Kotimaa

Pu­heen­joh­ta­jien pöydässä ei ole ollut veroja eikä ratoja – ta­lous­kes­kus­te­lu­ja käydään tänään iltaan asti

Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson kertoi, että hänen kalenterissaan ei ole tänään takarajaa puheenjohtajien talouskeskustelulle. KUVA: MAURI RATILAINEN
Kotimaa 16.5.2019 14:23
Kirsi Turkki

Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson sanoo, että on aivan liian aikaista sanoa, mitkä infrahankkeet voisivat tulla kysymykseen.

Helsinki

Hallitusneuvotteluja käyvien puolueiden, sdp:n, keskustan, vihreiden, vasemmistoliiton ja rkp:n puheenjohtajat aloittavat talouskeskustelun tänään kello 15. Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson kertoi hetki sitten, että ainakaan hänen kalenterissaan ei ole tänään takarajaa keskustelun pituudelle.

– Emme ole vielä puhuneet taloudesta. Keskustelu alkaa tänään puheenjohtajien pöydässä. Puheenjohtajien talouskeskustelu alkaa klo 15.

Henriksson arvioi, että tänään käydään läpi talouden kuvaa ja tulevaisuuden näkymiä ja keskustellaan talouden raameista. Yksikään veroesitys tai infrahanke ei ole vielä ollut puheenjohtajien pöydällä.

Hallitusneuvotteluissa ovat olleet esillä erityisesti kolme junaratahanketta, tunnin juna Turkuun, Suomi-rata ja Itärata. Helsingin Sanomat kertoi torstaiaamuna, että seuraava hallitus aikoisi edistää kaikkia kolmea junarataa sekä korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi 1,6 miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomirata 5,5, miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa. Pisimmällä hankkeista on tunnin juna Turkuun, koska se on jo aiemmin saanut 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Hankkeen konkreettinen suunnittelu on meneillään. Pisimmällä on hankkeeseen kuuluva Espoon kaupunkirata, jonka suunnittelu on jo valmis.

Rinteeltä ei yksityiskohtia väyläinvestointeihin aamun mediatapaamisessa herunut.

Rkp: Rahaa myös perustienpitoon

– Tässä vaiheessa on aivan liian aikaista sanoa täällä, että mitkä ovat ne hankkeet, jotka voivat tulla kysymykseen. Rkp:n kannalta on tärkeää, että katsotaan koko maan tarpeita ja kaikki tässä talossa olevat tietävät, että myös perustienpitoon tarvitaan paljon rahaa, Henriksson sanoi.

Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti Pohjolan Rautatiet -nimisen yhtiön edistämään ratahankkeita. Pohjolan Rautatiet - yhtiölle piti perustaa tytäryhtiötä, jotka olisivat kehittäneet ratahankkeita, mutta perustaminen keskeytyi, kun Sipilän hallitus erosi. Valtio antoi Pohjolan Rautatiet -yhtiölle Nesteen osakkeita, jotka se myi 105 miljoonalla eurolla.

Antti Rinne (sd.) ei kommentoinut, voisiko tuleva hallitus jatkaa ratahankkeita Pohjolan Rautatiet -yhtiön pohjalta. Henriksson ei sulkenut pois hankeyhtiötä, mutta sanoi, että pitää katsoa erilaisia vaihtoehtoja.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto totesi torstaiaamuna, että nopeat rautatieyhteydet ovat vihreiden tavoitteiden ja ilmastotavoitteiden mukaisia, mutta yksittäisiin raideyhteyksiin hän ei ottanut kantaa. Hankeyhtiöt sopivat vihreille, mutta muitakaan ratkaisuja ei suljeta pois.

– Ollaan käyty keskustelua erilaisista muodoista infran rakentamiseksi, myös hankeyhtiöt ovat olleet esillä. Vihreillä ei ole kategoristra ei-kantaa millekään ratkaisulle, pitää katsoa, miten saadaan hankkeet nopeimmin liikkeelle. Tärkeä on puhua myös digi-infrasta koko maahan, Haavisto muistutti.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoi, että hän ei voi kommentoida keskusteluja liikennehankkeista tarkemmin.

– Meidänkin toiveena vasemmistoliitossa on, että isoja panostuksia liikenneinfraan olisi mahdollista tehdä. Se on realismia, että ainakin yksi hanke saadaan käyntiin.

