Kotimaa

Rahaministeri Lintilä: Lentoveron sijaan Helsinki Vantaasta green hub – päästöt kuriin uusiutuvalla len­to­polt­toai­neel­la

Valtiovarainministeri Mika Lintilä sanoo, että lentoveron sijaan kannattaisi lentää mahdollisimman puhtaasti. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 12.11.2019 12:15
Kirsi Turkki

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) on käynyt Nesteen, Finnairin ja Finavian kanssa alustavia keskusteluja siitä, että Helsinki Vantaan lentokentästä kehitettäisiin green hub, lentoliikenteen vihreä solmukohta.

Helsinki

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) ei usko, että yksittäinen maa voisi edistää lentoveron käyttöönottoa. Lentoveron olisi oltava laajempi kansainvälinen ratkaisu.

Lentoveroa vaativa kansalaisaloite on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Aloitteen allekirjoittajat vaativat matkustajakohtaisen lentoveron säätämistä Suomeen. Lentoveroa perustellaan ympäristösyillä, koska lentomatkailusta aiheutuu ilmastonmuutosta nopeuttavia hiilidioksidipäästöjä.

– Olisi loistava mahdollisuus tehdä Helsinki Vantaasta green hub, koska Nesteellä on erittäin iso biotuotanto. Se olisi kansainvälisesti mielenkiintoinen, toiminnalla olisi paljon kansallisia hyötyjiä ja ilmastokin hyötyisi. Tätä kannattaa jumpata eteenpäin, Lintilä sanoi tiistaiaamuna järjestetyssä veroaiheisessa toimittajatapaamisessa.

Lintilän mukaan on täysin selvää, että jatkossakin tullaan lentämään, koska aina on väkeä, joka pystyy maksamaan lisämaksuja.

– Lentoverosta kärsisivät eniten heikoimmassa taloudellisesta asemassa olevat. Keskivertoliikematkustaja ei edes tietäisi, että lipun hinta on noussut. Lähtisin siitä, että lennetään mahdollisimman puhtaasti. Se olisi ympäristöteko.

Käytännössä green hub tarkoittaisi sitä, että kentällä olisi lentoyhtiöille tarjolla uusiutuvista raaka-aineista valmistettua lentopolttoainetta, joka olisi fossiilista lentopolttoainetta kalliimpaa. Polttoaineyhtiö Neste valmistaa Neste MY -nimellä uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka on tehty sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista.

Lintilä kertoo, että valtiota on Finnairin suurimpana asiakkaana toivottu uusiutuvalla lentopolttoaineella tankattujen lentojen käyttäjäksi. Lintilän mukaan nyt selvitellään, voisiko valtio kompensoida kalliimpaa polttoainetta. Ratkaisun pohjaksi on ainakin selvitettävä meneekö se läpi EU:n valtiontukijärjestelmissä.

Energiaverotuksen työryhmä aloittaa

Hallitusohjelmassa sovittiin energiaverotuksen uudistamisesta. Uudistamista varten on asetettu työryhmä, jota johtaa lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen valtiovarainministeriöstä. Työryhmän määräaika on 1.9.2020 eli ehdotukset valmistuvat ensi syksyn budjettiriiheen.

Hallitusohjelmassa linjattiin, että teollisuuden energiaveron palautusjärjestelmä poistetaan ja alennetaan toisen veroluokan eli alemman veroluokan sähkövero kohti EU:n sallimaa minimitasoa. Lisäksi siirretään sähköveron kakkosluokkaan kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavat lämpöpumput ja konesalit.

Lämmityspolttoaineiden verotusta kiristetään sata miljoonaa euroa ja turpeen verotusta muutetaan siten, että turpeen energiakäyttö vähintään puolittuu 2030.

Energiaverotuksessa kiivainta keskustelua on käyty keskustalle herkän turpeen verotuen poistosta. Pääministeri Antti Rinne (sd.) lupasi turpeen verotuen poistuvan Suomen Kuvalehden haastattelussa, mutta korjasi jälkikäteen, että hän ei ottanut kantaa aikatauluun.

Erityisesti metsäteollisuus on ollut huolissaan siitä, että jalostukseen kelpaavaa ainespuuta päätyy poltettavaksi, mikäli turpeen verotuki poistuu.

