Kotimaa

Poh­jois­suo­ma­lai­nen luo­kan­opet­ta­ja IL:lle: "Minua hävettää olla opettaja" – OAJ vaatinut pikaisia uudistuksia, ope­tus­mi­nis­te­ri luvannut niitä

Opettajien ammattijärjestö OAJ vaati viime viikolla opettajamitoitus lainsäädäntöön. Lisäksi OAJ vaati, että oppimisen tuki on uudistettava pikaisesti. Järjestön kyselyyn vastanneista opettajista vain kolme prosenttia kertoi tuen resurssien olevan riittävät. KUVA: Jane Iltanen
Kotimaa 6.8.2019 12:44
Heikki Uusitalo

Iltalehden tiistaina julkaisemassa jutussa pohjoissuomalainen luokanopettaja kuvaa opetuksen nykytilannetta lohduttomasti. 

– Minua hävettää olla opettaja. Minua hävettää oppilaiden puolesta, joilla on erityisiä ongelmia. Minua hävettää niiden oppilaiden puolesta, joilla ei ole ongelmia, sillä koulu ei voi enää tarjota oppilaille perustuslain mukaista turvallista oppimisympäristöä, nimettömänä haastateltu opettaja kertoo lehdelle. 

Lue myös: Oululainen luo­kan­opet­ta­ja väsähti kesken arviointien – myös osa vanhemmista ihmettelee, mitä järkeä on käydä kes­kus­te­luis­sa niin usein

– En tiedä, missä kohtaa tämä on lähtenyt pieleen. Joku sanoo, että se on uusi opetussuunnitelma, joku taas, että se on inkluusio, jossa integroidaan erityisen tuen oppilaat luokkiin ja tuki seuraa perässä, ei tosin seuraa. 

Opettajien ammattijärjestö OAJ vaati viime viikolla opettajamitoitusta lainsäädäntöön. Lisäksi OAJ vaati, että oppimisen tuki on uudistettava pikaisesti. Järjestön kyselyyn vastanneista opettajista vain kolme prosenttia kertoi tuen resurssien olevan riittävät. 

– Monissa kunnissa erityisluokista ja pienryhmistä on luovuttu ja oppilaat on siirretty suuriin opetusryhmiin ilman tukea tai erityisopettajaa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoi järjestön tiedotteessa. 

Hallitus on luvannut perusopetuksen kehittämistä ja lisärerussointia.

– On tärkeä yhteinen tavoite pitää kaikki mukana ja samalla nostaa Suomen koulutustasoa. Siksi hallitusohjelmassa on varattu merkittävästi resursseja koulutuksen kehittämiseen varhaiskasvatukseen ja peruskoulun kehittämiseen sekä opettajien palkkaamiseen ammatilliselle toiselle asteelle, opetusministeri Li Andersson (vas.) kirjoitti viime viikolla Facebook-sivulleen. 

Iltalehden haastattelema opettaja kiinnittää huomiota siihen, että erityistä tukea tarvitsevat oppilaat eivät saa tarvitsemaansa tukea. 

– Jos minulla on autisti luokassa, minua hävettää, ettei hän pysty toimimaan isossa ryhmässä. Minä tiedän sen, kaikki tietävät sen, mutta mikään ei muutu miksikään, koska ei ole tilaa missään, ei ole pienryhmää, mikä olisi autistille parempi oppimisympäristö. 

– Opettajat keskustelevat tästä paljon. Jos meillä on oppimisvaikeudet, erilaiset käytöshäiriöt ja äärimmäiset erityistarpeet samassa, yhtälö on surkea, koska tukea opettamiseen ei tule. Se on päivähoitoa, pohjoissuomalainen opettaja sanoo. 

Opetusministerinkin mukaan pienryhmä olisi usein oppilaan kannalta paras ratkaisu. 

– Peruskoulun kentällä keskustelua herättää oppilaiden kolmiportaiseen tukeen liittyvät puutteet, joiden juurisyyt usein ovat liian vähäiset henkilöstöresurssit ja, että erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat opiskelevat pienryhmien sijaan yleisryhmissä.

– Inkluusion idea on, että tuen tarpeessa olevat oppilaat pystyvät oppimaan muiden mukana samassa ryhmässä. Jokainen kuitenkin ymmärtää, että jos ryhmässä on monta tukea tarvitsevaa oppilasta, mutta ei tukevaa henkilökuntaa, on tilanne kestämätön. Usein pienryhmä on myös oppilaan kannalta paras mahdollinen ratkaisu vaikka tuki yleisryhmässä voitaisiinkin järjestää, Andersson sanoo.