Anderssonin mukaan olisi loogista lähteä liikkeelle niistä hankkeista, jotka ovat suunnittelussa pisimmällä.

– Kannatan henkilökohtaisesti Turun rataa, mutta tämä on kokonaisuus, jota pitää katsoa. Turun rata on suunnittelussa pisimmällä ja Espoon kaupunkirata-osuus on käynnistettävissä nopealla aikataululla.

Keskusta ei kommentoi

Hallitusneuvotteluissa mukana oleva keskustaa ei ole median haastatteluissa näkynyt. Säätytalolle saapunut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen totesi medialle vain, että kevät etenee. Keskustan vaiteliaisuus on herättänyt arvauksia puolueen sitoutuneisuudesta hallituksen muodostamiseen.

Keskusta asetti kymmenen kynnyskysymystä lähtiessään mukaan hallitusneuvotteluihin. Niihin kuuluu esimerkiksi soten toteuttaminen maakuntapohjalta. Talousasioissa keskustan kynnyskysymyksiä ovat muun muassa julkisen talouden tasapaino 2023 ja se, ettei yritysten verotusta kiristetä.

MAINOS

Kommentoi

Verotus kiristyy joka tapauksessa.

Yrityksienkin kiristyvä verotus valuu tietysti hintoihin, kuten kaikilla lisäkustannuksilla on tapana. Veron lopullisena maksajana on siten suomalainen kuluttaja, oli sitten rikas tai köyhä.

Elämme punavihreän ilmastotalouden aikaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kait Henriksonin kynnyskysymys on, että kulkuverkosto paranee Suomen ruotsalaisten alueelle, pitää päästä kulkemaan ruotsiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistakaa pitää huolta siitä, ettei yritysten taloutta kiristetä, kuten demareilla yleensä on tapana ollut. Siellä ne työpaikat on aina ollut. Sipilän hallitus sai velkaantumisen pysäytettyä, jatkuuko sama linja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilä mitään velkaantumista saanut pysähtymään, vaan päinvastoin silmänkääntötempuilla maa on todellisuudessa huonommassa jamassa VARSINKIN henkisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:53
Oulun kaupunginjohtaja: Sote-uudistusta kehitettävä palvelut edellä, maakunnan verotusoikeuden vaikutukset selvitettävä perusteellisesti
22:00
Lumotut sanat -festivaali kokoaa oululaisia lapsia ja perheitä kirjallisten asioiden äärelle kuukauden ajan
20:47
Lyonissa kirjepommi haavoittanut useita ihmisiä – kukaan ei ole kuollut
20:47
Talon lunastus ja purku tiehankkeen alta aiheuttivat haikean mielen – Iin ohitustiehanke saattaa alkaa toteutua luultua nopeammin, jo kymmenen vuoden päästä Tilaajille
20:00
Kysyimme, ehtiikö vielä varata kampaajaa ensi viikon lopun valmistujaisia varten – "Muutamia vapaita aikoja on"
19:42
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
19:40
Sakari Mannisen Minna-äiti pyrkii seuraamaan poikansa jokaisen pelin, puolivälierän suoritus liikutti kyyneliin – Kaapo-koira kaipaa kotona isäntänsä rapsutusta
66
Hamal tekee kahta työtä ja yrittää ansaita nettona 2 600 euroa kuussa, jotta saisi perheensä Suomeen – Korkea tuloraja on vähentänyt perheenyhdistämisiä
54
Nuoret jalkautuivat toisen kerran kaduille ympäri maailmaa ilmaston puolesta – missä ovat aikuiset?
42
Fennovoima: Kaikki lupa-asiakirjat STUKille viimeistään keväällä 2021 – "Viime kesän jälkeenhän koko hankkeen aikataulu on muuttunut"
38
Näin asianajajat ja muut oikeusavustajat törttöilevät – "Tuomarilla on persiljaa korvissa aina, kun minä puhun"
35
Jupakka sai uuden käänteen – Heinäluoman rypsiöljyerä myyty loppuun
29
Osaajapula voi olla ratkaiseva isku yksittäisen yrityksen maailmanvalloitukselle – miksi ict-alan työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa? Lukijalta
23
Leijonat kaatoi Ruotsin ja etenee mitalipeleihin! Ratkaisu haettiin jatkoajalta – seuraavaksi vastaan Venäjä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image