5 prosenttia koko S-ryhmän olutmyynnin volyymista. Myös Keskosta kommentoidaan, että alkoholittoman oluen myynnin kasvutrendi on ollut nähtävissä pitkään.

Nelosoluet eivät aiheuttaneet ryntäystä

Alkoholilainsäädäntö muuttui vuoden 2018 alussa niin, että kaupat ovat saaneet myydä 5,5-prosenttisia alkoholijuomia. Taloussanomat kertoi ensimmäisenä nelosoluen myyntiosuuksista ruokakaupoissa tammikuussa.

Keskon tavarakaupan johtajan Harri Hovin mukaan asiakkaat ovat ottaneet uudet alkoholituotteet maltillisesti vastaan tammikuussa.

– Me emme julkaise tarkkoja myyntimääriä, mutta yhdeksän kymmenestä myytävästä oluttölkistä on edelleen kolmosolutta, Hovi sanoo.

Keskon tavarakaupan johtajan mielestä nelosoluen saama kymmenen prosentin osuus kokonaismyynnistä on aika odotettu tulos.

S-ryhmässä nelosoluen osuus oli tammikuussa 5,5 prosenttia kaikkien oluiden myynnistä. Oluiden myynti kasvoi kokonaisuudessa litroissa mitattuna tammikuussa 1,8 prosenttia viime vuodesta.

– Vahvempien oluiden myynti on lähtenyt liikkeelle odotusten mukaisesti. Meidän mielestämme kysymys on ollut koko ajan maltillisesta muutoksesta. Toki erilaisiakin näkemyksiä on julkisuudessa nähty, S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa sanoo.

Vahvat lonkerot käyvät kaupaksi

S-ryhmässä vahvemmat lonkerot olivat tammikuussa noin puolet koko lonkeromyynnin litroista. Vahvojen siiderien myyntiosuus oli paljon nelosolutta marginaalisempi.

– Se oli odotusten mukaista, että uusien tuotteiden kysyntä realisoituu nopeimmin lonkeroissa. Kuluttajat ovat olleet tyytyväisiä löytäessään lonkerotyyppisten tuotteiden suosikit nyt myös helposti ruokakaupan valikoimista, Oksa kertoo.

Vahvoissa lonkeroissa on ollut myös parempi valikoima päivittäistavarakaupoissa heti tammikuussa, koska takana on isoja valmistajia.

Keskon Harri Hovi kertoo, että kohutut limuviinat ovat hyvin marginaalinen ja pieni segmentti K-ryhmän kauppojen valikoimissa. Niiden myyntiosuus on myös hyvin pieni.

 

Juttua päivitetty 6.2. kello 15.33. Lisätty tieto, että Taloussanomat kertoi ensimmäisenä nelosoluen myyntiosuuksista ruokakaupoissa tammikuussa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Joo prisman alkoholiton olut on hyvää.
Hankkisi nyt olvin virossa tehtyä el coq nippeli miniolutta ja lopettas tupakalla asiakkaiden myrkyttämisen ja tappamisen kuten halpahalli on tehnyt

