Kotimaa

Ra­ta­hank­keis­sa on edistyttävä kevään aikana ja ra­ken­ta­mi­ses­ta ollaan kaukana – EU päättää tukirahoista heinä-elokuussa

Turun tunnin juna valmistumisarvio on nyt vuoden 2031 loppu. Helsingin ja Tampereen välinen nykyistä nopeampi liikenne voisi alkaa vuonna 2036. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 14.2.2020 17:03
Ossi Rajala

Miksei lapio jo iske maahan? Tätä miettivät todennäköisesti monet, jotka himoitsevat nopeampia junayhteyksiä Helsinkiin.

Tällä viikolla otettiin pieni edistysaskel suurissa ratahankkeissa, kun valtio ja kunnat pääsivät kauan odotettuun neuvottelutulokseen Turun tunnin junan ja Suomi-radan (Tampere-Helsinki) osalta.

Lapio ei kuitenkaan vielä iske maahan, koska edessä on yhä paljon suunnittelua, sopimista ja myös rahoituksen hakua. Neuvottelut ja päätökset rakentamisesta siintävät vasta kaukana tulevaisuudessa.

Heinä-elokuussa ratkeaa, saavatko nämä ratahankkeet EU:lta tukea. Perjantaina julkistetut neuvottelutulokset tarkoittavat sitä, että EU-rahaa ehditään ainakin hakea.

– Kevään aikana on näytettävä EU:lle, että valmistelu etenee. Komissio tekee heinä-elokuussa tukipäätökset ja esimerkiksi hankkeen kypsyysastetta arvioidaan, kertoo yksikön johtaja Sanna Ruuskanen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Seuraavat askeleet odottavat sitä, että kuntien valtuustot ja valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta käsittelevät neuvottelutulosta. Jos tulos hyväksytään, hankeyhtiöt voidaan perustaa.

Yhtiöiden perustamista ennen Väylävirasto aloittaa kuitenkin jo suunnittelukilpailutusten valmistelun. – Myöhemmin kilpailutusten hoito sekä suunnittelu siirtyisivät hankeyhtiöiden vastuulle, Suomi-radan neuvotteluryhmässä mukana ollut Ruuskanen sanoo.

Vielä syksyllä tavoiteltiin sitä, että neuvottelutulos syntyisi vuoden 2019 puolella, mutta tämä jäi haaveeksi.

– Aikataulu laadittiin hurjan optimistiseksi. Neuvoteltavaa asiaa oli paljon. Jatkon kannalta oli hyvä, että kävimme jo nyt paljon asioita läpi, Ruuskanen kertoo.

Turun tunnin juna valmistumisarvio on nyt vuoden 2031 loppu. Helsingin ja Tampereen välinen nykyistä nopeampi liikenne voisi alkaa vuonna 2036.

Menee siis reilusti yli kymmenen vuotta ennen kuin kaikki olisi valmista. Erityisen aikaa vievää on ratalinjausten suunnittelu. Lisäksi esimerkiksi kaavavalitukset voivat aiheuttaa oman viiveensä urakoihin.

Turun tunnin junahanke on suunnittelussa pidemmällä kuin Suomi-rata, mikä mahdollistaa sen nopeamman etenemisen.

Tämä voi olla hyvä asia siihen, etteivät hankkeet joutuisi vastakkain rakentamisvaiheen rahoituksesta päätettäessä.

– Näkisin, että aikataulutus ehkäisee vastakkainasettelua. Turun suunta ehtii paljon aiemmin rakentamisvaiheeseen. Varmasti erilaisia keskusteluja käydään silti, Ruuskanen pohtii.

EU-rahoituksen saaminen olisi kova piristysruiske hankkeille. Unionin tuki voi olla enintään puolet suunnittelukustannuksista ja 20 prosenttia rakentamiskustannuksista.

– EU:n tuki antaisi suuntaa, Ruuskanen miettii.

Myös ilman EU:n tukea voidaan edetä.

– Osapuolet ovat sitoutuneet etenemään ilman EU:n tukea, joten hanke menisi eteenpäin ilmankin. Rakentamisesta tehdään päätöksiä vasta myöhemmin. Hankkeiden asettelulle vastakkain ei ole tarvetta, sanoo Turun hankkeen neuvotteluryhmässä oleva yksikön johtaja Miikka Rainiala liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Suomi-radan osia ovat Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata sekä jatkoyhteys Tampereelle. Jatkoyhteys olisi joko uusi ratalinjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle tai nykyisen pääradan parantaminen Riihimäen ja Tampereen välillä.

