Kotimaa

Puolueet tuskin asettavat autoilijalle tietulleja tai ruuhkamaksuja

Kotimaa 9.2.2018 3:18 | Päivitetty 9.2.2018 3:25
STT

Eduskuntapuolueet tuskin esittävät laajoja tietulleja tai ruuhkamaksuja vastauksena liikenneverkon korjausvelan vähentämiseen ja väylien ylläpitämiseen. Parlamentaarinen eli kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen työryhmä yrittää päästä helmikuun loppuun mennessä sopuun liikenneverkon tulevaisuuden rahoituksesta.

Autoilun sähköistyminen lisää painetta käytöstä maksamiseen erilaisilla tietulleilla tai ruuhkamaksuilla, mutta puolueet eivät varmasti pääse yksimielisyyteen uusista käyttömaksuista. Keskustaa työryhmässä edustava Markku Rossi vastusti jo aiemmin kaikkia käyttäjämaksuja, eikä kokoomuksesta löydy enempää tukea.

- Miten se (maksu) olisi oikeudenmukainen, jotta töissä autoa käyttävät tai paljon työn takia matkustavat eivät kärsisi? Emme ole missään nimessä liputtaneet maksujen puolesta, kokoomusta ryhmässä edustava Jukka Kopra sanoo.

Myös SDP ja perussuomalaiset vastustavat tiettävästi tietulleja ja ruuhkamaksuja. Vain vihreistä ja vasemmistoliitosta löytyy tukea käytöstä maksamiseen uusilla tavoilla.

Yhtiöille varovaista kannatusta

Uusien käyttäjämaksujen tyrmääminen hankaloittaa työryhmän tavoitetta löytää liikenneverkolle rahoitusta, ainakin jo uusia keinoja etsitään valtion budjetin ulkopuolelta. Esimerkiksi valtiovarainministeriö pitää työryhmälle antamassaan lausunnossa nykyistä budjettirahoitusta parhaana rahoitusmallina. Ministeriön mukaan valtio saa lainaa halvemmalla kuin erillinen liikenneyhtiö. Samalla liikennehankkeet kilpailevat hallituksen ja eduskunnan käsittelyssä reilusti valtion rajallisista rahoista esimerkiksi koulutuksen ja terveydenhuollon kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä taas työryhmälle on tuotu erilaisia yhtiömalleja, joilla rahaa voisi kerätä normaalin budjettitalouden ulkopuolelta. Eri lähteiden mukaan työryhmä voisi päätyä kaikkien puolueiden hyväksymään malliin, jossa budjettirahoituksen ohella yhtiö tai yhtiöt vastaisivat muutamista merkittävimmistä liikennehankkeista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelyn jälkeen viime vuonna nopeasti kaatunut laaja valtion tieverkkoja hallinnoiva liikenneverkkoyhtiö tuskin herää ryhmässä uudestaan henkiin, koska suurin osa puolueista vastustaa sitä.

Berner ajoi aiemmin autoveron poistamista, mutta työryhmä ei linjaa autoverosta suuntaan tai toiseen. Työryhmässä ei viime kesän väliraportin jälkeen ole keskusteltu myöskään sähköautoilun tukemisesta esimerkiksi hankintatuella tai latausverkoston rahoittamisella.

Työryhmän pitäisi saada valmista helmikuun aikana, mihin ryhmässä on laaja usko. Sen jälkeen myös pääministeri Juha Sipilä (kesk.) arvioi tuloksen. Hän sanoi jo vuosi sitten, että ryhmän pitää oikeasti löytää uusia ratkaisuja ja keinoja. STT:n tietojen mukaan Sipilä yrittää löytää näitä ratkaisuja hallituksen johdolla, jos oppositiovoimilla vahvistetun työryhmän ratkaisut eivät häntä tyydytä.

MAINOS

Kommentoi

Odotetaanpa hetki, niin tiestö on yksityistetty ja silloin ei puolueilla ole mitään sanomista siihen, tuleeko tietulleja vai ei. Tämä "hallituksen" yksityistämisvimma on sellainen, että yhteiskunnasta on vain savuavat rauniot jäljellä, kun "hallitus" lopettaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tienkäyttömaksu vaan voimaan henkilöautoille 5€/ vrk ja kuorma- autoille 8€/ vrk.
Autovero asteittain pois ja bensaverosta luovuttava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäs jos alettaisiin tarkkailla valtion virastojen, sekä koulujärjestelmään kuuluvien laitosten rahan kuukausittaista käyttöä. Sieltä löytyisi tarkastelulla piikki loppuvuodesta. Jos budjettia on jäljellä vielä marraskuussa, kannattaa ylimenevä käyttää, jotta vähintään sama budjetti on seuraavana vuonna. Näin minä sain parhaat julkisen puolen kaupat. 10000€-3000€ alalla missä keskikauppa oli siinä 600€ paikkeilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

110
Vuokra-asunnot odottelevat asukkaita – "Oulussa on vuokralaisrintamalla hiljaisinta"
108
Kerro meille: Viillokkia, vatkulia, pinaattikeittoa – mikä kouluruoka oli herkkua, mikä ei mennyt alas millään?
71
Esirippu laski, yksi aikakausi päättyi – alkaako Lipossa uuden rakentaminen lahjakkaiden juniorien varaan vai onko seuran taru lopussa?
55
Oulun tornitaloista ja muista korkeista rakennuksista tarkka selvitys - kaupunki aikoo perehtyä korkean rakentamisen hyödyntämiseen ja kehittämiseen
43
Festivaalien talkootyöläisten verotuskäytönnöt puhuttaneet viime päivinä – Oulun suurfestivaalit vakuuttavat veroasioiden olevan kunnossa
41
Ruotsin autotuhopoltoista epäilty otettu kiinni Turkin rajalla
37
Oulun kaupunki hyväksyi Hailuodon pengertien suunnitelman

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa ei ole korruptiota vaan koko järjestelmä on läpimätä!

Mikä on ero Suomen ja Italian korruption välillä? Italiassa poliisi sentään yrittää kitkeä korruptiota ja jahtaa mafiaa.... Lue lisää...
PlayTheGame

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image