Kotimaa

Raskaan liikenteen ajo­neu­vo­yh­dis­tel­miin halutaan yhdeksän metriä lisää mittaa

Kuvan jättirekan kokonaispituus on 34 metriä. KUVA: Tomi Glad
Kotimaa 12.3.2018 14:46
Kaleva

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että tieliikenteessä voitaisiin käyttää nykyistä pidempiä ajoneuvoyhdistelmiä. Yhdistelmien suurin sallittu mitta kasvatettaisiin 34,5 metriin kun se nykyisin on 25,5 metriä.

Pidemmille yhdistelmille asetettaisiin uusia vaatimuksia muun muassa etenemiskyvyn ja ajovakauden varmistamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa uudistuksen hyödyttävän monia osapuolia.

- Raskaan liikenteen mittoja ja massoja kehittämällä meidän on mahdollista parantaa huomattavasti kuljetusten tehokkuutta ja energiatehokkuutta ja vähentää liikenteen päästöjä. Nyt ehdotetut muutokset koskevat mittoja, ja seuraavaksi pureudumme massoihin liittyviin muutoksiin, toteaa ministeri Berner.

Normaalia pitempiä tai raskaampia on kokeiltu vuodesta 2013 lähtien Trafin myöntämillä poikkeusluvilla.

Kokeiluista saatujen kokemusten perusteella mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä ja elintarvikekuljetuksissa.

Asetusehdotus on lausuntokierroksella 17. huhtikuuta asti. 

Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan ensi syksynä.

Rajatut reitit käyttöön ensi vuoden aikana

Raskaan liikenteen mittojen ja massojen kehittämishanketta jatketaan tämän vuoden aikana niin, että erikseen valmistellaan tarvittavat lakitason muutokset nykyistä painavampien ajoneuvoyhdistelmien käyttöönotolle.

Raskaan liikenteen massoihin liittyvät muutokset koskisivat vain sellaisia erikseen määriteltyjä tieverkon osia, joissa isompien massojen käyttäminen on mahdollista.

Alustavasti on arvioitu, että ensimmäiset rajatut reitit voisivat tulla käyttöön vuoden 2019 aikana.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (143)

