Kotimaa

Raa­he­lai­sin­si­nöö­rin ratkaisu ja­ko­hih­naon­gel­maan: Hihnakotelon ilmahuuhtelu

Pölyinen kiristinpyörä jakohihnakotelon sisällä. Arkistokuva. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 4.5.2016 6:25
Timo Myllykoski

Raahelainen Jorma Perander arvelee keksineensä ratkaisun mystiseen autojen jakohihnaongelmaan. Eläkkeellä oleva diplomi-insinööri uskoo, että varsinkin Oulun seudulla jakohihnoja vaurioittava aggressiivinen pöly saadaan pysymään poissa jakohihnakotelosta ilmahuuhtelun avulla.

Konesuunnittelijan näkökulmasta ongelmaa pohtinut Perander keksi johtaa auton sisältä ilmaa puhaltimen avulla jakohihnakoteloon. Ilmahuuhtelun ansiosta koteloon ei pääse hihnaa rasittavaa pölyä, minkä lisäksi puhallusilmalla on Peranderin mukaan myös jakohihnan kestoa parantava jäähdytysvaikutus.

Hän on patentoinut keksintönsä käyttömenetelmänä, ja etsii nyt patentille ostajaa. Hän kuvailee menetelmää ja siihen tarvittavaa laitteistoa varsin yksinkertaiseksi.

– Puhalluslaite imee matkustamosta ilmaa ja puhaltaa sitä putkistoa pitkin jakohihnakoteloon. Asennusprojekti oli yllättävän helppo ja nopea, sillä maailman ensimmäinen proto rakennettiin alle kahdessa tunnissa, Jorma Perander kertoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (109)

Samalle asialle on tehty uutuustutkimus vuosi sitten,paineistus on toteutettu akkuvirralla toimivalla puhaltimella ja ilma otettu
suodattimen kautta konehuoneesta.Tutkimuksen mukaan vastaavia laitteita on ollut jo kauan sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kommentoijilla näyttää olevan perusasioissa aukkoja. Puheena olevan kuivan hihnan koteloa ei saa tehdä tiiviiksi, koska sitä pitää jäähdyttää. Alta päin auki oleva kotelo imee tien pinnasta tulevaa pölyä. Auton sisältä koteloon puhallettava puhdas ja AINA 20- asteinen ilma on monin verroin parempaa kuin ympäristössä, moottoritilassa tai vaikkapa Afrikassa oleva pölyinen ulkoilma. Eräs ehdotus virallisesta asian tutkimisesta olisi avain hyvään lopputoteamukseen asiassa. Ainahan keksijän ensimmäinen proto on vielä alkumitoitus asialle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi pääosa suosikkijutun lukijoista ymmärsi asian eikä kirjoitellut höpö höpöjä. Auton sisään tuleva ilmahan on jo suodatettua eli uusia suotimia ei tarvita. Autoon tullut ilma on menossa enimmäkseen käytettynä ulos ja nyt sillä jäähdytetään ja paineistetaan hihnakatelo. Moni näyttää luulevan, etteivät tehtaalla osaa tehdä tiivistä koteloa. Hihna tarvii jäähdytystä ja ilmapuhalluksessa se tehdään puhtaalla, jäähdytetyllä ilmalla eikä ylikuumalla moottoritilan pölyilmalla. Joku jo ymmärtää asiasta lisää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vai että puhallin. niin että eikös ois helponpi ku asennettas nokkakselin päähän tropelli joka kierrättää sitä ilmaa ja tiiviimpi kotelo