Liikenteen verotusta pohditaan pitkään

Myös liikenteen verotuksen uudistamista varten on perustettu työryhmä. Sen määräaika päättyy vasta maaliskuun alussa 2021.

Pitkä määräaika johtuu Lintilän mukaan siitä, että liikenteen verotuksen uudistaminen on iso kokonaisuus ja sidoksissa moniin muihin seikkoihin. Valtio saa liikenteen verotuksesta kaikkiaan noin kahdeksan miljardia euroa vuodessa ja summa kutistuu, jos esimerkiksi autoilu vähenee tai uusien liikennepolttoaineiden verotaso on nykyisiä alhaisempi

– Budjettiin on valtavasti paineita verotulojen pienentymisestä. Seuraavat vuodet ovat vaikeita, Lintilä summasi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Jos lentovero toteutuu, lentäminen kuitenkin jatkuu entisen kaltaisena. Kysymys kuuluu: mihin kerätyt verorahat käytetään? Maahanmuuttajien hyvinvoinnin pönkittämiseen vai kenties tuikitarpeellisen "kehitysavun' kasvattamiseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun lennän Ruotsin Luulajasta Välimerelle on Ruotsin lentovero vajaa 6 euroa (vajaa 3 euroa suunta).Miettikääpä minkä suuruinen lentoveron tulisi olla,jotta lentely vähenisi!?Edellisen lisäksi lentolipuissa on valtava hintahaitari.Maksoimme Skellefteåsta Turkkiin viime kesäkuussa 87 euroa edestakaisin (87+6=93 euroa).Keneltähän löytyy se viisasten kivi lentoliikenteen yhtälöihin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan: kyse on kansainvälisesta ratkaisusta, ja niin kauan kuin esim. Kiina ja USA viittaavat kintaalla asialle, muiden on pakko vain tehdä se mitä nämäkin, eli jatkaa lentämistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi voisi samalla lopettaa lentämisen kokonaan kun haluaa olla "huippuoppilas" kaikissa asioissa mitä maailmalla keksitään maailman parantamiseksi. Helsinki-Vantaasta tulisi kerralla "Green Hub"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt Ministero on oikeassa.
Suomi on bensiinijalostuksen huippumaa. Siihen kannattaa tukea ja panostaa siihen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lintilän puheet ovat harhautusta! Vastuutonta viherpesua! Vähäpäästöiset lentopolttoaineet ovat niin pitkässä kuusessa, että sillä ei ole merkitystä. Lentomäärät pitää saada alas välittömästi. Se tarkoittaa sitä että lentäminen kallistuu nopeasti niin paljon että useimmat lennot jätetään lentämättä. Lentoverolla saadaan kehitys alkuun. On kiire.

Piotalloutta, vouhkaavat vastuuttomat keskustalaiset. Vastuun välttelyä ja törkeää hiilipäästöjen tarkoituksellista lisäämistä. Tätä Lintilän esitys käytännössä tarkoittaa.