Andersson toteaa, että hallitus satsaa 190 miljoonaa euroa peruskoulun laadun ja tasa-arvon parantamiseen. 

– Inkluusion ja erityisopetuksen parantaminen ovat merkittävässä roolissa tässä työssä. Myös henkilöstömitoituksia tarkastellaan tässä yhteydessä. Valmistelu käynnistyy heti lomien jälkeen ja tavoitteena on toteuttaa kehittämistoimet mahdollisimman vähällä "hankehumpalla".

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Homma menee pieleen jo ajatustasolla. Yhden aikuisen pitäisi yhtäaikaa pystyä opettamaan lahjakkaita oppilaita, keskittymiskyvyttömiä, levottomia, oppimishaluttomia ja eritasoisia oppilaita. Opettajan pitää yhtäaikaa rauhoitella levottomia, opettaa asiaa ja tukea niitä jotka tarvitsevat erityistä tukea. Lisäksi opetus pitää eriyttää edistyneille oppilaille ja heikommille ja hitaammin oppiville. Wilmaan pitää säännöllisesti, mieleellään päivittäin, kirjoittaa miten kullakin oppilaalla päivä sujui. Mikä voisikaan mennä pieleen? Miten ihmeessä opettajat uupuu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoitan opettajan huolen täysin, sillä ensimmäistä lk:n käynyt ns. erityislapsi ei saanut tukea koulun käymiseensä luokassa ja pettymys eka vuoteen oli merkittävä, sillä kysyessä häneltä asiaa tuli vastauksena, että koulu on pelkkää pa....a ja lähtö kouluun torstaina on vastenmielistä ja pelottavaa, koska kiusatuksi ja yksin jätetyksi ahdistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melko huono kesäloman sää ja vanhempien välinpitämättömyys lapsistaan näkyy pihamaalla. Koulunalusviikon levottomuus ja rajattomuus näkyy ja kuuluu. Ketään lapsen vanhempaa ei näy kun mukelot lähellä puoltayötä vilistävät potkulaudoillaan pihalla aikana jolloin ainakin heidän vanhempiensa luulisi jo petailevan sänkyjään. Ei käy kateeksi opettajia jotka kohta joutuvat tämän lasten pursuavan energian keskelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä opettaja puhuu totta,en haluais olla tässä ammatissa tänäpäivänä, sillä nykyään pitää opettajan olla lasten kasvattaja, huoltaja, isä tai äiti ja silti saat kurat kasvoille, herätkää vanhemmat, miksi te ette huolehdi lapsistanne, teillä se vastuu! Mukava elämä kai koukuttaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se kuuluisa oma aika. Se on se, mikä nykyajan vanhemmilla on lähtenyt lapasesta. Vanhemmat haluavat "nauttia" elämästä ja sysäävät lapsensa isovanhemmilleen hoidettavaksi siksi aikaa, kun itse lähtevät ulkomaille. Tai sitten luuhataan kaiken maailman bileissä ja reiveissä ja livemusiikka kuuntelemassa ja seuraavana päivänä ei jaksa muuta kuin maata. Lapselle tulee turvaton olo ja näin häiriökäyttäytyminen alkaa. Hiphei. Kyllä tämä on nähty. Itsehän olen myös nykyajan vanhempi, mutta minun tärkein tehtävänä on KASVATTAA ja OLLA LÄSNÄ. En rieku yölämässä enkä harrasta omia lomia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

juuri näin! Ne jotka vanhempainilloissa pitäisi olla paikalla, eivät ole. Tähän on tultu, kun vanhemmuus on hukassa ja todella pahasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erityisluokista ja pienryhmistä luopuminen on ollut valtavan suuri virhe, tämä on tullut nyt ihan omakohtaisesti koettua oman lapsen kohdalla. Hänet siirrettiin viime vuonna kolmiportaisen tukimallin "tehostetun tuen" piiriin, koska muiden kanssa toimeen tuleminen isossa ryhmässä on hänelle haastavaa. Jo pelkästään tätä varten täytettiin hirveät määrät byrokraattien lippulappuja, mutta loppujen lopuksi asialla ei ole mitään merkitystä päivittäisessä koulutyössä. Oppilas on edelleen siinä samassa isossa luokassa jota opettaa yhä edelleen se sama opettaja ilman mitään lisäresursseja. Tehostettu tuki jää kerran viikossa tapahtuvaan erityisopettajan opetukseen.