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi on pysyä kotijuomassa, vahvaa ksrpalomehua puolet toinen puoli pontikkaa, omatislettä luomuaineista. Säästyy verossakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei uskalla kepulaiset ottaa äkäsempää,saattaa iltamissa kääntyä pirtinpöytä nurinpäin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksaa voi huijata alkoholittomalla oluella mutta aivoja ei! Mielihyväkeskus kaipaa etanolin aikaansaamaa hurmostilaa jota ei näillä holitomilla litkuilla aikaiseksi voi saada! Siis, ei kiitos! Vannoutunut etanolin vesiliuosten ystävä ei kelpuuta näitä valeoluita juomavalioonsa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joskus saunaoluen ennen ostin, mutta kun hinnat pomppasivat ns. kolmosellakin aika reippaasti vuodenvaihteessa, niin teki jotenkin vastareaktion. Ei tälle vuodelle kaupan, tai edes viinakaupan tuotteita, vaan aivan puhdas vesilinja. Tuleepahan säästettyä siinäkin paljon parjatussa veronmaksussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos käy haaparannassa, niin siellä on sopuhintaan näitä laadukkaitakin alkoholittomia oluita. Myös ns. ykkösoluet ovat halpoja, 1/2 litran tölkki tarjoushintaan 37 centtiä. Suomessa samantason tölkki 1,5 euroa, ja sitten ihmetellään, kun ei mene kaupaksi. Suomessa varmasti ois markkinoita näille miedoille- ja alkoholittomilleoluille, jos vain hintapolitiikka ois oikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä...Keskustapuolueeessa huudettiin kurkkusuorana miten limuviinat
ajaa maan perikatoon.
Miten kävikään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka ikisestä puolueesta 5,5 % ja muiden alkoholijuomien tuontia kauppoihin vastustettiin. Olis kannattanut lukea Kalevaa, jossa oli luettelo kaikista kansanedustajista, jotka olivat vastaan. Heitä oli yhtä paljon kuin puolestapuhujia.

Olut asioilla ei kannata tehdä politiikkaa. Kannattaa perehtyä faktoihin, tosiasioihin.
Yksisilmäisyys ei ole kannatettavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No voi voi mitenkä absolutistit nyt jälleen kerran erehtyivät noin pahasti.
Tämän lakiuudistuksen piti lisätä räjähdysmäisesti alkoholinkulutusta ja varsinkin vahvojen oluiden.
Yhtään enempää ei ole kyllä deekuja liikkeellä näkynyt , kuin ennen uudistusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko joku joskus opetella tämän: enää ei ole mitään "nelosoluita".

Vuodesta 1998 lähtien on olutta verotettu suoraan prosenttien mukaan ja vähittäismyynnistä on säädetty prosenttien mukaan. Varoluokat loppui silloin!

Jos jossain vielä esiintyy kolmosia ja nelosia, ne ovat panimoiden omia mainoskikkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omasta s-marketista en ole vielä löytänyt nelosta. Tutut keppanat on kallistuneet n. 10 prosenttia, alkoholiton ois varmaan halvempaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eilen just ihmettelin aidon lonkeron hintaa, 29 EUR / 12 tölkkiä
Kotiin tuotuna 10 x 24 tölkkiä 150 EUR
Onko tuo vero noin paljon vai kauppako vetää välistä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossa 12 päkissä on veroja reilu 15 euroa + pantit 1,80 = loput jää muihin raaka-aine, tuotanto- ja pakkauskustannuksiin, valmistajalle, kuljetuksiin, varastointiin ja kaupalle. Ulkomaan tavarassa ei ole veroja eikä pantteja. Mistä saat aito lonkeroa laillisesti mainitsemaasi hintaan. Jotain hiivavelliä kylläkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Panimot määrää oluiden hyllypaikat,usein nollaolutta saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä ”tipaton tammikuu” teki ilmeisesti tehtävänsä alkoholittomien oluiden myynnin kasvun suhteen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

124
Iinattiin rakennetaan Liikuntamaa – alueelle tulossa maastopyöräreittejä, fitness-puisto ja kuntoportaat
118
Oulun kaupungintalon mittava remontti alkaa vuodenvaihteessa – rakenteista ja sisäilmasta paljastui laajoja ongelmia
86
EU:lta tylyä postia: Ei rahaa jäsenmaiden kuivuuskriisiin – Ruotsi auttaa viljelijöitään 120 miljoonalla eurolla, MTK toivoo samaa Suomen hallitukselta
80
Kommandopipoinen mies ryösti kaupan Intiössä, pakeni skootterin kyydissä – poliisi pyytää havaintoja
47
Vorojahdin lopputulos: ”Valistuneet kansalaiset vs. rosvot 3-0” – Oulun poliisilaitoksen partio otti kiinni ulkomaalaisporukan
38
AC Oululle uusi suuromistaja
36
Metoo-liikkeen keskushahmo Asia Argento hiljensi syytökset hyväksikäytöstä rahalla – väitetty uhri oli 17-vuotias

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image