Turun tunnin junan jäljellä olevat, hankeyhtiön toimesta tapahtuvan, suunnittelun kustannukset on arvioitu noin reiluun 75 miljoonaan euroon, josta Espoo-Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salo-Turku-kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa.

Hinta on miljardeja

Suomi-radan rakennuskustannuksiksi on arvioitu noin 4,6–5,75 miljardia euroa, riippuen jatkoyhteydeksi valittavasta vaihtoehdosta.

Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välinen matka-aika laskisi uuden ratalinjauksen myötä alimmillaan 45 minuuttiin. Nykyistä päärataa kehitettäessä Tampereen ja lentoaseman välinen matka-aika olisi nopeimmillaan noin 65 minuuttia.

Turun tunnin junan alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin on noin 2,76 miljardia euroa.

Matka-aika Helsinki-Turku -välillä olisi nopeimmillaan noin 73 minuuttia niin sanotuilla Express-junilla. IC-junilla matka-aika olisi noin 86 minuuttia.

Suomi-rata parantaisi myös koko Suomen saavutettavuutta. Muun muassa Seinäjoen ja Helsingin välinen matka-aika voisi olla alustavien arvioiden nykyisen noin 2 tunnin 38 minuutin sijaan noin 1 tunnin 54 minuutin ja 2 tunnin 14 minuutin välillä.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö.

MAINOS

Kommentoi

Jutussa ei ollut työllistämisarviota. Sen verran isoja hankkeita ja sopivasti aikataulutettu, että siinä on joillekin työtä vuosikymmeneksi. Se raha kiertää takaisin valtion arkkuun verotuksen kautta, ellei sitten urakkiin valita virolaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistähän ihmeestä rahaa oikein syntyy, kun taas kerran suunnitellaan jos vaikka mitä uusia ja entistä nopeampia väyliä siirtyä paikasta toiseen pienessä Suomessamme. Tosi asiassa olemassa olevat väylät riittävät hyvin ja vain niiden ylläpitoon olisi suotavaa suunnata vähiä varojamme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulkaa maitojunalla kotiin sieltä EU:sta, ette te osaa lypsää rahaa suomelle niinkuin toiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikävä kyllä olet oikeassa, suomen osaksi on jyvitetty vain kiltin tyhmän maksajan rooli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän kuultuani päätin tilata pyöräkuormaajan ja kaivinkoneen entisten lisäksi.Nyt näyttää työmaita piisaavan kun rataakin parannetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailman talous ja Suomen ikärakenne muuttuu niin ettei oikein pääkaupunkiseudun ulkopuolelle kannata juuri mitään rakentaa. Tämä on ikävä tosiasia monelle rikkaalle keskustalaiselle ja vasemmistoa äänestävälle korpikommunistille. Millä perusteella Tampereella on tulevaisuus maapallon digitalisoiduttua?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10:22
Koronavirus leviää uusiin maihin – epidemiapesäkkeet kasvavat Kiinan ulkopuolella, talouselämä kärsii
10:16
Autovaras törmäsi pakomatkan jälkeen poliisiautoon ja loukkaantui Kemissä – piikkimattoa asentamassa olleille poliiseille ei tullut vammoja
9:19
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
9:00
"Setämiesvalmentaja" siisti suutaan ja jätti huulenheiton vapaa-ajalle – Håkan Wahlman on pohtinut paljon, miten valmentaja voi käyttäytyä Tilaajille
8:07
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8:00
Etelä-Carolinan esivaalit käydään lauantaina, mutta katseet on jo käännetty supertiistaihin – Saako Biden viimein voiton?
7:00
Muovinen mehupilli on melkoinen luonnon kuormittaja – oikeasta materiaalista tehty kestopilli voi olla hyvin hoidettuna ikuinen Tilaajille
47
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
17
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
16
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
3
Aivot pyrkivät monin keinoin irti ilmastohuolesta – dokumentti tarttuu ilmastotieteen psykologiaan
3
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
1
Monetra Oulu lopettaa työtehtäviä ja aloittaa uusia – yhtiö leikkaa kulujaan 1,2 miljoonalla eurolla
1
Matkailullinen vapaa-ajan asuminen tuo kymmenien miljoonien eurojen tulovirrat – Oulun seutu korostuu tulovirtojen lähtöalueena

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image