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs hihnasta ja pyöristä lähtevä materiaali pöliseekö se puhalluksen aikana hihnan väliin takaisin?Helpompi vetää sikafleksiä kotelon ympärille remmin vaihdon yhteydessä ja käydä vaihtamassa kosla eri yhtiön ketjuvetoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja höpö höpö kaikissa jakopäissä on ruskeaa pölyä enemmän tai vähemmän siinä ei puhaltimet auta mutta materiaali vika on oikea selitys omassa autossa 380,000km mitassa remmi vaihettu 3kertaa rattaat kuin uudessa autossa 80,000km ajettu audi tai skoda rattaat kuin reikä juustot loppuun kuluneet ei siinä puhaltimet auta , meleko insinööri oikea nööri sai mennä lukemaan vielä muutamaksi vuodeksi ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haukkujille tiedoksi. Patentoinnissa voidaan käyttää jo ennestään tunnettuja tekniikoita. Isossakin osakokonaisuudessa voi olla patentoitu pelkästään joku merkityksetön kohta esim. kiinnike. Tällöin voidaan sanoa tuotetta patentoiduksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuotetta voidaan sanoa patentoiduksi vasta sitten kun sille on myönnetty patentti. Kun patenttihakemus on jätetty, ei olla vielä lähelläkään patenttia. Nyt on menossa ko. keksinnön tekninen tutkimus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helpompi ratkaisu on kun askartelee pellistä ja/tai lasikuidusta ILMATIIVIIN kotelon jakopään hihnalle. Tekijämiehelle ole kuin parin tunnin homma. Kannattaa tietysti tehdä jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mistä näitä jormia tulee?.. no raahesta tottakai! minne ilma ja moska menee jakohihnakotelosta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi täytyy ostaa hihnaviritteisiä autoja, kun aivan hyviä ketjuvetoisiakin on tarjolla montakin eri merkkiä. Minulla ei tule koskaan autoa jota pitää "pelätä" että millon jakohihna katkeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo puhallin ollut jo vuosia saatavana VW Amarokiin merkkiliikkeestä että semmonen uusi keksintö...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Ja höpö höpö, mietipä kuinka paljon ilmaa moottori imee, olisi siinä ilmansuodin viikossa tukossa ja sisäilmansuodatin myös.VAG-konserni on keksinyt Sammon, huoltoväli 2 vuotta ja takuu 2 vuotta.Vähän ajava ei takuu aikana merkkiliikkeen oven saranoita kuluta.Ja jos jotain sattuu, ei mitään myönnetä, normaalia kulumista, ei takuuta.Takuuajan jälkeen ruletti pyörii.Artisti maksaa aina.VAG tekee kaikki vuoden aikana Suomeen myydyt autot puolikkaan työpäivän aikana.Ei tehdasta kiinnosta muutama kymmenen Oulun seudun köyhä.

Takuulla ei merkitystä korjauskuluissa.
aina maksaja on myyjä,tai maahantuoja
jos eka ostaja niin maahantuoja maksaa kulut kaikki.
Mulla 6v vanha auto ja korjauskulut maksoi maahantuoja ja myyjä.
Huollot pitää tehdä merkkiliikkeessä,
eli pitemmän päälle edullisempi huolto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmansuodattimen kautta menee n.1000 kuutiota ilmaa tankillisella (65l) , jäähdyttimen läpi kulkee lähes samanmoinen tilavuus. Jos se aines todellakin olisi kotoisin ilmasta pitäisi moottorin etuosan olla saman moskan peitossa ulkoapäin. Näinhän ei ole, eikä tuota ruskeaa töhnää löydy joka auton hihnakotelosta eli sen täytyy olla lähtöisin jakopään osista, todennäköisin lähde hihnapyötät ja jakohihna. Toki tuohon tuo oman lisänsä mikä tahansa pöly mikä kotelon sisään päätyy, monissa autoissa (mm. Volvo) harmaata pölyä kerääntyy akkukotelon sisälle, mutta se on ihan normaalia eikä tuollaista ruskeaa töhnää. Suosittelen kiertämään volkkarit ja sukulaisensa kaukaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erikoista että tuollaiselle saa patentin. Menetelmä on ollut teollisuuden käytössä jo vuosikymmenet. Koneiden pölyherkkien komponenttien ylipaineistamista ja raitisilmahuuhtelua löytyy lähes joka laitoksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on on minun ratkaisu ilman patenttia. Keskuspölyimuri joka imee kaiken lian jakopäähihna kotelosta ja roskat menevät säiliöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (109)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image