Kommentoisin viela etta jo nykyisin rekat keraavat ruuhkaa - monilta saan ohitusmerkin mutta on paljon monia jotka haluavat paasta ohi - ja sitten ajetaan perseessa kiinni, mina jata valia muille tulla siihen rekan kantaan ja jos vilkuttaa (yleensa tekee sen niin sitten menen ohi). Ali arviointi pidempien rekkojen kohdalla voi olla kohtalokas. Tassa huoleni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirvea homma jos joutuu viela pidemman rekan ohittamaan maantiella... tama on mielestani se asia mita tulisi harkita - lisaantyvatko onnettomuudet koska ohitus kaistoja ei ole riittavasti,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä jytkympää, sen parempi, vähemmillä ajoilla kulkee määränsä verran enemmän tavaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä taas ole Bernerillä minkäänlaista tajua näistä hyödyistä tässä asiassa kun säästetään miljoona euroa tavarankuljetuksessa niin samalla joudutaan laittamaan miljardi tiestön ja siltojen remontteihin. Naurettavaa touhua, säästetään 20 euron kenkiä ottamalla pitempiä askeleita ja kas kummaa niin
70 euron housut haaroista halki, eipä oikein naurata tämä toilailu, tulisi ne vaalit äkkiä että saisi vaihdettua järkevämpää porukkaa ja saataisi siivottua tuo toilailu sakki ulos tuolta tolskaamasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään järkeä. Tiemme ovat entistä huonommassa kunnossa ja entistä järeämpää kalustoa sinne. Ja jättäkää ne lätinät akselipainoista. Tuo tekee isompaa tuhoa jos pahasti sattuu vaikka onnikkaa päin kuin pienempi ja keveämpi yhdistelmä. Tehokkaimmin päästöjä vähennettäisiin kulutusta pienentämällä. Se on ainoa kestävä konsti, mutta kun talousjärjestelmämme perustuu jatkuvaan kasvuun. Myös jatkuvaan väestönkasvuun. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiskunta ajaa kiihtyvää vauhtia kohti seinää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan järjetön ajatus kasvattaa ajoneuvoyhdistelmän pituutta 34,5m asti.
Perustelut miksi ei ensinnäkin tuollainen ajoneuvoyhdistelmä on todella vaikea ohittaa ja sen hallintakin varsinkin talvikeleillä on hankalaa.
Eräskin pitkään alalla ollut rekkakuski sanoi, ettei hän ainakaan ala ajamaan näitä pitkiä yhdistelmiä.
Toisaalta Suomen tiestö on jo nytkin niin huonossa kunnossa, ettei senkään vuoksi voida laittaa tien päälle näitä pitkiä ja raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Kyllä teollisuuden ja kaupan pitää hakea kannattavuus muualta, kuin tien päältä.
Kaiken lisäksi tuollaisten yhdistelmien hankintakustannukset ovat isot ja varsinkaan liikennöitsijä ei tule saamaan investointiin vaadittavaa kuluerää rahtien riittävänä nousuna, koska kauppa ja teollisuus tulee mittaamaan hyödyn itselleen.
Näin on aina käynyt aikaisemminkin mittojen ja kantavuuksien kasvaessa, liikennöitsijä jää aina mopon osalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pannaanpa seuraavaksi painon mukaan määräytyvä kilometrimaksu. Eipä ole tämänpäivän päättäjillä mitään järjen häivää, kun ajetaan kaikki tiet loppuu. Nyt jo mangutaan kieli pitkällä eläkeyhtiöiden keräämiä euroja. Pitää sormenne niistä kaukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ihmeellistä turvallisuuden arvostamista nuo järjettömät suunnitelmat kuljetusyksiköiden suurentamiseksi. Euroopassa pelataan 18,75 m:n pituuksilla ja 48 tonnin ja jopa pienemmillä painoilla (Sveitsi), vaikka lumi-ja jäätikkökelit on huomattavasti harvemmin kuin Suomessa. Nyt jo nykyisillä "tappoyhdistelmillä" on aivan riittävästi radiossa viikoittain ilmoituksia, "tie suljettu....raskaan ajoneuvon nosto käynnissä" , puhumattakaan niistä kuljettajien kuolemisista ja onnettomuuksista, joissa "kuljettaja menetti ajoneuvon hallinnan ja....". Todellisuudessa yhdistelmä on vain täysin edesvastuuton Suomen liikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jokaisen henkilöauton hallinnan menetykset ja ojaan ajot kuulutettaisiin radiossa, niitä tulisi muutaman minuutin välein, ei viikon välein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin hulluus maantiekuljetuksiin tuli silloin, kun junakuljetukset loppui ja rekkaralli maanteillä alkoi. Eikö järkevämpää olisi kuljettaa nämäkin rautateitse. Kaksoisraide kuntoon ja ratojen saavutettavuus lastaus- ja purkualueilla kuntoon. Eivät tule jättirekat selviämään Suomen maanteistä ja taas on rekka poikineen nurin liukkailla ja kapeilla teillä. Täällä Torniossakin ennen Outokumpuun vietiin tavaraa kaivokselta junalla, mutta nyt sitä vetää hirveä rekkaralli yötä päivää pitkin maanteitä. Ja kiskot seisovat sitten lähes käyttämättöminä suuriman osan aikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tämä Berneri ajanut isoa rekkaa pohjoisessa huonolla teillä ja talvikeleillä. Kaikki rahdit junaliikenteeseen , pois isot rekat tienpäältä. Kaikenlaisia ministereitä tällä hallituksella , osaamattomia .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nytkö rekkoja vuorostaan isonnetaan. Takavuosinahan niitä EU:n määräyksestä pienennettiin, kavennettiinkin kokonaiset 5 cm. Meni siinäkin hommassa kuljetusyrittäjlt kymmeniä ellei satoja miljoonia EU:n mielivaltaisen päätöksen toteuttamiseen. Muita vastaavia pöljyyksiä sieltä tulee jatkuvasti ja ellei joskus vähään aikaan tule niin joku Berneri pitää huolen että pöljyyksiä tulee ihan kotitekoisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekat Juniin takaisin nyt. Rataremontti on valmis Seinäjoki -Oulu välillä. Tämän remontin takiahan hyvin toiminut RekkaJuna yhteys loppui. Terminaali Oulussa on valmiina ja tyhjän panttina

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pituutta voidaan lisätä kunhan samassa suhteessa vähennetään painoja, jotta sillat kestävät. Tosin yksinkertaisin, edullisin ja joustavin tapa on rajoittaa nykyistenkin painoja ja ajaa kahdella erillisellä yhdistelmällä. Jos palkat huolettavat, niin rajat ovat auki...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja voi niitä jonoja joita tulee vaan lisää! Eihän tämä onnistu Suomessa, nyt jo kilometriä pitkät jonot tavallisen rekan perässä kun ei uskalleta ohittaa....Oliskohan aika tehdä joko rekoille oma tie tai vaihtoehtoisesti niille jotka eivät pääse eivätkä uskalla ohittaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitä rekkaa pysty laillisilla nopeuksilla ohittamaan jos on tavallinen tie ja vastaantulijoita puolen kilometrin päässä
rekka jos kulkee rajoitinta vasten 88 niin pitää olla satasen alueella pitkä matka vapaata tilaa.
OHITUKSESSAKAAN EI SAA YLITTÄÄ SALLITTUA NOPEUTTA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (143)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

24.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image