Seuraava porras olisi sitten se "erityinen tuki", mutta sitä varten pitää olla jo viralliset diagnoosit lastenpsykiatrian puolelta. Jonne saa muuten odottaa puoli vuotta että saa edes lähetteen ja pääsee alkuhaastatteluun. Sillä tiellä ollaan nyt, saa nähdä mitä tuleva lukuvuosi ja talvi tuo taas tullessaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama meno Limingassa. Isossa ryhmässä entisiä pienryhmäläisiä ja erkkaopen tunteja yksi kaksi viikossa korkeintaan, kolmen neljän lapsen lisäksi eli ei yksilöllistä opetusta tietenkään. Säästöt edellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen pääsi opettajaksi kuka vaan "hyvä tyyppi". Lapset saivat piiskaa ja nöyryytystä. Nykypäivän opettajat koulutetaan yliopistoissa ja opiskelevat opettamista aina kasvatusfilosofiasta käytännön oppiaineisiin. Että olivatkohan sittenkin parempia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen ei ollut ammattitaidottomia, höpö, höpö. Opettajilta vaadittiin seminaari ja sieltä tuli oikein hyviä opettajia sekä monipuolisia. Itselläni on ollut sekä huonoja, että hyviä opettajia, mutta näinhän se elämässä menee. Jos on elämänkokemusta eri aloilta, olisi se paras lähtökohta opettajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt lähti vähän kyllä laukalle..

Aina on ollut hyviä ja huonoja opettajia.. niin ennen kuin nykyäänkin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opettajan ei tarvitse hävetä vaan kurittomien lasten vanhempien ja Demarihallituksen. Peruskoulu kun on demaripankinjohtaja ex SDP:n puheenjohtaja Ulf Sundqvistin aikaan saannos. Aivan Uffe on sama mies, joka sai myös rikostuomion holtittomasta lainanannosta ja erotettiin STP pankin pääjohtajan virasta. No niin, on tullut aika palata takaisin oppikoulu- lukio ja / tai kansalais- ammattikoulu linjalle. Oppikouluun pienet lukukausimaksut ja ruokailumaksu, samoin lukioon. Silloin molempiin kouluihin valikoituu luonnollisesti motivoituneita oppilaita. Oppikouluissa opiskellaan perinteiseen tapaan luokissa. Tunnilla ei häröillä vaan lapset tekevät itsenäisesti matematiikan yms. oppiaineiden tehtäviä, ja numeroarvostelu Of course. Ammattikoulussa ollaan tunneilla ja koulussa, ellei ammattikoulu maistu niin oppilas erotetaan 2 varotuksen jälkeen vuodeksi kasvamaan ja sitten takaisin. Oppimistulokset, erityisesti matematiikan ja fysiikan osaaminen parantuvat sata varmasti, samoin kädentaitoja vaativat ammatit saavat parempia tekijöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaiset lapset ovat kovin eriarvoisessa asemassa tuen tarpeen suhteen. Isoissa kaupungeissa on usein hyvät erityisopet ja -luokat, mutta pienillä paikkakunnilla nämä tukea tarvitsevat lapset saattavat olla heitteillä. Erityisopetus on kallista ja kunta haluaa säästää siitä, jos se vain on mahdollista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opettajan työ on kaikkien tarjottimella, vapaasti arvioitavissa, opettajan persoona ja ammattitaito, ulkonäkö ja olemus niin ikään satojen silmäparien tarkasteltavana päivittäin. Nuorena opettajana sen kokeminen, että on tikunnokassa, esillä, framilla, oli erilaista.

Miten sitten ammattitaito näkyy luokassa, sitä ei voi mitata juuri millään mittarilla, mutta opettaja kelaa työssä, työpäivän jälkeen, illalla kotona ja yöllä unissaan, mitä tuli kenenkin oppilaan kohdalla tehtyä ja, tuliko opetettua kunnolla. Itsereflektointia. Opettajakollegalta saa lähes aina hyödyllistä ja kannustavaa palautetta. Samalla hengellä opettaja kohtelee oppilaitaan, jolla toiset opettajat ja vanhemmat kohtelevat häntä.