Koneiden pitää jäädä maahan. Lentämisen osuus ilmastopäästöistä on nyt noin 5% ja se on kasvussa. Kaikkien sektorien pitää tehdä osansa, mikään eikä kukaan saa olla vapaamatkustaja. Koneet jääköön maahan. Suurin osa lentelystä on itsekästä turistikeekoilua, jotta päästään jonnekin ottamaan itsestään selfie ja sitten lennetään takaisin kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lintilälle tiedoksi pari asiaa. Onhan muutamat maat jo toteuttaneet lentoveroa euroopassa?. Suomen köyhät eivä todellakaan lennä. Ja nuo biopolttoaineet ovat pääsääntöisesti ilmaston raiskaajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin Ruotsi, Ranska, Englanti ja Saksa kerää jo lentoveroa, luuleeko tuo kepulainen Lintilä olevansa jotenkin viisaampi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas uutta maataloustukiaista pukkaa biotaloudelle. Ilman tukiaisia ei korsikaan värähdä oikeaan suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä taas lietsotaan ilmastohysteriaa. Aikuisille ihmisille luulisi jo olevan selvää, paitsi viherpipertäjille, että ihmisen toimilla ilmaston muutokseen on marginaalinen vaikutus. Se on samaa luokkaa, kuin on pulskan itikan pierulla Itä-meren rikkidioksidipitoisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannataisi jo keksiä uskottavampi tarina seuraavaa kertaa varen, koska muita kyllästyttää jo nämä populiset mielipiteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko hallitus on ympäristöasioissa täysin toimintakyvytön hallitusneuvotteluitten yhteydessä Kepun ympäristövihamielisten kiristämien reunaehtojen vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Rinnettäkään voi kehua. Puhuu ensin, että turpeen verotuki loppuu, polttomoottorit kielletään ja lihalle laitetaan lisävero. Myöhemmin peruu sanansa. Kukaan ei ota selvää, mitä pääministeri oikeasti aikoo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luuleeko joku, että Kepu voisi suostua turpeenpolton kieltämiseen, vaikka ympäristeko olisi jopa kaikkein saastuttavimman turpeenpolton korvaaminen siirtymäajaksi vähäpäästöisemmällä kivihiilellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lintilä antaa ymmärtää että suomen tukijalka on edelleen yksityinen autonkäyttäjä. Kovin tuntuu olevan yksipuolista ilmastopolitiikka ministereitä myöten. Uusiutuva polttoaine on lentokoneissa kehitysasteella eikä ole pitkään aikaan täydellisissä käytössä ehkä sekoitettuna lentopetrooliin ja sen hinta on korkeampi kuin perinteisillä polttoaineilla jonka tietenkin kuluttaja tulee maksamaan matkalippujen hinnassa olipa sitten linja-auto tai mikä hyvänsä kulkuneuvo joka käyttää uusituvaa kallista polttoainetta.
Liikkuva kansalainen maassa kuin suomi on silmätikkuna ilmastobisnes politiikassa joka maksaa tämän ilmastopoliittisen vihrervasemistolaisen vouhotuksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kepun puheisiin ilmastovastuullisuudesta ei voi kukaan uskoa vähääkään. Ainut mistä höyryävät on ne metsän puusta kalliilla rahalla tehtävät tekopolttoaineet, joita poltetaan samalla tavalla kuin muitakin nestemäisiä ja kaasumaisia polttoaineita, aiheuttaen samat ongelmat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taisit unohtaa, että bioraaka-aineista valmistettu polttoaine ei tuota "uutta" hiiltä hiilenkiertoon. Samaa hiiltä se on. Kivihiili ja muut fossiiliset polttoaineet tuovat ilmakehään ja hiilenkiertoon miljoonia vuosia sitten maahan poistunutta hiiltä. Totta on, että samalla tavalla se uusiutuvakin tupruttaa hiiltä ilmakehään. Hiili on tosin ollut vain kasveilla lainassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"– Budjettiin on valtavasti paineita verotulojen pienentymisestä. Seuraavat vuodet ovat vaikeita, Lintilä summasi."

Kumma, että silloin puolustellaan lentämisen verottomuutta ja mietitään, mitenkä voitaisiin valtion yhtiöitä subventoida. Lentoverohan on Ruotsissa käytössä, joten siitä on jo esimerkki, miten yksittäinen valtio voi vaikuttaa asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laivoille pitää määrätä saastevero sen mukaan mitä käyttävät polttoaineena, varsinkin mukavuusliputetut. Niin ja ilmatilanloukkaajat verolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Herratha ne ei itselle aseta veroja,ja missä mallissa lie Pm.lupaama sähköveron alennus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

125
"Näyttää että tiistaina äänestetään pääministeristä" – Hallitusneuvottelut käynnistyivät odotetusti entisellä hallituspohjalla, Rinne jatkaa ainakin sdp:n puheenjohtajana
92
Sanna Marinista on tulossa uusi pääministeri, Marin voitti äänestyksessä Antti Lindtmanin täpärästi
71
Ulkoministeriön henkilöstön edunvalvoja Verkkouutisille: "Luottamus Haavistoa kohtaan horjunut erittäin pahasti"
69
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
51
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
44
Puheenaihe: Pitääkö nuorten lukutaidosta olla huolissaan? – "Jatkossakaan mekaaninen lukutaito ei tietenkään riitä, vaan on ymmärrettävä myös sisältöä"
41
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Siinä sen näkee ketä kiinnostaa oikesti köyhät

Miksi pitäisi jonkun/minun olla kiinnostunut köyhistä? Minulle ei kuulu kenenkään köyhän toimeentulo eikä eläminen vaan ... Lue lisää...
Oman onnen seppä.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image