Kotimaa

Rinne sai jäl­ki­tar­kas­tuk­ses­sa täysin kunnossa olevan paperit – lupaa isoa loikkaa väylien rakentamiseen ja korjaukseen

Hallituksen muodostaja Antti Rinne kertoo käyneensä jälkitarkastuksessa ja olevansa täysin kunnossa. KUVA: MAURI RATILAINEN
Kotimaa 16.5.2019 10:45
Kirsi Turkki

Lääkärin mukaan Rinteen toipuminen sydänkohtauksesta on ollut ennätyksellisen nopeaa.

Hallituksen muodostaja Antti Rinne (sd.) kertoo käyneensä lääkärissä jälkitarkastuksessa vuodenvaihteen sairastumisensa takia. Rinne sairastui keuhkokuumeeseen Espanjan lomallaan ja sen jälkeen hänellä todettiin sepelvaltimon tukos, joka hoidettiin pallonlaajennusleikkauksella Suomessa. Rinne oli sairauslomalla helmikuun loppuun asti.

– Kävin lääkärissä jälkitarkastuksessa ja lääkäri totesi, että mä olen nyt kunnossa. Lääkäri totesi, että noin nopeaa toipumista sydänkohtauksesta hän ei ole nähnyt kertaakaan.

Rinne kertoo terveydentilastaan sdp:n puoluesihteerin Antton Rönnholmin Facebookissa jakamalla videolla. Rönnholm on taltioinut videon Rinteen ja Rönnholmin yhteisellä automatkalla Helsingin Säätytalolla pidettäviin hallitusneuvotteluihin torstaiaamuna.

Rinne kertoo myös, että tulevan hallituksen tarkoitus on tehdä iso loikka infrahankkeissa.

– Pannaan kuntoon pullonkaulat kuntoon, jotka estävät talouskasvua. Tämä hallitus jää historiaan siitä, että pannaan uusia infrahankkeita liikkeelle ja hoidetaan myös korjausvelkaa.

Junaradat myötätuulessa

Hallitusneuvotteluissa ovat esillä erityisesti kolme junaratahanketta, tunnin juna Turkuun, Suomi-rata ja Itärata. Helsingin Sanomat kertoi torstaiaamuna, että seuraava hallitus aikoisi edistää kaikkia kolmea junarataa sekä korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi 1,6 miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomirata 5,5, miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa. Pisimmällä hankkeista on tunnin juna Turkuun, koska se on jo aiemmin saanut 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Hankkeen konkreettinen suunnittelu on meneillään. Pisimmällä on hankkeeseen kuuluva Espoon kaupunkirata, jonka suunnittelu on jo valmis.

Rinteeltä ei yksityiskohtia väyläinvestointeihin aamun mediatapaamisessa herunut.

– En paljasta millaisia asioita on sovittu, katsotaan kokonaisuus rauhassa. Montakin hanketta voi laittaa käyntiin, mutta palataan niihin sitten, kun ollaan valmiita. Rinne rauhoitteli kiivaana käyvää liikennekeskustelua.

Liikennehankkeita käsitellään vasemmistoliiton euroedustajan ja entisen liikenneministerin Merja Kyllösen johtamassa Liikenneverkon kehittäminen ja ylläpitäminen -työryhmässä.

Andersson: Turun rata pisimmällä

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoi, että hän ei voi kommentoida keskusteluja liikennehankkeista tarkemmin.

– Meidänkin toiveena vasemmistoliitossa on, että isoja panostuksia liikenneinfraan olisi mahdollista tehdä. Se on realismia, että ainakin yksi hanke saadaan käyntiin.

Anderssonin mukaan olisi loogista lähteä liikkeelle niistä hankkeista, jotka ovat suunnittelussa pisimmällä.

– Kannatan henkilökohtaisesti Turun rataa, mutta tämä on kokonaisuus, jota pitää katsoa. Turun rata on suunnittelussa pisimmällä ja Espoon kaupunkirata-osuus on käynnistettävissä nopealla aikataululla.

Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti Pohjolan Rautatiet -nimisen yhtiön edistämään ratahankkeita. Valtio antoi yhtiölle Nesteen osakkeita, jotka se myi 105 miljoonalla eurolla. Antti Rinne ei kommentoinut, voisiko tuleva hallitus jatkaa ratahankkeita Pohjolan Rautatiet -yhtiön pohjalta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Jaa Kyllönen liikennehankkeita johtamassa... Sehän ei tunnetusti tiedä mitään hyvää tiestön kunnolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti näin on, koska hallitusneuvottelut ovat vasta alkusoittoa. Mikäli hänestä tulee Pääministeri on pääministerillä 6 päivänä viikossa minuuttiaikataulu ja sunnuntainakin usein yleisötapaamisia, tv-tenttejä, puhelin soi jatkuvasti yms. hupia. Eli koko ajan 4 vuotta mennään tullaan, lennetään välillä kaukomaihin, viikoittain kosteita illallisia, kovaa hermopainetta, unet jää vähiin eikä kuntoilla jaksa eikä kerkiä. Ei hyvä. TV kuvien perusteella Rinne on kieltämättä hieman väsyneen näköinen ja hän liikkuu vaikeasti, ikään kuin lonkat olisivat leikkauskunnossa. Lisäksi hänen paino on taas noussut, ei varmaan entisiin lukemiin mutta reippaasti on jo ylipainoa. Vaaran merkit ovat ilmassa ilman mitään lääkärintarkastusta tai todistusta. Jos mies selviää kujanjuoksusta 4 vuotta niin se on kyllä arvostetun ansiomerkin paikka, kävi Suomen taloudelle miten tahansa hänen kautena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toipilaan näköinen vielä ainakin haastatteluissa. Vie oman aikansa keuhkokuumeesta paraneminen. Sydänkohtauksesta ei aiemmin ollut puhuttukaan vaan sepelvaltimo leikkauksesta. Tuommoisten leikkausten jälkeen on yleensä taipumusta uusiintua. Toivottavasti kauden ajan terveenä pystyisi työt tekemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo mitä lääkäri oli sanonut, tuo kyllä jostain syystä vääjäämättä mieleen 70-ja 80-luvun kaikuja.......

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma, että asiat ovat kunnossa. Tämä lause vain tuo mieleen, että toivottavasti Rinne on myös terve ei vain kunnossa?
"Kävin lääkärissä jälkitarkastuksessa ja lääkäri totesi, että mä olen nyt kunnossa. Lääkäri totesi, että noin nopeaa toipumista sydänkohtauksesta hän ei ole nähnyt kertaakaan."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei luultavasti massiivinen tukos, mahdollisesti suonen pallolaajennusta pian vaativan kurouman seinämiä muutaman sekunnin tukkinut pieni tukos. Sydänlihaksen lievä tulehdus, syke ja sen vaihtelut voi itsekin mitata. Tai sitten vähän liikkuvan hypoteettinen tulkinta keuhkotulehdus jälkitilasta pitkän lepokauden jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Lääkäri totesi, että noin nopeaa toipumista sydänkohtauksesta hän ei ole nähnyt kertaakaan."

Heh, noinkohan. I smell bs, vai onkohan se pekonipasta. Tai jospa kyseessä on nuori lääkäri hoitamassa ensimmäistä sydänkohtauspotilastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää veroja, velkaa ja työttömiä. Valitettavasti kaikki eivät voi olla kunnalla ja valtiolla töissä. Näin demarihuijaus etenee. Taitaa olla sama suunta. Kyllä persut nauraa kokoomuksen kanssa oppositiossa. Arvatkaapa ketkä ovat 4 vuoden päästä hallituksessa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos väyliä, rautateitä ja teitä, ei korjata ja rakenneta, niin sitten taas valitetaan siitä, että jätetään hunnigolle ja rapistumaan. Autot särkyvät, onnettonuudet lisääntyvät, junat ovat myöhässä jos yleensä kulkevat ollenkaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulee taas sellainen hallitus, joka toteuttaa kaikkien lobbareitten toiveet. Ensin saatava maantiet korjatuksi. Nissähä on paljon korjausvelkaakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli radat rakennetaan ja kaikki tiet (Helsingin kehätiet poislukien) ovat sitten mutavelliä ja/tai täynnä metrisiä reikiä kuten venäjällä. Todella hienoa ... Taputankohan? Kiitos vihreät jo etukäteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pallolaajennus on sikäli simppeli toimenpide, että potilas kotiutetaan jo seuraavana päivänä.
Riippuen potilaan työn laadusta ja pohjakunnosta, sairausloma voi olla todella lyhyt. Yleensä alle kuukauden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vaikka kuinka lyhytkestoinen ,niin ei mikään vaaraton toimenpide,riskinsä siinäkin,Mutta luotetaan kuitenkin kardiologien ja ryhmän ammattitaitoon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokaisessa toimenpiteessä on riskinsä. Toisissa isommat, toisissa pienemmät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä Oulu - Helsinki, on nimittäin ihan liian hidas nykyään tuo väli junalla kuljettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Annahan nyt Antti ensin edes lupaamasi "vappusatku" meille eläkeläisille ja katotaan sitten muita lupauksia, mitä et tule kumminkaan lunastamaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image