On päiviä, jolloin Wilmaa viitsii lukea kaksi riviä kerrallaan. On myös hetkiä, jolloin Wilmaan opettaja itse kirjoittaa täydellisen hienosti oppilaan laiminlyöntejä ja läksyjen tekemättömyyksiä, kunnes huomaa, että negatiivinen palaute tuottaa negatiivista palautetta. Sarkasmi kukoistaa joskus inhoittavasti rivien välissä.

Organisaation myllyt pakottavat ilmoittamaan oppilaan vanhemmille lähes kaikki laiminlyönnit. Ellei opettaja sitten ajattele itse ja valikoidusti kerro vanhemmille asioita. Jotain salaisuuksia sentään pitää saada olla opella ja oppilaalla keskenään.

Rehtorin puhelin joskus käy kuumana, kun se ja se opettaja tekee sen ja sen asian aivan päin mäntyä. Onneksi viisas rehtori suodattaa suurimman osan kielteisestä palautteesta.

Opettajan työ on arvostettua, lapset kunnioittavat yleensä opettajaa siitäkin huolimatta, että vanhemmat eivät muista sitä tehdä. Opettaja välittää lapsista ja heidän oppimisestaan.

Joskus opettaja väsyy työhönsä todella pahasti samoin kuin kuka tahansa korkeasti tai matalasti koulutettu ammattilainen, mutta opettajantyön ammattitaito kasvaa vuosien myötä.

Eräs vasta eläköitynyt opettaja kertoi, että hänen uransa viimeiset kaksi vuotta olivat vaikeimmat, koska hänen luokassaan alkuopetuksessa oli useampi hyvin vaativa lapsi. Loppuun asti karttakeppi tiukasti kädessä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Opettaja välittää lapsista ja heidän oppimisestaan."

Tätä en todellakaan allekirjoita. Osa opettajista suorastaan inhoaa osaa oppilaista - yleensä nämä oppilaat ovat "hankalia" jollain tavalla. Tämä on nähtävillä sekä ala- että yläkoulussa. Tämän olen nähnyt opettajakollegoideni työstä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

19:32
Kärppien pelaajabudjetti ylittyi Junttilan hankinnan myötä, liikennettä luvassa toiseenkin suuntaan – Toimitusjohtaja Virkkunen: ”Haluamme tällaisilla hankinnoilla antaa faneille lisäarvoa”
19:29
Lumo-festivaali levittäytyy keskustan ja Hupisaarten lisäksi viiteen eri kaupunginosaan
19:06
Oulun Vesi suunnittelee uutta vesilaitosta Oulujoen rantatörmälle – kesämökki, asuinrakennus ja asukastupa joutuisivat väistymään sen tieltä Tilaajille
18:32
Aluesyyttäjä selvittää poliisin kiinniottamien kuolemia Oulussa – toiseen henkilöön käytettiin etälamautinta ja toinen henkilö kuoli päivien päästä sairaalassa Tilaajille
18:26
Iivo Niskasen tavoitteena on normaalimatkojen maailmancup - "Fischer on kiistatta ykkösmerkki"
18:13
Ex-pääministeri Paavo Lipponen avautuu nyky-EU:sta ja tyrmää uusien jäsenien ottamisen: "Ensin täytyy saada asiat unionissa kuntoon"
17:33
Armeijan tiedusteluleirit ovat vaikuttaneet Anita Korvan treeniohjelmaan – kiiminkiläistaustaisen hiihtäjän katse on erityisesti sprinttikisoissa
108
Pohjantiellä sattui kolmen auton peräänajokolari – onnettomuus ruuhkautti aamuliikennettä
51
Kärpät helpotti CHL-putoamisen tuskaa pelaajahankinnalla – Julius Junttila palaa oululaisjoukkueen riveihin
40
Apuja ei tullut Ranskastakaan, Kärpät Skellefteå-voitosta huolimatta ulos Mestarien liigan pudotuspeleistä – Manner: ”Emme pystyneet parempaan, joten emme jatkopaikkaa ansainneetkaan”
36
Näyttelijä Joose Mikkonen vastaa Merja Larivaaran syytöksiin työpaikkakiusaamisesta Oulun Teatterissa – "Puhelun soittaja hoiti luottamustehtäviään. Asiaa ei koskaan annettu anteeksi"
35
Suomalaisten mielestä Euroopan unionissa on hyvä olla – eniten tavalliset kansalaiset arvostavat vapaata liikkuvuutta
33
Kaatumisesta virisi keskustelu punaisen Baanan liukkaudesta – Kysyimme aiheesta liikenneinsinööriltä: ”Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan liukkaampaa”
26
Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image